Probleem met houten plafond/vloerbalken

Lid geworden
24 dec 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld, maar toen had ik nog niet de juiste info, wat ik nu wel heb
Het probleem is een houten plafond (vloer voor de bovenverdieping)
Deze houten balken zijn veel te dun en liggen veel te ver uiteen om een stevige bovenvloer te hebben en deze trilt dus zeer hevig als je erover loopt.
De verdieping wordt wel gebruikt als studio, dus is een trillingsvrije vloer wel op prijs gesteld.

De woning betreft een gelijkvloers chalet (met vlinderdak) waar in 2010 een verdieping (onder schuin dak) is bijgeplaatst
De (toen) dakbalken zijn van het type 150/60 en overspannen 5.5 meter, HOH is 55 cm. Dus ja veel te weinig ik weet het. En dus zijn de balken uiteraard ook al wat doorgebogen.
Het geheel is bij de verbouwing "verstevigd??" door 4 stalen I balken bij te plaatsen Hoogte van deze poutrells is 160 mm), maar deze maken geen contact met de geplaatste bovenverdiepingsvloer en verbinden enkel de 2 steunmuren. (hier en daar zijn er wel spieën geplaatst om de vloer van de verdieping te ondersteunen
Bovenop deze houten balken is een dwarslat geplaatst van 170/18 en HOH 60 cm deze liggen niet rechtstreeks op de balken (omdat die niet mooi gelijk liepen) maar zijn houten latten op de juiste hoogte opgespied.
De verdiepingsvloer tenslotte is een enkele osb van 18mm dik (ook weer te dun natuurlijk)
De oplossing die ik had is om tussen de balken van 150/60 en de vloer nog balkjes te steken zodat de HOH van de planken die de bovenste vloer ondersteunen van 60 naar 30 gaat. Dit zal wel met kleine balkjes moeten gebeuren omdat ik er uiteraard geen lange balk/ plank tussen krijg en deze opspieën zodat ze klemt tegen de vloer van de bovenverdieping. Verder zou ik tegen de balken (die van 150/60) aan weerzijde een plank lijmen/schroeven van 250/30 zodat deze verhoogd wordt. En indien dan nog nodig zou ik nog st-andries kruizen kunnen plaatsen.

Nu de vraagjes
Zouden al deze maatregelen een beetje kunnen het probleem verhelpen?
De plank die ik tegen de draagbalken zou schroeven moet deze over de volledige lengte in 1 stuk zijn? en moet deze tot tegen de zijmuren (2 draagmuren) komen of mag dat enkele cm minder zijn (vergemakkelijkt het plaatsen) En moeten deze uit 1 stuk zijn of mag het in 2 delen zijn? En als laatste, moeten deze in de muur verankerd worden of is tot tegen (of vlak voor) de draagmuur voldoende denken jullie.
Ik zou voor deze oplossing kiezen omdat ik denk dat deze het meest budget vriendelijk is en het gemakkelijkste zelf uit te voeren.
Andere suggesties, oplossingen zijn uiteraard zeer welkom.

Bijlagen

• 4.jpg
    4.jpg
    156 KB · Weergaven: 32
  • 1.jpg
    1.jpg
    104,6 KB · Weergaven: 31

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
681
Punten
93
Het bevestigen van planken tegen de bestaande draagbalken gaat het meeste effect hebben. De plank is best in één stuk maar moet niet tot tegen of in de muren. De plank schroef je best vast in het midden van de draagbalk en alle 30cm een schroef. Als je merkt dat de draagbalk begint te splijten (of je wilt zeker zijn dat dit niet gebeurt) kan je best voorboren. Sint andrieskruizen gaan hier weinig effect hebben want die helpen niet tegen doorbuiging.

Die extra plankjes tussen de draagbalken en vloer kunnen helpen, maar gaat veel tijd inkruipen om dat allemaal deftig geplaatst te krijgen. Het gaat denk ik efficiënter zijn om een extra laag OSB 12mm te plaatsen op de bestaande OSB. Plaats de nieuwe laag geschrankt over de voegen van de oude laag en dat gaat een merkbaar verschil geven.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.352
Punten
113
mijn simpel boereverstand zegt me dat het veel gemakkelijker en veel beter en veel veiliger gaat zijn om heel den boel er uit te gooien en opnieuw te beginnen.

Lid geworden
24 dec 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Bedankt voor jullie antwoorden alvast
@lukanar, heel de boel eruit gooien en opnieuw beginnen is natuurlijk onmogelijk en zeker niet de gemakkelijkste oplossing. Op de eerste verdieping is reeds een studio gemaakt met badkamer, keuken slaapkamer etc. Dat kan ik natuurlijk niet allemaal terug afbreken.

@JeroenDf
Die verhoging van de balken dus en dan extra balkjes tussen vloer en draagbalken is voor mij een haalbare kaart. Uiteraard gaat dat een hoop tijd kosten maar ik ben in pensioen dus ...
Het is eigenlijk het huisje dat mijn dochter en zoon samen gekocht hebben en hier willen ze 2 wooneenheden in maken.
De extra OSB over de bestaande gaat al iets ingewikkelder worden omdat de bovenverdieping reeds afgewerkt was.
Die st Andrieskruizen zou ik vooral doen als extra maatregel tegen trillen, of denk je dat de extra zijplanken van 25 cm hoog en extra steun voor de vloer (door de extra balkjes tussen vloer en draagbalk) al voldoende steun zouden geven ? Maar sowieso kan dat later nog natuurlijk

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
681
Punten
93
Over wat voor trillingen spreken we hier eigenlijk? Voel je de vloer doorbuigen als je er over wandelt of davert hij?

Misschien mij verduidelijken over die Sint Andrieskruizen. Ja algemeen genomen kunnen die helpen tegen doorbuiging, maar niet in jouw situatie want je balken zijn te laag en staan te ver uit elkaar om het kruis goed te laten werken. Bovendien is het heel moeilijk om die deftig te bevestigen op balken die verstevigd zijn met een plank zoals jij wilt doen.

Verder, die kleine balkjes gaan een beetje helpen maar zijn een lapmiddel op zijn best. Enerzijds heb je geen enkele manier om ze deftig te bevestigen dus in de loop der jaren gaat dat mogelijks schuiven. Anderzijds door ze met spieën in te klemmen loop je het risico dat je de OSB omhoog gaat duwen waardoor deze in golven gaat komen te liggen.

Tot slot, ik hoop dat je zoon en dochter al bij de gemeente geïnformeerd hebben hierover want het opsplitsen van een woning in meerdere wooneenheden is vergunningsplichtig en iets waar veel gemeentes moeilijk over doen.

Lid geworden
24 dec 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Als je boven loopt dan davert de vloer. En als je op en neer beweegt of een beetje stampt op de vloer zie je de glazen in de kast bewegen. Je voelt hem niet doorbuigen. Dat trillen of daveren is dus eigenlijk het grootste probleem dat ik zou willen aanpakken.

Over je opmerking van het st andries kruis begrijp ik wat je wil zeggen, dat gaat het dus niet worden. misschien dan gewoon balken dwars klemmen er tussen, dat zal de trillingen toch verdelen over de balken? Ik denk altijd maar, alle kleine beetjes helpen :)

verder, de woning was al ingedeeld (onofficieel) in twee woongelegenheden. Bij navraag bij de gemeente is dat geen probleem zolang het een eengezinswoning blijft en niet gesplitst gaat worden in 2 appartementen met 2 verschillende huisnummers. Dus bij verkoop moet het ook als 1 geheel verkocht worden en er mag maar 1 huisummer zijn.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan