purlaag van 1cm

V

Verwijderd lid 318016

Guest
Hallo,

De pur is gisteren bij ons gespoten (totaalrenovatie). Op onze benedenverdieping welgeteld 1cm. Architect beweert nu dat dit komt doordat de uitgebroken vloer niet zo diep ging als gedacht (op de plannen, voor afbraakwerken, was er 7cm pur voorzien). Indien ze meer dan 1cm pur zouden spuiten, dan is er niet genoeg plaats voor de vloerverwarming, chape, tegel...

Echter zijn er in onze woning nieuwe dorpels, nieuwe ramen etc geplaatst. Dan is de nul-pas toch gewoon te laag geplaatst geweest? Mij lijkt dat de opvolging ondermaats was, anders had men de dorpels toch nog hoger kunnen leggen? Of bekijk ik dit fout?

Dat we nooit aan een heel dikke laag pur zouden geraken begrijp ik aangezien het een renovatie is en geen nieuwbouw. Maar vooraf is er tegen ons altijd over 5-7cm pur gesproken geweest en nu ligt er dus maar 1cm. We gaan met vloerverwarming werken. We zullen dus via de kelder moeten bij isoleren vrees ik.. vraag is wie voor dit grapje gaat opdraaien..

Hoe zouden jullie dit oplossen? Bij isoleren via de kelder?
Heeft iemand hier een fout begaan? Mogelijks ruwbouwaannemer?

Alvast bedankt voor jullie feedback

IMG_1210.jpg

Rebel_

Actief Lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
59
Punten
28
Als de leidingen nu niet in de weg liggen ( lees : te hoog liggen) dan kunnen ze al zeker 4 cm pur bijspuiten. Als die leidingen wel te hoog liggen gaat dat toch ook problemen geven. Je kan je standaard cement chappe die doorgaans een cm of 7 a 8 hoog wordt geplaatst bvb al vervangen door een anhydrietchappe. Dat wint al een cm of 3.

Als je architect hier zo de mist ingaat, zal je zelf eigenlijk heel je woning eens moeten bekijken met een laser hoeveel cm je effectief overal hebt tussen de uiteindelijke afgewerkte vloerpas, en de hoogte die je nu hebt, zowel op je leidingen als op verschillende vloerdelen. Dan reken je je afwerkingslaag er vanaf (tegel + lijm ? of?) want daar heb je geen marge op. Op chappe, vloerverwarming, PUR heb je vaak wel nog marge of andere opties die je wel mogelijkheid geven voor een goede isolatie.
Als je die data hier post ga je effectiever advies kunnen krijgen.

Is het een IER? of een gewone verbouwing met vergunning?
Vraag uit interesse: kan je vloerverwarming plaatsen in 3cm anhydrietchappe? Ik dacht dat anhydriet wel heel sterk was, maar is 3cm dus voldoende om buizen in te leggen?

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.391
Punten
113
Als de leidingen nu niet in de weg liggen ( lees : te hoog liggen) dan kunnen ze al zeker 4 cm pur bijspuiten. Als die leidingen wel te hoog liggen gaat dat toch ook problemen geven. Je kan je standaard cement chappe die doorgaans een cm of 7 a 8 hoog wordt geplaatst bvb al vervangen door een anhydrietchappe. Dat wint al een cm of 3.

Als je architect hier zo de mist ingaat, zal je zelf eigenlijk heel je woning eens moeten bekijken met een laser hoeveel cm je effectief overal hebt tussen de uiteindelijke afgewerkte vloerpas, en de hoogte die je nu hebt, zowel op je leidingen als op verschillende vloerdelen. Dan reken je je afwerkingslaag er vanaf (tegel + lijm ? of?) want daar heb je geen marge op. Op chappe, vloerverwarming, PUR heb je vaak wel nog marge of andere opties die je wel mogelijkheid geven voor een goede isolatie.
Als je die data hier post ga je effectiever advies kunnen krijgen.

Is het een IER? of een gewone verbouwing met vergunning?
Vraag uit interesse: kan je vloerverwarming plaatsen in 3cm anhydrietchappe? Ik dacht dat anhydriet wel heel sterk was, maar is 3cm dus voldoende om buizen in te leggen?
Hier bij ons ligt die chappe op 5cm dikte, dus ongeveer 3 cm opleg op de vvw buizen. bvb in verhouding tot 8cm cementchape met 6cm opleg bovenop buizen is dat toch 3 cm verschil. Aannemer chape stelde dat zo voor en als ik technische fiches nalees is dat ok.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.896
Punten
113
tevreden ben ik niet. ramen staan er echter al in dus veel kan er niet meer veranderd worden.
hier nog enkele fotos
Dunnere chape?

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
607
Punten
113
Jammer dat de helft van de vragen die gesteld worden niet beantwoord worden door TS.

Laatst bewerkt door een moderator:

Vincenth90

Actief Lid
Lid geworden
23 jun 2020
Waarderingsscore
43
Punten
28
Welke soort vloerverwarming komt?
Tackersysteem zal alvast niet lukken met 1cm pur.
En wat met de leidingen die bovenop de chape liggen?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan