• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Pur platen slecht geplaatst !

Lid geworden
9 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik zal de foto's nog wel eens posten maar ik kwam deze morgen tijdens de werfvergadering tot de vaststelling dat de PUR platen achter ons muurtje van 5meter lang zeer slecht geplaatst zijn. Bedoeling was 5cm maar onderaan heeft de aannemer 2X2gezet, stukken zitten los en scheef. Om dan over te gaan naar 5cm. De tand en groef wordt niet eens gebruikt ! Er zit speling tussen de platen en de snelbouw (luchtverplaatsing). Volledig onderaan zit het zwarte vochtscherm zodanig opgeplooid dat ze daar amper isolatie gestoken hebben, sowieso dikke koudebrug. Amateurswerk ! De architect was het met me eens, zo kan het niet. De aannemer stond erbij en stelde voor om enkele rijen stenen weg te nemen om er beter bij te kunnen. Vraag mij af hoe hij dat gaat doen. Mijn architect sprak over opspuiten met schuim. Vind het allemaal maar niks. De muur is 5m lang en 1,7m hoog. Klein muurtje dus, het voegwerk zit er nog niet in. Zou ik niet eisen dat men het opnieuw metst en de isolatie degelijk aanbrengt ?

Gaat het om een verbouwing of nieuwbouw? Het best is uiteraard opnieuw, maar de aannemer zal daar waarschijnlijk niet mee akkoord gaan.

Hoe heeft hij de muur gemetst? Eerst gevelsteen?

Zijn het nieuwe isolatieplaten die hij gebruikt heeft?

Als hij echt zo weinig verstand heeft van isolatie degelijk te plaatsen, laat hem dan herbeginnen maar met rotswol. De schade zal dan waarschijnlijk beperkter zijn...

het gaat idd om nieuwbouw, ik ga toch eisen dat ze een deel v/d muur afbreken tot de isolatie deftig kan gezet worden, hij stelde voor om er enkele rijen van tussen te halen zodat hij er beter aan kan

nu is het alleszins niet goed gedaan

rockwool is geen optie gezien te weinig ruimte

Ben je zeker dat er dan maar 1 muur van 5 meter slecht geplaatst werd?

Wat betreft de dikte van minerale wol: 5cm minerale wol correct geplaatst isoleert stukken beter dan 5cm pur schots en scheef.

Trouwens, je kan volledig je spouw opvullen met minerale wol...

SvenVD wrote:
Ben je zeker dat er dan maar 1 muur van 5 meter slecht geplaatst werd?

Wat betreft de dikte van minerale wol: 5cm minerale wol correct geplaatst isoleert stukken beter dan 5cm pur schots en scheef.

Trouwens, je kan volledig je spouw opvullen met minerale wol...

@sven

ja dit muurtje is het enige muurtje waar er een gevelsteen tegen gemetst is, op al de andere muren komt er sierharspleister tegen (latere fase)

ik vind het zo jammer maar er is bijna niet meer dan 5 cm ruimte tussen snelbouw en gevelsteen in dat muurtje, volgens mij heeft men er geen rekening mee gehouden dat mijn gevelsteen vrij breed is (dik 11cm), waardoor hij dichter tegen de snelbouw komt dan verwacht, maw. de snelbouw had daar enkele centimeters achteruit gemoeten, men wilde er eerst EPS induwen !

door de beperkte ruimte heb ik dan PUR gevraagd, maar ze moeten hem dan wel goed plaatsen natuurlijk

volproppen met rockwool ? is uiteraard beter dan Pur die slecht geplaatst werd maar met die beperkte ruimte kan ik misschien beter voor (correct geplaatste) PUR gaan ?

Natuurlijk moet je eisen dat dit opnieuw wordt geplaatst!

Jouw architect wordt ten andere betaald om dit soort zaken na te kijken en erop toe te zien dat alles conform de regels van de kunst wordt geplaatst.

Het grootste probleem van het bijeengeduwde vochtscherm onderaan is niet de isolatie maar op termijn de vochtinsijpeling.

Zowel aannemer als architect hebben er trouwens belang bij vermits zij 10 jaar aansprakelijk blijven.

Teken vooral geen voorlopige aflevering af zolang dit en andere zichtbare euvels niet zijn verholpen!

Dit is nu de reactie van mijn aannemer als ik zeg dat alles opnieuw dient te worden gedaan. Heb hem de hele reutemeteut op foto verstuurd en alles uitgelegd dat het niet kan enzovoort, mijn architect heeft nog geen standpunt ingenomen. Ik ga hem vandaag bellen.

Trouwens, hoe kan ik hier een fotooke toevoegen ?

Geachte,

De oranje plaat die je ziet is XPS van 4cm, dikker kan niet, want de welfsels steken ca 2cm verder naar voor dan de snelbouw. Beiden staan aangezet zoals besproken met de architect. Deze isolatie was al geplaatst voor er sprake was van PU.

Daarboven was er volgens Rudy (metser) ook maar plaats voor 4cm isolatie, maar dat zal ik kunnen nagaan als de stenen strooksgewijs worden weggenomen.

Uit ervaring weet ik dat je kordaat en snel moet reageren wanneer er iets fout loopt op je werf. Laat je niet te snel bepraten door je aannemer en dring bij je architect aan op tussenkomst.

Zij zijn gebonden door hun contractuele verplichtingen.

Deze vereisen niet alleen dat er wordt gebouwd volgens de regels van de kunst maar ook dat zij de verplichting hebben om VOORAF de bouwheer in te lichten over mogelijke problemen.

Het beste instrument dat je hebt is het lastenboek waar alle werken en te gebruiken materialen staan beschreven.

Wanneer mondelinge besprekingen niets helpen raad ik je aan om minstens je architect schriftelijk (bewaar een copij van de brieven) aan te manen om tussen te komen; hij wordt er ten andere royaal voor betaald.

ondertussen de aannemer nog aan de lijn gehad, hij kon er niet om lachen, de stenen zijn voor de vuilbak zei hij...., als je echt wil dat ik het afbreek dan zal ik het doen zei hij...

ik hoop dat hij het financieel verlies dat hij hierdoor oploopt, niet op andere posten tracht te compenseren, alhoewel ik hem daarvan durf verdenken ...

Kan je misschien een aantal foto's posten, zodat we een idee hebben waarover we spreken ;-)

We kunnen wel allemaal samen roepen 'afbreken', maar....

ik heb je enkele foto's gemaild want ik krijg ze hier niet gepost

stijn depauw wrote:
ondertussen de aannemer nog aan de lijn gehad, hij kon er niet om lachen, de stenen zijn voor de vuilbak zei hij...., als je echt wil dat ik het afbreek dan zal ik het doen zei hij...

ik hoop dat hij het financieel verlies dat hij hierdoor oploopt, niet op andere posten tracht te compenseren, alhoewel ik hem daarvan durf verdenken ...

Dat is uw probleem niet. Hij moet zijn werk maar tegoei doen, dan moet 'm niks afbreken.

De aannemer heeft zijn reactie per mail gestuurd :

Geachte,

De muur wordt volledig afgebroken.

Om de spouw te maken zoals het hoort, moet er min 2 cm luchtspouw kunnen gegeven worden.Mijn inziens veel belangrijker dan een plaat die geen tand geeft omdat ze is verzaagd.

Gezien wij de facadesteen nu al op een houten balk hebben moeten plaatsen om hem te kunnen metsen, zal de betonwand plaatselijk moeten verbreed worden.

Nu spreekt hij over een luchtspouw en het verbreden van de betonnen kelderwand. Meerwerken dus.

De architect had natuurlijk meer ruimte moeten laten misschien. Ik vraag me af wie hier uiteindelijk verantwoordelijk is voor de bijkomende werken. Enerszijds maakt de aannemer een uitvoeringsfout door isolatiemateriaal slecht aan te brengen. Nu wilt hij het tot in de puntjes uitvoeren en wijst hij op een te smalle spouwmuur zonder luchtspouw.

Dat is dan weer het domein van de architect...

Misschien laat je hem beter de muur correct plaatsen met 4cm isolatie zoals oorspronkelijk voorzien was. Dat zou normaal geen meerkost mogen geven. Je kan dan nog steeds langs binnen enkele cm isolatie voorzien zodat je voldoet aan de norm.

Flaming Moe wrote:
uw funderingen (beton) breder maken...mag dat zomaar?

Zonder verankering in de bestaande fundering kan dat inderdaad voor problemen zorgen.

Hallo, heel jammer van dit te horen, hoop dat je het in orde krijgt.

Eerst en vooral laat NOOIT harde isolatieplaten steken door prutsers, heb ooit nog in de bouw gewerkt en het is een gepruts om dit heel goed te steken, zeker wanneer je de facade samen met de binnenmuur opmetst.

Ook om een goede isolatie onder de waterkerings folie te verkrijgen. Heel wat gemeet en gezaag (van platen) en heb al veel andere firma's hier ongeloofelijk rommelwerk van zien maken.

Wat dat "extra" beton betreft: indien de gewelven + het leggen van bewapening en storten van beton ook door die mensen uitgevoerd werd is dit ook hun probleem. Normaal moeten zij het zo uitmeten dat er plaats genoeg is voor de gevelsteen + isolatie en spouw. Dit kan soms al eens schelen maar nog nooit van m'n leven geweten dat ze "extra" fundering zouden moeten bijgieten.

Hoe zouden ze dit trouwens dan doen??? Opnieuw ne halve meter diep uitgraven en beton gieten?? Gaan ze dan ook metalen staven in de betaande fundering verankeren dit om de nieuwe fundering één geheel te laten vormen met de bestaande?

Mijn idee van goede harde platen isolatie steken? Binnenmuren optrekken, isolatie zetten en isolatieankers boren door de platen, met ankers in te metsen is het ook een geprul+ moet je alle plaaten doorzagen om ze over die ankers te krijgen. Dus in all platen sleuven van 1- 2 mm van het zaagblad.

Als wij zo'n kemels zouden maken kwam de baas van de firma langs en kregen wij wel de opdracht om het af te breken en terug in orde te maken.

Mensen zouden veel meer de aannemers moeten controleren, als wij in een verkaveling bouwden deden we wel eens een ronden en ongeloofelijk wat sommige mensen met isoltie durven doen.

Heb zo op die manier tientallen huizen gezien die later zeker problemen zouden krijgen. Noch een veelvoorkomend voorbeeld, luchtspouw, maar zo slecht gemetst dat de mortel tot tegen de binnenmuur/isolatie komt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan