Protector bij het bijvullen van verwarmingsinstallatie?

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Beste wensen voor 2018!

Indien er extra water in de verwarmingsinstallatie is gestoken omdat de druk (veel) te laag is na het onluchten is het altijd nodig/aangeraden om protector toe te voegen? Ik bedoel dan iets als Fernox Protector F1 Express (ik wil geen reclame maken maar wil zeker zijn dat dit geen kwaad kan voor de installatie).

Het gaat over een VUW BE 240/2-3 R 3 (Vaillant atmoMAX pro).

In de handleiding vind ik onderstaande waarschuwing terug, ik weet niet of de protector hier ook onder valt):

Opgelet!
Gebruik bij het vullen van de verwarmingsinstallatie
alleen proper leidingwater. Het toevoegen
van chemische middelen, met name
antivriesproducten, is niet toegestaan!

Wat ik me nu nog afvraag (zie ook bijlage): de 2 kraantjes rechtsonder dienen ervoor om de installatie bij te vullen met water. Hiervan is het bovenste kraantje (dat eigenlijk het verwarmingswatercircuit afsluit van het vuldarmpje) een mannelijke connector. Terwijl het slangetje dus een vrouwelijke connector is. Is dit dan wel correct gemonteerd om de F1 Express te gebruiken (heb ik zelf niet gemonteerd)? Dit heeft namelijk een schroef(mannelijk) om op het vuldarmpje te draaien. Zie ik dit verkeerd? Als ik me niet vergis is dit bij mijn eigen installatie omgekeerd.

Alvast bedankt!

Bijlagen

• 26513495_563306444035688_2108394_o.jpg
    26513495_563306444035688_2108394_o.jpg
    348,8 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
20 mrt 2010
Waarderingsscore
4
Punten
0
begin eerst maar met de flexibels te vervangen door vaste buis met op de retourleiding een magnetische vuilfilter en op de vertrek een microbellenafscheider ... anders heeft de Projector totaal geen zin ... eerst zorgen voor een fatsoenlijke installatie want wettelijk verplichte veiligheidsgroep 7bar op inkomend koud water staat er ook niet op ... gemaakt door beunhaas en zeker niet door vakman !

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Bedankt voor de reactie.

Er is nochtans een paar weken geleden een technieker geweest voor het controleren van de ketel. Maar dit slaat dan misschien alleen op de correcte werking van de brander zelf?

Dit is reeds een oude installatie. Het huis werd een jaar of 2 geleden gekocht dus echt zeker weet ik het niet.

Bovenaan