• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Project 14-18

Lid geworden
28 sep 2009
Berichten
370
Waarderingsscore
0
Punten
0
Om meteen met de deur in huis te vallen,het gebruikelijke zinnetje: 'Ik heb hier op

het forum al veel meegelezen en dus al veel geleerd. (Oke, dat is dus al bij deze gebeurd;))

Maar toch, bedankt voor jullie tips!



Doch, zit ik nog met duizenden vragen welke ik eventueel aan de architect zou kunnen stellen - maar aangezien de gesprekken pas voor begin volgend jaar zijn - zal ik het begin van het forum en de startpost gebruiken om er al een deel aan jullie te stellen.



Vanwaar de naam 14-18 (elke gelijkenis met WO1 berust louter op toeval), aangezien we in 2014 starten met het project en dusdanig hopen om tegen 1 januari 2018 in een volledig afgewerkte woning te zitten. We trekken dus vier jaar uit. Of we hiermee toekomen? Geen idee, want we plannen toch wel veel zaken zelf te doen.



Welke zaken?

- Eventueel een deel van de grondwerken: dus uitgraven van de fundering en misschien ook de regenwaterput.

- Veel de aannemer dienen en opruimen.

- Dmv zelfbouwpakketten(zoals sack, selfmatic, brainbox,...: de elektriciteit, de vloerverwarming, de ventilatie en eventueel de zonneboiler.

- Misschien, maar dat is verre van zeker, zouden we ook de kleine ramen zelf plaatsen

en enkel de grote schuiframen, de voordeur en de garage poort uitbesteden.

- Misschien doen we ook het plat dak zelf, maar dat is ook nog verre van zeker.

Btw, we zijn er tot op heden nog altijd niet uit of er wel een plat dak zal komen.

Ons hart zegt ja, het verstand zegt nee. De Extra ruimte is sowieso veel geld waard.

Maar aangezien ik altijd al een voorliefde gehad heb voor blokken (neen, niet Ben Crabbe)

Zouden we ons huis toch liever als een zwarte massieve blok zien zonder een zadeldak.

- Vloeren en parket leggen we zelf.

- Schilderen doen we zelf

- Sanitair hopen we grotendeels zelf te doen.

- Eventuele voegwerken doen we ook zelf. Waarom eventueel, aangezien we beiden

houden van de uitstraling van gelijmde gevelstenen. Het zou een pak duurder zijn, maar de kost van de voegcement mortel valt zo ook weg.

- De keuken en de badkamer werken we zelf af. (zorgen voor later)



Wat laten we doen:

- Het bouwplan

- Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, zouden we de fundering zelf doen, is het te moeilijk of is het niet rendabel, dan laten we het doen.

- De ruwbouw (maar ga sowieso vragen of ik op vrije dagen mee mag helpen)

- Beton storten

- Chappe

- Aansluiting van de energie

- Indien we opteren voor een zadeldak, dan zal dat de aannemer zijn.

- Indien mogelijk het buitenschrijnwerk opsplitsen in grote en kleine werken

- Op maat maken van een keuken, maar eventueel zelf plaatsen.

- Al de rest waar we misschien vol enthousiasme mee wouden beginnen, maar omwille van gebrekkige kennis en linkerpoten toch maar liever zo laten.





Over de wensen:

Een zwarte massieve kubus-woning. Afmeting 10 x 10 x 6.

Eventueel groter, want garage willen we toch graag. Kunnen deze dan

gebruiken voor een deel van de berging.

Gevelsteen Morvan, Alu-ramen (ral-kleur: iets in de 5, 7, 8 of 9000)

Plat dak, of donker zadeldak.



Over budget:

We rekenen op een dikke 1600 euro/m2. Ook al lijkt het veel, dezer dagen zit je hier al heel snel over zonder moeilijk te doen. Ook al plannen we zelf zaken te doen, we zijn nog altijd niet zeker of we het wel kunnen doen. Dus de kans dat we het uitbesteden bestaat wel degelijk.



Vragenhoekje:



1)Komt een woning (1) van (gelijkvloers) 11 op 11 en (verdiep) 11 op 11 goedkoper uit dan eentje waarvan de twee bouwlagen een verschillende grote hebben? Laat ons zeggen: Gelijkvloers 12x10, verdieping 10x10?



Woning 1 is beduidend groter dan woning 2, maar bij 1 moet er een extra kost bijgerekend worden aangezien er 2 meter plat dak moet toegelegd worden?

Of maakt het allemaal niet uit en zal de prijs sowieso goedkoper zijn?





2) Veel hedendaagse woningen hebben insprongen, bijvoorbeeld de inkom zit dieper of de garage zit wat meer naar binnen. Is dit een fameuze meerprijs?

Graag willen we het ontwerp zou eenvoudig mogelijk houden, maar we willen ook niet dat mensen in de regen moeten wachten vooraleer de deur opengaat.

Maar toch willen we de compactheid voor epb zo simpel mogelijk houden.



3) Dikte muren ivm e60 norm: Ik plan om ongeveer 14cm recticel te steken.

Een plaat van 6cm en een plaat van 8cm. Maar daar komt nog 14cm snelbouw, 9cm gevelsteen en 3cm luchtspouw bij. Dus ik offer wel wat ruimte op want de muren zullen veel plaats in beslag nemen. Is dit werkelijk nodig om de e60 norm te halen zonder een waterpomp te steken? Ik weet dat sommigen de norm sowieso halen, maar ik speel toch liever op zeker. Een waterpomp zou er ooit wel komen, ik zal de woning zeker willen voorzien van de aansluitingen maar nu vind ik het nog te vroeg om dergelijk duur toestel te kopen.





 
Voor bouwvergunningen vanaf 2014 moet je e54 halen of zelf een deel in energie voorzien (zonneboiler, pv, warmtepomp,..)
 
Waterpomp?

Bedoel je geen warmtepomp of regenwaterpomp misschien?
 
janus wago;1897276 wrote:
Waterpomp?

Bedoel je geen warmtepomp of regenwaterpomp misschien?



Ik bedoelde inderdaad een warmtepomp. Het idee erachter interesseert me enorm en de woning zal sowieso voorzien worden om in de toekomst een warmtepomp aan te schaffen, maar voor nu houden we het liever zo. Btw, onze beste wensen!



We hebben ondertussen al heel wat huizen bezocht en velen halen die maximum norm blijkbaar zonder die grote investering. Binnen vijf dagen een gesprek met het eerste architectenduo. De volgende dag erna terug een ander gesprek bij een nieuwe architect.

Daarna zullen er nog twee volgen, dus in totaal vier verschillende architecten. Moet toch voldoende zijn om een keuze te maken. (hopelijk)



Wat keuze gevelsteen betreft, zijn we vooral voor de Morvan van Vandersanden te vinden.

Maar, ik heb het gevoel dat die zwarte gevelstenen iets te typerend zijn voor de tijdsgeest.

We hebben al vele kilometers gereden om ideeen op te doen en heel veel huizen hebben die donkere gevelsteen. Wel dikwijls in combinatie met grijze ramen in tegenstelling tot de zwarte die wij willen.



Daarom willen we de keuze voor zwarte gevelsteen nog niet voor zeker houden. Andere kleuren spreken ons ook wel aan. Maar daar botsen we op het feit dat ze enkel gelijmd of in dunbed, super mooi zijn. Ook vallen ze moeilijk te verwerken. Aannemers staan er niet voor te springen om met dergelijke stenen te werken wat de prijs aanzienlijk zal opdrijven. En de prijs voor de gevelstenen zelf ligt al veel hoger dan die van de Morvan.



Ik heb het hier over de Hectic (gesmoord special) van Terca. Na het bouwverlof nemen we contact op met de steenbakkerij waar deze gemaakt wordt. Misschien vinden we nog een beter alternatief of kunnen we ze hebben aan beter prijzen, maar dat betwijfel ik.

Indien niets lukt, zullen we op zeker spelen en toch voor de Morvan gaan.
 
Albufeira;1897094 wrote:
1)Komt een woning (1) van (gelijkvloers) 11 op 11 en (verdiep) 11 op 11 goedkoper uit dan eentje waarvan de twee bouwlagen een verschillende grote hebben? Laat ons zeggen: Gelijkvloers 12x10, verdieping 10x10?



Ja een kubus waarbij elke binnen- en buitenmuur eronder ook een muur heeft is t goedkoopste.



12x10 / 10x10 is populair omdat de dieven van ruimtelijke ordening dikwijls max. 10x10 op het verdiep toelaten. En dan wordt deze indeling gekozen om ineens ook wat "vorm" erin te krijgen.



Albufeira;1897094 wrote:
2) Veel hedendaagse woningen hebben insprongen, bijvoorbeeld de inkom zit dieper of de garage zit wat meer naar binnen. Is dit een fameuze meerprijs?

Graag willen we het ontwerp zou eenvoudig mogelijk houden, maar we willen ook niet dat mensen in de regen moeten wachten vooraleer de deur opengaat.



Zo'n insprong is dikwijls knap bij een huis met 18m gevelbreedte, dan is dat geintegreerd in het lijnenspel dat wat verandert, links tegen rechts.

En erorm onozel bij een huis van 8m breed. Dan hebben ze ook een standaard oversteek getekend, die verder nergens bij past. In zo'n huis is al geen plaats, en dan wordt er nog duchtig extra betaald om nóg minder plaats te hebben.



Maak dan een uitsprong hé, in de hoek tussen de uitsprong en de voorgevel is dan plaats voor een strak afdak, waaronder uw bezoekers net even nat worden dan onder uw insprong.



Albufeira;1897094 wrote:
3) Dikte muren ivm e60 norm: Ik plan om ongeveer 14cm recticel te steken.

Een plaat van 6cm en een plaat van 8cm. Maar daar komt nog 14cm snelbouw, 9cm gevelsteen en 3cm luchtspouw bij. Dus ik offer wel wat ruimte op want de muren zullen veel plaats in beslag nemen. Is dit werkelijk nodig om de e60 norm te halen zonder een waterpomp te steken? Ik weet dat sommigen de norm sowieso halen, maar ik speel toch liever op zeker. Een waterpomp zou er ooit wel komen, ik zal de woning zeker willen voorzien van de aansluitingen maar nu vind ik het nog te vroeg om dergelijk duur toestel te kopen.



Isoleren doe je in functie van de isolatie die je wenst. Dat heeft niks met waterpomp te maken.



De regering heeft dat wat liggen mengen in allerlei normen, subsidies, combinaties, taksen en zo verder, maar baseer u niet op hetgeen ze vandaag beloven (als je aan de hele rij voorwaarden en uitzonderingen voldoet én in uw regio én op 2 januari)
 
Albufeira;1897094 wrote:
3) Dikte muren ivm e60 norm: Ik plan om ongeveer 14cm recticel te steken.

Een plaat van 6cm en een plaat van 8cm. Maar daar komt nog 14cm snelbouw, 9cm gevelsteen en 3cm luchtspouw bij. Dus ik offer wel wat ruimte op want de muren zullen veel plaats in beslag nemen. Is dit werkelijk nodig om de e60 norm te halen zonder een waterpomp te steken? Ik weet dat sommigen de norm sowieso halen, maar ik speel toch liever op zeker. Een waterpomp zou er ooit wel komen, ik zal de woning zeker willen voorzien van de aansluitingen maar nu vind ik het nog te vroeg om dergelijk duur toestel te kopen.



Isoleren doe je in functie van de isolatie die je wenst. Dat heeft niks met waterpomp te maken.



De regering heeft dat wat liggen mengen in allerlei normen, subsidies, combinaties, taksen en zo verder, maar baseer u niet op hetgeen ze vandaag beloven (als je aan de hele rij voorwaarden en uitzonderingen voldoet én in uw regio én op 2 januari)
 
Albufeira;1897094 wrote:
- Veel de aannemer dienen en opruimen.

Door dit dagelijks te doen krijg je inzicht in het bouwproces, en op die manier kan je veel geld besparen door uw aanemer gewoon per uur betalen ipv per huis of per m2 of per m3



Albufeira;1897094 wrote:
- Dmv zelfbouwpakketten(zoals sack, selfmatic, brainbox,...: de elektriciteit, de vloerverwarming, de ventilatie en eventueel de zonneboiler.

Bij deze televiesiepartikulieroplossingen heb je nooit de grootste kwaliteit voor de laagste prijs.

De kwaliteit ervan hangt dan nog eens sterk af van uw "raadgever" aan de kassa én de "vakman" die momenteel bij hen in dienst is, voor werfbezoeken, hulp of om de boel op te starten.



Een mogelijkheid die ik prefereer is op zoek te gaan naar een goede vakman. Eentje waarvan je weet dat hij telefoon opneemt, met goede referenties in de buurt. En daarmee bedoel ik voornaam achternaam adres identiteitskaartnummer, niet bedrijf, merk of organisatie X uit Y.



Voor elk vak kies je er 1: Elektriciteit, Ventilatie, Sanitair, Verwarming.



Nu enkel zorgen dat het "klikt": Je stelt hen voor om alles zelf te kopen én af te halen bij Rexel, Vam,.. (met hun korting) en zelf te plaatsen, en om hen te betalen per uur voor werfbezoek, telefoon opnemen, koppelingen aansluiten, afstellen, opstarten.



Pas op, hun bereidheid om hierin mee te stappen hangt af van uw voorkomen en attitude, als ze zien dat je een jammertrut bent, veel tijd om te discussieren, vol idiote ideeën en gegarandeerd miserie en gedoe, zeggen ze nee.



Zien ze daarentegen een ambitieuze newbie die aandachtig luistert en de juiste vragen stelt, bewust van de prijs-kwaliteit-tijd driehoek, is dit voor hen een tof project.
 
Albufeira;1897094 wrote:
- Misschien doen we ook het plat dak zelf, maar dat is ook nog verre van zeker.

Btw, we zijn er tot op heden nog altijd niet uit of er wel een plat dak zal komen.

Ons hart zegt ja, het verstand zegt nee. De Extra ruimte is sowieso veel geld waard.



Zet dan een kelder? Kost u wel 5000 euro extra, maar maakt alles véél gemakkelijker qua technieken (alle leidingen elek afvoer toevoer boiler chauffage ventilatie) tegen plafond. Voorzie minimum 2m60.



Dat bespaart u ook een pak in de afwerking, bijvoorbeeld geen speciale ventilatiebochten nodig om in de chape te leggen.
 
Galenbo, Ik wil jou ontzettend bedanken voor de uitgebreide en zeer goede adviezen!

Over de eventuele keuze omtrent kelder gaan we het zeker hebben met de architect.

Dikwijls wordt deze ruimte compleet als overbodig beschouwd, maar ik ben van mening dat dergelijke ruimtes zeer interessant zijn. Prijs is duurder, maar als we de prijs van de fundering bekijken is het alvast niet zo duur als we zouden denken.



Wat betreft sanitair en elektriciteit zal waarschijnlijk jouw methode, de door ons gekozen werkwijze zijn. Die firma's met zelfbouwpakketten zijn zeker interessant maar jouw manier van werken is veel interessanter.



Wat uitsprongen betreft, ik zie dit enorm graag. Een enkele uitsprong zou welkom zijn. Zeker om via deze manier de bezoeker uit de regen te houden. Momenteel ben ik zelf wat plannen aan het tekenen. Binnenkort ga ik deze hier zeker posten.
 
Albufeira;1897684 wrote:
Over de eventuele keuze omtrent kelder gaan we het zeker hebben met de architect.

Dikwijls wordt deze ruimte compleet als overbodig beschouwd, maar ik ben van mening dat dergelijke ruimtes zeer interessant zijn. Prijs is duurder, maar als we de prijs van de fundering bekijken is het alvast niet zo duur als we zouden denken.



Als je alle technieken optelt, heb je ofwel uw zolder, ofwel uw kelder nodig. Een andere mogelijkheid is een inpandige garage die dan direkt enkel dienst doet als technieken+rommel. Duwen om er 2 fietsen bij te krijgen.



Een andere "dure" "overbodige" zaak is een technische schacht, vrij centraal, van helemaal boven tot helemaal onder. Ik spreek over minimum 60cmx80cm. (rekening houden met alle details, maar dat zou het hier nu onnodig lang maken)



Ventilatie plaatsen met degelijke grote én aparte kanalen? Stopcontact erbij? Toch wel een alarm installeren? Miserie met de wifi dus een kabel erbij? In de pre-ventilatietijd heb ik een nieuwbouw gezien waar ze op 2 plaatsen bijna een heel welfsel moeten doorkappen hebben, gewoon om de elektrische kast aangesloten te krijgen.
 
Albufeira;1897684 wrote:
Wat uitsprongen betreft, ik zie dit enorm graag.



Goesting is keus, zeggen ze hier.

K heb eens iets knap gezien waar ze het gedeelte naast de uitsprong ook in 2 hadden gedeeld, maar dan met insprong. Dus 4 vlakken op verschillende afstand tot de straat.



Spijtig dat dit niet was herhaald in de zijgevel, zodat een kubus van 8 kubussen was ontstaan.

Maar t moet nog metsbaar blijven, of t was misschien teveel cinema geworden dan.
 
Galenbo,



Ik denk dat we die uitsprong, of eventuele insprong laten voor wat het is.

Als we niet te hoog willen gaan in bijkomende kosten kunnen we beter de onnodige

speciallekes laten voor wat ze zijn.



Sowieso moet er een extra ruimte komen. Ofwel zolder, garage, of gegoten betonkelder.

In de eerste plaats makkelijk voor bergruimte en plaatsen van de technische toestellen.

Maar het belangrijkste is een grote werkruimte. Het enige wat me wat doet twijfelen is de meerprijs voor een hogere plafondhoogte. Minimale hoogte 2.60m, dit ligt voor een gemiddelde kelder op ongeveer 2m30. Die gewenste minimum hoogte zou eigenlijk nog mogen opgetrokken worden tot 3m. Als de meerprijs te veel is zouden we toch opteren voor 2.60m.



Of, toch opteren voor zadeldak met zolder. Bij de grootouders is de gevelbreedte 14m

en de diepte van de woning ongeveer een 9m. Die zolder die zij hebben is immens. Zeer ruim en hoog. Ideaal voor de benodigde fotostudio.

Logisch gezien valt de garage af want deze ruimte is het minst interessant, alhoewel zeer goed toegankelijk. Qua veiligheid (brand), is de kelder het meest geschikt maar moet dan ook 100% vochtvrij zijn. Dus ligt de keuze voorlopig bij kelder of zolder. De blikkendoos op wielen mag gerust onder een carport staan. Met de extra ruimte die de zolder biedt, mag de oppervlakte van de woning ook kleiner worden. 11x11 mag dan 9x9 worden.



Het is dus kiezen tussen kelder of zolder.
 
Albufeira;1897902 wrote:
Minimale hoogte 2.60m, dit ligt voor een gemiddelde kelder op ongeveer 2m30. Die gewenste minimum hoogte zou eigenlijk nog mogen opgetrokken worden tot 3m. Als de meerprijs te veel is zouden we toch opteren voor 2.60m.



Omdat ik bijna op het hoogste punt van vlaanderen zit heb ik mijne kelder gemetst. Elke extra rij betonblokken (20cm) kostte mij 100 euro extra, dus de keus was rap gemaakt.



Een kelder van 2m30 wordt rap ene van 2m20 omdat de metser dat toffer vindt, de betonvloer is toch niet zo schoon, dus een tegelke erop, hier en daar een gegoten balk of poutrel eronder, afvoeren en lampen tegen het plafond en voor ge het weet stoot ge overal uw hoofd.
 
Galenbo;1897952 wrote:
Albufeira;1897902 wrote:
Minimale hoogte 2.60m, dit ligt voor een gemiddelde kelder op ongeveer 2m30. Die gewenste minimum hoogte zou eigenlijk nog mogen opgetrokken worden tot 3m. Als de meerprijs te veel is zouden we toch opteren voor 2.60m.



Omdat ik bijna op het hoogste punt van vlaanderen zit heb ik mijne kelder gemetst. Elke extra rij betonblokken (20cm) kostte mij 100 euro extra, dus de keus was rap gemaakt.



Een kelder van 2m30 wordt rap ene van 2m20 omdat de metser dat toffer vindt, de betonvloer is toch niet zo schoon, dus een tegelke erop, hier en daar een gegoten balk of poutrel eronder, afvoeren en lampen tegen het plafond en voor ge het weet stoot ge overal uw hoofd.

ik heb de mijne laten gieten op 2.5m afgewerkt vloer/plafond

Net omdat ik inderdaad met aflopen etc aan het kelderplafond zit en zelf ook naar de 2m ga in lengte.



Eerst ging dat ook 2.3m zijn en dat was in principe genoeg om u niet te stoten, maar continu 't gevoel hebben dat ge u moet bukken is ook niet plezant.
 
Wat betreft gevelsteen... In het begin waren we zo zeker van een zwarte steen.

Maar we beginnen te twijfelen omtrent die keuze. Meer en meer stenen komen op onze lijst te staan.



Waar wel bijna zeker over zijn is de kleur van de raamprofielen: Zwart.

Of, mocht het zijn dat we met een grijze gevelsteen thuiskomen, dan wordt het sowieso een

grijze kleur voor de profielen.



Een voorlopig lijstje:



Grijs:



Agora titaangrijs

Agora zilvergrijs

Quartis

Argento

Wapper



Zwart:



Livorno

Morvan

Carbon (paars, zwart,bruin)



Rood genuanceerd:



Hectic gesmoord special

Billund Wasserstrich

Eco-brick Belcanto

Parma

Safora
 
Spijtig dat je het niveau en soort discussie van deze tread herleidt van technisch/ontwerp naar mode/kleurkiezerij.
 
Galenbo;1898513 wrote:
Spijtig dat je het niveau en soort discussie van deze tread herleidt van technisch/ontwerp naar mode/kleurkiezerij.



Ik begrijp je reactie volkomen, maar het kiezen van een gevelsteen is wel degelijk een onderdeel van een bouwproject. Aangezien ik er elke dag zal op moeten kijken kies ik liever een gevelsteen die me aanstaat, die voldoet aan technische specificaties en die bovendien leverbaar is.



Zomaar op het laatste moment beginnen met het zoeken van de gevelsteen zal sowieso niet goed uitdraaien. Bijvoorbeeld, sommige fabrikanten hanteren nu al een wachttijd van ettelijke maanden, sommige zelfs acht maanden.



Mijn excuses als ik dit onderdeel naar boven haal, maar het zit nu eenmaal in het project.

Maar ik versta je heel goed.
 
Ondertussen bij 2 architecten op bezoek geweest. Veel duidelijkheid kun je na dergelijke gesprekken niet verwachten. Wel hebben we al een beeld over hun werkwijze en kunnen we toch al een gevoel vormen.



Bij beide hadden we een vrij goed gevoel ivm opvolging en hun werk ik het algemeen.

Alhoewel bij de ene vond ik het een beetje verdacht dat hij voorstander is om met een algemene fundering te werken en predallen verkiest boven gewone gewelven.

Althans zouden die bij de gewenste afmetingen niet nodig zijn. Daar staat wel tov dat

zijn ideeën pakken beter zijn omtrent de indeling van de woning. Maar, prijs ligt wel een stuk duurder.



De andere architect heeft het meer voor een traditionele indeling en was voorstander van de technieken die hun diensten in verleden al hebben bewezen. Stond niet negatief tov lijmen maar was er toch wat terughoudender bij. Ofwel was dat omdat we daar zelf nog niet zo zeker van zijn. Ideeën zijn vrij beperkt, zoals eerder gezegd vrij traditionele indeling, niet te veel franjes. Gewone kubus zonder uitsprongen of overspanningen.



Er zijn nog gesprekken met andere architecten in de toekomst, dus we zien wel hoe het verder zal verlopen. Al bij al kunnen we zeggen dat ze onderling enorm verschillen.

Traditioneel vs wat meer alternatieve doch gezelligere indeling.



Waar we wel vragen bij stellen is dat de ene zei dat we die e54 kunnen vergeten zonder te kiezen voor alternatieve energie. Toch op zen minst met zonnepanelen te werken.



Wat ons opvalt is de lage m2 prijs die ze beide voorstelden. Toch zeker in schril contrast met de prijzen die je hoort van mensen die gebouwd hebben of hier op het forum.
 
Na de eerste gesprekken met architecten is het misschien nog veel te vroeg, maar zit toch met wat vragen omtrent zaken die ik zelf wil doen. Ik heb al veel de zoekfunctie gebruikt en veelal vind ik direct wel een antwoord, maar voor sommige zaken stel ik de vragen liever opnieuw.



Het is een hele resem vragen en om het wat overzichtelijk te houden zal ik deze nummeren.

En onder verschillende categorieën plaatsen.



Elektriciteit.



e1: Inbouwpotjes, al zoveel over gezegd en geschreven, maar als je niko materiaal gebruikt.

Blijkbaar zijn de schakelaars vernieuwd en zouden er minder diepe potjes nodig zijn.

Is er iemand die dat kan bevestigen? Zou de 50mm van Helia nu volstaan?

Of dien ik beter de 65mm te nemen.



e2: Passen die Niko drukknoppen voor lichtschakelaars (original) in de afdekplaatjes van Intense?



e3: Stroomkringen: Stel ik wil in de hoek links 2 stopcontacten naast elkaar. Dat wordt aanzien als 1 punt op de kring. Maar boven die 2 wil ik ongeveer 1,5 meter terug een stop contact. Dus het 2de punt op de kring. Dan wil ik aan de andere kant (in de hoek rechts) de zelfde situatie zoals in de linker hoek. Dus in totaal 4 punten op de stroomkring tot nu toe.

Ik mag er 8 hebben dus is er nog plaats voor 4. Dus wil ik 3m verder (andere muur) terug een enkel stopcontact (nummer 5 op de kring).



Hoe moet die bedrading lopen? Wat met slijpen? Horizontaal kan, maar wil ik niet want het is niet aan te raden voor de muren. Wordt er dan met aftakdozen gewerkt of zo? Ik weet al die kabel een Vob flex of xvb 2,5mm moet zijn. Maar over het traject van die draden stel ik mij vragen. Ik dacht de dubbele stopcontacten verbinden. Dan een nieuwe kabel naar die andere stopcontacten. Of zijn er eenvoudigere oplossingen? Nergens is er een deftig (lang) filmpje te vinden, jammer.



Sanitair:



S1: Waar kan je terecht voor materiaal en deftige hulp als je dit zelf wil plaatsen in de regio Halle-Geraardsbergen?



Verwarming:



Vragen komen nog...
 
Albufeira;1899617 wrote:
Waar we wel vragen bij stellen is dat de ene zei dat we die e54 kunnen vergeten zonder te kiezen voor alternatieve energie. Toch op zen minst met zonnepanelen te werken.



Deze architect mag je dan al schrappen van je lijstje. Onze "specs"



- Kubus 13 op 9

- 1.0 glas met een raampartij van 16 meter (13 meter op zuiden en dan aansluitend 3 meter op het westen)

- systeem D

- 10 cm pur in de vloer

- 14 cm in de muren

- 18cm in plat dak

- 24 cm in schuin dak

- vloerverwarming

- condenserende gasketel

- blowerdoortest laten uitvoeren



Hiermee komen we op K28 en E50 zonder dat ik echt zware financiele inspanningen heb moeten doen.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan