publiciteit + verkoop woningen aanbieden zonder dat grond verkaveld is.

Lid geworden
21 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik weet niet of mijn vraag hier juist staat, maar zo niet dan hoor ik het wel.
Een projectontwikkelaar wil van een bestaande woning 4 appartementen maken en dieper naar achter gelegen ( eigenlijk in de tuin en bijna zo goed als in onze tuin 😩) nog eens 5 eigentijdse BEN woningen bouwen.
Deze grond ligt dus vlak achter onze tuin.
Heel het project is door de gemeente goedgekeurd en in principe kunnen ze dus starten met renoveren en bouwen.
Maar we weten dat de grond niet verkaveld is.
Ik dacht dat in het geval er geen verkavelingsvergunning is, de loten pas verkocht mogen worden van zodra het gebouw winddicht is en dat er ook vooraf geen reclame voor gemaakt mag worden.
Het enige wat er momenteel al gebeurd is, is dat ze heel de grond bouwrijp gemaakt hebben.
Ze zijn dus nog niet bezig met renoveren van het bestaande gebouw of met het bouwen van de 5 BEN woningen.
Toch staat er al een reclamebord van een immokantoor met de vermelding 'weldra in verkoop 5 BEN woningen' met daarop een plan met hoe alles er gaat uit zien..
Ook heb ik als 'geïnteresseerde' info opgevraagd bij het immo kantoor.
Daar heb ik een volledig lastenboek met de verkoopprijzen van ontvangen.

Vorige week liet ik een aantal mensen waaronder de projectontwikkelaar weten dat er zeker niet voldaan is aan de voorwaarde voor het bebouwen van een grond die niet verkaveld is.
Ik kreeg het volgend antwoord van de projectontwikkelaar :

Sta me toe even toe te lichten waarom onderstaande niet op ons dossier van toepassing is.
Het project dat wij gaan realiseren is het best te vergelijken met een appartementencomplex, enkel zijn de individuele kavels hier niet enkel appartementen (in het gebouw vooraan zijn deze er wel), maar ook woningen, die gerealiseerd worden in een gemeenschappelijk park. De kopers van de woningen zullen dus net zomin als de kopers van de appartementen eigenaar worden van hun eigen stuk grond, maar zullen een aandeel hebben in de gemeenschap.
In dit kader is de landmeter op dit moment de prekadastratie aan het voorbereiden en heeft onze notaris reeds de draft uitgewerkt voor de basisakte en het intern reglement.
Zoals u op het bord ook kan zien is er vermeld weldra in verkoop. De informatie die u opvroeg bij de makelaar is ten indicatieve titel. Wij verkopen conform de wet Breyne en een verkoopovereenkomst kan en mag pas opgesteld worden nadat de basisakte bij de notaris verleden is (wij plannen dit eind dit jaar, begin 2022).
De reden van dit tijdelijk reclamebord is enerzijds als “teaser” en anderzijds omdat onze makelaar al verschillende telefoontjes gekregen had van wat er nu ging komen en we deze mensen reeds wat informatie wensen te geven.

Nu mijn concrete vraag:
Mag er al publiciteit gemaakt worden en mag het lastenboek met prijzen etc. al aangeboden worden?

Nu zal iedereen denken, het is toch goedgekeurd en het komt er toch, waar maakt ge ui nog druk in.......
Ja dat is waar.
Wij hebben met een paar uiteraard een bezwaarschrift ingediend, zelfs bij de deputatie.
Maar ook dat mocht niet helpen.
Ik wil gewoon dat ze zich nu aan de regels houden, meer niet.

groeten,
KM

JeroenDf

Gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
272
Punten
63
Enkel een advocaat gaat je kunnen zeggen of dit allemaal 100% legaal is denk ik, maar het is zeker niet ongebruikelijk dat grote projecten als dit al reclame beginnen maken van zodra hun bouwvergunning goedgekeurd is.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
312
Punten
83
Waarom zou men geen reclame mogen maken vooraleer ze (mogen) beginnen bouwen?

Lid geworden
21 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dat is juist mijn vraag. Wat mag/kan.
Maar ik denk zoals Jeroen zegt enkel een advocaat me kan zeggen wat 100% legaal is.

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
325
Punten
63
Dus:
- ze hebben een bouwaanvraag gedaan
- vergunningen gekregen
- jullie zijn daar als bewoners niet blij mee (begrijpelijk wellicht)
- deputatie heeft beslist dat er geen probleem is

En nu wil je alles 100% gaan controleren van die mensen, zodat ze maar zeker niets 'illegaals' doen. (Met het idee om de werf dan stil te kunnen laten leggen?)

Denk dat je beter je energie kunt steken in het uitzoeken op welke manier je een eventuele inkijk (er van uitgaande dat dat het probleem zou zijn) of het zicht naar achter (als dat het probleem is) kunt oplossen. Wellicht dat een paar mooie bomen de oplossing zijn? Misschien helpen die dan zelfs tegen het teveel opwarmen van je huis (als 'zonwering') of anders de lokale flora en fauna.

Aangezien ze het terrein nu toch bouwklaar hebben liggen is dit misschien ook hét moment om die bomen langs dat perceel aan te voeren (als je geen mogelijkheid hebt om zelfs langs / door je huis te gaan) :)

bert2

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
106
Punten
43
Hier is volgens mij geen verkavelingsvergunning voor nodig. Een basisakte wel, zoals ze zelf aangeven.
Het is één grote mede-eigendom. Feitelijk is er zelfs geen verschil tussen de 'appartementen' vooraan en de 'woningen' achteraan.

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
205
Punten
43
Ik wil gewoon dat ze zich nu aan de regels houden, meer niet.

groeten,
KM
Hebben ze dat tot nu toe niet gedaan dan? Want dan insinueer je hiermee, zonder dat expliciet te zeggen of te bewijzen?

Thundernimf

Nieuw Lid
Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Waarom zouden ze geen reclame mogen maken? Het is toch niet zo dat van zodra je reclame maakt, een project ook mag doorgaan puur omdat er reclame is gemaakt? Wie schaden ze daar bovendien mee? Hoogstens personen die er graag willen gaan wonen en dan ontdekken dat het niet kan, niet de mensen die er al wonen. Bovendien lijkt het wettelijk in orde te zijn gezien jullie bezwaarschrift is afgekeurd.

Als ik je tekst zo lees, dan lijkt het me eerder dat je niet blij bent met de nieuwbouw en zoekt naar strohalmen. Misschien handig om dan te bedenken dat iedereen het recht heeft om ergens te wonen en dat je beter op goede voet met potentieel nieuwe buren start dan op slechte. Je veranderende omgeving is vast niet leuk, maar je koopt dan ook je eigen eigendom, niet de omgeving.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
312
Punten
83
Als ik je tekst zo lees, dan lijkt het me eerder dat je niet blij bent met de nieuwbouw en zoekt naar strohalmen.
Of spijkers, op laag water.
Het is een illusie dat in Vlaanderen iedereen kan blijven wonen met vrij zicht achteraan zijn huis. Velen beseffen ook niet dat hun huis nu staat in het vroegere vrij zicht van iemand anders.

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
166
Punten
63
Wist je dat die mogelijkheid bestond voor jullie er gingen wonen ?

Lid geworden
21 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dus:
- vergunningen gekregen

En nu wil je alles 100% gaan controleren van die mensen, zodat ze maar zeker niets 'illegaals' doen. (Met het idee om de werf dan stil te kunnen laten leggen?)

Denk dat je beter je energie kunt steken in het uitzoeken op welke manier je een eventuele inkijk (er van uitgaande dat dat het probleem zou zijn) of het zicht naar achter (als dat het probleem is) kunt oplossen. Wellicht dat een paar mooie bomen de oplossing zijn? Misschien helpen die dan zelfs tegen het teveel opwarmen van je huis (als 'zonwering') of anders de lokale flora en fauna.

Aangezien ze het terrein nu toch bouwklaar hebben liggen is dit misschien ook hét moment om die bomen langs dat perceel aan te voeren (als je geen mogelijkheid hebt om zelfs langs / door je hu

Wist je dat die mogelijkheid bestond voor jullie er gingen wonen ?
Dat ze er konden bouwen ... ja da wisten we, maar hoe ze het uiteindelijk willen en gaan doen....nee dat wisten we niet.

Aguynguerran

Actief Lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
58
Punten
28
Als er nog geen verkavelingsvergunning is voor de stukken voor de 5 woningen, dan komt er nog een openbaar onderzoek waarin jij en je geburen bezwaar kunnen intekenen. Verkaveling vraagt altijd een openbaar onderzoek. Bij een 'bouwaanvraag' meestal niet indien men binnen de verkavelingsvoorschriften blijft. Maar de gemeente kan om een of andere reden nog wel een openbaar onderzoek bevelen. (Verkavelingsaanvraag en bouwaanvraag bestaan niet meer, en heet nu omgevingsvergunning maar voor de duidelijkheid noem ik het nog zo.)

Ze mogen de individuele loten pas verkopen als er naast een verkavelingsvergunning, ook een verkoopbaarheidsattest is verkregen. De projectontwikkelaar kan eventueel wel een 'optie' verlenen aan mensen voordat er een verkoopbaarheidsattest is. Dit is de enige mogelijkheid in dat geval aangezien het tekenen van een verkoopsovereenkomst vereist dat binnen de 4 maanden de akte moet getekend worden. Als er nog geen verkavelingsvergunning of verkoopbaarheidsattest is, dan kan men dus onmogelijk een akte tekenen. Bij de optie kunnen ze bvb 1% van de kost vragen als voorschot, die men kwijt is als men de optie verbreekt.

Daarnaast is er niets onwettig aan reclame maken hiervoor zou ik denken. Het is het risico van de projectontwikkelaar moest er uiteindelijk geen vergunning verkregen kunnen worden. Dat is hun probleem.

Lid geworden
21 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dus:
- vergunningen gekregen

Aangezien ze het terrein nu toch bouwklaar hebben liggen is dit misschien ook hét moment om die bomen langs dat perceel aan te voeren (als je geen mogelijkheid hebt om zelfs langs / door je huis te gaan) :)
als je bij hun een huis koop , verplichten ze je om een parkeerplaats in het naasliggende project aan te kopen. Logisch, want ze hebben te weinig parkeerplaatsen voor het aantal huizen/appartementen.
Het parkeerquotum is 1.5 per woongelegeheid en daar komen ze niet aan.
1 belangrijk detail ...van het naastliggende project is er nog geen sprake.
Er is nog niets aangevraagd dus zeker nog niets goedgekeurd, maar het staat wel overal zo vermeld.

Het gaat hier zoals iedereen denkt niet over de inkijk, maar over parkeerplaatsen die ze willen maken in dat 'naastliggende project'.
Het is bij ons een zeer kleine, smalle straat, doodlopend.
Een straatje waar kinderen nog eens kunnen spelen en het dus nooit druk is qua verkeer.
De parkeerplaatsen waar zij het over hebben, dat zou gaan over een ondergrondse parking die dan enkel via onze straat bereikbaar zou zijn.
En ja, daar heb ik een probleem mee!

en over bomen gesproken.....die zijn al lang bij ons aangelegd hoor ;)

Thundernimf

Nieuw Lid
Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Dus:
- vergunningen gekregen

Het gaat hier zoals iedereen denkt niet over de inkijk, maar over parkeerplaatsen die ze willen maken in dat 'naastliggende project'.
Een straatje waar kinderen nog eens kunnen spelen en het dus nooit druk is qua verkeer.
De parkeerplaatsen waar zij het over hebben, dat zou gaan over een ondergrondse parking die dan enkel via onze straat bereikbaar zou zijn.
Opnieuw, voor jouw gemak mag er niets veranderen aan de omgeving. Jammer.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
990
Punten
113
Maaaaar, er is geen "verkavelingsvergunning" nodig (zoals hierboven gezegd bestaat dat niet meer). Het is 1 eigendom, en de omgevingsvergunning is goedgekeurd zelfs in beroep. Dus dat kalf is al lang verdronken.

Kan wel begrijpen dat zoiets hinderlijk kan zijn, zeker als het niet 'je goesting' is, maar zo gaat dat in een maatschappij.

DIe 10 extra auto's per dag zullen niet zo hinderlijk zijn hoor. Misschien komen er leuke mensen wonen met kinderen zodat iedereen samen in dat doodlopende straatje kan spelen, en eens een buurtbBBQ houden, gezellig. Top!

Lid geworden
21 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dus:
- vergunningen gekregen

Hangt er vanaf wat ze willen veranderen he. Dat ze alles willen volbouwen , daar is weinig aan te doen. Misschien moet je eerst lezen waar het mij allemaal om te doen is en waarom ik nu de puntjes op de i wil zetten😉

Aguynguerran

Actief Lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
58
Punten
28
Maaaaar, er is geen "verkavelingsvergunning" nodig (zoals hierboven gezegd bestaat dat niet meer). Het is 1 eigendom, en de omgevingsvergunning is goedgekeurd zelfs in beroep. Dus dat kalf is al lang verdronken.
Zoals ik TS z'n posts begreep hebben ze:
  • Wel een omgevingsvergunning om de bestaande woning te renoveren tot appartementen
  • Geen omgevingsvergunning voor verkaveling
  • Geen omgevingsvergunning voor bouw 5 woningen (want er is nog geen verkaveling)
Aangezien de grond nog verkaveld moet worden, kan er nog bezwaar aangetekend worden tijdens het openbaar onderzoek voor de verkaveling.

Thundernimf

Nieuw Lid
Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
16
Punten
8
Dus:
- vergunningen gekregen

Hangt er vanaf wat ze willen veranderen he. Dat ze alles willen volbouwen , daar is weinig aan te doen. Misschien moet je eerst lezen waar het mij allemaal om te doen is en waarom ik nu de puntjes op de i wil zetten😉
Deed ik, conclusie blijft hetzelfde :) Ik zou het eerdere advies van Caroto ter harte nemen. Scheelt heel wat stress. ;)

Lid geworden
21 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
1

Kan wel begrijpen dat zoiets hinderlijk kan zijn, zeker als het niet 'je goesting' is, maar zo gaat dat in een maatschappij.

DIe 10 extra auto's per dag zullen niet zo hinderlijk zijn hoor. Misschien komen er leuke mensen wonen met kinderen zodat iedereen samen in dat doodlopende straatje kan spelen, en eens een buurtbBBQ houden, gezellig. Top!
Het gaat hier niet over 10 auto’s hoor. Maar goed , ik zou zeggen kom eens langs , dan leg ik de plannen aan je voor. Eens kijken of je het dan nog zo TOP zou vinden.
Als er nog geen verkavelingsvergunning is voor de stukken voor de 5 woningen, dan komt er nog een openbaar onderzoek waarin jij en je geburen bezwaar kunnen intekenen. Verkaveling vraagt altijd een openbaar onderzoek. Bij een 'bouwaanvraag' meestal niet indien men binnen de verkavelingsvoorschriften blijft. Maar de gemeente kan om een of andere reden nog wel een openbaar onderzoek bevelen. (Verkavelingsaanvraag en bouwaanvraag bestaan niet meer, en heet nu omgevingsvergunning maar voor de duidelijkheid noem ik het nog zo.)

Ze mogen de individuele loten pas verkopen als er naast een verkavelingsvergunning, ook een verkoopbaarheidsattest is verkregen. De projectontwikkelaar kan eventueel wel een 'optie' verlenen aan mensen voordat er een verkoopbaarheidsattest is. Dit is de enige mogelijkheid in dat geval aangezien het tekenen van een verkoopsovereenkomst vereist dat binnen de 4 maanden de akte moet getekend worden. Als er nog geen verkavelingsvergunning of verkoopbaarheidsattest is, dan kan men dus onmogelijk een akte tekenen. Bij de optie kunnen ze bvb 1% van de kost vragen als voorschot, die men kwijt is als men de optie verbreekt.

Daarnaast is er niets onwettig aan reclame maken hiervoor zou ik denken. Het is het risico van de projectontwikkelaar moest er uiteindelijk geen vergunning verkregen kunnen worden. Dat is hun probleem.

Merciekes voor je uitleg

Bovenaan