• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Probleem met haaksheid dakvlak voor montage golfplaten

Lid geworden
15 jan 2022
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag iedereen,

Ik ben bezig met de heropbouw van een oude tuinschuur, zie ook https://www.bouwinfo.be/bouwforum/t...et-renovatie-oude-schuur.399842/#post-5491410

Ik ben intussen een eindje opgeschoten. Het houtskelet is zo goed als af en er is een dampopen onderdakfolie geplaatst om de boel tijdelijk al wat droog te houden.

Ik ga binnenkort Eternit ecocolor extra platen bestellen voor het afwerken van het dak + gevel. De grote raamopening vooraan werk ik af met transparante golfplaten van hetzelfde type.

Ik zit enkel met een probleem voor de montage van de golfplaten op het dak, namelijk bij het controleren van de diagonalen van het dakvlak om de haaksheid na te gaan bleek dit helemaal niet haaks te zijn. De ene diagonaal is bijna 10cm langer dan de andere. De breedte van het dakvlak is wel constant van voor naar achter. Ik zit dus met een parallellogram ipv een rechthoek, waarbij één langse zijde langer is dan de andere. De bestaande structuur was dus blijkbaar toch niet zo haaks als ik dacht en ik zal wel wat onnauwkeurig geweest zijn.

Het hoeft denk ik geen drama te zijn... Ik kan misschien ook nog één en ander rechttrekken met het plaatsen van de horizontale liggers op de gordingen/tengellatten en het uitlijnen van de golfplaten?

Ik zou de golfplaten haaks leggen op de onderkant van het dakvlak (smetlijntje spannen met 3-4-5 methode) en het verschil opvangen door voldoende oversteek van de golfplaten te voorzien aan de zijkanten om het verschil op te vangen. Of beter parallell leggen met de langse zijden?

Ik het even niet meer...

Hoe zouden jullie aanpakken?

Bedankt alvast voor jullie advies!
 

Bijlagen

  • IMG_20221014_171606_597.jpg
    IMG_20221014_171606_597.jpg
    240,6 KB · Weergaven: 21
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan