• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

PUR gebruiken = uiteindelijk woning moeten verkopen

Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tenminste dat is bij sommige mensen van toepassing: http://nos.nl/artikel/476867-strengere-regels-gebruik-purschuim.html



Strengere regels gebruik purschuim





Toegevoegd: donderdag 21 feb 2013, 18:58

Update: donderdag 21 feb 2013, 20:48



Door verslaggever Martijn Bink en research-redacteur Hugo van der Parre

Het isoleren van woningen met purschuim mag voortaan alleen nog als er strenge veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen.

De Europese brancheorganisatie Isopa heeft dat besloten naar aanleiding van gezondheidsproblemen bij tientallen bewoners. Zij werden waarschijnlijk ziek van de chemische dampen die vrijkwamen toen hun vloer werd geïsoleerd met purschuim.

Het NOS Journaal en Nieuwsuur hebben daar al eerder over bericht. De fabrikanten van het spul nemen de zaak serieus en kondigen nu strenge Europese richtlijnen af.

Ziek



Om de vloer van een woning te isoleren met purschuim worden twee chemische componenten samengevoegd. Die worden in de kruipruimte tegen de vloer van de woning gespoten. Jaarlijks worden meer dan 10.000 woningen op deze manier geïsoleerd.

Nu mogen bewoners nog gewoon in huis blijven als dat gebeurt en meestal gaat dat goed. Maar soms gaat er iets fout, vermoedelijk bij het mengen van de chemicaliën. Dan stopt het chemische proces niet en blijven er dampen vrijkomen.

De bewoners worden ziek en worden zo gevoelig voor die giftige stoffen dat ze een allergische reactie krijgen als ze er weer mee in aanraking komen. Daardoor kunnen ze niet meer in hun woning blijven wonen.

Richtlijnen



Lange tijd heeft de branche ontkend dat er een verband kon zijn tussen de gezondheidsklachten en de aangebrachte purlaag, maar nu komen er toch maatregelen. De nieuwe Europese richtlijnen zijn:

  • bewoners moeten voortaan hun huis uit als de woning met purschuim wordt geïsoleerd.
  • er moet grondig geventileerd worden tijdens het werken met pur.
  • er moet achteraf geïnspecteerd worden of er nog giftige stoffen aanwezig zijn in het huis.
  • voor isolatiebedrijven komt er een nieuw streng Europees certificaat.
Huis uit


De NOS heeft geïnventariseerd dat inmiddels minstens acht gezinnen hun woning moesten verlaten.

Bekend waren al gevallen in Egmond en Malden, maar inmiddels kunnen ook gezinnen in Hoofddorp, Aadorp, Terwispel, Leusden en Ede niet meer thuis wonen. Ook in Tiel moet een familie hoognodig weg uit hun huurhuis, maar zij zijn daartoe financieel niet in staat.

De gedupeerden hebben vandaag een meldpunt voor lotgenoten geopend. Inmiddels heeft zich ook een oud-medewerker van een purbedrijf gemeld met gezondheidsproblemen. Ook hij brengt zijn klachten in verband met het werken met pur in kruipruimten.

 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Waarom hoor je altijd van die doemverhalen uit Nederland en nooit es uit een ander land?
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
jandc;1809647 wrote:
Waarom hoor je altijd van die doemverhalen uit Nederland en nooit es uit een ander land?



Cowboy Henk laat zich gaan joh...
 
Lid geworden
7 okt 2009
Berichten
503
Waarderingsscore
0
Punten
0
Doeme, wij gaan ook pur schuim gebruiken... Ik denk dat ik beter nu al van de brug spring :p



Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
 

Bruno_

Nieuw Lid
Lid geworden
31 dec 2011
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
6
Zal wel vuil gerief zijn, maarja... ik zou ook nooit in huis blijven terwijl ze dat doen. :p
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het blijft echter ook in sommige situaties problemen geven maanden erna.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Erik!;1809728 wrote:
Het blijft echter ook in sommige situaties problemen geven maanden erna.

Ik denk dat je de tekst goed moet lezen ....

Die situaties zijn projecten waarbij er nageisoleerd wordt, en waarbij het plafond van de kruipkelder van pur wordt voorzien. Vziw blijft die PUR dan ook 'bloot' liggen.

Zowiezo is het dan ook nog maar in klein aantal gevallen (als er een probleem is met het mengsel van de 2 componenten) dat er een probleem kan optreden.

Denk dat het zwaar overtrokken is.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
PUR spuiten op je vloer en vervolgens een afsmeerlaag, ik geloof niet dat deze methode bij ons wordt gebruikt. En zwaar overtrokken je weet maar nooit. De een wordt 100 met roken en de ander maar 50.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
w.g.b.;1809739 wrote:
PUR spuiten op je vloer en vervolgens een afsmeerlaag, ik geloof niet dat deze methode bij ons wordt gebruikt. En zwaar overtrokken je weet maar nooit. De een wordt 100 met roken en de ander maar 50.



En zoals altijd: ik wil cijfers EN contexten zien.



Feit blijft: waarom komt dit soort nieuws ENKEL uit Nederland? Over heel de wereld wordt dat spul gebruikt maar blijkbaar is het enkel een probleem in zo'n klein vlekje op de wereld dat Nederland noemt. Idem voor systeem D ventilatie en PV panelen die spontaan in brand schieten (en vermoedelijk nog wel een hoop dingen).
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
De vraag is waarom zou je in nieuwbouw gespoten pur willen gebruiken, je kan ook met vaste platen werken die volgens een kwaliteitsproces in de fabriek gemaakt worden...
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Ja feiten en cijfers deze zullen niet gauw uit Belgie komen. Jullie industrie lobby zit een stuk anders in elkaar. Europa bemoeit zich er mee voor mij een signaal, je weet nu waar mee je bezig bent.

De problemen met asbest waren in Engeland, staat me bij, al in 1963 bekend. Hoe lang heeft het geduurd voor deze zijn erkend. Bij ons was het een aantal jaren verboden om asbest te verwerken. Dan is het toch bizar, sta je op een dak in Belgie, begint er een asbest leien met een slijptol in te korten.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
w.g.b.;1809757 wrote:
Ja feiten en cijfers deze zullen niet gauw uit Belgie komen. Jullie industrie lobby zit een stuk anders in elkaar. Europa bemoeit zich er mee voor mij een signaal, je weet nu waar mee je bezig bent.

De problemen met asbest waren in Engeland, staat me bij, al in 1963 bekend. Hoe lang heeft het geduurd voor deze zijn erkend. Bij ons was het een aantal jaren verboden om asbest te verwerken. Dan is het toch bizar, sta je op een dak in Belgie, begint er een asbest leien met een slijptol in te korten.



In eerste plaats: ik heb niks tegen Nederlanders, verre van zelfs. Maar mijn ervaring op professioneel vlak is dat het gehalte aan klachten over niemandalletjes en prijs duidelijk hoger ligt in Nederland dan gemiddeld. En dat op zo'n 80 landen waar we zaken mee doen.



Ventilatie D affaire: oorzaak ligt duidelijk aan 'el cheapo' installatie

Zonnepanelen in de fik: oorzaak ligt duidelijk bij 'el cheapo' onderdelen en ontwerp

PUR: blijkt dat het over niet ideale mengsels gaat...



Als 't allemaal rap en goedkoop moet gaan gecombineerd met een vrij mondig volk dat net iets rapper de puntjes op de i zet dan hoef ik zelfs geen cijfers en context te horen om te weten waar 't vandaan komt. Zoals al zei: waarom komt dit enkel in Nederland voor?



Asbest kan je ook niet vergelijken met PUR, op geen enkel vlak eigenlijk. 'k zou me meer zorgen maken over elektronica eigenlijk. Niet gezond als DAT begint te smeulen, zeker als het nog van voor het ROHS tijdperk is.



En er wordt nogal rap geschermd met de ubermachtige overheid, lobywerk,... Een mens is dwaas genoeg op z'n eigen hoor, kijk maar naar je voorbeeld van asbestlei en slijpschijf...
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
jandc;1809778 wrote:
En er wordt nogal rap geschermd met de ubermachtige overheid, lobywerk,... Een mens is dwaas genoeg op z'n eigen hoor, kijk maar naar je voorbeeld van asbestlei en slijpschijf...

Misschien nog even opmerken. Bij ons was aan asbest werken al een aantal jaren verboden bij jullie was daar nog geen verbod op. Daar sta je dan in het stof.

Laten we, zeker als het je gezondheid betreft van elkaar leren. (wink)
 
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
269
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb je ze al eens PUR zien spuiten?

Volledig in pak met masker met externe zuurstoftoevoer is de normale gang van zaken...

Er zijn er ook die het veel goedkoper kunnen en die staan dan in een shortje de boel te spuiten...



VB: Een 20 tal jaren geleden moesten alle hoogspanningspalen in België opnieuw geschilderd worden. Alle roest moest gepiketteerd worden en de loodverf eraf... De mannen erop met klimtouwen en geef maar gas, tis in open lucht...

De eerste palen waren allemaal niet erg, tegen dat er opeens een 80 koeien dood lagen in de weide en de mannen met loodvergiftiging werden opgenomen.

Het verbod op roemenie is daar het resultaat van.



Als je begint met chemische samenstellingen weet je op voorhand al dat dit niet echt goed is voor de gezondheid TIJDENS de verwerking en daarom neem je maatregelen.



PUR spuiten = goed ventileren, niet aanwezig zijn in het gebouw tijdens verwerking en beschermingsmaatregelen

en dan heb je geen problemen
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
schilderdm;1809873 wrote:
Heb je ze al eens PUR zien spuiten?

Volledig in pak met masker met externe zuurstoftoevoer is de normale gang van zaken...

Er zijn er ook die het veel goedkoper kunnen en die staan dan in een shortje de boel te spuiten...



VB: Een 20 tal jaren geleden moesten alle hoogspanningspalen in België opnieuw geschilderd worden. Alle roest moest gepiketteerd worden en de loodverf eraf... De mannen erop met klimtouwen en geef maar gas, tis in open lucht...

De eerste palen waren allemaal niet erg, tegen dat er opeens een 80 koeien dood lagen in de weide en de mannen met loodvergiftiging werden opgenomen.

Het verbod op roemenie is daar het resultaat van.



Als je begint met chemische samenstellingen weet je op voorhand al dat dit niet echt goed is voor de gezondheid TIJDENS de verwerking en daarom neem je maatregelen.



PUR spuiten = goed ventileren, niet aanwezig zijn in het gebouw tijdens verwerking en beschermingsmaatregelen

en dan heb je geen problemen



loodmenie zal je bedoelen, die typische rood-bruine verf

inderdaad verboden
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
jandc;1809647 wrote:
Waarom hoor je altijd van die doemverhalen uit Nederland en nooit es uit een ander land?



ze proberen daar zelfde toe te passen als in B, D, ... maar tegen de helft van de prijs ...

en dan loopt het verkeerd
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
stefan;1809888 wrote:
jandc;1809647 wrote:
Waarom hoor je altijd van die doemverhalen uit Nederland en nooit es uit een ander land?



ze proberen daar zelfde toe te passen als in B, D, ... maar tegen de helft van de prijs ...

en dan loopt het verkeerd



Allee stefan wat zeg je nu ;-)
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
stefan;1809888 wrote:
jandc;1809647 wrote:
Waarom hoor je altijd van die doemverhalen uit Nederland en nooit es uit een ander land?



ze proberen daar zelfde toe te passen als in B, D, ... maar tegen de helft van de prijs ...

en dan loopt het verkeerd





+1 :!:
 
Lid geworden
1 apr 2007
Berichten
517
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wat moet er nu nog geloofd worden?

Blijkt de isolatiewaarde van PUR ook nog eens schromelijk te zijn overdreven:



Risico’s bij aanbrengen van PUR-schuim zwaar onderschat.



Vloerisolatie is een goede investering als het gaat om energiebesparing. Koude vloeren verlagen de (gevoels)temperatuur in woningen, waardoor er meer gestookt wordt. Zodoende wordt vloerisolatie stevig gepromoot, waarbij het aanbrengen van polyurethaanschuim (PUR) een veelgebruikte methode is. Ten onrechte, blijkt uit een zojuist uitgekomen onderzoeksrapport van GRID-Consult.



http://www.debeterewereld.nl/Artikelen/5050/Promotie_van_PUR-isolatie_onterecht

 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Paul,



aangehaald in het artikel :



- lambda-waarde : verantwoordelijkheid van de overheid, cfr. ATG, ze moeten maar strenger zijn

- dikte van de laag : verantwoordelijkheid van de bouwheer en VOORAL architect, ze moeten maar controleren bij de werken



ik ben persoonlijk gaan kijken voor de folies overal werden weggenomen of de gevraagde dikte overal gerespecteerd werd, nog al makkelijk bij ons : bovenrand van ytong, ook bij start van de werf duidelijk aan die mannen (NL uit D die uiteindelijk uit P bleken te komen !!!) uitgelegd.

dikte was overal meer dan in orde, meestal zelfs 5 tot 10 mm meer, zeker aan de randen met binnenwanden, de werken waren ook heel vlak uitgevoerd ! bevestigd door de chaper, hij wist vanaf eerste moment wie de PUR had gedaan, zonder deze mensen hier gezien te hebben, gewoon aan de kwaliteit !



bij afrekening chape heb ik dan nog iets minder moeten betalen omdat de PUR globaal genomen iets hoger lag dan voorzien, dus ook wel een eerlijke firma ?







als je als architect natuurlijk vraagt om 4 cm PU aan te brengen op een vloer die vol ligt met buizen en kabels ??? wat betekent die 4 cm dan ???



PUR tegen plafond kruipkelder = een typisch systeem uit NL die je in B weinig zal zien

ze proberen daar met minimale inspanningen en kosten (huurders blijven in huis tijdens de uitvoering !!!! ????) iets te doen

maar volgens mij 99% weggegooid geld





ik stel voor dat we hier op het forum stoppen met fabrikanten, leveranciers, aannemers, technieken, ... ZWART te maken als je NIET het volledige verhaal kent, of wil brengen
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan