• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Probleem teleruptoren

Lid geworden
5 sep 2016
Waarderingsscore
10
Punten
18
Hallo,
ik heb een handelspand gekocht en alle kringen mbt verlichting werken via teleruptoren (schneider A9C30011).
Er zijn 2 kringen.
De vorige eigenaar heeft alle armaturen verwijderd.
Ik had wat peertjes gehangen en dan probeerde ik het licht. Er is blijkbaar ook een alles aan/uit en wanneer ik daar op drukte viel de stroom uit.
Nu krijg ik geen enkel lichtpunt meer werkend (nochtans staan alle zekeringen/verliesstroomschakelaars aan).
Ik heb (achteraf) gezien dat hij bij één verlichtingskabel de neuter met de fase had verbonden. Dat was dus een dikke kortsluiting.
Het kan toch niet dat, door die kortsluiting, alle teleruptoren nu doorgebrand zouden zijn?

Installatie is van 2014.
Alle stopcontacten werken wel, enkel de lichtkringen niet meer. Uitgezonderd het licht van een WC (detector) en kelderberging (traditionele schakelaar). Ik begrijp er niets van.

kun je ze doormeten?
da zijn relais met een schakelaartje op zeker. Kun je daar het licht wel mee bedienen?

Er hangen 2 verdeelkasten, dit is de bovenste met de verlichting + een deel van de 'gewone' stopcontacten. Wat is de "K2" (ICT)?
Het zou wel kunnen dat alles van deze kast op één fase zit.
Het was voormalige tandarts praktijk, de andere kast zijn stopcontacten en voedingen van compressor, tandartsstoel etc etc

Bijlagen

• 2024_04_25_16_00_IMG_5768.JPG
    2024_04_25_16_00_IMG_5768.JPG
    227,5 KB · Weergaven: 27
Er hangen 2 verdeelkasten, dit is de bovenste met de verlichting + een deel van de 'gewone' stopcontacten. Wat is de "K2" (ICT)?
Het was voormalige tandarts praktijk, de andere kast zijn stopcontacten en voedingen van compressor, tandartsstoel etc etc
Als je de schakelaars naar boven zet heb je dan wel licht?

Laatst bewerkt:
K2 is volgens mij een voeding 24 of 12 V voor je drukknoppen of voor bel of voor …

K2 is volgens mij een voeding 24 of 12 V voor je drukknoppen of voor bel of voor …
K2 is wel een gewone relais hoor.

Je kan indd die schakelaars handmatig bedienen, maar ik hoor ze ook effectief klikken (en kan ze zien bewegen) als je de schakelaars bedient.

Je kan indd die schakelaars handmatig bedienen, maar ik hoor ze ook effectief klikken (en kan ze zien bewegen) als je de schakelaars bedient.
En anders is de alles uit gewoon een schakelaar waardoor de teleruptoren niet meer kunnen schakelen want u teleruptoren hebben geen contact voor alles aan/uit.

OK... En die alles aan/uit knop stuurt misschien de ICT relais?

Bedankt, nu heb ik iets om naar te zoeken, dat zal het wellicht zijn. De alles aan/uit heb ik niet meer geprobeerd (vanwege die kortsluiting...)

K2 is wel een gewone relais hoor.
Denk ook dat het een contactor is voor zwaardere last.

De eigenares had nog een kortsluiting gemaakt met wago's, maar ja, als den elentrieker een stukje aardingsdraad gebruikt als schakeldraad is dat niet moeilijk. Het was zoals ons zeer gewaardeerde lid eendraadschema het aangaf. Bedankt voor de reacties. Probleem is opgelost.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan