Probleem Vitodens

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben bij ons thuis sinds 6 jaar geleden een Vitodens 222 met Vitotrol 300 thermostaat welke sinds kort problemen vertoont. Hij werd een tijdje terug gekeurd en volledig gecontroleerd, dus het systeem zou in orde moeten staan momenteel.

Nu hebben we wel het probleem dat we meer en meer geen verwarming hebben, ook al staan de verwarmingstijden correct ingesteld. Doorgaans is het overdag 16 graden in huis, ook al vragen we te warmen tot 20 graden. De ene moment schiet de verwaring correct in gang vanaf het juiste tijdstip, de andere moment schiet hij pas 's avonds aan, het is nooit op een bepaald tijdstip. In het weekend merken we ook op dat hij overdag nooit wilt warmen en pas in de late namiddag in gang schiet.

Is dit een gekend probleem? Onze loodgieter kon niets vinden en nu moet Viessman zelf langskomen. Kan dit een software probleem zijn of toch iets in de instellingen?

Lid geworden
20 mrt 2010
Waarderingsscore
4
Punten
0
Kan van alles zijn ... wacht gewoon op het antwoord van de technieker Viessmann...

gvd

Lid
Lid geworden
5 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Beste Mathieu,

Is jullie probleem intussen opgelost?

Wij hebben een Vitodens 200W/60KW en krijgen onze temperatuur in huis ook niet hoger dan ca. 18° met thermostaat op 25° of hoger.

Installateur heeft al een paar keer de stooklijn veranderd maar zonder veel beterschap.

Mvg/Geert

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi Geert,

Het probleem is opgelost geraakt, uiteindelijk wou Viessmann zelf komen nadat de volledige printplaat werd vervangen (omdat ze dachten dat er kortsluiting was maar dus niet het geval). Er zit nu een nieuwe printplaat in die vervangen werd onder garantie, maar was dus niet het probleem.

Uiteindelijk de originele loodgieter te pakken gekregen die de installatie had gedaan (voor Viessmann gekomen is), en die wist meteen dat het aan de verkalking van de plaatwisselaar en enkele leidingen lag. Dus nieuwe plaatwisselaar geplaatst, de leidingen volledig uitgekuist en kalk verwijderd. Probleem is nu opgelost, alles werkt weer zoals het moet.

Achterliggend probleem was dat het water niet snel genoeg warm werd. We namen 's morgens een douche waardoor de watertemperatuur naar 13° valt. Nadien duurde het soms tot 8u vooraleer de watertemperatuur terug naar 50° kwam en dan pas sloeg de verwarming aan. Daarom dat we dus altijd pas rond 14-15u warmte kregen in huis.

Je kan bij de informatie op uw thermostaat de watertemperatuur opvragen, en daaraan zie je normaal snel of het een gelijkaardig probleem kan zijn. De temperatuur had ervoor soms een uur nodig om 1° te stijgen waarbij het nu ongeveer 30s duurt per 1°.

Hopelijk geraakt jullie probleem snel opgelost.

gvd

Lid
Lid geworden
5 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo Mathieu,

Hartelijk dank voor je gedetailleerde uitleg.

Ik heb hierbij enkele foto's van het display op de thermostaat gezet, volgens mij ziet het er goed uit.

Op de eerste foto (vandaag genomen rond 14u) staat brander uit en op de derde (genomen rond 17.30u) staat brander aan. Ik ben tussendoor weggeweest en weet niet wat er in de 3,5u gebeurd is maar temperatuur staat nu op 18,7°.

Ik houd al een goeie maand buiten- en binnentemperatuur bij en met de schommelingen buiten van 1° tot 10° blijft het binnen altijd rond de 18/19°. Dus de WAR werkt volgens mij maar we zouden binnen toch rond de 22° moeten krijgen en dat lukt niet.

Bijlagen

• imag2228.jpg
    imag2228.jpg
    509,8 KB · Weergaven: 0
  • imag2229.jpg
    imag2229.jpg
    563 KB · Weergaven: 0
  • imag2230.jpg
    imag2230.jpg
    498,7 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens mij lopen uw gegevens op de Vitotrol gelijkaardig met die van mij, maar wij gebruiken de WAR wel niet. De thermostaat heeft prioriteit, dus als we 20° vragen dan gaat de ketel ook warmen tot 20°. In principe is dit niet 100% de bedoeling van het systeem, maar wel hoe wij het persoonlijk makkelijkst vinden.

Ik denk dat als het systeem is ingesteld op WAR dat hij op basis van de gevraagde temperatuur en een gemiddelde van de schommelingen tussen buiten- en binnentemperatuur dan gaat warmen tot waar hij nodig acht. Zo kan het verbruik een stuk lager gehouden worden, maar dit ben ik absoluut niet zeker en is op basis van wat onze loodgieter destijds heeft uitgelegd.

Ik heb de indruk dat het wat zoeken kan zijn om de instellingen volledig correct te krijgen, maar eens het ingesteld is op uw eigen noden het wel heel goed werkt. Hopelijk vinden jullie ook snel een oplossing.

Bovenaan