pur/pir of glaswol : thermische vs. geluidsisolatie

• Tags isolatie muurisolatie renovatie woning
  • Lid geworden
    1 jul 2007
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Wij wonen in een twee-onder-een-kap woning en zijn een uitbouw aan het plannen. De nieuwe zijgevel loopt door op de erfgrens met de tuin van de buren, en die hebben daarachter gelijk hun zitplekje.

De muur wordt metselwerk met een houtskelet binnenconstructie. Bedoeling is zo de dikte beperkt te houden en toch goede isolatie te verkrijgen. De aannemer stelde 70mm glaswol (Isover) met 20 mm luchtspouw en fermacell binnenblad voor. Ik heb het idee dat 70mm glaswol niet goed genoeg is voor de nieuwe normen van het bouwbesluit. Aan de andere kant wil ik de muur niet onnodig dik maken, die zal binnen namelijk toch al verspringen. Mijn idee was PUR/PIR hardschuim in plaats van glaswol te gebruiken, die hebben betere thermische isolatieeigenschappen. Maar de aannemer waarschuwde dat de geluidsisolatie van hardschuim slechter is, en ik heb geen zin straks met mijn woonkamer in de tuin van de buren te zitten. Bij PUR stelde hij voor het binnenblad dubbeldik in fermacell uit te voeren (massa=geluidsisolatie).

Wie kan er iets zinnigs over zeggen? Welke dikte glaswol is aan te bevelen of hoe zorg ik bij hardschuim voor goede geluidsisolatie?

Bij voorbaat dank.

-harka

Geluidsisolatie met glaswol, ehum... De Fermacell is dan wel weer een zeer goede keuze als het op geluidsisolatie aankomt.

Verder nog: isoleren met een luchtspouw? Wordt die houtskelet langs buitenzijde dan niet regen en winddicht afgewerkt? Een luchtspouw geeft vaker aanleiding tot vocht dan niet.

Ideale isolatieopbouw volgens mij: Houtskelet met langs de buitenzijde bv CELIT 3D plaat (grote inertie tegen warmte en teven massa tegen geluid) of Solitex+ folie. Vervolgens de houtskelet zelf kierloos laten isoleren met ISOFLOC. Zowel thermisch als akkoestisch goed presterend.

Belangrijk is dat je isolatiemateriaal massa moet hebben wil je geluid tegen houden. Glaswol is een zeer licht en luchtig materiaal. Zal akkoestisch niet zo denderend presteren.

Vervolgens, en daarover heeft jouw aannemer het niet, de geschikte damprem langs de warme zijde van de isolatielaag. Dit kan ofwel een dampremmende folie zijn, bv van Pro Clima, ofwel gewoon een OSB plaat waarvan de naden dan luchtdicht gemaakt worden.

Daarop komt dan de leidingenspouw en daarop de Fermacell platen.

Je opbouw wordt iets dikker, maar dit is de enige correcte opbouw: winddichte en regendichte buitenzijde met dampopen materiaal, isolatiemateriaal dan en luchtdicht damprem aan de binnenzijde.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan