• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

PUR gebruiken = uiteindelijk woning moeten verkopen

Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tenminste dat is bij sommige mensen van toepassing: http://nos.nl/artikel/476867-strengere-regels-gebruik-purschuim.html



Strengere regels gebruik purschuim





Toegevoegd: donderdag 21 feb 2013, 18:58

Update: donderdag 21 feb 2013, 20:48



Door verslaggever Martijn Bink en research-redacteur Hugo van der Parre

Het isoleren van woningen met purschuim mag voortaan alleen nog als er strenge veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen.

De Europese brancheorganisatie Isopa heeft dat besloten naar aanleiding van gezondheidsproblemen bij tientallen bewoners. Zij werden waarschijnlijk ziek van de chemische dampen die vrijkwamen toen hun vloer werd geïsoleerd met purschuim.

Het NOS Journaal en Nieuwsuur hebben daar al eerder over bericht. De fabrikanten van het spul nemen de zaak serieus en kondigen nu strenge Europese richtlijnen af.

Ziek



Om de vloer van een woning te isoleren met purschuim worden twee chemische componenten samengevoegd. Die worden in de kruipruimte tegen de vloer van de woning gespoten. Jaarlijks worden meer dan 10.000 woningen op deze manier geïsoleerd.

Nu mogen bewoners nog gewoon in huis blijven als dat gebeurt en meestal gaat dat goed. Maar soms gaat er iets fout, vermoedelijk bij het mengen van de chemicaliën. Dan stopt het chemische proces niet en blijven er dampen vrijkomen.

De bewoners worden ziek en worden zo gevoelig voor die giftige stoffen dat ze een allergische reactie krijgen als ze er weer mee in aanraking komen. Daardoor kunnen ze niet meer in hun woning blijven wonen.

Richtlijnen



Lange tijd heeft de branche ontkend dat er een verband kon zijn tussen de gezondheidsklachten en de aangebrachte purlaag, maar nu komen er toch maatregelen. De nieuwe Europese richtlijnen zijn:

  • bewoners moeten voortaan hun huis uit als de woning met purschuim wordt geïsoleerd.
  • er moet grondig geventileerd worden tijdens het werken met pur.
  • er moet achteraf geïnspecteerd worden of er nog giftige stoffen aanwezig zijn in het huis.
  • voor isolatiebedrijven komt er een nieuw streng Europees certificaat.
Huis uit


De NOS heeft geïnventariseerd dat inmiddels minstens acht gezinnen hun woning moesten verlaten.

Bekend waren al gevallen in Egmond en Malden, maar inmiddels kunnen ook gezinnen in Hoofddorp, Aadorp, Terwispel, Leusden en Ede niet meer thuis wonen. Ook in Tiel moet een familie hoognodig weg uit hun huurhuis, maar zij zijn daartoe financieel niet in staat.

De gedupeerden hebben vandaag een meldpunt voor lotgenoten geopend. Inmiddels heeft zich ook een oud-medewerker van een purbedrijf gemeld met gezondheidsproblemen. Ook hij brengt zijn klachten in verband met het werken met pur in kruipruimten.

 

Jimbo

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 okt 2006
Berichten
1.387
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ter zijde:



Erik!;1813272 wrote:



Ik citeer: "je gebruikt een verkleinwoord om te maskeren dat je eigenlijk iets ranzigs zegt".



In een put kan je best stoppen met graven ;)...



Van een argumentatiecoach (hij heet ook Erik! Dus dat moet jij wel zijn!!) verwacht je toch een hoger niveau ;). Trouwens, "Argumentatiecoach". Echt iets dat alleen een Nederlander kan verzinnen én dan nog verkopen ook. Wij Belgen gebruiken trouwens bosmaaiers om onze argumenten kracht bij te zetten.



Ik vraag me overigens af welke ranzige gedachte je kan hebben bij Laura Dekker, uitgezonderd misschien dat ze op die foto wel wat wegheeft van Justine Henin.



Jimbo

(is nu wel weer herinnerd aan Anna Kournikova)
 
Lid geworden
22 okt 2012
Berichten
3.062
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jimbo;1813293 wrote:
Ik vraag me overigens af welke ranzige gedachte je kan hebben bij Laura Dekker, uitgezonderd misschien dat ze op die foto wel wat wegheeft van Justine Henin.



Jimbo

(is nu wel weer herinnerd aan Anna Kournikova)



Een Lolita-fetish is nooit ver weg hé.
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
:)



Ik geef het op. Belgen zijn kampioen negatieve punten benoemen.
 
Lid geworden
22 okt 2012
Berichten
3.062
Waarderingsscore
0
Punten
0
Erik!;1813310 wrote:
:)



Ik geef het op. Belgen zijn kampioen negatieve punten benoemen.



Buiten wielerterrorisme is klagen onze nationale sport:cool:
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
zijn dat die epo-gebruikers?

of enkel maar cortisone op dat niveau?
 
Lid geworden
22 okt 2012
Berichten
3.062
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan;1813323 wrote:
zijn dat die epo-gebruikers?

of enkel maar cortisone op dat niveau?



Dat zijn die mannen die de ventoline van hunnen kleine pikken, door het rood licht auto's de pas afsnijden en dan nog eens agressief worden omdat ze bijna worden aangereden. Dat zijn de die:p
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
XTC gebruikers ?
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Neenee, dat agressieve wijst duidelijk op amfetamines... of was dat het kleine p**tje?
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
Raf V;1813315 wrote:
Erik!;1813310 wrote:
:)



Ik geef het op. Belgen zijn kampioen negatieve punten benoemen.



Buiten wielerterrorisme is klagen onze nationale sport:cool:



Rafken, gij zit met een serieus trauma ivm wielertoeristen.

Toch eens laten onderzoeken, …



Uiteindelijk zijn dat gewoon mensen op een fiets hé.

Met uw autoke moet ge daar toch kunnen van winnen hé

Ik kan u verzekeren wij (hieraan niet-verdienende)fietsende liefhebbers zijn even ongevaarlijk als PUR !





ps. Waarom zouden wij moeten pakken als we niet aan competitie doen?

Er is zelfs geen streep afgesproken, waar we als eersten moeten over arriveren :-o
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
stonebiker;1813365 wrote:
...

Er is zelfs geen streep afgesproken, waar we als eersten moeten over arriveren :-o



Bji wielerterrorisme is de dorpel van een bepaald ethablisement dat gegist gerstenbrouwsel serveert de onafgesproken doch duidelijk algemeen aanvaarde streep.



Maar toegeven: de ergste zijn scholieren op de fiets. Ik slaag er zelfs te voet in om een aanrijding in mijn recht te hebben. Soms zijn dat echte lemmings.
 
Lid geworden
22 okt 2012
Berichten
3.062
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc;1813419 wrote:
stonebiker;1813365 wrote:
...

Er is zelfs geen streep afgesproken, waar we als eersten moeten over arriveren :-o



Bji wielerterrorisme is de dorpel van een bepaald ethablisement dat gegist gerstenbrouwsel serveert de onafgesproken doch duidelijk algemeen aanvaarde streep.



Maar toegeven: de ergste zijn scholieren op de fiets. Ik slaag er zelfs te voet in om een aanrijding in mijn recht te hebben. Soms zijn dat echte lemmings.



Heb dat ooit omgekeerd voorgehad in Leuven. Ik stond met mijn fiets stil, zodat een voetganger, die toen nog enkele meters van mij weg was, vlot door kon. Meneer liep pal tegen mijn wiel. Moet ge maar kunnen!



@Stonebiker: Ge weet da'k maar een stukske afzever hé! Al zijn er wel voldoende artikels in de gazet van mensen die in zo'n situatie nog eens platgeklopt worden en waar de autosleutels van in de gracht gegooid worden door van die terroristen. Maar niks zo plezant als wat gekarikaturiseerde veralgemeningen:eek:
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jimbo;1813281 wrote:
Zullen we dan nu anders eens asbeststudies van pakweg de eerste 20 jaar na de uitvinding ervan gaan citeren?



Komt overeen met hetgeen je leest in de hedendaagse verkoopsbrochures van zonnepanelen.



Inclusief het daarbij horende "bewustzijn".



Ik herinner mij de periode nog dat compleet elektrisch verwarmen "hip" was, en alle anderen "nog" op een andere manier verwarmden...
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Om het dan maar niet over de elektrische wagens te hebben? Of was het nu weer waterstof?
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Galenbo;1814656 wrote:
Ik herinner mij de periode nog dat compleet elektrisch verwarmen "hip" was, en alle anderen "nog" op een andere manier verwarmden...

Wat je de electrisch-verwarmde huizen van de jaren '70-80 moet nageven, is dat ze meestal wél een tikje beter geïsoleerd waren dan gemiddeld. Dus het waren al hippe LEW's avant la lettre. :)
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Over een goede techniek, die op een supergoedkope manier uitgevoerd werd, en dus sowieso een slecht resultaat geeft.

En dat het huis dan verkocht werd zodat de volgende eigenaars er (zonder te weten) mee opgezadeld zitten.
 
Lid geworden
22 okt 2012
Berichten
3.062
Waarderingsscore
0
Punten
0
Galenbo;1815282 wrote:
Over een goede techniek, die op een supergoedkope manier uitgevoerd werd, en dus sowieso een slecht resultaat geeft.

En dat het huis dan verkocht werd zodat de volgende eigenaars er (zonder te weten) mee opgezadeld zitten.



En de nodige zever en het obligatoire gezwets errond:rolleyes: Een mens moet ook al eens kunnen lachen hé, zelfs wanneer er giftige gassen uit zijn vloer en muren komen gedampt:p
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
Mss wel een goed idee om inbrekers af te schrikken, een groot bord in uwen hof met daarop 'opgelet! PUR!'



en ipv een pepperspray pakt ge een bus pur mee ;)
 
Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
470
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nee nee, de inbreker doet de eigenaar van de woning enkele jaren later een proces aan. Hij heeft namelijk een ziekte opgelopen van de PUR in het huis waar hij was gaan inbreken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan