• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Problemen gezocht

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Reaction score
923
Zoals de topic titel al aangeeft zoek ik mogelijke problemen, issue’s…

De situatie is als volgt:
Afgewerkte vloer bestaande uit:
Tegel 6mm
Lijm 6mm
Chape met vvw 10cm
Isolatiebetob 10cm

Idee: vertande betontrap gieten die afsteunt op deze vloer. De trap bestaat uit 8 treden die afsteunt op de vloer en op een platvorm.

Als men bij het gieten een delitatie (tussen vloer en eerste trede) voorziet zie ik in principe geen enkel probleem maar ik ga ervan uit dat ik mij geweldig vergis.

Dus de trap staat op die tegel/chape?
Het enige wat kan misgaan is het gewicht van de trap op die isolatiebeton? Kan die dat aan?
Als daar toch wat vibratie op zit kan je tegel loskomen? Die zou ik toch ontkoppelen om nooit miserie te hebben. Slijp die tegel af en haal die voor de zekerheid weg?

Net of je vraagt
heb een gazonneke liggen, beenhard, mag ik daar mijne trap op zetten ?
:ROFLMAO:
Tegel al zeker weghalen, samen met de lijm of course
Over de chape , twijfel ik zelf want die is samen met de beton dik genoeg... alleen je zit daar met vloerverwarming.
Gaan die niet knikken als je daar extra gewicht( punt belasting) op steekt ?

Hoe dicht loopt de vvw bij die eerste trede?

Idee : houten trap plaatsen met mortex afwerking of verzaagde keramische betonlooktegels lijmen.
Veel minder gewicht.

Net of je vraagt
Over de chape , twijfel ik zelf want die is samen met de beton dik genoeg... alleen je zit daar met vloerverwarming.
Waarom tegel weghalen? De lagen zijn homogeen, daarom kan ik geen enkele valabele technische reden bedenken.

Ik begrijp de vraag niet helemaal maar de vvw loopt met een pitch van 10cm dwars op de tredes.
Idee : houten trap plaatsen met mortex afwerking of verzaagde keramische betonlooktegels lijmen.
Veel minder gewicht.
Dank voor je antwoord maar ik zoek problemen voor het gevraagde geen alternatieven ;). Neem het niet verkeerd op hé.

Net of je vraagt
Waarom tegel weghalen? De lagen zijn homogeen, daarom kan ik geen enkele valabele technische reden bedenken.

Ik begrijp de vraag niet helemaal maar de vvw loopt met een pitch van 10cm dwars op de tredes.
Veel minder gewicht.
Dank voor je antwoord maar ik zoek problemen voor het gevraagde geen alternatieven ;). Neem het niet verkeerd op hé.
Ik denk ook mogelijk draagkracht.

Sja de aard van het beestje is hier bij velen om de problemen ook trachten op te lossen. Dus beginnen er veel al een alternatief voor te stellen he :)

Het gewicht is ruw gerekend 740kg afgerond 1000kg op een oppervlakte van 10cm x 100cm dit zou een belasting beteken van 0,01N/mm2 wat vrij laag is.

huh
das dus 10.000kg op 1 m²
Dat draagt geen enkele vloer zonder speciale wapening of dikkere uitvoering.
of is het typfoutje?
10000kg op 100x100 cm?

Ik heb een typefoutje gemaakt is 0,1N/mm2

misschien nog toevoegen
Tegel 6mm
Lijm 6mm
Chape met vvw 10cm
Isolatiebetob 10cm
dan nog 30cm gewapend beton
Volle grond

en wat voor tegel is dat?
6 mm? springt toch zo kapot

Het gewicht is ruw gerekend 740kg afgerond 1000kg op een oppervlakte van 10cm x 100cm dit zou een belasting beteken van 0,01N/mm2 wat vrij laag is.
Euhm, is dat effectief vrij laag?

Belasting: 0.1N/mm²
Druksterkte van isolatiechape pakweg 300kPa of 0.3N/mm²

De afsteuning van de trap zorgt al voor een belasting die 1/3 is van de druksterkte van de isolatiechape.
Welke vervorming krijg je bij de opgegeven druksterkte? Was dat niet 10%?
Dus 1/3 van 10% vervorming, zonder de rest van de vloeropbouw-belasting mee te rekenen.

Dan lijkt me dit toch "problemen zoeken".

Of ga ik nu ergens de mist in?
(berekening met groffe getallen en veronderstelde druksterkte isolatiechape)

Ik ben nog iets vergeten met het lezen van
moet ik nog melden dat
misschien nog toevoegen
Tegel 6mm
Lijm 6mm
Chape met vvw 10cm
Isolatiebetob 10cm
dan nog 30cm gewapend beton
Volle grond
Tussen de beton en de volle grond nog 10cm isolatie zit met een druksterkte van 500kPa

Net of je vraagt

Veel minder gewicht.
Ze was dan ook slecht gesteld. Dus de vloerverwarming loopt door onder de trede.

Ik ben er niet slim genoeg voor 😂.

Kan je nog verankeren in een muur aan de zijkant?

Euhm, is dat effectief vrij laag?

Belasting: 0.1N/mm²

De afsteuning van de trap zorgt al voor een belasting die 1/3 is van de druksterkte van de isolatiechape.
Welke vervorming krijg je bij de opgegeven druksterkte? Was dat niet 10%?
Dus 1/3 van 10% vervorming, zonder de rest van de vloeropbouw-belasting mee te rekenen.

Dan lijkt me dit toch "problemen zoeken".

Of ga ik nu ergens de mist in?
(berekening met groffe getallen en veronderstelde druksterkte isolatiechape)
Een snelle google actie leert me dat een chape gemiddeld na 28 dagn 8N/mm2 kan verdragen. Gevoelsmatig (maar dus gevoel) lijkt me dit ook normaal voor cement product.

Ze was dan ook slecht gesteld. Dus de vloerverwarming loopt door onder de trede.

Ik ben er niet slim genoeg voor 😂.

Kan je nog verankeren in een muur aan de zijkant?
In principe zou dit kunnen.

en wat voor tegel is dat?
6 mm? springt toch zo kapot
Waarom?

Als je hem los op de grond legt direct akkoord. Als je hem volvlaks in een lijmbed legt is 100% ondersteund en is het eigenlijk gewoon een laag er tussen.

Wij leggen zelfs glas op een zandbedfundering ( dus gene cement, gene beton, gene chape of weet ik wat )
gekuisd en gezeefd zand van 0/2 mm
afgetrokken, afgereid en daar glasplaatsje op van 4 mm dik.
En dan ikke er op met mijn 89,7 kg ... om niet 90 te zeggen.
Breekt niet.
Het gaat van awe ondergrond/funderingafhangen

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief