• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

probleem met bouwaanvraag

Lid geworden
24 feb 2007
Berichten
337
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste bouwinfo'ers,

in een gemeente in West-Vlaanderen heb ik een stukje bouwgrond (reeds meerdere jaren) in mijn bezit.

Daarachter ligt nog een heel klein stukje bouwgrond.

Dat is onlangs verkocht geweest en de nieuwe eigenaars hebben een bouwvergunning ingediend bij de gemeente.

Vandaag ging ik dat gaan bekijken... en tot mijn grote verbazing moest ik vaststellen dat ze met al hun leidingen (afvoerbuizen, elek-, water-, gas-, telefoon- en distributie-aansluiting) over (enfin, onder) mijn lapje grond lopen.

Op het plan staat vermeld "de eigenaar van perceel X, dhr........ gaat akkoord met het feit dat de eigenaar van perceel Y met de aansluitingen over zijn eigendom verloopt"

Hierbij is de naam uiteraard nog niet ingevuld en heb ik dus zeker nog geen toestemming gegeven !!!

Helaas heeft de gemeente wel al de toelating te geven !!!

Toen ik hen vroeg wat ik nog kon doen als ik klachten had, wisten ze me te vertellen dat ik dit enkel nog via de Vrederechter kon doen...???!!!



Kan iemand van jullie me raad geven???

Alvast bedankt op voorhand.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mja, vraag dit nog eens uitdrukkelijk na.



Tegen de bouwvergunning an sich ga je misschien weinig kunnen doen, maar dit wil nog altijd niet zeggen dat ze dit zo mogen uitvoeren. Een bouwvergunning wil zeggen dat alles stedebouwkundig OK zoals het op het plan staat. Maar daarom mag het daarom niet automatisch gebouwd worden.



Vb:

Ik koop grond. Ik vraag & krijg bouwvergunning. Ik verkoop de grond.



Het is dan niet omdat ik een bouwvergunning heb, dat ik het recht heb om daar nog een huis op te zetten. Het is mijn grond niet meer, dus ik mag er niet meer op bouwen, maar de afgeleverde bouwvergunning blijft wel geldig!



Nu zegt de gemeente: als de eigenaar (jij dus) akkoord is, mag je buur die leidingen daar leggen. Dus stedebouwkundig gezien, is er geen probleem.



Neem eens contact op met je buur en vraag eens uitleg, want anders gaan we allemaal zitten te speculeren zonder van de zaak af te weten.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
ook mijn mening



bouwvergunning : OK, dus titel verkeerd



eigenaar heeft GEEN tostemming op kabels, buizen op je iegendom te leggen, dus daar zit wel probleem



best politie erbij halen, PV van vaststelling laten maken, ...

de man die sleuf, putten op je terrrein maakte, proberen op te sporen en hem spreken, brief sturen om direct te stoppen en alles in originele staat te herstellen



geef hem 15 dagen de tijd
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1
Punten
0
gregg wrote:
Helaas heeft de gemeente wel al de toelating te geven !!!

Gemeente kan daar geen toestemming geven. Jij kan dat wel en dit wordt dan bij de notaris vastgelefd (je krijgt automatsch een erfdienstbaarheid voor de zone waar leidingen inliggen en dus een waardevermindering van je grond).

Ik zou je buurman even (officieel) op de hoogte brengen dat je zijn plannen gezien hebt en dat je geen toestemming geeft. Zo is het voor die mens duidelijk dat hij een oplossing moet zoeken.
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoe geraakt hij tot zijn huis? Gaat hij te voet of rijdt hij met zijn auto ook over uw eigendom? Dat zal wel niet hé.

Hij moet dan maar de buizen leggen onder zijn oprit of toegangsweg.
 
Lid geworden
24 feb 2007
Berichten
337
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jah, k probeer binnenkort een korte schets te maken zodat alles volledig klaar en duidelijk is.

Het is inderdaad zo dat die persoon via een privatief uitwegje naar zijn lapje grond kan.

Helaas staan op het einde van dat privatieve wegje 2 huizen. Volgens de plannen behoort dat privatieve wegje toe aan de eigenaars van die huizen...

Wanneer ze dus alles via dat wegje laten lopen, kunnen die gezinnen niet meer bij hun huis geraken. Daarom heeft de architect blijkbaar gezocht voor een "andere oplossing" en loopt hij dus over mijn grond...

De gleuven zijn nog niet gemaakt omdat ze pas beginnen aan de bouw in februari maar ik wil er toch voor zorgen dat ze vooraf weten dat ze niet op mijnen grond mogen lopen en volgens de gemeente kan dit enkel nog via de vrederechter...???!!!
 
Lid geworden
22 dec 2009
Berichten
150
Waarderingsscore
1
Punten
0
Juridische zaak.



Indien de gemeente vergunde,

dan KAN je je buur niet aansprakelijk stellen voor die kant van de zaak.

Je dient de gemeente (in se: "Het college van burgemeester en schepenen" rechtstreeks aansprakelijk te stellen. Doe dit dubbel: "uit oge van het ambt en in persoon, voor onaanvaardbare voortvarendheid in het toekennen van een vergunning".



Je buur kan je uiteraard ook aansprakelijk stellen, maar dan vanuit Burgelijk oogpunt. Dat is synoniem met: INDIEN een werk wordt uitgevoerd.

Je stelt echter dat dit niet het geval is. Dan kan je op dit ogenblik je buur ook niets verwijten. Een erfdienstbaarheid moet EERST schriftelijk gevestigd worden, tussen de buren. Daar is géén notaris bij nodig. Wel een registratie, als je draagkrachtig bewijs wil. Maar uiteraard wil je deze erfdienstbaarheid niet. Zij kan NIET verplicht worden, tenzij de buur beroep kan doen op het "recht van uitweg", wat een erfdienstbaarheid is, gevestigd ten wettelijke titel, indien een perceel totaal ingesloten is.

Je schrijft echter zelf dat dat niet het geval is. (( Het is inderdaad zo dat die persoon via een privatief uitwegje naar zijn lapje grond kan. ))





Quote:
Toen ik hen vroeg wat ik nog kon doen als ik klachten had, wisten ze me te vertellen dat ik dit enkel nog via de Vrederechter kon doen...???!!!

De zeer typerende ambtenarenhouding. Soms zijn die mensen uiterst arrogant, soms echter worden ze zo, gewoon als reaktie tegen de politieke beslissingen die boven hun hoofd worden genomen. (Burgemeester en schepenen.)

Ze kunnen ook gelijk hebben. Dat hangt af van de termijnen (die verstreken zijn) of van het feit of er al dan niet een openbaar onderzoek vooraf ging aan de vergunning.

De bouwvergunning zegt, voor zover ik het kan begrijpen, enkel dat de gemeente akkoord is vergunning te geven voor een leidingenuitweg over uw grond, INDIEN de erfdienstbaarheid ook effectief wiordt gevestigd.



Als gevolg daarvan, richt je je best tot je buren met een uitnodiging tot gesprek in der minne, ze hebben immers totnog NIETS fout gedaan. Reageren ze daar niet op, dan geef je ze aangetekend beleefd en nuchter kennis van uw weigering om een erfdienstbaarheid te verlenen, en dat zij zich probleemloos kunnen richten op hun bestaande erfdienstbaarheid van uitweg, die voorang heeft op al het andere.
 
Lid geworden
24 feb 2007
Berichten
337
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ondertussen is al een beetje schot in de zaak gekomen...

Het toeval wil echter dat de eigenaars "een lange arm" hebben in het gemeentebestuur... Hierdoor is er dus niets geweest van onderzoek en hebben ze de plannen dus direct goedgekeurd.

De technische dienst van de gemeente heeft ondertussen de eigenaars verwittigd dat ik graag klacht zou indienen. Daarom hebben ze mij ondertussen telefonisch gecontacteerd en gaan we maandagavond samen rond de tafel zitten om eens het een en het ander uit te klaren.

Ik hoop dat dit een verhelderend gesprek zal zijn, want telefonisch kon ik hen helaas niet bereiken en ligt mijn aangetekende brief ondertussen klaar om ze volgende week te versturen... Uiteraard ga ik nu wachten tot na ons gesprek.

Och ja, ik heb er ook voor gezorgd dat de overige buren (van de 2 huizen achter mijn grond) en een architect aanwezig zullen zijn.

Ik hou jullie zeker op de hoogte !!!

Alvast hartelijk bedankt voor de vele bruikbare informatie !!!
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
gregg wrote:
Ondertussen is al een beetje schot in de zaak gekomen...

Het toeval wil echter dat de eigenaars "een lange arm" hebben in het gemeentebestuur... Hierdoor is er dus niets geweest van onderzoek en hebben ze de plannen dus direct goedgekeurd.
Allez, dat doen ze dus niet alleen in Oudenaarde :roll: .
 
Lid geworden
24 feb 2007
Berichten
337
Waarderingsscore
0
Punten
0
mijnsituatie.jpg




Hierboven vind je een poging tot tekening om de situatie eventjes te schetsen.

Vooraan ligt de hoofdstraat met links mijn lapje bouwgrond, dan een privatieve weg en daarnaast een reeks van 3 rijwoningen.

Achter mijn grond ligt een kleiner stukje bouwgrond en daar nog eens achter 2 huizen.

Deze eigenaars kunnen hun huizen enkel bereiken via de privatieve weg tussen mijn lapje grond en de rijwoningen.

Omdat mijn nieuwe achter-eigenaars vrezen dat de eigenaars van de achterliggende huizen nooit hun akkoord gaan geven om hun leidingen (afvoers, elektriciteit, water, gas,...) via de privatieve weg te leggen, hebben ze beslist om alles via mijn grond te laten verlopen.

Zo moeten ze enkel mijn goedkeuring krijgen, maar als ze er mij niet over aanspreken...

Nu ja, komende maandag gaan we met z'n allen rond de tafel zitten en laten we hopen dat er een zinnige oplossing uit de bus komt.

Immers, het is en blijft de bedoeling om met onze nieuwe buren een goede verstandhouding op te bouwen, maar hierbij moeten ze zich uiteraard wel wat aan de regels houden...
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou dit zeker niet via mijn bouwgrond doen. Als daar ooit op gebouwd wordt, moeten ze alles weer verleggen = extra kost & rompslomp.



De enige goede oplossing is via de private weg, ofwel (als dit mag & kan) afkoppelen van de leidingen naar huis 1 of 2.



Dat daarmee huis 1 en 2 tijdelijk onbereikbaar zijn, is op zich geen katastrofe. Bij wegenwerken gebeurt dit ook.



Er zullen wel goede afspraken moeten gemaakt worden met de nutsmaatschappijen om de hinder te beperken. (veel geluk daarmee :twisted: , maar dat is niet jouw probleem).



Maak duidelijk dat er ooit op jouw grond zal gebouwd worden, eventueel met een kelder, en dat de leidingen dus daar niet kunnen lopen. De leidingen zullen hoe dan ook een (niet te voorspellen) extra kost bij bouwwerken en/of minwaarde bij verkoop geven. En om alle problemen te vermijden, wil je dus geen leidingen over jouw terrein. En vervolgens dat de rest niet jouw probleem is (maar dan wel iets vriendelijker zeggen).
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
PS Goede verstandhouding is belangrijk, maar dan moet het wel van 2 kanten komen. Dat wil dus zeggen dat jij je niet verplicht moet voelen om toegevingen te doen als je deze niet wil doen.



De nieuwe eigenaars hadden op zijn minst contact met jou moeten opnemen vóór het indienen van de bouwvergunning (lange arm ...) en eigenlijk als ze slim waren vóór ze die grond kochten.



Bouwgrond kopen met problemen (bereikbaarheid), dan fraude bij de bouwvergunning en vervolgens jou laten opdraaien voor hun zelf veroorzaakte problemen is hoe dan ook geen goede basis voor een goede verstandhouding, en dat is enkel & alleen hun eigen schuld.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Enige jaren geleden raakte de riolering in het huis van mijn ouders telkens verstopt. Bij het opgraven bleek de buis van gres te zijn en nabij de openbare weg begon de buis af te buigen richting van het buurperceel, precies onder hun berk waarvan de wortels in de buizen was gaan groeien om vervolgens de boel te verstoppen.



Onderzoek bij de gemeente leverde op dat de aansluiting op het gemeenteriool recht voor het eigen perceel zou moeten zitten maar de afwijkende koers van de buis over het perceel van de buren wees op een enkele rioolaansluiting voor 2 woningen. Bij nadere inspectie van het riool bleek dit inderdaad zo te zijn.



Op ons verzoek heeft de gemeente alsnog een eigen rioolaansluiting gemaakt op de plaats waar die al had moeten zitten. De kostenbesparing tijdens het bouwrijp maken van de woonwijk heeft de gemeente duur moeten bekopen: alle kosten voor het herstel zijn door de gemeente opgebracht (openbreken asfaltweg, aansluiting maken en opnieuw asfalteren).
 
Lid geworden
24 feb 2007
Berichten
337
Waarderingsscore
0
Punten
0
de aftakking van de aansluiting van de huizen achteraan zal heel moeilijk gaan...

Jaren terug hebben ze een nieuwe woonwijk aangelegd achter die huizen.

Die 2 eigenaars kregen volledig nieuwe aansluitingen (afvoer, water, gas, elek,...) van achteraan waardoor de aansluitbuizen van vooraan werden afgestopt in de hoofdstraat aan de voorkant.

De afvoerbuizen hebben altijd al achteraan gelopen, maar vroeger liep dat gewoon in een gracht... zoals in elke landelijke gemeente...



Wat de "bouwgrond kopen met problemen" betreft, hadden ze het eigenlijk wel op voorhand moeten weten. Immers, ze hebben hun bouwgrond kunnen kopen voor 1/5de van de gangbare bouwgrondprijs in de gemeente... Het spreekt dan ook voor zich dat je, als je de grond voor een appel en een ei koopt, er de problemen moet bijnemen, want die had je op voorhand maar moeten bekijken.

Het spreekt dan ook voor zich dat ik niet zo maar veel toegevingen zal doen. Immers, eens die buizen onder mijn grond liggen en er gebeurt later iets aan......
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wanneer ze een straat heraanleggen, dan kan ook niemand meer zijn huis bereiken met de auto. Volgens uw schaal is die privaatweg 50m lang (is deze wel privaat of van de gemeente?) Dat kunnen ze wel te voet of fiets bereiken gedurende de werken, niet? Zo kunnen zij uw tuin om het jaar eens openspitten voor een lekje, nog een kabeltje, Belgacom die een nieuwe kabel wil leggen ...
 
Lid geworden
24 feb 2007
Berichten
337
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat de schaal betreft zal het niet volledig kloppen, maar de privaatweg is zeker 40 a 45 m lang...

Op alle plannen staat "privaatweg" dat toebehoort aan de eigenaars van de 2 huizen achteraan.

Slechts op 1 plan staat ook de eigenaar van het te bebouwen stuk als mede-eigenaar.

De gemeente ging dat eens uitzoeken.



Daar ligt hem net het probleem... Eens alle leidingen onder mijn grond liggen, bestaat de kans dat ze regelmatig mijn grond moeten opensmijten om hier of daar iets te veranderen, opnieuw aan te sluiten, te herstellen,...

Daarom dat mijn voorkeur uiteraard ook gaat naar het openbreken van dat privatieve weggetje.

Immers, zoals "xbdt" zegt: Als ze een straat openbreken voor wegeniswerken, kun je uw huis ook niet bereiken met de wagen... en als alles een beetje vlot verloopt, zal dat ook geen jaren duren...



Morgenavond gesprek met de nieuwe eigenaars en gaan we een oplossing zoeken... proberen te zoeken... :wink:
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Niet alleen gaan ze dan opnieuw jouw grond open gooien (dat is nog het minste), maar wat moet er dan gebeuren als jij daar wil bouwen, juist op die plaats waar die leidingen liggen? Dan moet alles er toch weer uit. Wie gaat betalen?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan