• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

PUR pistool, hoe lang te gebruiken

Lid geworden
4 dec 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste forumleden,

Ik plan dit weekend een tuinhuisje langs binnen te isoleren met PUR isolatieplaten. Om de gaatjes en moeilijk bereikbare plaatsen te isoleren, heb ik ook een aantal PUR bussen met pistool en reiniger besteld.

Maar nu vraag ik mij af hoe lang je de bus op zo'n pistool kan laten zitten, zonder dat het begint uit te harden. Kan je dat gewoon laten zitten tijdens het werken of moet je al het PUR spuiten best in 1 ononderbroken stap doen (dus goed doorwerken ;))?
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Dat kan je heel lang. (Weken/maanden). Het is zelfs aan te raden om de bus op je pistool te laten zitten. Ik zou ze er niet te vaak afdraaien tenzij om ze te vervangen
 
Lid geworden
4 dec 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de info!

En hoe vermijd je dan dat de resterende PUR in het pistool begint uit te harden? In de filmpjes spuiten ze de reiniger door het pistool, maar hoe reinig je dan als je de PUR bus niet afneemt?
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
450
Waarderingsscore
258
Punten
63
maar hoe reinig je dan als je de PUR bus niet afneemt?

Simpel, je reinigt het niet. In dat pistool kan geen lucht, dus de PUR blijft vloeibaar. Regeldop dus altijd wel dichtdraaien (na gebruik, op een uurtje komt dat niet aan).
Tot nu toe weinig success gehad met halfvolle bussen er af te draaien voor te wisselen tussen PUR lijm en schuim (meer volume uitzetting); die bussen zijn om weg te gooien omdat het teutje uithard (hoe goed je dat ook uitkuist).

Ik probeer bij een gewone wissel wel altijd te zorgen dat de druk van de bus/pistool is (blijven spuiten tot er geen drijfgas meer uit komt) en bij de wissel zelf, kap ik dan een scheutje aceton in de connectie en zorg dat dat een beetje schoon blijft door met een priem uitgeharde pur resten eruit te prutsen. Die cleaner is imo gewoon aceton in een spuitbus (+ misschien nog wat andere chemicaliën). Niet-uitgeharde PUR lost meteen op in contact met aceton, dus heel handig om bij je te hebben voor het geval je morst op je handen.

Ik volg @layho1 dat je (met een bus er op) dat pistool gerust weken tot maanden kan laten liggen. Zelf ga ik het als de bouw klaar is, uitspuiten met cleaner, want ik weet dat het dan meer dan een paar weken op het schap gaat liggen.
 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
1.457
Waarderingsscore
66
Punten
48
Bedankt voor de info!

En hoe vermijd je dan dat de resterende PUR in het pistool begint uit te harden? In de filmpjes spuiten ze de reiniger door het pistool, maar hoe reinig je dan als je de PUR bus niet afneemt?
Je kan bv om de maand een kleine hoeveelheid eruit spuiten.
 
Lid geworden
4 dec 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hartelijk dank om de duidelijk uitleg Gunther!

Ik heb het deze middag even uitgeprobeerd zoals je beschreven hebt en het gaat goedkomen :) Het ventiel heb ik goed dichtgedraaid en de tip het pistool even gereinigd (nu nog met de reiniger, in de toekomst ga ik dus gewoon aceton gebruiken inderdaad). Morgen ga ik verder aan de slag.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan