• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Problemen met afvoer

Lid geworden
18 nov 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Situatieschets:

Wc op bovenste verdieping (eigenlijk eerste verdieping maar we zitten met mezzanines) en op het gelijkvloers. Deze beiden zitten op dezelfde leiding van 90 mm.
De afvoer van het bad en de douche zitten, vermoed ik, op een aparte andere dunnere leiding van 40/50 mm, Beide leidingen verlaten apart het huis en komen buiten samen in een sterfput/waterput. Moeilijk te zeggen, staat nergens op de plannen. De toiletten happen ook regelmatig dus ik vermoed dat er nergens een ontluchter is voorzien. Er is wel een koker met nutsvoorzieningen maar deze is gemetst in de kelder en de lagere verdiepingen en zit achter gyproc op het bovenste verdiep.

Nu zijn beide wc's wel regelmatig verstopt. De verstopping situeert zich meestal na de wc op het gelijkvloers. Met een Rothenberger kreeg ik alles goed vrij tot vorige week.

De douche (inloopdouche met inbouwafvoer) en het bad lopen minder goed door ( de douche vooral als de sifon gemonteerd is). Ook beide toiletten lijken moeilijk door te lopen.

Ontstopper lijkt weinig soelaas te bieden.

Zit het probleem verder?

Is het een mogelijkheid om eens met de rioolrat door de leidingen te gaan of is dit af te raden?

Nu is er nergens een mogelijkheid om in de kelder in de buis te werken door middel van een ontstoppingsstuk. Kan dit nog geplaatst worden?

Ja dat kan geplaatst worden als je aan de leidingen kan.
Ik zou er zelf pas met een rioolrat doorgaan als het acuut is, maar vooral rekening houden dat het
klinkt als er grotere werken nodig zijn als je bij alle rioleringen problemen hebt.
Uit je uitleg blijkt dat er overal problemen zijn? Of lijst eens effectief op wanneer je welk probleem hebt?

Er zijn gelukkig niet overal problemen. De lavabo in het toilet op het gelijkvloers loopt goed af, de spoelbak in de keuken ook. Het zijn vooral de douche en het bad boven die moeilijker aflopen. Als ik sifon uit de douche haal, loopt ie best wel goed door maar hoor ik de WC in de badkamer (bovenverdieping) ook slokken. Doet me vermoeden dat de douche, het bad en dergelijke aangesloten zijn op de leiding van het toilet van de bovenverdieping. Ik weet niet of dit ideaal is maar alles is weggewerkt achter gyproc en de koker met alle leidingen zit natuurlijk achter de douche...
Ik zal deze week eens proberen of ik wat degelijke foto's kan maken.
Het is nog niet acuut maar ik hoop dat ook te vermijden. Ben al eens te laat gekomen opt werk omdat de toiletten verstopt waren. Heb toen met de Rothenberger liggen pompen int bovenste toilet, wat de verstopping stroomafwaarts meestal oplost, maar toen natuurlijk niet waardoor de onderste wc, net vers gebruikt, overstroomde...

Ik zou om te beginnen alles eens met een camera (laten) inspecteren, dan weet je tenminste hoe alle leidingen lopen.

Kan je aan de riooldeksels op de stoep/in de voortuin?
Hier waren er boomwortels in de rioleringsbuizen gegroeid. daardoor liep alles slecht weg. Als het voorbij jouw perceelsgrens is dan moet fluvius dat herstellen.

Als je het riooldeksel kan openen kan je mogelijk al kijken of water uit de wc en uit de lavabo's even snel/traag aflopen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan