• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

PUR gebruiken = uiteindelijk woning moeten verkopen

Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tenminste dat is bij sommige mensen van toepassing: http://nos.nl/artikel/476867-strengere-regels-gebruik-purschuim.html



Strengere regels gebruik purschuim





Toegevoegd: donderdag 21 feb 2013, 18:58

Update: donderdag 21 feb 2013, 20:48



Door verslaggever Martijn Bink en research-redacteur Hugo van der Parre

Het isoleren van woningen met purschuim mag voortaan alleen nog als er strenge veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen.

De Europese brancheorganisatie Isopa heeft dat besloten naar aanleiding van gezondheidsproblemen bij tientallen bewoners. Zij werden waarschijnlijk ziek van de chemische dampen die vrijkwamen toen hun vloer werd geïsoleerd met purschuim.

Het NOS Journaal en Nieuwsuur hebben daar al eerder over bericht. De fabrikanten van het spul nemen de zaak serieus en kondigen nu strenge Europese richtlijnen af.

Ziek



Om de vloer van een woning te isoleren met purschuim worden twee chemische componenten samengevoegd. Die worden in de kruipruimte tegen de vloer van de woning gespoten. Jaarlijks worden meer dan 10.000 woningen op deze manier geïsoleerd.

Nu mogen bewoners nog gewoon in huis blijven als dat gebeurt en meestal gaat dat goed. Maar soms gaat er iets fout, vermoedelijk bij het mengen van de chemicaliën. Dan stopt het chemische proces niet en blijven er dampen vrijkomen.

De bewoners worden ziek en worden zo gevoelig voor die giftige stoffen dat ze een allergische reactie krijgen als ze er weer mee in aanraking komen. Daardoor kunnen ze niet meer in hun woning blijven wonen.

Richtlijnen



Lange tijd heeft de branche ontkend dat er een verband kon zijn tussen de gezondheidsklachten en de aangebrachte purlaag, maar nu komen er toch maatregelen. De nieuwe Europese richtlijnen zijn:

  • bewoners moeten voortaan hun huis uit als de woning met purschuim wordt geïsoleerd.
  • er moet grondig geventileerd worden tijdens het werken met pur.
  • er moet achteraf geïnspecteerd worden of er nog giftige stoffen aanwezig zijn in het huis.
  • voor isolatiebedrijven komt er een nieuw streng Europees certificaat.
Huis uit


De NOS heeft geïnventariseerd dat inmiddels minstens acht gezinnen hun woning moesten verlaten.

Bekend waren al gevallen in Egmond en Malden, maar inmiddels kunnen ook gezinnen in Hoofddorp, Aadorp, Terwispel, Leusden en Ede niet meer thuis wonen. Ook in Tiel moet een familie hoognodig weg uit hun huurhuis, maar zij zijn daartoe financieel niet in staat.

De gedupeerden hebben vandaag een meldpunt voor lotgenoten geopend. Inmiddels heeft zich ook een oud-medewerker van een purbedrijf gemeld met gezondheidsproblemen. Ook hij brengt zijn klachten in verband met het werken met pur in kruipruimten.

 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Mensen toelaten te verblijven in een woning waar ze pur spuiten is gewoon idioot.

Maar ja, in Nederland zijn er wel meer idiote regels, zoals plastieken buiskes binnen in huis is ook ok voor gas.



Ze isoleren er wel beter, sommige bouwtechnieken zijn ook interessant (isoleren onder fundering/vloerplaat, het apart optrekken van binnen - en buitenspouwblad)



Maar 't is ook daar niet perfect, wat weeral eens wordt aangetoond met die reportage.





In den bouw zijn veel producten ongezond: cement, glaswol, rotswol, gips, slijpstof, ...

't Is vaak ook een zware belasting voor uw rug enzo.

Uw gehoor moet extra beschermd worden.

...

Maar ja, buiten in een stad rondwandelen is ook ni gezond.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
PUR gaat zeker nog problemen geven wanneer de woningen die er de laatste 15 jaar mee zijn geplaatst, weer afgebroken zal moeten worden. De verwerking ervan zal niet goedkoop zijn, want het is een giftig product.



Ik zou geen PUR meer nemen, ook geen platen, maar iets dikkere isolatie plaatsen en dan, zelfs geen XPS platen, maar de ouderwetse "isomo" oftewel EPS platen nemen, ofwel foamglas platen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
en EPS recycleren is wel eenvoudig?



PUR is moeilijk te recycleren omdat het meestal verwerkt is tussen 2 alu-vellen, die scheiding is niet eenvoudig



pur op zich recycleren kan zeker wel
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan;1810265 wrote:
...

als je het niet weet, vraag raad aan deskundige of BLIJF ER AF !!!



Hoe ga je iemand laten beseffen dat hij "iets" niet weet?

Hoe ga je hem (die het niet weet) het onderscheid laten maken tussen een deskundige en een partijdige verkoper?

Wat is uiteindelijk de universele waarheid, en wie beslist dat?



.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Wil je recyclen zal je toch, op het gebied van het platte dak een enorme omslag moeten maken. De dakconstructie of deze van het hout of van beton is alle materialen worden aan elkaar geplakt, gelijmd of gebrand. Een pakket materialen waar je niets meer mee kan.



Houtendak constructie, de dakbedekking in de overlap door de isolatie en damprem heen mechanisch bevestigen aan de houten dakvloer. Beton zou ook kunnen. Een gat boren duurt langer en de bevestiger is duurder.

Einde levensduur gebouw, je demonteerd de boel en alle materialen kunnen afzonderlijn naar hun eindbestemming.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
bij ons (en op vele andere plaatsen) is de isolatie geschroefd op OSB !!!





EPDM gelijm op PUR, en als je deze lostrekt gaat glasvlies aan de epdm hangen en PUR zo loskomen
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
paul siemons;1810826 wrote:
Blijkbaar schijnt er toch een hele tijd schadelijke stoffen vrij te komen nadat de bewoners in in huis zijn getrokken:



http://meldpuntpurslachtoffers.nl/?catnumbr=1&language=&project=1&leftmenu=projects&ctgr=Slachtoffers isolatie



heb je die verhalen gelezen over die "slachtoffers"....tsjonge jonge wat een onzin. Straf dat een zinnig mens daar in geloofd!

Ik gebruik dagelijks (1k en 2k) pur, ik ga zeker niet beweren dat het gezond is, maar ik heb er geen klachten van. Toen ze de vloer hier bedekt hebben met een laagje pur (glv) heb ik boven rustig verder gewerkt aan mn badkamer...oké, het stinkt en het zal wel ongezond zijn, maar ik heb er buiten de stank geen last van ondervonden. Zoveel verlof om in mn huis te werken had ik niet...dus ik ging echt geen halve dag buiten zitten hoor.

Ik denk dat je bij bovenstaande link een goed voorbeeld van collectieve paniek hebt. Een mens krijgt een bronchitis en de dokter zegt dat het van pur komt. Een andere mens krijgt jeuk aan zijn rechterelleboog en de dokter wijt het ook aan de pur.... nu ineens zijn alle keel - jeukklachten de oorzaak van pur :)



Ik heb ook regelmatig jeuk hoor, daar ni van....maar dan is het gewoon tijd om eens te scrubben in de douche :).

En van dit soort berichten, daar krijg ik ook enorm jeuk van....een hele sector in diskrediet brengen owv een paar mediageile onnozelaars.



en last: de vergelijking met asbest gaat totaal niet op. bij asbest spreek je van vezels die zich aan je longblaasjes hechten en kanker veroorzaken. Bij pur spreek je hoogstens van schadelijke gassen, die na een paar uur grotendeels weg zijn.

Zeker als je woning klaar is, dan zitten de pur behoorlijk opgesloten. Ik denk dat het een pak schadelijker is om de E40 in de file te staan :)....daar krijg ik trouwens pas echt jeuk van!
 
Lid geworden
1 apr 2007
Berichten
517
Waarderingsscore
0
Punten
16
Koen02 schreef: heb je die verhalen gelezen over die "slachtoffers"....tsjonge jonge wat een onzin. Straf dat een zinnig mens daar in geloofd!



Héél kort door de bocht: je gaat niet zomaar voor de lol je huis uit dacht ik zo!
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
paul siemons;1810847 wrote:
Koen02 schreef: heb je die verhalen gelezen over die "slachtoffers"....tsjonge jonge wat een onzin. Straf dat een zinnig mens daar in geloofd!



Héél kort door de bocht: je gaat niet zomaar voor de lol je huis uit dacht ik zo!



nope, om mijn reactie nogmaals samen te vatten voor degenen die niet alles gelezen hebben: massahysterie, mediageilheid, een gigantisch overdreven klein risico op enige irritatie (wsl door een paar dokters gesteund).



Als men hier op tv zegt dat het eten van brood dodelijk is omdat er paardenvoeder in zit, en dokter langneus komt dat nog bevestigen op telefacts....gevolgd door het bericht dat er vandaag 5 mensen in belgie gestorven zijn en die allemaal 's ochtends brood hebben gegeten..... dan wil ik eens zien hoeveel mensen ineens "ziek" worden van dat brood. En hoe de omzet van die bakkers zakt omdat mensen geen brood meer willen eten.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Koen02;1810846 wrote:
Ik heb ook regelmatig jeuk hoor, daar ni van....maar dan is het gewoon tijd om eens te scrubben in de douche :).

En van dit soort berichten, daar krijg ik ook enorm jeuk van....een hele sector in diskrediet brengen owv een paar mediageile onnozelaars.



Het is 2060 en Koen02 en loopt met enorme jeuk bij de dokter. Heeft u soms PUR schuim gespoten, helaas pindakaas. Toch maar zoveel mogelijk de verwerkingsrichtlijnen aanhouden zou ik denken.
 
Lid geworden
1 apr 2007
Berichten
517
Waarderingsscore
0
Punten
16
Koen02 schreef: nope, om mijn reactie nogmaals samen te vatten voor degenen die niet alles gelezen hebben: massahysterie, mediageilheid, een gigantisch overdreven klein risico op enige irritatie (wsl door een paar dokters gesteund).



Ja man die doen maar wat op en de pur industrie vind dat allemaal oké.......

Als daar zo goed als niks van aan zou zijn zouden die "aanstichters van gigantisch overdreven massahyterie en mediageilheid" nu zowat juridisch fijngeknepen zijn door de industrie wegens laster!!
 
Lid geworden
1 apr 2007
Berichten
517
Waarderingsscore
0
Punten
16
w.g.b.: volgens die site gaat het niet om mensen die met pur werken maar zijn dat de bewoners die hun huis uit moeten.....maanden na het aanbrengen van het produkt.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Waar zijn de verhalen van de personen die dag in dag uit pur spuiten?

Die komen toch in contact met véél hogere concentraties?



Bij zo'n berichten heb ik steeds een dubbel gevoel.

Enerzijds "waar rook is, is vuur".

Anderzijds "massahysterie"



Een dik jaar geleden waren we bezig in een bouw met polieren van een betonvloer. Door slechte en verkeerde ventilatie kwamen rookgassen op plaatsen waar er productiearbeiders van de bouwheer werkte. Ene wordt onwel, ne andere valt flauw en hupla wat later kan men het rampenplan afkondigen. De polierders werden niet onwel. Straf he.



Ik geloof meer in het voorbeeld van het brood.

Anderzijds sta ik ook versteld over het ganse "paardenvleesschandaal". Temeer omdat ik vrij goed op de hoogte ben over alle keuringen en te volgen regels er van toepassing in de voedingssector.

Dus ik ga niet beweren dat die verhaaltjes van de PUR allemaal en volledig verzonnen zijn. Wel is het vreemd dat die berichten alleen uit Nederland blijken te komen.
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
Dat PUR niet het gezondste product is zal niemand over twijfelen, maar ik stel met toch ook vragen bij de verhalen.

Eén van de verhalen kort samengevat: Mijn kind is ziek, de dokter kan niks vinden, ik zie op tv dat andere mensen van PUR ziek worden, ik heb ook PUR => heel de familie is ziek van de PUR.



Persoonlijk krijg ik soms ademhalingsproblemen van bepaalde pollen, er zijn nog mensen met dezelfde klachten. Zal ik dan maar proberen om bomen (en meteen ook struiken, bloemen en grassen) te laten verbieden :confused:
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
invictus66;1810951 wrote:
Dat PUR niet het gezondste product is zal niemand over twijfelen, maar ik stel met toch ook vragen bij de verhalen.

Eén van de verhalen kort samengevat: Mijn kind is ziek, de dokter kan niks vinden, ik zie op tv dat andere mensen van PUR ziek worden, ik heb ook PUR => heel de familie is ziek van de PUR.



Persoonlijk krijg ik soms ademhalingsproblemen van bepaalde pollen, er zijn nog mensen met dezelfde klachten. Zal ik dan maar proberen om bomen (en meteen ook struiken, bloemen en grassen) te laten verbieden :confused:



feit 1: Elk voorjaar krijg ik last van vermoeidheidsaanvallen (a). Soms zo erg dat ik zelfs geen afwas meer kan doen. Daarnaast heb ik soms ook last van gigantisch veel jeuk en 1 keer zelfs serieuze blazen gekregen op m'n armen (b).



feit 2: De muren en vloer zitten vol PUR.



















En wie durft nu toegeven dat hij/zij op z'n minst dacht dat die 2 feiten aan elkaar te koppelen zou zijn of dat dat mijn bedoeling was.



Alle 2 de reacties zijn te wijten aan allergie: a) is pollen (vermoedelijk berk maar kan ook hazel zijn), b) is allergische reactie op bewaarmiddelen in voeding (allergische uitbarsting na ophoping van die dingen).



Mag ik de mensen met fobie voor PUR en andere dingen dan ook aanraden om es ietske grondiger je voeding te analyseren. Zo is er bv de pesticiden die gebruikt worden op fruit zodanig onder de grens dat het OK is. Maar er worden veel verschillende soorten gebruikt en elk zit onder de norm. Wat het effect van de combinatie van die dingen is is al iets anders. Er zijn behoorlijk veel allergenen en die werken niet allemaal accuut zoals de mensen wel es denken.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Ik vind het zeker niet slecht dat er onderzoek naar zo'n dingen gedaan wordt.

Stel dat die PUR toch blijft rommel afgeven dan zijn we natuurlijk schoon "gescheten".



Het NAV geeft trouwens ook al eens infosessies over "emissies van bouwmaterialen". Want geloof maar niet dat alle producten in huis 100% veilig en "emissie-vrij" zijn. Ik herinnner me zo de discussies hier op het forum over bepaalde types OSB en de emissie van formaldehyde.



Ik kan me, in het PUR-verhaal, gerust andere scenario's voorstellen. Vloer isoleren, door foute details en koudebruggen komen er schimmelplekken in huis, mensen worden ziek van de schimmel.

Al blijf ik er bij dat PUR schadelijke gassen ZOU KUNNEN uitstoten. Snij maar eens een PUR-plaat door, dan ruik je toch "iets".
 

Jimbo

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 okt 2006
Berichten
1.387
Waarderingsscore
0
Punten
36
jandc;1810987 wrote:
feit 1: Elk voorjaar krijg ik last van vermoeidheidsaanvallen (a). Soms zo erg dat ik zelfs geen afwas meer kan doen. Daarnaast heb ik soms ook last van gigantisch veel jeuk en 1 keer zelfs serieuze blazen gekregen op m'n armen (b).

Dedju!



Zeg eens, wat hebt ge daar voor moeten doen? De PUR en de pollenallergie heb ik al dus ik zoek andere tips. Iets waar alleen mannen last van hebben want als dievannons het ook krijgt schiet de afwas ook weer voor geen meter op.



Verder vind ik het straf dat de personen die de Nederlandse Sys-D verhalen afdeden als zever in pakskes grotendeels dezelfde personen zijn die het nieuwe onheilsbericht komende van zij-die-ons-vuil-water-te-slikken-krijgen nu wél geloven. De mens, ge kunt daar niet aan uit.



Jimbo

(blijft wachten op een effectenstudie over glasvezelstof)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan