• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Progamma om plattegrond / woning digitaal te tekenen

Lid geworden
19 apr 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dag allemaal,

sinds kort lid van dit interessante forum omdat ook wij mogelijk willen bouwen in de nabije toekomst. Ik heb veel ideeen in mijn hoofd maar wil die graag gestructeerd omzetten in een tekening.

Ik zie hier in de verschillende berichten veel tekeningen (met name plattegronden) voorbijkomen. Wellicht dat deze door een architect zijn gemaakt, maar vast ook een altijd door jullie zelf vermoed ik.

Welk (gratis) programma kunnen aanraden?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Voor mezelf heb ik op voorhand wel eens gebruik gemaakt van Floorplanner. Daar zit een gratis deel aan. Maar zeer snel over gestapt op sketchup vanwege de 3D-mogelijkheden die uitgebreider waren.
 

sofwil

Nieuw Lid
Lid geworden
1 aug 2011
Berichten
41
Waarderingsscore
11
Punten
8
Dag Jan,

ikzelf werk met sketchup (2D en 3D). Maar ik denk dat de meeste zelfgemaakte plannetjes hier floorplanner zijn.

Edit: getmixedup was eerder, maar voila, exact hetzelfde antwoord ;-)
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Eerste schetsen: pen & papier :)

Sketchup (iets meer leercurve)

Visio kan eventueel als je al een licentie hebt.

Of een CAD programma... (bestaan ook gratis)
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Wat ook altijd handig is: CAD zoals de architect.
Maar, licentie van AutoCad kost nogal wat €.
Draftsight was een gratis alternatief, dat nu 99euro per jaar kost.
NanoCad heeft een gratis versie (vergelijkbaar met AutoCad 2006(?)).

Als je project wat verder staat, kan je de bestanden van de architect aanvragen en daarop verder werken.
Ik heb zo alles staan van technieken in de woning en alles van terras/tuin/...
Ook de elektrische (en andere) schema's kan je daar vlot in tekenen.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Sketchup. Meer bepaald de versie 'Sketchup Make 2017'. Deze is de laatste gratis versie die je kan downloaden voor Windows en MacOS.
Leercurve valt best mee, en eenmaal je de eigenaardigheden kent kan je er zeer complexe dingen mee tekenen.
Over de 500.000 polygonen wordt het wel een beetje traag voor de gewone grafische kaart, maar daar kom je met een eenvoudige tekening van een huis normaal toch niet aan.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik gebruik naast AutoCAD (voor aanpassingen van bestaande plannen) ook veel Sweet Home 3D (gratis + opensource + beschikbaar voor alle platformen). Sweet Home 3D gebruik ik dus meestal als ik moet starten met een blanco canvas. Ondanks dat het erg gericht is op interieur, vind ik het ook handig voor ruwbouw of pre-architect fase. Ik vond Sketchup in het verleden steeds moeilijk om onder de knie te krijgen.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Ik gebruik naast AutoCAD (voor aanpassingen van bestaande plannen) ook veel Sweet Home 3D (gratis + opensource + beschikbaar voor alle platformen). Sweet Home 3D gebruik ik dus meestal als ik moet starten met een blanco canvas. Ondanks dat het erg gericht is op interieur, vind ik het ook handig voor ruwbouw of pre-architect fase. Ik vond Sketchup in het verleden steeds moeilijk om onder de knie te krijgen.
Die heb ik hier ook gebruikt (Sweet Home 3D), lijkt me ook een stuk makkelijker om aan te leren als je geen CAD ervaring hebt. Ook functie om door het huis te navigeren, meubels er in te plakken, etc.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Krijg hier stagiairs ( stagiaires ( tuinarchitectuur )
Vol van autocad, robodraw, coreldraw, sketch up, vectorworks en wat nog allemaal.
Tot ze een potlood en een blad papier voor hun krijgen.
Teken nu eens een blad vol met evenwijdige lijnen, vierkantjes, rondjes
en
dan moet ik bleiten.
Want een vectoriele verschuiving van 2.224 over de x -as evenwijdig met de y en door het punt ab kunnen ze allemaal.
Maar weten WAT en WAAROM ze iets tekenen !?

Dus daarom kun je met de hand tekenen ?
Ja? Dan kun je met eender welk tekenprogram overweg en is het eerder een kwestie van aanvoelen wat voor jou het meest geschikte is.
Nee ? Dan moet je niet denken dat een tekenprogramma jou ga leren tekenen.

Oja er zijn er die tekenen vanuit hun gevoel en andere die puur wetmatig en wiskundig tekenen.
Autocad is wiskundig tekenen, vectorworks is wiskundig met een zweemke gevoelsmatig. Sketch up weet het zelf nog niet maar naar ik zag is de laatste betalende versie een hele sprong voorwaarts. Corel is zuiver gevoeslmatig maar wel wiskundig onderbouwd.
Ik teken met designer, niet teveel rommel, toeters en bellen. zeker geen 100 boxen die je moet openzetten om dat schaduweffect in3d te krijgen met die graad van doorzichtigheid.

Tekenen en zo › Blog › Tuinarchitect Luk Vrebosch
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Tot ze een potlood en een blad papier voor hun krijgen.
Teken nu eens een blad vol met evenwijdige lijnen, vierkantjes, rondjes
en
dan moet ik bleiten.
Doet me denken aan een ex van mij die bezig was voor architect, hoeveel bladen papier die heeft volgezet met lijnen / vierkanten / driehoeken en dat moest dan nog allemaal uit de losse pols gebeuren... Blij dat dat bij ons op school niet het geval was, ik heb mijn tijd vooral mogen besteden aan het maken van projecties en dergelijke met potlood en gelukkig een geo-driehoek ?
 
Lid geworden
19 apr 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
2
Punten
3
Bedankt voor alle reacties! Hier kan ik zeker verder mee.Naast (ruitjes)papier en potlood wat ik dus al gebruik ga ik zeker eerst eens Sweet Home 3D proberen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan