probleem met vloer van nieuwbouw

• Tags Aannemer nieuwbouw vloerbekleding vloeren vloerverwarming
  • Lid geworden
    29 apr 2012
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo,

Eerst en vooral geef ik een korte voor geschiedenis.

Wij hebben een nieuwbouw laten plaatsen door een aannemer die samenwerkt met een architect en onderaannemers. De bouw is vorig jaar 2018 begonnen in het voorjaar en was dit voorjaar klaar. Alles verliep vlot en correct tot er bij het leggen van de vloer een serieuse fout is begaan. De vloer is gelegd eind januari 2019 door een onderaannemer. Toen wij in februari de vloer kwamen bekijken viel er mij al snel iets op , dat bepaalde tegels holle klank hadden meestal op 1 hoek van de tegel.Deze vaststelling hebben we direct gemeld aan de hoofdaannemer en die ging dat bekijken met de vloerder. Na wat mails en telefoons was het uiteindelijk eind maart dat de hoofdaannemer de fout moest bekennen.

Na de vloerwerken is de vloerverwarming direct opgestart met als gevolg overal waar er vloerverwarming ligt heel veel tegels maar gedeeltelijk vast liggen. Dit resulteerde zich in een ruzie tussen de aannemer van sanitair , vloerder en hoofdaannemer. De vloerder gaf de schuld aan de sanitair aannemer dat de thermostaat slecht was afgesteld en zo verder. Voor ons had deze ruzie geen belang! Wat wel van belang was/is dat onze vloer goed ligt.

De hoofdaannemer en vloerder hadden dit probleem echter begin februari reeds opgemerkt . Hun bedoeling was om dit zonder ons weten te herstellen. Maar omdat de tegels niet meer direct leverbaar waren moesten ze 6 weken wachten op nieuwe tegels. Met als gevolg dat wij het probleem ook ontdekt hebben en zij uiteindelijk toch de waarheid moesten opbiechten.

De oplossing van de hoofdaannemer was echter niet de volledige vloer vervangen maar tegel per tegel afgaan en de slechte uithalen. Wij vinden dat hier een fout is begaan. Een volledige vervanging was hier op zijn plaats volgens ons. Uiteindelijk hebben ze meer dan 120 tegels van 45*45 vervangen. 

Het probleem is voor een groot deel opgelost maar niet helemaal. Hier en daar ligt er nog een "slechte" tegel. Ik ben ze persoonlijk allemaal afgegaan en ik kom nog aan een aantal van 30 stuks. Deze bevinden zich in de woonkamer , keuken , badkamer , berging. Een extra fout die is gemaakt in ons ogen is dat ze de keuken hebben laten plaatsen op de "slechte" tegels. Dit heeft als gevolg dat alle tegels die half onder de keuken zitten voor een deel hol klinken. Deze tegels kan je niet zomaar vervangen want de sokkel van de keuken rust er op. Een laatste probleem bij deze "slechte" tegels is dat hier en daar het voegsel mini scheuren vertoont en de voeg onthecht zich van de tegel.

Dit is een lang verhaal maar wij hebben hier veel tijd en geld in gestoken en twijfelen wat we hier nu moeten met doen.

Ik zou een financiele compensatie willen zien of een volledige nieuwe vloer. De hoofdaannemer wilt daar niet van weten omdat hij zijn verantwoordelijkheid heeft genomen om de situatie recht te zetten. De tegels die overschieten die '"slecht" zijn heeft hij alle vertrouwen in dat ze blijven liggen.....

Lang verhaal maar wat denken jullie?

Alvast bedankt

Er bestaat oplossing om zonder breken alles op te lossen

heel klein gaatje boren in voeg en opgieten met epoxy

google eens 

Ons eerste jaar hebben we nog "all in" garantie. Ga ik zeker zelf niet iets gaan proberen. Die epoxy door een fijn gaatje duwen en op de juiste plaats krijgen lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

mss voorleggen aan verzoening commissie bouw of via vrederechter of via gerecht

zal een lang en duur proces worden als de aannemer niet wil meewerken, zeker alle partijen schriftelijk in gebreke stellen en ik zou eens bij een advocaat gaan horen wat ze daar zeggen

geen verzekering die dit kan indekken?

Hallo,

Ja dit is een optie die ik in mijn gedachten heb. Maar ik vrees dat de kost van een procedure hoog zal liggen en wat zal het uiteindelijke resultaat zijn?... Ik heb geen zin om geld te verliezen als het uiteindelijk niks zal opbrengen.

Ik weet ook niet wat onze opties zijn zoals procedures , proces ..... Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit in een overleg alles te kunnen regelen.

sidak zei:
    Ons eerste jaar hebben we nog "all in" garantie. Ga ik zeker zelf niet iets gaan proberen. Die epoxy door een fijn gaatje duwen en op de juiste plaats krijgen lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

Doordat de lijm met een kam wordt getrokken blijkt dat nog redelijk goed mee te vallen. Maar het is minstens even duur als de vloer uitbreken en herleggen...

D I Y zei:
    sidak zei:

Doordat de lijm met een kam wordt getrokken blijkt dat nog redelijk goed mee te vallen. Maar het is minstens even duur als de vloer uitbreken en herleggen...

Ervaringen met dit epoxy systeem?

Onderzoek naar gedaan omdat ik ook enkele losse tegels had (en vloerder van de aardbodem verdwenen) maar omwille van de prijs dan niet uitgevoerd en er maar mee leren leven. Hier gaat het maar om een 10-tal tegels die hol klinken, maar het zijn er wel van 1m2 per stuk en helaas enkele op veelgebruikte loopassen.

Heb je alles al betaald? Indien niet, kan je de factuur protesteren en een bedrag afhouden, bijvoorbeeld ter grootte van het volledig hervloeren van de woning. Dan is het aan de aannemer om jouw ongelijk te bewijzen en dit in proces te trekken.

Ik begrijp niet dat die aannemer zijn verzekering niet aanspreekt...

D I Y zei:
    Onderzoek naar gedaan omdat ik ook enkele losse tegels had (en vloerder van de aardbodem verdwenen) maar omwille van de prijs dan niet uitgevoerd en er maar mee leren leven. Hier gaat het maar om een 10-tal tegels die hol klinken, maar het zijn er wel van 1m2 per stuk en helaas enkele op veelgebruikte loopassen.

Ok , de looppassen zijn bij ons reeds aangepakt.
    Stefaan Van Slycken zei:
    Heb je alles al betaald? Indien niet, kan je de factuur protesteren en een bedrag afhouden, bijvoorbeeld ter grootte van het volledig hervloeren van de woning. Dan is het aan de aannemer om jouw ongelijk te bewijzen en dit in proces te trekken.

Ik begrijp niet dat die aannemer zijn verzekering niet aanspreekt...

De eindfactuur is nog niet betaald. Ze hebben hier reeds al 2 dagen tegels zitten vervangen....

Tegels die voor 80% vast zitten kunnen die los komen in een later stadium? Of door gebruik van vloerverwarming in de winter?

Zelfs tegels die 100% vast zitten kunnen los komen......

En is de rest afgewerkt of kunnen ze je nog kl*ten door de boel stil te leggen? Indien alles afgewerkt zou ik in dit stadium al aangeven (mail met leesbevestiging of aangetekend schrijven) dat je hun oplossing niet aanvaardt.

Is hier trouwens een architect in het spel?

sidak zei:

Waarom dan zoeken

laat alles vervangen

Mario_ zei:
    Zelfs tegels die 100% vast zitten kunnen los komen......

Ok 
    Stefaan Van Slycken zei:
    En is de rest afgewerkt of kunnen ze je nog kl*ten door de boel stil te leggen? Indien alles afgewerkt zou ik in dit stadium al aangeven (mail met leesbevestiging of aangetekend schrijven) dat je hun oplossing niet aanvaardt.

Is hier trouwens een architect in het spel?

Alles is afgewerkt , buiten nog paar kleine puntjes. Er is een architect maar deze staat vooral aan de "zijde" van de hoofdaannemer. Krijgt veel werk binnen via deze aannemer.... De architect houdt zich vooral stil in deze zaak. Ik kan natuurlijk daar ook ten rade gaan.

stefan zei:
    sidak zei:

Waarom dan zoeken

laat alles vervangen

Ze moeten willen natuurlijk. Wij wonen hier nu ook met 2 kleine kinderen dus alles moet opnieuw gepland worden. Voor ons is dat zeker de oplossing ook maar iedereen is zeer moeilijk contacteerbaar. (geen reacties) Zeker nadat zij vinden dat ze reeds hun verantwoordelijkheid hebben genomen...

Cru gezegd is het stront aan de knikker. Je heb ze een aantal tegels laten vervangen maar er liggen er los... De aannemer vindt zijn oplossing goed, jij niet. Bal ligt in jouw kamp. Ofwel doe je er iets aan ofwel leg je je erbij neer... Openstaand deel van de factuur protesteren en niet betalen.

Was beter ineens allemaal vervangen.

Bedrag voor de vloer niet betalen en aangetekend protesteren. Partijen in gebreke stellen.

Dan ligt de bal in hun kamp, en wees maar zeker als ze aan hun geld niet geraken dat er snel antwoord zal zijn.

Opgelet: bedrag voor uitbreken vloer, afvoer afval, herplaatsen keuken, huur woning tijdens herplaatsen vloer ook allemaal begroten en van de factuur afhouden. Als je nu zegt: ik hou 10000€ af, moet je daarna niet afkomen dat het er wel 20 heeft gekost.

Aannemer nu per mail de kans geven alles te herdoen en duidelijk maken dat je anders dat bedrag zal inhouden. Indien geen reactie: de factuur, zo gauw je ze krijgt, aangetekend protesteren, en ook je grieven met foto's of filmpjes proberen documenteren.

Als ik het verhaal zo lees, dan zijn er geen losse tegels maar hol klinkende tegels. De losse tegels werden vervangen en herplaatst.

Een rechter zal hier geen halszaak van maken en de volledige vervanging, na afbraak keuken (welke tegels zelfs niet kunnen loskomen) zal deze ongetwijfeld als buiten proportie beschouwen. De meest waarschijnlijke uitspraak is een kleine schadevergoeding voor de 30 holle tegels. Aangezien de aannemer deze 30 niet vervangen heeft zullen ze wellicht maar heel beperkt hol zijn en naar zijn mening geen risico lopen op loskomen, of buitenproportionele kosten teweegbrengen om te vervangen.

Wanneer je de factuur in haar volledigheid protesteert via aangetekend schrijven zal de aannemer wellicht een rechtzaak starten. Hij is daar toch voor verzekerd. Jij zal dan via een expert (die je zelf moet voorschieten en bij ongelijk ook betalen) moeten bewijzen dat die tegels problematisch zijn en zullen loskomen (hol klinken op zich is niet problematisch).

Ik denk dat het erg moeilijk wordt om de volledige vervanging te eisen. Een deel niet betalen zal mogelijks wel lukken tenzij de aannemer vindt dat hij na de correcties een voldoende goed product heeft afgeleverd.

thomas_dhaese zei:
    Cru gezegd is het stront aan de knikker. Je heb ze een aantal tegels laten vervangen maar er liggen er los... De aannemer vindt zijn oplossing goed, jij niet. Bal ligt in jouw kamp. Ofwel doe je er iets aan ofwel leg je je erbij neer... Openstaand deel van de factuur protesteren en niet betalen.

Was beter ineens allemaal vervangen.

Het was niet onze beslissing om die tegels apart te vervangen. De hoofdaannemer heeft dit beslist voor de voorlopige oplevering dit zo aan te pakken. Dat het stront aan de knikker is weten we. Vandaar eens komen polsen op dit forum.
    stefand2e zei:
    Bedrag voor de vloer niet betalen en aangetekend protesteren. Partijen in gebreke stellen.

Dan ligt de bal in hun kamp, en wees maar zeker als ze aan hun geld niet geraken dat er snel antwoord zal zijn.

Stefaan Van Slycken zei:
    Opgelet: bedrag voor uitbreken vloer, afvoer afval, herplaatsen keuken, huur woning tijdens herplaatsen vloer ook allemaal begroten en van de factuur afhouden. Als je nu zegt: ik hou 10000€ af, moet je daarna niet afkomen dat het er wel 20 heeft gekost.

Aannemer nu per mail de kans geven alles te herdoen en duidelijk maken dat je anders dat bedrag zal inhouden. Indien geen reactie: de factuur, zo gauw je ze krijgt, aangetekend protesteren, en ook je grieven met foto's of filmpjes proberen documenteren.

Ok , Alle tegels zijn gemarkeerd en gedocumenteerd geweest voor de meubels er in kwamen. Zodat we voor in de toekomst de nodige informatie hebben.
    D I Y zei:
    Als ik het verhaal zo lees, dan zijn er geen losse tegels maar hol klinkende tegels. De losse tegels werden vervangen en herplaatst.

Een rechter zal hier geen halszaak van maken en de volledige vervanging, na afbraak keuken (welke tegels zelfs niet kunnen loskomen) zal deze ongetwijfeld als buiten proportie beschouwen. De meest waarschijnlijke uitspraak is een kleine schadevergoeding voor de 30 holle tegels. Aangezien de aannemer deze 30 niet vervangen heeft zullen ze wellicht maar heel beperkt hol zijn en naar zijn mening geen risico lopen op loskomen, of buitenproportionele kosten teweegbrengen om te vervangen.

Wanneer je de factuur in haar volledigheid protesteert via aangetekend schrijven zal de aannemer wellicht een rechtzaak starten. Hij is daar toch voor verzekerd. Jij zal dan via een expert (die je zelf moet voorschieten en bij ongelijk ook betalen) moeten bewijzen dat die tegels problematisch zijn en zullen loskomen (hol klinken op zich is niet problematisch).

Ik denk dat het erg moeilijk wordt om de volledige vervanging te eisen. Een deel niet betalen zal mogelijks wel lukken tenzij de aannemer vindt dat hij na de correcties een voldoende goed product heeft afgeleverd.

Heel goed en correct samengevat. Alleen twijfelen we nu wat te doen. Dit is een moeilijke zaak bij neerleggen of niet. Meer kosten maken of zo laten. ....

Dit is het 2de huis dat we bouwen met totaal andere aannemers en voor de 2de keer hebben we miserie met een post die "slecht " is uitgevoerd.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan