• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Probleem met Veiligheidsc.-Epb en stab. ing.

Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
110
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allen,



Wij hebben enige tijd geleden een persoon aangesteld voor de luiken

Epb, stabiliteitsberekeningen en veiligheidscoördinatie.

Deze persoon bood de 3 luiken samen aan en gaf nog een korting als we ze

alle 3 aan hem uitbesteden.



Vermits deze persoon op een 15km van de werf woont, dachten we dat het

interessant zou zijn hem te nemen, dan zou hij bij eventuele problemen zo op de werf kunnen zijn.



Al direct bij het uitgraven van de bouwput bleken we op een instabiele laag te stoten met als gevolg dat de fundeing moet herbekeken worden.



Nu bleek dat hij het luik stabiliteitsberekening ZELF heeft doorgegeven aan een kameraad, en die woont niet naast de deur.

Een groentje pas van't school en met moeite op de werf te krijgen.



Enfin, Zelf maar achter inlichtingen en oplossingen gezocht want die gast gaf zelf toe dat dit z'n petje te boven ging.

Gelukkig kent mijn vader via zijn firma (droogzuiging-grondwerken-funderingen) mensen met meer kennis over deze zaken (geologen-ingenieurs,...) dus alles is in orde gekomen maar dat is alleen onze eigen verdienste.



Maar mag dit eigenlijk zomaar, iets in onderaaneming doorgeven buiten ons weten om?



Dit alles was een jaar of 2 geleden bij de start van de werkzaamheden.



Ook veiligheidscoordinatie heeft hij doorgespeeld aan iemand anders, maar hier

heb ikzelf, buiten het feit dat dat belachelijke kosten zijn, geen problemen mee gehad.



Het huis staat nu, reeds enkele maanden bewoond en nu horen we dat hij geen zin heeft in het Epb gedeelte, dus dat heeft hij ook doorgespeeld aan iemand anders in onderaanneming.

Ergens is dit een goede zaak want wij hadden in hem geen vertrouwen meer.

Ik hoor bij anderen dat de Epb-man daar feedback geeft op het plan zodat er E-peilgunstige aanpassingen kunnen gebeuren.

Die van ons bekeek de zaak pas toen het gebouw stond :?



Dus nogmaals mijn vraag: Mag die dat, buiten ons om, zo allemaal doorgeven aan derden? en hebben we een punt hem verantwoordelijk te stellen voor misgelopen E-punten?





Bedankt...
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
De aannemer/EPB man / architect mag met zijn contract doen wat em wilt ... hij moet alleen opleveren wat beloofd is.

Of dat nu door een ingenieur van 50km ver ... of ene van 5000 km ver uitgerekend wordt is niet jou zaak.

Of den architect nu een student het huis laat tekenen of niet ...

Dat maakt allemaal geen zak uit.



Net hetzelfde dat je ruwbouw aannemer een andere firma mag inschakelen om te komen metsen.



Het is wel zo dat degene met wie je een overeenkomst hebt deze eind-verantwoordelijke is naar jou toe.



Voor de misgelopen e-punten ... alleen als contractueel was overeengekomen om voor start bouwwerken een voorlopige berekening uit te voeren.

(Maar dan zou je zelf ook al schromelijk te laat zijn met je ingebreke stelling omdat je huis er al een hele tijd staat)
 
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
110
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime wrote:
De aannemer/EPB man / architect mag met zijn contract doen wat em wilt ... hij moet alleen opleveren wat beloofd is.

Of dat nu door een ingenieur van 50km ver ... of ene van 5000 km ver uitgerekend wordt is niet jou zaak.

Of den architect nu een student het huis laat tekenen of niet ...

Dat maakt allemaal geen zak uit.



Net hetzelfde dat je ruwbouw aannemer een andere firma mag inschakelen om te komen metsen.



Het is wel zo dat degene met wie je een overeenkomst hebt deze eind-verantwoordelijke is naar jou toe.



Voor de misgelopen e-punten ... alleen als contractueel was overeengekomen om voor start bouwwerken een voorlopige berekening uit te voeren.

(Maar dan zou je zelf ook al schromelijk te laat zijn met je ingebreke stelling omdat je huis er al een hele tijd staat)



Tja, ergens had ik dit natuurlijk ook wel verwacht maar ik vind het gewoon kut

dat dat zo allemaal kan.

Hij weet dat 'em geen verantwoording moet afleggen, heeft niet de last en miserie als er iets misgaat en wordt er nog (in mijn ogen) dik voor betaald.



Want eerlijk, heel da Epb-verhaal... :? Als hij er met z'n klak naar smijt zijn wij diegene die geld mislopen, hij zal het zijne toch krijgen...
 

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
Lucky bastard wrote:
Maar mag dit eigenlijk zomaar, iets in onderaaneming doorgeven buiten ons weten om?



Ja, tenzij jij een contract hebt laten tekenen door hem dat hem dat verbiedt, of hem verplicht dit te melden.

Grote firma's krijgen dit gedaan, maar een particulier staat nogal alleen als hij zoiets wil laten tekenen en respecteren.



.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Lucky bastard wrote:
chime wrote:
De aannemer/EPB man / architect mag met zijn contract doen wat em wilt ... hij moet alleen opleveren wat beloofd is.

Of dat nu door een ingenieur van 50km ver ... of ene van 5000 km ver uitgerekend wordt is niet jou zaak.

Of den architect nu een student het huis laat tekenen of niet ...

Dat maakt allemaal geen zak uit.



Net hetzelfde dat je ruwbouw aannemer een andere firma mag inschakelen om te komen metsen.



Het is wel zo dat degene met wie je een overeenkomst hebt deze eind-verantwoordelijke is naar jou toe.



Voor de misgelopen e-punten ... alleen als contractueel was overeengekomen om voor start bouwwerken een voorlopige berekening uit te voeren.

(Maar dan zou je zelf ook al schromelijk te laat zijn met je ingebreke stelling omdat je huis er al een hele tijd staat)



Tja, ergens had ik dit natuurlijk ook wel verwacht maar ik vind het gewoon kut

dat dat zo allemaal kan.

Hij weet dat 'em geen verantwoording moet afleggen, heeft niet de last en miserie als er iets misgaat en wordt er nog (in mijn ogen) dik voor betaald.



Want eerlijk, heel da Epb-verhaal... :? Als hij er met z'n klak naar smijt zijn wij diegene die geld mislopen, hij zal het zijne toch krijgen...



Ooh, maar als er iets misgaat dan heeft hij wel een probleem hoor.

Jou verzekering gaat dan namenlijk bij hem aankloppen.
 
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
110
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime wrote:
Lucky bastard wrote:
chime wrote:
De aannemer/EPB man / architect mag met zijn contract doen wat em wilt ... hij moet alleen opleveren wat beloofd is.

Of dat nu door een ingenieur van 50km ver ... of ene van 5000 km ver uitgerekend wordt is niet jou zaak.

Of den architect nu een student het huis laat tekenen of niet ...

Dat maakt allemaal geen zak uit.



Net hetzelfde dat je ruwbouw aannemer een andere firma mag inschakelen om te komen metsen.



Het is wel zo dat degene met wie je een overeenkomst hebt deze eind-verantwoordelijke is naar jou toe.



Voor de misgelopen e-punten ... alleen als contractueel was overeengekomen om voor start bouwwerken een voorlopige berekening uit te voeren.

(Maar dan zou je zelf ook al schromelijk te laat zijn met je ingebreke stelling omdat je huis er al een hele tijd staat)



Tja, ergens had ik dit natuurlijk ook wel verwacht maar ik vind het gewoon kut

dat dat zo allemaal kan.

Hij weet dat 'em geen verantwoording moet afleggen, heeft niet de last en miserie als er iets misgaat en wordt er nog (in mijn ogen) dik voor betaald.



Want eerlijk, heel da Epb-verhaal... :? Als hij er met z'n klak naar smijt zijn wij diegene die geld mislopen, hij zal het zijne toch krijgen...



Ooh, maar als er iets misgaat dan heeft hij wel een probleem hoor.

Jou verzekering gaat dan namenlijk bij hem aankloppen.

Met misgaan bedoel ik niet een ingezakt gebouw door foute berekeningen maar meer zoals wij voorhadden, een instabiele laag tijdens het uitgraven, en dan verwacht ik van mijn stab.ing. dat hij mogelijke oplossingen aanrijkt.

Voor zo'n zaken betaal je hem toch, niet?



Ook dat indekken altijd, bvb.: in de offerte van de kelder stonden betonnetten diam.8mm (blijkbaar is dit redelijk standaard voor een kelder...) 1 dag voor ze de kelderwerken starten belt belt iemand van die firma om te melden dat er op de calculatieplannen van onze stab.ing. netten diam. 10mm staat, met de vraag of deze ook diam. 8mm mogen zijn want diam.10mm heeft hij niet in stock liggen.



Ik bel naar onze stab.ing. met deze vraag en mondeling geeft hij hiervoor toestemming, als ik vervolgens vraag om dit op papier te zetten wil hij dit niet en zegt steek er maar diam.10mm in, zoals op plan. :? :? Parapluutje voor als iets misgaat... geeft hij zelfs toe. +- €1000 meerkost aan staal voor ons :x



Als hij nu direct had gezegd: Nee, 10mm staat op plan dus 10mm gaat erin.

geen probleem maar zo mondeling: doe maar... schriftelijk: Ho, ja maar...

Daar kan den deze ni goe tegen.
 

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
2 grote redeneerfouten:



-Door toch de duurdere 10mm netten te nemen, denk je dat je "safe" zit voor als er iets zou gebeuren.

Vergeet dat maar, het zal dmv dezelfde paraplu snel op iets anders gestoken worden, uitspraak van de rechter in 2018 na +10K advocaat/expertisekosten.



-"voor zo'n zaken betaal je hem toch, niet?"

Je betaalt hem uitsluitend voor datgene wat in je contract staat, en hetgene dat daarbuiten door wetten verplicht is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan