• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

PUR voor ramen

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Berichten
47
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag iedereen,

Omwille van vertraging van onze ramen stelt onze architect voor om alle raamopeningen af te plakken en zo toch nog eerst de PUR, vloerverwarming en chape te laten leggen. Ik weet dat dat wel eens de gewoonte is voor een paar ramen waarmee problemen zijn, maar hier gaat het om onze volledig bouw (en er zijn zowel veel als grote raampartijen). Iemand die hier ervaring mee heeft en tips?

Is er toch een risico dat de PUR niet pakt? Kan de chape voldoende drogen zo (geen optie om een raam open te zetten bij wijze van spreken).
Onze ramenleverancier zou dit uitvoeren (aangezien zij de vertraging dus veroorzaken).

Bedankt alvast!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Voor de PUR zou dat geen verschil uitmaken. Ondergrond moet goed stofvrij zijn.
Voor drogen chape, dat is een chemische reactie die plaatsvindt. je kan dan toch bv een gat maken in de ramen waar geen slagregen op staat. bouwdrogerplaatsen.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
bij mij van PUR was dit belangrijke voorwaarde in de kleine letters waarbij alles luchtdicht moest zijn bij spuiten PUR. Boven mijn ramen was het nog open wegens isolatie nog te plaatsen. Dit had ik op voorhand met de projectleider zijn bezoek besproken en was geen probleem.

Ochtend zelf maakte de voorman er wel probleem van, dus dan paar telefoons tegen dat het goed was (was trouwens windstil die dag). Ze doen het wel vaker zo zonder ramen, maar ik zou toch wel maken dat het zeker goed is. Ze hadden al paar keer problemen gehad als het nog open was (of tijdelijke dichting viel eruit bij spuiten PUR) dat die PUR overal tegen de muur begon te vliegen en dit is niet evident om dit dan op te kuisen als het gedaan is.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Is er toch een risico dat de PUR niet pakt? Kan de chape voldoende drogen zo (geen optie om een raam open te zetten bij wijze van spreken).
Onze ramenleverancier zou dit uitvoeren (aangezien zij de vertraging dus veroorzaken).

Als je de plastic of houtenwerk zo (laat) monteren dat alles effectief waterdicht is en er geen water binnenkomt, dan maakt dat niet uit voor het spuiten van de PUR. Voor chape zoals hierboven al gezegd maakt het ook niet uit, en dan kan een druppeltje vocht zelfs nog geen kwaad.
Let er wel op dat het effectief waterdicht is, want als er ergens een plasje water staat gaan die geen PUR spuiten.

Het enige wat volgens mij wel een probleem zou kunnen zijn, is de plaats waar je schuiframen of deuren met een duitse dorpel staan, zeker als deze verzonken gemonteerd worden. Ik dacht dat ze deze doorgaans met blokjes of profielen vastboren op de beton, zodanig dat deze niet alleen op de dorpels rusten. Als daar dan al PUR gespoten wordt, vvw en chape ligt, hoe gaan ze die dan monteren? zeker te bespreken met je ramenplaatser en architect. (volgens mij moeten ze dan gewoon die blokjes of profielen al op voorhand monteren (voor de pur gespoten wordt) maar dat zou ik toch zeker bespreken als je in dat geval zit.
 
Lid geworden
3 jun 2019
Berichten
154
Waarderingsscore
14
Punten
18
Wij hebben vorig jaar in februari laten Purren en chappen zonder ramen. De openingen laten toemaken met houten kaders en plastiek. Enkele stormen meegemaakt, was niet te doen! Verschillende dagen hebben we hersteld en latjes geklopt. We wonen wel aan de zee, serieus trekgat.
De dag van de Pur was er wat water binnengekomen, dit hebben ze gedroogd met een toestel en extra aangerekend.
Op de plaats van het ingewerkt schuifraam is er een balk gelegd zodat dit vrij bleef voor plaatsing.
Wij zaten met tijdsdruk, daardoor dit laten doen maar het was een serieus avontuur.
Succes!
 

Bijlagen

  • 5F102EAE-43F7-4647-949E-DA75831DA2BF.jpeg
    5F102EAE-43F7-4647-949E-DA75831DA2BF.jpeg
    563,6 KB · Weergaven: 32
  • FB6F9980-2D78-4875-848B-F4A2C9CFED7B.jpeg
    FB6F9980-2D78-4875-848B-F4A2C9CFED7B.jpeg
    450,7 KB · Weergaven: 29
  • AC740A44-8766-4CE4-A350-A5C6DBE27A81.jpeg
    AC740A44-8766-4CE4-A350-A5C6DBE27A81.jpeg
    596,4 KB · Weergaven: 27
  • ACC28F12-986C-4D6D-BF08-30249ADC5B82.jpeg
    ACC28F12-986C-4D6D-BF08-30249ADC5B82.jpeg
    182,5 KB · Weergaven: 30
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan