• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Project 14-18

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Om meteen met de deur in huis te vallen,het gebruikelijke zinnetje: 'Ik heb hier op

het forum al veel meegelezen en dus al veel geleerd. (Oke, dat is dus al bij deze gebeurd;))

Maar toch, bedankt voor jullie tips!

Doch, zit ik nog met duizenden vragen welke ik eventueel aan de architect zou kunnen stellen - maar aangezien de gesprekken pas voor begin volgend jaar zijn - zal ik het begin van het forum en de startpost gebruiken om er al een deel aan jullie te stellen.

Vanwaar de naam 14-18 (elke gelijkenis met WO1 berust louter op toeval), aangezien we in 2014 starten met het project en dusdanig hopen om tegen 1 januari 2018 in een volledig afgewerkte woning te zitten. We trekken dus vier jaar uit. Of we hiermee toekomen? Geen idee, want we plannen toch wel veel zaken zelf te doen.

Welke zaken?

- Eventueel een deel van de grondwerken: dus uitgraven van de fundering en misschien ook de regenwaterput.

- Veel de aannemer dienen en opruimen.

- Dmv zelfbouwpakketten(zoals sack, selfmatic, brainbox,...: de elektriciteit, de vloerverwarming, de ventilatie en eventueel de zonneboiler.

- Misschien, maar dat is verre van zeker, zouden we ook de kleine ramen zelf plaatsen

en enkel de grote schuiframen, de voordeur en de garage poort uitbesteden.

- Misschien doen we ook het plat dak zelf, maar dat is ook nog verre van zeker.

Btw, we zijn er tot op heden nog altijd niet uit of er wel een plat dak zal komen.

Ons hart zegt ja, het verstand zegt nee. De Extra ruimte is sowieso veel geld waard.

Maar aangezien ik altijd al een voorliefde gehad heb voor blokken (neen, niet Ben Crabbe)

Zouden we ons huis toch liever als een zwarte massieve blok zien zonder een zadeldak.

- Vloeren en parket leggen we zelf.

- Schilderen doen we zelf

- Sanitair hopen we grotendeels zelf te doen.

- Eventuele voegwerken doen we ook zelf. Waarom eventueel, aangezien we beiden

houden van de uitstraling van gelijmde gevelstenen. Het zou een pak duurder zijn, maar de kost van de voegcement mortel valt zo ook weg.

- De keuken en de badkamer werken we zelf af. (zorgen voor later)

Wat laten we doen:

- Het bouwplan

- Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, zouden we de fundering zelf doen, is het te moeilijk of is het niet rendabel, dan laten we het doen.

- De ruwbouw (maar ga sowieso vragen of ik op vrije dagen mee mag helpen)

- Beton storten

- Chappe

- Aansluiting van de energie

- Indien we opteren voor een zadeldak, dan zal dat de aannemer zijn.

- Indien mogelijk het buitenschrijnwerk opsplitsen in grote en kleine werken

- Op maat maken van een keuken, maar eventueel zelf plaatsen.

- Al de rest waar we misschien vol enthousiasme mee wouden beginnen, maar omwille van gebrekkige kennis en linkerpoten toch maar liever zo laten.

Over de wensen:

Een zwarte massieve kubus-woning. Afmeting 10 x 10 x 6.

Eventueel groter, want garage willen we toch graag. Kunnen deze dan

gebruiken voor een deel van de berging.

Gevelsteen Morvan, Alu-ramen (ral-kleur: iets in de 5, 7, 8 of 9000)

Plat dak, of donker zadeldak.

Over budget:

We rekenen op een dikke 1600 euro/m2. Ook al lijkt het veel, dezer dagen zit je hier al heel snel over zonder moeilijk te doen. Ook al plannen we zelf zaken te doen, we zijn nog altijd niet zeker of we het wel kunnen doen. Dus de kans dat we het uitbesteden bestaat wel degelijk.

Vragenhoekje:

1)Komt een woning (1) van (gelijkvloers) 11 op 11 en (verdiep) 11 op 11 goedkoper uit dan eentje waarvan de twee bouwlagen een verschillende grote hebben? Laat ons zeggen: Gelijkvloers 12x10, verdieping 10x10?

Woning 1 is beduidend groter dan woning 2, maar bij 1 moet er een extra kost bijgerekend worden aangezien er 2 meter plat dak moet toegelegd worden?

Of maakt het allemaal niet uit en zal de prijs sowieso goedkoper zijn?

2) Veel hedendaagse woningen hebben insprongen, bijvoorbeeld de inkom zit dieper of de garage zit wat meer naar binnen. Is dit een fameuze meerprijs?

Graag willen we het ontwerp zou eenvoudig mogelijk houden, maar we willen ook niet dat mensen in de regen moeten wachten vooraleer de deur opengaat.

Maar toch willen we de compactheid voor epb zo simpel mogelijk houden.

3) Dikte muren ivm e60 norm: Ik plan om ongeveer 14cm recticel te steken.

Een plaat van 6cm en een plaat van 8cm. Maar daar komt nog 14cm snelbouw, 9cm gevelsteen en 3cm luchtspouw bij. Dus ik offer wel wat ruimte op want de muren zullen veel plaats in beslag nemen. Is dit werkelijk nodig om de e60 norm te halen zonder een waterpomp te steken? Ik weet dat sommigen de norm sowieso halen, maar ik speel toch liever op zeker. Een waterpomp zou er ooit wel komen, ik zal de woning zeker willen voorzien van de aansluitingen maar nu vind ik het nog te vroeg om dergelijk duur toestel te kopen.

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
vozzie;1899643 wrote:
Albufeira;1899617 wrote:
Waar we wel vragen bij stellen is dat de ene zei dat we die e54 kunnen vergeten zonder te kiezen voor alternatieve energie. Toch op zen minst met zonnepanelen te werken.

Deze architect mag je dan al schrappen van je lijstje. Onze "specs"

- Kubus 13 op 9

- 1.0 glas met een raampartij van 16 meter (13 meter op zuiden en dan aansluitend 3 meter op het westen)

- systeem D

- 10 cm pur in de vloer

- 14 cm in de muren

- 18cm in plat dak

- 24 cm in schuin dak

- vloerverwarming

- condenserende gasketel

- blowerdoortest laten uitvoeren

Hiermee komen we op K28 en E50 zonder dat ik echt zware financiele inspanningen heb moeten doen.

Dat zijn zowat de specs die wij zouden willen toepassen. Eveneens 1.0 glas maar de grote raampartij is op het westen gericht. Op het zuiden hebben we niet zoveel glas gepland.

Qua isolate zit het ongeveer gelijk, wel verschoten van de uiteindelijke prijs van de isolatie.

Maar niets verplicht ons om voor Recticel te kiezen. Liefst overal vloerverwarming ism met condenserende gasketel en eveneens blowerdoortest uitvoeren.

Mooie resultaten Vozzie. Wij waren langs geweest in een huis (E53, k?) dus we wisten dat het mogelijk was. Ook het feit dat hij predallen boven de gewone gewelven verkiest omwille van zogezegd gemak deed bij ons een belletje rinkelen.

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Albufeira;1899702 wrote:
... Eveneens 1.0 glas maar de grote raampartij is op het westen gericht. Op het zuiden hebben we niet zoveel glas gepland.

Dit forum heeft mij geleerd dat glas op het zuiden moet gericht zijn, én niet op het westen mag gericht zijn.

-Buiten de zomer, als je zonnewarmte nodig hebt, staat de zon heel laag in het westen, en heb je dus geen nut van je ramen. Alleen warmteverlies. Aan de zuidkant staat de zon wél nog hoog, hier heb je wel méér nut van nadelen van je ramen.

-In de zomer zorgen ramen op het zuiden voor wat opwarming na een wat frissere nacht, zodat het tegen 16u lekker warm is. Ramen op het westen zorgen dat het huis nog véél meer overhit zodat je er 's nachts last van hebt.

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Albufeira;1899702 wrote:
... Ook het feit dat hij predallen boven de gewone gewelven verkiest omwille van zogezegd gemak deed bij ons een belletje rinkelen.

Predallen heeft net zoals welfsels zijn voordelen, hangt af van de situatie, de vorm van het huis én van de aannemer. Ik ben niet op de hoogte van een meerprijs (incl beton druklaag en wapening)

vozzie

Lid
Lid geworden
19 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Galenbo;1899780 wrote:
Albufeira;1899702 wrote:
... Ook het feit dat hij predallen boven de gewone gewelven verkiest omwille van zogezegd gemak deed bij ons een belletje rinkelen.

Predallen heeft net zoals welfsels zijn voordelen, hangt af van de situatie, de vorm van het huis én van de aannemer. Ik ben niet op de hoogte van een meerprijs (incl beton druklaag en wapening)

Bij ons hebben ze predallen gebruikt. Waarom? Dat weet ik niet, ik vertrouwde mijn architect. Meerprijs tov welfsels was er toch niet voor mij.

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
vozzie;1899785 wrote:
Galenbo;1899780 wrote:
Albufeira;1899702 wrote:

Bij ons hebben ze predallen gebruikt. Waarom? Dat weet ik niet, ik vertrouwde mijn architect. Meerprijs tov welfsels was er toch niet voor mij.

Hadden ze bij jou geen gewone gewelven gebruikt maar predallen aangerekend? Ik had dat toch gelezen op het forum dacht ik. Sowieso zonder grote overspanningen en moeilijke vormen is werken met predallen niet echt nodig volgens mij.

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Galenbo;1899780 wrote:
Albufeira;1899702 wrote:

Ze hebben zeker hun voordelen, zoals het toelaten van een meer ingewikkelde constructie.

Die worden vaak toegepast bij moderne woningen met veel uitsprongen.

Prijs licht misschien 10-15% hoger. Maar als je een simpele woning wilt en ze stellen dan voor om hiermee te werken, denk dat dit een eenvoudige manier is om de prijs op te drijven.

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Galenbo;1899777 wrote:
Albufeira;1899702 wrote:
... Eveneens 1.0 glas maar de grote raampartij is op het westen gericht. Op het zuiden hebben we niet zoveel glas gepland.

Dit forum heeft mij geleerd dat glas op het zuiden moet gericht zijn, én niet op het westen mag gericht zijn.

-Buiten de zomer, als je zonnewarmte nodig hebt, staat de zon heel laag in het westen, en heb je dus geen nut van je ramen. Alleen warmteverlies. Aan de zuidkant staat de zon wél nog hoog, hier heb je wel méér nut van nadelen van je ramen.

-In de zomer zorgen ramen op het zuiden voor wat opwarming na een wat frissere nacht, zodat het tegen 16u lekker warm is. Ramen op het westen zorgen dat het huis nog véél meer overhit zodat je er 's nachts last van hebt.

Goed wat je aanhaalt omtrent die laaghangende zon. Ik heb ook altijd gehoord dat veel glas op het zuiden gericht moet zijn maar jammer genoeg is de grond op het westen gericht.

Maar dit heeft voor ons niet. 's Avonds genieten van de ondergaande zon.

Op het zuiden komen er 2 ramen. Nu ja, dat wensen we. Plannen moeten nog getekend worden.

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Albufeira;1899812 wrote:
... is werken met predallen niet echt nodig volgens mij... denk dat dit een eenvoudige manier is om de prijs op te drijven.

Van waar haal je deze denkwijze? Zoals werken met gevelsteen niet echt nodig zou zijn?

Da's een keuze uit meerdere oplossingen, en die hangt af van meer dan dat, en is per specifieke situatie meer of minder gepast, en kan ook goedkoper uitkomen.

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Galenbo;1900036 wrote:
Albufeira;1899812 wrote:
... is werken met predallen niet echt nodig volgens mij... denk dat dit een eenvoudige manier is om de prijs op te drijven.

Van waar haal je deze denkwijze? Zoals werken met gevelsteen niet echt nodig zou zijn?

Da's een keuze uit meerdere oplossingen, en die hangt af van meer dan dat, en is per specifieke situatie meer of minder gepast, en kan ook goedkoper uitkomen.

Natuurlijk is het keuze, maar als ik aan een aannemer vraag omtrent ons voorbeeld, dan zouden gewone gewelven volstaan. En uit enkele topics hier op het forum kan ik afleiden dat bij een eenvoudige constructie dikwijls geopteerd wordt voor de gewelven.

Sowieso zullen we verder uitvoerig bespreken wat we wensen en zal de stabiliteit-ingenieur uitmaken wat er aangepast dient te worden. Ben toch al blij dat ik wat meer tijd in het thema bouwen steek want tot voor kort zou je me de verschillen niet moeten vragen. :D

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Albufeira;1900116 wrote:
dan zouden gewone gewelven volstaan. En uit enkele topics hier op het forum kan ik afleiden dat bij een eenvoudige constructie dikwijls geopteerd wordt voor de gewelven. ...

Zoals bij andere zeer eenvoudige constructies predallen volstaan, en welfsels niet nodig zijn.

Concentreer u vooral op de prijs, de aannemer/ het plan zal wel bepalen welke methode de meest aangewezen is voor de afgesproken prijs.

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor ons voorontwerp zitten we met vier algemene vragen.

4 Algemene vragen

1) is een raam in de berging een vereiste? Voor ons is het perfect zonder te doen,

maar de architect zijn mening is dat het heel nuttig is. Indien we dat niet doen

blijft de voorgevel hoe we het wensen. Anders moeten we beginnen puzzelen

om de voorgevel zou minimalistisch mogelijk te houden.

2) Welke raamdorpels worden er in het algemeen gebruikt bij moderne huizen?

De gewenste kleur van de profielen is zwart, bestaan er hiervoor passende

raamdorpels? Of dienen we het te doen met de blauwe steen.

3) Is er een grote meerprijs voor aflopen van de dakgoot in de gevel te verwerken?

Of zijn hieraan andere nadelen verbonden zoals vocht in de gevel?

4) Hoelang kan je maximaal wachten om een deel van de gevel te bezetten met

panelen? Kan het kwaad dat een tijdje de isolatie zichtbaar is?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt.

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb getracht om zelf enkele ontwerpen te maken. Eerste keer ooit, dus eventuele fouten er bij nemen aub.:cool:

naamloos-8c.jpg

naamloos-8.jpg

naamloos-8b.jpg

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als alles goed gaat hebben we binnen 6 dagen de bouwvergunning op zak!:cool:

Het is te zeggen, dan mag de melding van het terrein. Hopelijk zijn er geen protesteerders!

September beginnen we eraan! Man,man,man... Miserie, miserie, miserie...

Stress begint nu toch wel te komen. Zoveel zaken waar je rekening moet mee houden.

Zo veel geld nog voor er één steen in de grond ligt. Het zal een zware periode worden.

Maar we hebben ons zelf genoeg tijd gegeven. Eind volgend jaar zouden we er willen wonen en tegen 2018 moet alles af zijn zoals gepland. (of toch min of meer zoals gepland).;-)

Lid geworden
20 dec 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hebben jullie de plannen hier ook al op het forum gepost?

Ben wel benieuwd hoe het uiteindelijk geworden is...

Welke gevelsteen hebben jullie uiteindelijk gekozen?

Gr

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
An_H;1945908 wrote:
Hebben jullie de plannen hier ook al op het forum gepost?

Ben wel benieuwd hoe het uiteindelijk geworden is...

Welke gevelsteen hebben jullie uiteindelijk gekozen?

Gr

Plannen moet ik nog posten. Gevelsteen zou oorspronkelijk Hectic Special gesmoord geweest zijn, maar mevrouw wou iets anders. 't Het wordt een grote gok. Iets wat ik nog niet veel eerder gezien heb. Toch niet in onze contreien. Ik verklap niets, resultaat zullen we dan wel zien. Er komt wel hout bij: Padoek (verticale latten 4,5 x 4,5). Het is geen crepie en ook geen zwarte gevelsteen. ;)

Uw plannen zien er ook al goed uit! Benieuwd voor de startdatum, ik begin rond dezelfde periode als Dortje.

Lid geworden
20 dec 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
spannend! :) Ik ga 't zeker hier volgen want ben wel nieuwsgierig naar wat het dan uiteindelijk geworden is!

Ik hoop tegen 1 september de plannen rond te krijgen zodat de architect dan de bouwaanvraag kan indienen. Er zal ook een afwijking aangevraagd moeten worden, dus moet nog wel 3,5 maand wachten als ik het goed begrepen heb. Als het meezit met de wachttijden van aannemers, zou er in het voorjaar 2015 gestart kunnen worden. Tis natuurlijk wel een beetje de vraag hoe de winter er dit jaar zal uitzien, mss is het beter om tegen maart/april te beginnen?

Zoals je aangeeft, nog voor de eerste steen gelegd zal worden moeten er al heel wat beslissingen gemaakt worden..Ik ben wel een beetje op zoek naar een soort van checklist..

Wat doe ik best wanneer?

Wat moet ik al allemaal geregeld hebben voor de ruwbouw kan starten?

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
An_H;1946000 wrote:
spannend! :) Ik ga 't zeker hier volgen want ben wel nieuwsgierig naar wat het dan uiteindelijk geworden is!

Ik hoop tegen 1 september de plannen rond te krijgen zodat de architect dan de bouwaanvraag kan indienen. Er zal ook een afwijking aangevraagd moeten worden, dus moet nog wel 3,5 maand wachten als ik het goed begrepen heb. Als het meezit met de wachttijden van aannemers, zou er in het voorjaar 2015 gestart kunnen worden. Tis natuurlijk wel een beetje de vraag hoe de winter er dit jaar zal uitzien, mss is het beter om tegen maart/april te beginnen?

Zoals je aangeeft, nog voor de eerste steen gelegd zal worden moeten er al heel wat beslissingen gemaakt worden..Ik ben wel een beetje op zoek naar een soort van checklist..

Wat doe ik best wanneer?

Wat moet ik al allemaal geregeld hebben voor de ruwbouw kan starten?

Mocht ik eens tijd hebben voor een maquette, dat zou voor ons al veel duidelijk maken.

Wij hebben verleden jaar de fout gemaakt door te denken dat we alles concreet beslist moesten hebben vooraleer de bouwaanvraag in te dienen. Eigenlijk dient het plan alleen maar als leidraad voor de dienst stedenbouw, en in grote lijnen ook voor de aannemer natuurlijk.

Met losse aannemers kan je nog heel veel verschuiven of veranderen. Alleen moet de inplanting van de woning hetzelfde blijven. We struikelen momenteel alleen nog over de plaatsing van het beneden toilet en de grootte van de ramen. Van zodra ik klaar ben met mijn werk kan ik aan de maquette beginnen. Ik denk binnen drie weken te kunnen starten hiermee.

Over een stappenplan kan ik alleen maar meedelen, dat we zelf ook nog een beetje onze weg aan het zoeken zijn. Maar dit was onze volgorde:

- Sondering

- Zelf ideeën zoeken

- Zelf plan maken

- Veel kennis omtrent de bouw opdoen ( ik was compleet leek)

- Architect zoeken

- Voorplan laten maken

- Verder bouwen op voorplan of volledig opnieuw beginnen? Wij hadden zelf een plan wat het wat makkelijker maakt

- Epb man en veiligheidsadviseur zoeken

- Plan voorleggen aan de epb man

- Eventueel enkele zaken bespreken en aanpassen ten gunste van een beter epb.

- Finale plan laten maken

- Kostenplaatje van het project bespreken aan de hand van de meetstaat

- Beslissen of het mag worden doorgestuurd naar stedenbouw

- Architect doet het nodige om de plannen bij de juiste persoon te krijgen

- Stedenbouw heeft melding omtrent je aanvraag

- Wachttijd begint (ik schat 75-90 dagen)

- Bij positieve melding krijg je een groen papier dat je 30 dagen moet hangen aan de bouwgrond.

- Aannemers zoeken en offertes vragen (reken: wij hadden voor ruwbouw 6 aannemers gecontacteerd en bezocht om een offerte te laten maken, slechts 2!!! terug gekregen!

- Ingenieur zoeken voor de stabiliteitsberekening

- Bestellingen plaatsten

Momenteel zitten wij nu aan de aanvraag bij infrax en de rioolmaatschappij.

( 9 juli mogen we onze melding omtrent de bouwaanvraag verwijderen, hopelijk is er geen protest op gekomen. Dan zullen we gele formulier mogen ophangen.

Ook kunnen we de grond al bouwrijp maken. Afbreken en opruimen van dingen die de bouw alleen maar vertraging doen opleveren.

Wat betreft de winter, niemand kan zeggen wat het weer zal doen.

Voor 't zelfde geld heb je een zachte winter maar regent het voortdurend.

Ik zou daarvoor de start niet uitstellen. Bovendien, hoe trager het gebouw uitdroogt, hoe beter. Deze zomer mocht er bij het gieten van beton telkens bij bevochtigd worden, zodat het wat trager zou drogen. Volgens mij krijgen we een zachte maar vochtige winter dit jaar.

Allee ik hoop zacht en droog natuurlijk!;)

Lid geworden
28 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
An_H;1946000 wrote:

't Wordt helemaal niet zoals op de foto. :smile: Aja ben nog een belangrijk stap vergeten, de financiële ronde! Afspraken maken en kantoren bezoeken.

Lid geworden
20 dec 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, Albufeira, het helpt om wat ervaringen te horen van personen die net al wat verder zitten dan mezelf. Ik heb nog wat opmerkingen doorgemaild aan de architect en gevraagd wat er nog allemaal besproken dient te worden vooraleer ze de bouwaanvraag kan doen. Uiteraard hoort daar het kostenplaatje bij, zodat ik ook mijn bankenronde kan starten. In grote lijnen zal mijn ontwerp vermoedelijk zo blijven. Je mag altijd jouw ontwerp mailen in een PM, als je dat niet erg vindt... Ik denk dat jullie ongeveer dezelfde afmetingen hebben als mij.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan