• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

PUR isolatie minder bij volledige onderkeldering

Lid geworden
9 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben momenteel voorzien 6 cm PUR isolatie en 7 cm chape voor vloer gelijkvloers. Hieronder is echter een volledige onderkeldering. Ik laat me vertellen dat hierdoor er minder PUR isolatie noodzakelijk is (kelder voortdurend 13°). Iemand een suggestie wat minimaal nodig is?

Bedankt, Stijn.

stijn&annelies wrote:
We hebben momenteel voorzien 6 cm PUR isolatie en 7 cm chape voor vloer gelijkvloers. Hieronder is echter een volledige onderkeldering. Ik laat me vertellen dat hierdoor er minder PUR isolatie noodzakelijk is (kelder voortdurend 13°). Iemand een suggestie wat minimaal nodig is?

Bedankt, Stijn.

Bouw binnenkort met volledige onderkeldering 2,25 m hoogte.Architect heeft voorzien 6 cm PUR en 6 à 7 cm chape met daarop vloer ong: 1 cm dikte.

Jullie zitten dus goed met deze gegevens.

stijn&annelies wrote:

Bedankt, Stijn.

meer isolatie = minder opwarming van de kelder

je vloerverwarming dient toch niet om kelder op te warmen ?

13° is hoog

Een (kruip)kelder wordt verlucht met de onderste (koudste) lagen van de buitenlucht. De lucht in die frisse kelder vraagt exta isolatie op het gelijkvloers. Met 2 lagen pur die expanderen tot 6 cm heb je waterdichte en naadloze isolatie zonder koudebruggen. Met een beperkte vloeropbouw is dat de ideale oplossing om zowel de vloer als de kelder te isoleren.

Volle grond is warmer en vraagt minder isolatie.

De isolatie onder een leefkelder vraagt minder isolatie, omdat zijn ondergrondse muren reeds zijn geisoleerd.

jp

Wij gaan ons huis volledig onderkelderen 7 x 13m door middel van een gegoten betonkelder.

Aangezien onze wasmachine - droogkast - strijkamer enz in de kelder worden ondergebracht zouden wij de vloer op het gelijkvloers niet willen isoleren zodat de kelder toch nog een beetje verwarmd wordt door de warmte die van het gelijkvloers komt.

Is dit verstandig om geen islotie te steken? Of eerder kiezen om toch te isoleren en een aantal radiatoren in de kelder te voorzien?

Heeft er iemand een oplossing :?:

Dat zou dom zijn.... Je gaat warmte laten verloren gaan op het gelijkvloers en in de kelder ga je daar bijna niets van voelen. Steek dan gewoon vloerisolatie en in je kelder hang je ergens een radiatortje extra of zo... Kost veel minder....

Ik zou niet besparen op de isolatie van mijn gelijkvloers boven kelder of kruipkelder!!! Wij hebben ook een kruipkelder en gaan erop 8cm pur leggen want we hebben niet graag koude voeten...

Er gaat ook veel meer warmte verloren via de vloer dan er tot een paar jaar terug aangenomen werd.

Het heeft dus niet veel zin om je muren extra te gaan isoleren als je geen aandacht aan je vloeren besteed.

vloer naar kelder (die meestal niet in je beschermd volume zit moet trouwens evengoed geisoleerd zijn als vloer op volle grond.

Quote:
andere vloeren (vloeren op volle grond, boven een kruipruimte of boven een kelder buiten het beschermde volume, ingegraven keldervloeren): Umax 0,4 W/m²K

ALs je je kelder wel binnen het geisoleerd volume rekent is het een ander verhaal, maar dan moet je je kelder rondom rond isoleren

Bedankt voor de tips :!: Ik ga gewoon vloer van gelijkvloers isoleren en beneden een aantal radiators voorzien dan komen we er wel :wink:

merci

Door radiatoren te voorzien in de kelder, zorg je ervoor dat de kelder eigenlijk bij het beschermd volume hoort.

Ja dat weet ik maar dan zou ik volgens 'HOOW' de kelder rondom moeten gaan isoleren en dat ben ik ook niet van plan, het kost zo al genoeg. Ik zou trouwens ook niet weten hoe ik de wanden van een gegoten kelder nog kan isoleren of hoe dat in zijn werk gaat :?

Ik besef wel dat er hierdoor warmte verloren gaat maar de kelder zou een constante temperatuur hebben van 12 à 13 graden, ik zal dus niet zoveel meer moeten bijverwarmen om tot een temperatuur van 16 à17 graden te komen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan