• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

programmeren circulatiepomp, vraagje

Lid geworden
13 okt 2008
Berichten
313
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,



Mijn opstelling:



-zonneboiler voor ww

-vv beneden

-radiators boven



programmeren tijdsduur:



vv: lijkt me evident, de tijd dat ik wil dat ze werkt (momenteel nog uit)

radiatoren: ook hier, de tijd dat ik wil dat ze werkt (momenteel van 06h00 tot 06h20)



mijn vraag:



wat is de functie van deze circulatiepomp, en hoe moet ik deze programmeren ivm de radiatoren

momenteel heb ik deze ook staan op (06h00 tot 06h20)
 
Lid geworden
13 okt 2008
Berichten
313
Waarderingsscore
0
Punten
0
geen chauffageisten hier ?
 

fb2

Lid geworden
24 jul 2007
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik begrijp de vraag niet: welke circulatiepomp bedoel je?
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
fb2 wrote:
ik begrijp de vraag niet: welke circulatiepomp bedoel je?



nog leuker: WAT programmeren? Een of andere controller? Of ketel? Of ingewikkelde kamer thermostaat? Of een of andere domotica systeem?
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Nevermore wrote:
VV laat je toch 24/24u circuleren?



niet noodzakelijk. je kan die bv 18u laten draaien of helemaal niet in de zomer enzo. bij ons start die als de temperatuur in de woonkamer onder de 19.9 zakt en stopt als de temperatuur 20.1 is. dat duurt in de winter enige uren.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Ja akkoord, zo gaat dat hier ook.

Maar dan spreken we niet over gewoon een timer he. Enfin, ik wijk af.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Toevallig heb ik vandaag een pompschakelaar gekocht (heatnet.nl €65,00 incl.BTW) om de circulatiepomp van de vloerverwarming alleen te laten draaien als er aanvoer van warm cv-water. Daartoe is de schakelaar uitgevoerd met een warmtesensor die op de cv-aanvoer op de verdeler wordt geplaatst. Verder zorgt de schakelaar dat de pomp elke dag een paar minuten draait (voorkomt vastlopen).
 
Lid geworden
13 okt 2008
Berichten
313
Waarderingsscore
0
Punten
0
een circulatiepomp dient dus om VV aan te sturen, niet om een chauffagekring aan te sturen?



chauffageman is in ouderschapsverlof :s
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Circulatiepomp van de VVW dient om de aangevoerde warmte van de CV te distribueren over de vloer. Zonder pompschakelaar staat de pomp continue te draaien (stroom te verbruiken en de vloer af te koelen). De aansturing is in eerste instantie de WAR of kamerthermostaat die de CV-circulatiepomp aanstuurt,



De pompschakelaar zorgt vervolgens dat de VVW-circulatiepomp alleen draait als er aanvoer van warm CV-water is. :wink:
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
Over het nut van de pompschakelaar voor het vloerverwarmingsscircuit ben ik overtuigd.



Ik zit nu thuis met een VV en Radiatorencircuit. Ik veronderstel dat die pomp van het radiatorencircuit ook heel de dag blijft draaien, net als die van het VV circuit.



De circulatiepomp van het VV circuit kan ik nu sturen (aan/uit) via die pompschakelaar.



Maar bestaat er zoiets dan ook niet voor de radiatorencircuit?
 
Lid geworden
21 okt 2007
Berichten
192
Waarderingsscore
0
Punten
0
Indien je ietwat intelligente logica hebt (multizoneregelaar etc) kan je de nadraaitijden van je pompen (na het wegvallen van de warmtevraag) instellen. Zo kan je de restwarmte nog naar de radiatoren/vloerverwarming voeren zonder en nadien schakelen de pompen uit om onnodig energieverbuik te voorkomen.
 

BDS

Lid geworden
1 jul 2008
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons is er ook een regeling (Vitotronic 300) voor twee zones (vloerverwarmingskring met mengklep en radiatoren direct op CV water). Voor het moment is de regeling van de vloerverwarming weersafhankelijk met kamerthermostaat invloed omdat er op bepaalde momenten veel zonlicht binnenkomt. De circulatiepomp van de vloerverwarming draait echter continu en houdt zo de woonkamer op 20 °C. Het is mogelijk om de regeling zo in te stellen dat de circulatiepomp uitschakelt bij 21 °C. Is het dan beter om te verwarmen tot 21 °C (grotere helling stooklijn en mogelijke tegenwerking door invloed kamerthermostaat) en telkens terug af te koelen tot 20 °C en tussendoor de pomp uit te schakelen, of is het beter om de circulatiepomp continu te laten draaien?
 
Lid geworden
21 okt 2007
Berichten
192
Waarderingsscore
0
Punten
0
backbone wrote:
een circulatiepomp dient dus om VV aan te sturen, niet om een chauffagekring aan te sturen?

Normaal heb je 2 aparte kringen: 1 pomp voor de VV en 1 pomp voor de radiatorkring.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
pieke420 wrote:
Indien je ietwat intelligente logica hebt (multizoneregelaar etc) kan je de nadraaitijden van je pompen (na het wegvallen van de warmtevraag) instellen. Zo kan je de restwarmte nog naar de radiatoren/vloerverwarming voeren zonder en nadien schakelen de pompen uit om onnodig energieverbuik te voorkomen.



Die multizoneregelaar is denk ik voor mij minder interessant, de chauffages staan bijna altijd uit (behalve één gedurende een half uur). Ik dacht dat die zoneregelaar was om de temperatuur op meerdere kamers te regelen. Dat lijkt me voor mij minder van toepassing.



Of moet ik dan gewoon 2 pompschakelaars aanschaffen?



Met telkens de temperatuursensor op de aanvoerleiding (dus wat net door de ketel werd opgewarmd)?



Ik maak me nu wel de bedenking dat de pomp van de radiatoren misschien wel af staat als de thermostaat zich buiten het 'tijdsvenster' bevindt. (de circ. pomp van de vloerverwarming voelt veel 'warmer' aan dan de circ. pomp van de radiatoren). Dat kan ik vanavond nog eens checken.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik heb ne keer naar vaillant gebeld maar daar werd ik al niet wijzer. Tenzij dat de pomp buiten die tijdsvensters wel afslaat (tenzij vorstbeveiliging).



Toen ik hem vertelde dat circ. pomp van de vloerverwarming dan 24/24 draait, dan zei die dat dat 'moest' want vloerverwarming moet altijd 'op' staan. Toen vertelde ik hem dat die ketel toch ook niet 24/24 draait...alé probleem uitgelegd gekregen maar ze hebben geen oplossing.



Kzou zo pompschakelaar van 2heat kunnen bestellen maar ik moet dan nog eens zien hoe ik dat moet aansluiten want die circ.pomp is aangesloten op ne calormatic en niet direct in de pries (en hopelijk slaat de regeling dan niet tilt).
 
Lid geworden
21 okt 2007
Berichten
192
Waarderingsscore
0
Punten
0
macfall wrote:
Die multizoneregelaar is denk ik voor mij minder interessant, de chauffages staan bijna altijd uit (behalve één gedurende een half uur). Ik dacht dat die zoneregelaar was om de temperatuur op meerdere kamers te regelen. Dat lijkt me voor mij minder van toepassing.

Klopt. Multizone heeft als doel meerdere temperatuurzones te creeëren. Maar vaak kan je dan ook nadraaitijden etc instellen.



macfall wrote:
Ik maak me nu wel de bedenking dat de pomp van de radiatoren misschien wel af staat als de thermostaat zich buiten het 'tijdsvenster' bevindt. (de circ. pomp van de vloerverwarming voelt veel 'warmer' aan dan de circ. pomp van de radiatoren). Dat kan ik vanavond nog eens checken.

Indien dat inderdaad zo is zal deze waarschijnlijk af staan. Met de pomp van de vloerverwarming moet je wel wat opletten: de warmte wordt van het water overgedragen aan de beton/vloerconstructie. Doordat deze veel massa heeft of een hoge inertie (lees: het duurt lang voor deze opgewarmt is) is een regeling van de pomp bijzonder moeilijk. Misschien moet je overwegen een gewone pomp te vervangen door een auto-adapt(A-klasse pomp)?
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
pieke420 wrote:
Indien dat inderdaad zo is zal deze waarschijnlijk af staan. Met de pomp van de vloerverwarming moet je wel wat opletten: de warmte wordt van het water overgedragen aan de beton/vloerconstructie. Doordat deze veel massa heeft of een hoge inertie (lees: het duurt lang voor deze opgewarmt is) is een regeling van de pomp bijzonder moeilijk. Misschien moet je overwegen een gewone pomp te vervangen door een auto-adapt(A-klasse pomp)?



Inderdaad ik heb wat schrik om met die pomp te prutsen. Maar anderzijds denk ik gewoon dat die pomp voeding krijgt via die calormatic. En een pompschakelaar doet enkel ook maar aan/uit bij temp.aanvoer > ingestelde waarde. Het zorgt ook dat die pomp dan geen kouder ketelwater door die buizen stuurt, waardoor de massa wordt afgekoeld. Dus een echte regeling is het niet, tis eerder aan/uit.



Inderdaad de pomp vervangen kan ik ook doen, maar aangezien het nog een nieuwe is (anderzijds kan ze ook als reserve dienen voor circ. pomp radiatoren).



Mijn hoofd er niet langer over breken en alles laten zoals het is, kan ook al een oplossing zijn.
 
Lid geworden
21 okt 2007
Berichten
192
Waarderingsscore
0
Punten
0
macfall wrote:
Inderdaad de pomp vervangen kan ik ook doen, maar aangezien het nog een nieuwe is (anderzijds kan ze ook als reserve dienen voor circ. pomp radiatoren).



Mijn hoofd er niet langer over breken en alles laten zoals het is, kan ook al een oplossing zijn.



Het is inderdaad jammer dat er dan nog een "slecht" type pomp geïnstalleerd is. Mensen geen frigo van klasse C, want dat is energieverspilling, maar een circulatiepomp die veel meer uren draait... Jammer.

De pompen van je verwarming zorgen (afhankelijk van de bron) voor 20-35% van je jaarlijkse energiefactuur.
 
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
1.946
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser wrote:
Toevallig heb ik vandaag een pompschakelaar gekocht (heatnet.nl €65,00 incl.BTW) om de circulatiepomp van de vloerverwarming alleen te laten draaien als er aanvoer van warm cv-water. Daartoe is de schakelaar uitgevoerd met een warmtesensor die op de cv-aanvoer op de verdeler wordt geplaatst. Verder zorgt de schakelaar dat de pomp elke dag een paar minuten draait (voorkomt vastlopen).



Deze schakelaars werken toch met randaarding? Hoe doe je dit in ons land dan? Heb je een stopcontact met randaarding hiervoor geïnstalleerd? Dit is toch niet in orde dan? Wat als je ooit iets aan de hand krijgt: verzekering???



Ik ben namelijk ook op zoek naar iets dergelijks, maar het feit dat ze niet met penaarding werken en we hier toch met water en elek te maken hebben...baart me zorgen...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan