• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Problemen met aannemer terras

Lid geworden
16 jun 2010
Berichten
224
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Wij hebben dus problemen met onze aannemer. In november hebben ze de oprit komen aanleggen in klinkers, dit is mooi gedaan, totaal geen klachten over!



Een tijdje geleden zijn ze het terras komen leggen en de vloerplaat voor het tuinhuis, allebei in dezelfde klinkers! Eerst was de afmeting fout. Het terras moest 5x5 meter zijn en nu is het 4x5m. Die man heeft inderdaad tegen mijn man gezegd dat hij zich vergist had in de afmeting, mijne man heeft gezegd dat hij het dan niet meer moest veranderen aangezien het al ver lag... Hier kunnen we niets meer aan doen veronderstel ik?



Ze hebben eerst stabilisé gelegd, dan klinkers en dan terug stabilisé erover (ipv wit zand). Er is totaal niets aangetrild, dit was volgens hen niet nodig. Maar nu zitten wij met verzakkingen... Het eerste gedeelte van de oprit is wel aangetrild geweest dus ik begrijp niet waarom ze dit nu zo doen? Als je op een hoek gaat staan dan zak je gewoon weg. Ook in het midden als je een willekeurige stap zet zakt je voet dieper naar beneden. Eén kant van de vloerplaat ligt gewoon niet recht!!



Mijn papa heeft één dag meegeholpen en van hem kreeg ik dan het commentaar dat de jonge helper meer met zijn gsm bezig was dan met de werken. Als mijn vader die de 60 gepasseerd is 3 kruiwagens inlaadt en de jongeman van amper 25 vermoed ik 1 kruiwagen dan is er toch wel wat mis...



Wat zouden jullie doen in onze plaats?

Ik heb persoonlijk niet veel zin om zoveel geld te betalen als het niet goed gedaan is. We deden het speciaal doen om na de jaren van verbouwingen wat rust te hebben. Van een aannemer verwacht ik kwalitatief zéér goed werk, maar eerlijk gezegd hadden we het beter zelf gedaan...
 
Lid geworden
16 jun 2010
Berichten
224
Waarderingsscore
0
Punten
0
Naast het verschuiven liggen de klinkers ook niet gelijk kwa hoogte, sommigen liggen gelijk met de boordsteen, sommigen eronder, sommigen erboven, ...



En dan eerst tegen ons zitten stoefen dat ze elke maand 10000 euro pure winst binnen krijgen terwijl ik dan gisteren wel andere dingen ben te weten gekomen!



Ik ben gewoon zoooooo teleur gesteld en vind het ook echt zonde van onze centjes!
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Probeer eerst eens te praten met u aannemer. Als het idd zo erbarmelijk is dan zal hij dit zelf ook moeten erkennen en het werk opnieuw doen. Wat de afmetingen betreft heeft u man gezegd dat het zo kon blijven dus kan je nu niet meer klagen tenzij ze alles opnieuw doen dan kunnen ze het ineens goed doen. Ga een dialoog aan, het zijn ook maar mensen en die maken eens fouten. Hij zal zijn reputatie niet te grabbel gooien voor een terras van 5x5, die mannen leggen dit op 1 dag en de klinkers kunnen ze waarschijnlijk recupereren.
 
Lid geworden
16 jun 2010
Berichten
224
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is wel in totaal een terras van 5x5 plus dan nog een stuk eraan van 10 vierkante meter denk ik en dan de vloerplaat van het tuinhuis is 6x4. Ik haat het als mensen precies doen of dat een miniklusje is of zo! Als ze van al die vierkante meters nog geen ene vierkante meter juist kunnen leggen dan ligt dat niet aan ons denk ik! En dan nog elke ochtend zagen dat het zwaar werk is en dit en dat. Ze kwamen alleszins niet professioneel over!
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
TekkamanOmega;1938177 wrote:
Het is wel in totaal een terras van 5x5 plus dan nog een stuk eraan van 10 vierkante meter denk ik en dan de vloerplaat van het tuinhuis is 6x4. Ik haat het als mensen precies doen of dat een miniklusje is of zo! Als ze van al die vierkante meters nog geen ene vierkante meter juist kunnen leggen dan ligt dat niet aan ons denk ik! En dan nog elke ochtend zagen dat het zwaar werk is en dit en dat. Ze kwamen alleszins niet professioneel over!

Wow je moet mij niet aanvallen hé, zie je ergens staan dat het u schuld is in mijn poste!

Ik zeg alleen maar dat je beter eerste eens praat met je aannemer.

En zo'n klus is dit nu ook weer niet voor een vakman.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
TekkamanOmega;1938165 wrote:
Hallo,



Wij hebben dus problemen met onze aannemer. In november hebben ze de oprit komen aanleggen in klinkers, dit is mooi gedaan, totaal geen klachten over!



Een tijdje geleden zijn ze het terras komen leggen en de vloerplaat voor het tuinhuis, allebei in dezelfde klinkers! Eerst was de afmeting fout. Het terras moest 5x5 meter zijn en nu is het 4x5m. Die man heeft inderdaad tegen mijn man gezegd dat hij zich vergist had in de afmeting, mijne man heeft gezegd dat hij het dan niet meer moest veranderen aangezien het al ver lag... Hier kunnen we niets meer aan doen veronderstel ik?



Ze hebben eerst stabilisé gelegd, dan klinkers en dan terug stabilisé erover (ipv wit zand). Er is totaal niets aangetrild, dit was volgens hen niet nodig. Maar nu zitten wij met verzakkingen... Het eerste gedeelte van de oprit is wel aangetrild geweest dus ik begrijp niet waarom ze dit nu zo doen? Als je op een hoek gaat staan dan zak je gewoon weg. Ook in het midden als je een willekeurige stap zet zakt je voet dieper naar beneden. Eén kant van de vloerplaat ligt gewoon niet recht!!



Mijn papa heeft één dag meegeholpen en van hem kreeg ik dan het commentaar dat de jonge helper meer met zijn gsm bezig was dan met de werken. Als mijn vader die de 60 gepasseerd is 3 kruiwagens inlaadt en de jongeman van amper 25 vermoed ik 1 kruiwagen dan is er toch wel wat mis...



Wat zouden jullie doen in onze plaats?

Ik heb persoonlijk niet veel zin om zoveel geld te betalen als het niet goed gedaan is. We deden het speciaal doen om na de jaren van verbouwingen wat rust te hebben. Van een aannemer verwacht ik kwalitatief zéér goed werk, maar eerlijk gezegd hadden we het beter zelf gedaan...



Wat de stabiel betreft: waarschijnlijk vergeten cement bij te voegen, want zelfs onaangetrilde stabil gaat na een tijdje niet doorzakken als een mens erop staat.

Wat die 3 tegen 1 kruiwagen betreft: dat is nu eenmaal de realiteit, ik merk dat dagelijks.De interesse (en talenten)van jonge gasten ligt op andere vlakken (Al ga ik hier zeker wat reactie's op krijgen)
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Hoe lang na de plaatsing praat je over dat verzakken?
 
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
466
Waarderingsscore
0
Punten
0
reactie !



nee serieus, is zever in pakskes he. Bij ons is iedereen tussen 20-30j, wil dit nu op een briefje schrijven dat je bij geen enkele 1 kruiwagen zult inhalen (integendeel). Over die 'talenten' ga ik nog niet beginnen.



Is misschien een stagair of iets dergelijks, is een groot verschil.
 
Lid geworden
16 jun 2010
Berichten
224
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geen stagiair, maar wel degelijk vaste werkkracht... Als ik op mijn werk constant zou sms'en en doen ik zou snel buiten liggen. Maar het is de jongere broer van de bazin ;)



Ze waren vorige vrijdag klaar en nu is het donderdag hé...

En nu verwijten ze ons dat het terras moest gelegd worden en dat het volgens hun te nat was. Ik heb de dag ervoor nog gebeld met de aannemer en de eerste dag dat hij er was was ik er ook en toen heeft hij niets gezegd dat het te nat was. Om nog maar te zwijgen hoe de rest van onze tuin er nu uit ziet. Ze hebben vast gezeten met een kraantje, maar zelfs geen moeite doen om het een beetje recht te trekken!
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Miniac;1938212 wrote:
reactie !



nee serieus, is zever in pakskes he. Bij ons is iedereen tussen 20-30j, wil dit nu op een briefje schrijven dat je bij geen enkele 1 kruiwagen zult inhalen (integendeel). Over die 'talenten' ga ik nog niet beginnen.



Is misschien een stagair of iets dergelijks, is een groot verschil.



Akkoord, er zijn ook goede werkkrachten bij de jonge gasten maar dan moeten ze wel gemotiveerd zijn en daar zit bij velen het probleem (bouwvakker is een beroep, en bij velen is die keuze maar een noodoplossing omdat er een schoolplicht is)

Anderzijds kan je toch ook niet ontkennen dat de mensen vroeger veel zwaarder arbeid aankonden dan nu.

(akkoord ze waren ook eerder versleten)
 
Lid geworden
16 jun 2010
Berichten
224
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn papa is op zijn veertiende begonnen in den bouw, toen was dat ook zo denk ik. Hij werkt héél hard door maar ook sneller versleten natuurlijk! Ik was die eerste dag dat ze kwamen thuis en die jonge gast was echt véél bezig met zijn gsm. Ik vind dat dit naar de klanten toe niet hoort! Ik had zelf goesting om er iets van te zeggen, maar dat durfde ik dan ook weer niet...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Ik probeer punt voor punt te beantwoorden.

Oprit is in orde dus afgesloten.

Wijziging van orde grootte is volledig op rekening van uw man en kunt u dus niet meer in roepen bij de gebrekestelling.



Stabilisé, deze dient aangedrild en onder helling afgereid te worden.

Een verharding in klinkers leggen zonder aandrillen , met het argument 'is niet nodig' druist volledig in tegen goed vakmanschap. Als je dit kunt aantonen is dit een constructiefout en volledig op hun verantwoordelijkheid.

Verzakkingen in deze mate wijst dus op voorgaande: niet aandrillen van zowel de ondergrond als de stabilisé als na het leggen van de klinkers.

Het inzanden van de verharding met stabilisé op klinkers . Jawatte hoe stom kun je zijn. Dit krijg je nooit meer fatsoenlijk proper. Zelfs het hergebruiken van de klinkers kan niet meer wegens de cementvervuiling op deze klinkers. Dus uitbreken en nieuwe.



Indien de werken zijn vastgelegd aan een vaste prijs, heb jij geen uitstaan met het werktempo van de werknemers. Dit hoort tot de taak van de werfleider of de aannemer om hier op te reageren. Je kan dus enkel dit aanbrengen bij de rechtstreekse verantwoordelijke.



Aktie:

aangetekende ingebrekestelling sturen dat de uitvoer van het terras niet conform is met goed vakmanschap en de plaatsingsvoorschriften.

Som kort de zichtbare gebreke op, met een voorbehoud voor eventuele gevolgschade en onzichtbare gebreke.

Hun winstmarge is niet aan de orde.



Praten met de hoofdaannemer voorafgaandelijk kan en is zelfs aangewezen om niet te verzeilen in een juridisch steekspel MAAR zorg ervoor dat dit gesprek ofwel wordt opgenomen ofwel achteraf wordt vastgelegd op papier.



Tip

Laat u niet in met de emotionele kant en gezever, beperk u zeker tot feiten en technische fouten.
 
Lid geworden
16 jun 2010
Berichten
224
Waarderingsscore
0
Punten
0
De conclusie is volgens hen dat het ligt aan het grondwater. Wij hadden gezegd dat ze eind mei een tuinhuis komen zetten dus zij dachten dat ze de klinkerwerken moesten doen ongeacht wat. Maar als ge merkt dat er veel grondwater is dan gaat ge toch effe bellen naar de klant om dat te zeggen? Nu ineens is het terras wel aangetrild volgens de man en zo hebben we geen been om op te staan. Hij komt volgende week eens zien... Volgens mijn man kan dat idd van grondwater zijn maar dan moet je dat normaal toch wel aan de klant laten weten hé! Wij doen zelf dat tuinhuis dus of we dat nu doen of over een maand maakt niets uit hé!
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
TekkamanOmega;1938258 wrote:
De conclusie is volgens hen dat het ligt aan het grondwater. Wij hadden gezegd dat ze eind mei een tuinhuis komen zetten dus zij dachten dat ze de klinkerwerken moesten doen ongeacht wat. Maar als ge merkt dat er veel grondwater is dan gaat ge toch effe bellen naar de klant om dat te zeggen? Nu ineens is het terras wel aangetrild volgens de man en zo hebben we geen been om op te staan. Hij komt volgende week eens zien... Volgens mijn man kan dat idd van grondwater zijn maar dan moet je dat normaal toch wel aan de klant laten weten hé! Wij doen zelf dat tuinhuis dus of we dat nu doen of over een maand maakt niets uit hé!



Grondwater?

Dus het grondwater bepaalt dat je de stabi niet moet aantrillen en dat je de grootste fout kan maken door stabi te gebruiken in plaats van wit zand?



Alowa, we hebben een visionaire aannemer.



Een aannemer die werkt volgens de regels van de kunst merkt deze problemen op voor hij start met de aanleg (uitgraven van de fundering is een belangrijke stap), niet als hij fouten wil verdoezelen.

Tip: volg de raad van Lukanar, want je aannemer is het woord niet waard.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan