Hallo iedereen,
Edit: hier heb ik nog wat informatie die ik uit de handleidingen (algemene en Vaillant) kon halen geplaatst: https://docs.google.com/document/d/1AZ2HXbgLedJt-Y9fzv9CMsylGy7LcvcVe1VihGwbS1U/edit?usp=sharing
Als niet-zo-zeer technisch ingesteld persoon ben ik op zoek naar wat meer informatie en verheldering in verband met een vervelend probleem dat zich voordoet in ons recentelijk gekocht appartement.
Ketel: http://www.vaillant.be/producten/verwarming-gas/klassieke-gaswandketels-1/produkt_vaillant/turboTEC_plus.html (wij hebben turboTec PRO maar daar is precies geen aparte pagina van)
Korte uitleg:
eerste probleem: Appartement gekocht, gas deed het niet --> gasmeter stond vol met water, controleur langs geweest, gasmeter vervangen en gas aangesloten (oorspronkelijke installateur is de installatie komen nakijken alvorens dat de controleur van Eandis een nieuwe gasmeter kwam plaatsen, het moest immers zeker zijn dat er nergens water lekt om te vermijden dat ook de tweede gasmeter stuk zou gaan).
huidige probleem: gasketel (Vaillant TurboTex pro) lekt met regelmaat water onderaan, soms valt deze daardoor ook uit met foutmeldingen, resetten is dan nodig om deze terug aan de praat te krijgen. Het lekken is niet echt met regelmaat, sommige dagen niet, andere dagen veel.
Zodoende was de installateur twee keer langs geweest met de simpele opmerking "gasketel is in orde, er moet meer verluchting zijn in de kamer". Aangezien dat geen oplossing is hebben we iemand van Vaillant laten langskomen. Die meldde ons dat er een probleem is met de verluchting en de schoorsteen, langs de verluchtingsbuis komt het water in de boiler, hij zei tevens dat er geen verluchting in de kamer moet zijn omdat deze hoge rendements gaswandketel werkt met gedwongen afvoer (via een buis afvoer en aanvoer (gesplitst normaal) van lucht. Hij meldde ook dat dit gevaarlijk is (vanzelfsprekend aangezien het een gasketel is en ook omdat er elektriciteit loopt + water).
Zodoende terug contact opgenomen met de verkoper van het appartement, zij hebben het immers in dergelijke staat aan ons verkocht. Die gaat nu terug contact opnemen met de installateur normaal gezien en die zou dan normaal gezien verantwoordelijk zijn voor het herstellen/oplossen van het probleem. Aangezien dit een appartementsgebouw is (4 verdiepen, wij zitten op de eerste) zal er dus waarschijnlijk op elke verdieping gewerkt moeten worden om de leidingen te bekijken, wat wel vervelend is aangezien alle vier de appartementen bewoond zijn. Wij vrezen echter voor de competentie van de installateur aangezien hij in eerste instantie de installatie blijkbaar al foutief of onfatsoenlijk heeft gedaan (anders toch geen lekkage?) en omdat hij al twee keer was komen kijken en beweerde dat er niets mis was EN omdat hij van zijn zelf gekozen, geinstalleerde ketel zegt dat deze extra verluchting nodig heeft wat helemaal niet zo blijkt te zijn..
Wij denken dus aan een lek op het dak of foutieve aansluiting van de afvoer; misschien komt onze afvoer/aanvoer ergens met die van een ander appartement samen en kan er door condens water in onze ketel terecht komen?
Zoals ik zei ben ik zelf niet zo technisch maar ik wil mezelf graag toch goed informeren om 1) meer te weten over het probleem en hoe het opgelost kan worden en 2) zodat ik geen praatjes wijs gemaakt kan worden om dan uiteindelijk weer met hetzelfde probleem te zitten?
Ik had dus gehoopt dat iemand mij hier wat in kan helpen of kan suggereren waar ik zeker op moet letten of wat er misschien de oorzaak kan zijn?
Ps: mijn vriendin en ik (24 jaar) hebben dit appartement recentelijk gekocht maar dit is dus wel een demper op de "vreugde" aangezien we elke maand de lening betalen maar dat we met zo een vervelend probleem zitten, verder hopen we ook wel dat we zelf geen kosten gaan moeten betalen aangezien dit een verborgen gebrek is (wij waren hier niet van op de hoogte, het hele appartementsgebouw is gerenoveerd geweest en zo verkocht).
Uitgebreide uitleg (jawel, nog meer ;-) ), komt uit e-mails die ik reeds verstuurd hebben :
Toen we het appartement kochten werkte de gas niet. We kregen het vuur toen niet aan alsook gaf de boiler toen al een foutmelding. Uiteindelijk bleek dat de gasmeter vol met water was gelopen en dus stuk was, dit kan normaal nooit voorkomen aangezien het gas-circuit volledig los staat van de waterleidingen. Toen werkte het vuur wel maar de boiler nog steeds niet. Uiteindelijk is deze dan gereset geweest waardoor deze eindelijk wel werkte.
Een aantal weken later zaten we echter zonder warm water omdat de gasketel was afgesprongen en toen merkten we ook op dat deze lekte. U heeft toen de installateur gestuurd die ons melde dat de gasketel volledig in orde was en dat er te weinig verluchting was, hij adviseerde een verluchtingsrooster in de deur te plaatsen.
Een aantal dagen later zaten we terug met het zelfde probleem ondanks dat we bewust de deur open lieten staan om te zorgen dat er zéker voldoende verluchting was.
U heeft toen opnieuw de installateur langs gestuurd die opnieuw beweerde dat alles in orde was met de gasketel.
Omdat de gasketel nog steeds regelmatig lekt en uitvalt en aangezien dat natuurlijk niet normaal is, hebben wij contact opgenomen met Vaillant om toch zeker te weten dat de gasketel in orde is. Het is immers enorm vervelend dat deze lekt en dat we soms zonder warm water zitten.
Een eerste keer dat er een technicus van Vaillant langs kwam meldde die ons dat hij niets kon nakijken door de plank die onder de gasketel bevestigd is, het is langs de onderkant dat ze de ketel open maken. Dit betekent dus dat de installateur (aangewezen door Bektas) de gasketel helemaal niet degelijk heeft gecontroleerd.
Zodoende hebben wij een tweede keer een technicus van Vaillant op bezoek gehad (de plank hadden we verwijderd zodat de technicus aan de gasketel kon) en deze meldde ons dat het niet de gasketel zelf is die water lekt maar dat het water via de verluchtingspijp binnen sijpelt. Hierdoor zijn er verschillende onderdelen van de gasketel beschadigd/geroest. Het vervangen van de gasketel of onderdelen heeft geen zin zolang het lekkende probleem in de verluchting niet is opgelost. Hij meldde ons ook dat dit zeer gevaarlijk is doordat het water op de elektriciteitsdraden terecht kan komen wat kortsluiting/brand en dergelijke kan veroorzaken.
Hij adviseert dus ten zeerste om zo snel mogelijk de verluchting en schoorsteen in orde te brengen om verdere schade aan het gebouw/de inwoners te voorkomen. Doordat het water op de printplaat terecht komt in de gasketel, springt deze dus ook af.
Waarschijnlijk is dit ook het probleem waardoor er water in de gasmeter stond en waarom de gas niet werkte in het begin; het water is via de verluchtingspijp/schoorsteen en via de gasketel tot in het gas circuit terecht gekomen (wederom zeer gevaarlijk).
Dus of wel zit er ergens een lek in de verluchtingspijp ofwel is deze niet correct aangesloten, als deze samen komt met de verluchtingspijp van een ander appartement (en dit lijkt wel zo te zijn, wij hebben echter de details niet van hoe het systeem momenteel werkt) dan kan het zijn dat de condens zorgt voor het water in onze verluchtingspijp.
Wij gaan er van uit dat dit probleem met een hoge prioriteit wordt aangepakt aangezien dit onveilig is en in orde dient te zijn. Indien de installateur langs komt verwachten we wel dat deze het probleem wel degelijk aanpakt en niet opnieuw meld dat alles in orde is, aangezien dat wel degelijk niet zo is. Wij veronderstellen ook dat hij in de schoorsteen zal moeten zijn (al dan niet moet breken) om de verluchtingspijp te kunnen corrigeren en dus ook op de andere verdiepingen moet zijn. Wij kunnen de mede bewoners tijdelijk een sleutel vragen zodat wanneer de installateur langs komt, we toegang hebben tot elke verdieping. Indien er dan werken (aan het dak/schoorsteen) ingepland moeten worden, dan zullen we de mede eigenaars hier ook van op de hoogte moeten brengen.
Indien de installateur het probleem niet grondig aanpakt dan verwachten we dat we een andere partij kunnen aanstellen om het probleem te verhelpen en dat we de kosten mogen factureren op Bektas. Dit is voor ons vanzelfsprekend omdat wij tijdens de verkoop niet op de hoogte waren van deze verborgen verbreken.
--------------------
Bij het thuiskomen deze avond kwamen we tot de jammerlijke constatatie dat we niet over warm water beschikken. Bij de boiler brandt een rood lampje en worden afwisselend volgende foutmeldingen weergeven:
F. 27
Betekenis: Onterechte ionisatiemelding, het ionisatiesignaal meld een vlam ondanks uitgeschakeld gasventiel.
Oorzaak: Verbrandingsruimte vuil, afzettingen op ionisatie-elektrode, printplaat defect
F. 29
Betekenis: Vlam gaat uit tijdens werking en de daarop volgende ontstekingspoging is mislukt.
Oorzaak: Gastoevoer tijdelijk onderbroken, verbrandingsruimte vuil, toestelaarding onvoldoende
U begrijpt wel hoe vervelend dit is aangezien we door het niet functioneren van de boiler geen kleding kunnen wassen alsook zelf niet kunnen douchen.
Een tweetal maanden geleden hadden we reeds problemen met de gas en de boiler, u heeft toen een aantal werknemers gestuurd en die meldden ons toen dat alles in orde was maar nu stoten we dus wederom op problemen met de boiler.
We verwachten opnieuw dat u dit met een hoge prioriteit opvolgt. Wij zouden onze goede verhouding en samenwerking ook graag behouden.
Neemt u contact met ons op voor dit voorval of kunnen wij rechtstreeks met een vakman contact opnemen?
Indien u ons kan laten weten wanneer er morgen iemand langs komt dan zorgen wij dat er iemand thuis is.
Ik heb u proberen te bereiken op uw gsm maar tevergeefs, zodoende heb ik een voice mail achter gelaten.
Alvast enorm bedankt,
Ik hoop dat het snel opgelost kan worden...
Edit: hier heb ik nog wat informatie die ik uit de handleidingen (algemene en Vaillant) kon halen geplaatst: https://docs.google.com/document/d/1AZ2HXbgLedJt-Y9fzv9CMsylGy7LcvcVe1VihGwbS1U/edit?usp=sharing
Als niet-zo-zeer technisch ingesteld persoon ben ik op zoek naar wat meer informatie en verheldering in verband met een vervelend probleem dat zich voordoet in ons recentelijk gekocht appartement.
Ketel: http://www.vaillant.be/producten/verwarming-gas/klassieke-gaswandketels-1/produkt_vaillant/turboTEC_plus.html (wij hebben turboTec PRO maar daar is precies geen aparte pagina van)
Korte uitleg:
eerste probleem: Appartement gekocht, gas deed het niet --> gasmeter stond vol met water, controleur langs geweest, gasmeter vervangen en gas aangesloten (oorspronkelijke installateur is de installatie komen nakijken alvorens dat de controleur van Eandis een nieuwe gasmeter kwam plaatsen, het moest immers zeker zijn dat er nergens water lekt om te vermijden dat ook de tweede gasmeter stuk zou gaan).
huidige probleem: gasketel (Vaillant TurboTex pro) lekt met regelmaat water onderaan, soms valt deze daardoor ook uit met foutmeldingen, resetten is dan nodig om deze terug aan de praat te krijgen. Het lekken is niet echt met regelmaat, sommige dagen niet, andere dagen veel.
Zodoende was de installateur twee keer langs geweest met de simpele opmerking "gasketel is in orde, er moet meer verluchting zijn in de kamer". Aangezien dat geen oplossing is hebben we iemand van Vaillant laten langskomen. Die meldde ons dat er een probleem is met de verluchting en de schoorsteen, langs de verluchtingsbuis komt het water in de boiler, hij zei tevens dat er geen verluchting in de kamer moet zijn omdat deze hoge rendements gaswandketel werkt met gedwongen afvoer (via een buis afvoer en aanvoer (gesplitst normaal) van lucht. Hij meldde ook dat dit gevaarlijk is (vanzelfsprekend aangezien het een gasketel is en ook omdat er elektriciteit loopt + water).
Zodoende terug contact opgenomen met de verkoper van het appartement, zij hebben het immers in dergelijke staat aan ons verkocht. Die gaat nu terug contact opnemen met de installateur normaal gezien en die zou dan normaal gezien verantwoordelijk zijn voor het herstellen/oplossen van het probleem. Aangezien dit een appartementsgebouw is (4 verdiepen, wij zitten op de eerste) zal er dus waarschijnlijk op elke verdieping gewerkt moeten worden om de leidingen te bekijken, wat wel vervelend is aangezien alle vier de appartementen bewoond zijn. Wij vrezen echter voor de competentie van de installateur aangezien hij in eerste instantie de installatie blijkbaar al foutief of onfatsoenlijk heeft gedaan (anders toch geen lekkage?) en omdat hij al twee keer was komen kijken en beweerde dat er niets mis was EN omdat hij van zijn zelf gekozen, geinstalleerde ketel zegt dat deze extra verluchting nodig heeft wat helemaal niet zo blijkt te zijn..
Wij denken dus aan een lek op het dak of foutieve aansluiting van de afvoer; misschien komt onze afvoer/aanvoer ergens met die van een ander appartement samen en kan er door condens water in onze ketel terecht komen?
Zoals ik zei ben ik zelf niet zo technisch maar ik wil mezelf graag toch goed informeren om 1) meer te weten over het probleem en hoe het opgelost kan worden en 2) zodat ik geen praatjes wijs gemaakt kan worden om dan uiteindelijk weer met hetzelfde probleem te zitten?
Ik had dus gehoopt dat iemand mij hier wat in kan helpen of kan suggereren waar ik zeker op moet letten of wat er misschien de oorzaak kan zijn?
Ps: mijn vriendin en ik (24 jaar) hebben dit appartement recentelijk gekocht maar dit is dus wel een demper op de "vreugde" aangezien we elke maand de lening betalen maar dat we met zo een vervelend probleem zitten, verder hopen we ook wel dat we zelf geen kosten gaan moeten betalen aangezien dit een verborgen gebrek is (wij waren hier niet van op de hoogte, het hele appartementsgebouw is gerenoveerd geweest en zo verkocht).
Uitgebreide uitleg (jawel, nog meer ;-) ), komt uit e-mails die ik reeds verstuurd hebben :
Toen we het appartement kochten werkte de gas niet. We kregen het vuur toen niet aan alsook gaf de boiler toen al een foutmelding. Uiteindelijk bleek dat de gasmeter vol met water was gelopen en dus stuk was, dit kan normaal nooit voorkomen aangezien het gas-circuit volledig los staat van de waterleidingen. Toen werkte het vuur wel maar de boiler nog steeds niet. Uiteindelijk is deze dan gereset geweest waardoor deze eindelijk wel werkte.
Een aantal weken later zaten we echter zonder warm water omdat de gasketel was afgesprongen en toen merkten we ook op dat deze lekte. U heeft toen de installateur gestuurd die ons melde dat de gasketel volledig in orde was en dat er te weinig verluchting was, hij adviseerde een verluchtingsrooster in de deur te plaatsen.
Een aantal dagen later zaten we terug met het zelfde probleem ondanks dat we bewust de deur open lieten staan om te zorgen dat er zéker voldoende verluchting was.
U heeft toen opnieuw de installateur langs gestuurd die opnieuw beweerde dat alles in orde was met de gasketel.
Omdat de gasketel nog steeds regelmatig lekt en uitvalt en aangezien dat natuurlijk niet normaal is, hebben wij contact opgenomen met Vaillant om toch zeker te weten dat de gasketel in orde is. Het is immers enorm vervelend dat deze lekt en dat we soms zonder warm water zitten.
Een eerste keer dat er een technicus van Vaillant langs kwam meldde die ons dat hij niets kon nakijken door de plank die onder de gasketel bevestigd is, het is langs de onderkant dat ze de ketel open maken. Dit betekent dus dat de installateur (aangewezen door Bektas) de gasketel helemaal niet degelijk heeft gecontroleerd.
Zodoende hebben wij een tweede keer een technicus van Vaillant op bezoek gehad (de plank hadden we verwijderd zodat de technicus aan de gasketel kon) en deze meldde ons dat het niet de gasketel zelf is die water lekt maar dat het water via de verluchtingspijp binnen sijpelt. Hierdoor zijn er verschillende onderdelen van de gasketel beschadigd/geroest. Het vervangen van de gasketel of onderdelen heeft geen zin zolang het lekkende probleem in de verluchting niet is opgelost. Hij meldde ons ook dat dit zeer gevaarlijk is doordat het water op de elektriciteitsdraden terecht kan komen wat kortsluiting/brand en dergelijke kan veroorzaken.
Hij adviseert dus ten zeerste om zo snel mogelijk de verluchting en schoorsteen in orde te brengen om verdere schade aan het gebouw/de inwoners te voorkomen. Doordat het water op de printplaat terecht komt in de gasketel, springt deze dus ook af.
Waarschijnlijk is dit ook het probleem waardoor er water in de gasmeter stond en waarom de gas niet werkte in het begin; het water is via de verluchtingspijp/schoorsteen en via de gasketel tot in het gas circuit terecht gekomen (wederom zeer gevaarlijk).
Dus of wel zit er ergens een lek in de verluchtingspijp ofwel is deze niet correct aangesloten, als deze samen komt met de verluchtingspijp van een ander appartement (en dit lijkt wel zo te zijn, wij hebben echter de details niet van hoe het systeem momenteel werkt) dan kan het zijn dat de condens zorgt voor het water in onze verluchtingspijp.
Wij gaan er van uit dat dit probleem met een hoge prioriteit wordt aangepakt aangezien dit onveilig is en in orde dient te zijn. Indien de installateur langs komt verwachten we wel dat deze het probleem wel degelijk aanpakt en niet opnieuw meld dat alles in orde is, aangezien dat wel degelijk niet zo is. Wij veronderstellen ook dat hij in de schoorsteen zal moeten zijn (al dan niet moet breken) om de verluchtingspijp te kunnen corrigeren en dus ook op de andere verdiepingen moet zijn. Wij kunnen de mede bewoners tijdelijk een sleutel vragen zodat wanneer de installateur langs komt, we toegang hebben tot elke verdieping. Indien er dan werken (aan het dak/schoorsteen) ingepland moeten worden, dan zullen we de mede eigenaars hier ook van op de hoogte moeten brengen.
Indien de installateur het probleem niet grondig aanpakt dan verwachten we dat we een andere partij kunnen aanstellen om het probleem te verhelpen en dat we de kosten mogen factureren op Bektas. Dit is voor ons vanzelfsprekend omdat wij tijdens de verkoop niet op de hoogte waren van deze verborgen verbreken.
--------------------
Bij het thuiskomen deze avond kwamen we tot de jammerlijke constatatie dat we niet over warm water beschikken. Bij de boiler brandt een rood lampje en worden afwisselend volgende foutmeldingen weergeven:
F. 27
Betekenis: Onterechte ionisatiemelding, het ionisatiesignaal meld een vlam ondanks uitgeschakeld gasventiel.
Oorzaak: Verbrandingsruimte vuil, afzettingen op ionisatie-elektrode, printplaat defect
F. 29
Betekenis: Vlam gaat uit tijdens werking en de daarop volgende ontstekingspoging is mislukt.
Oorzaak: Gastoevoer tijdelijk onderbroken, verbrandingsruimte vuil, toestelaarding onvoldoende
U begrijpt wel hoe vervelend dit is aangezien we door het niet functioneren van de boiler geen kleding kunnen wassen alsook zelf niet kunnen douchen.
Een tweetal maanden geleden hadden we reeds problemen met de gas en de boiler, u heeft toen een aantal werknemers gestuurd en die meldden ons toen dat alles in orde was maar nu stoten we dus wederom op problemen met de boiler.
We verwachten opnieuw dat u dit met een hoge prioriteit opvolgt. Wij zouden onze goede verhouding en samenwerking ook graag behouden.
Neemt u contact met ons op voor dit voorval of kunnen wij rechtstreeks met een vakman contact opnemen?
Indien u ons kan laten weten wanneer er morgen iemand langs komt dan zorgen wij dat er iemand thuis is.
Ik heb u proberen te bereiken op uw gsm maar tevergeefs, zodoende heb ik een voice mail achter gelaten.
Alvast enorm bedankt,
Ik hoop dat het snel opgelost kan worden...