• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Probleem ketel vervangen in appartementsblok

Lid geworden
1 nov 2017
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goeiedag,

Hopelijk kan iemand meer duidelijkheid scheppen want ikzelf begrijp er na veel onderzoek weinig van. 
We zijn eigenaar van een appartement uit 2005 met een gasketel van Bulex type C12, de Isotwin F24 om precies te zijn.
Die heeft het dus begeven en onze huurder zit al een paar dagen zonder warm water/verwarming.
Ik begrijp dat een condensatieketel nemen de beste optie is maar daarvoor moeten we een akkoord vinden met de andere eigenaars om al dan niet tijdelijke werken te laten uitvoeren aan de gemeenschappelijke schouw.
Vermits de situatie van onze huurder, is dit op korte termijn geen oplossing.
Blijft dus over de oude vervangen door een nieuwe niet-condensatieketel, wat volgens de wetgeving perfect mag.
Ik lees in allerlei artikels van de overheid dat elke fabrikant nog steeds niet-condesatieketels van type B1 (open - als ik me niet vergis) in z'n gamma heeft voor deze reden.  
Maar daar zijn wij met onze huidige type C (gesloten?) helaas niet mee geholpen. 
Volgens onze installateur zijn er drie opties :
- Met alle eigenaars overschakelen naar condensatieketel.
- Een niet-condensatie type C12 gaan halen in Frankrijk waar die blijkbaar wel nog verkocht worden.
Is blijkbaar wel een pak duurder en heeft ook als risico dat we misschien over paar jaar prijs hebben als de andere eigenaars één voor één problemen krijgen met hun ketel en willen overschakelen naar condensatie.
- Een condensatieketel plaatsen, volgens hem kan het niet zo kwaad als maar één appartement in het hele blok dat doet.
Maar dan nog lijkt me dit redelijk riskant, want mag volgens mij ook helemaal niet.

Iemand als soortgelijke ervaringen gehad of raad heeft?
Alvast bedankt,
 
Lid geworden
11 dec 2018
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,

 

 

is het probleem ondertussen aangepakt in jullie residentie ?

 

Ik heb zelf gewerkt bij StorkAir.

Ik kan jullie bevestigen dat dit een onderdruk CLV is.

Afhankelijk van de uitvoeringsdatum zal deze geschikt zijn voor condenserende of niet condenserende toestellen. Mix kan niet.

 

Kris

Ecofort
 
Lid geworden
24 jan 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
1
Punten
1
Hallo allemaal

Plaats nooit een condenserende ketel als dit niet mag en het een atmosferische moet zijn. Hier heb ik het probleem ik zit in een appartementenblok waar er alleen atmosferische ketels mogen geplaatst worden maar de mensen boven mij hebben hier geen rekening mee gehouden en hebben een condenserende geplaats. Met alle gevolgen van dien. Ik heb gelukkig een co melder bij mij geplaats. Want het is ondertussen al 3 keer gebeurd dat er co bij mij is binnengekomen gelukkig is het alarm elke keer afgegaan want anders zou dit tot zeer gevaarlijke situaties kunnen leiden. Daarom dat ik hier mijn reactie zet
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Hallo allemaal

Plaats nooit een condenserende ketel als dit niet mag en het een atmosferische moet zijn. Hier heb ik het probleem ik zit in een appartementenblok waar er alleen atmosferische ketels mogen geplaatst worden maar de mensen boven mij hebben hier geen rekening mee gehouden en hebben een condenserende geplaats. Met alle gevolgen van dien. Ik heb gelukkig een co melder bij mij geplaats. Want het is ondertussen al 3 keer gebeurd dat er co bij mij is binnengekomen gelukkig is het alarm elke keer afgegaan want anders zou dit tot zeer gevaarlijke situaties kunnen leiden. Daarom dat ik hier mijn reactie zet
Door het hier te melden heb je natuurlijk geen oplossing.
De nieuwe ketel moet op correcte manier aangesloten worden
CO kan ook van uw eigen atmosferische ketel komen zonder dat er een buur een nieuwe ketel plaatst. Want wanneer ben je beginnen meten?
 

Rikelectriek

Nieuw Lid
Lid geworden
18 nov 2014
Berichten
79
Waarderingsscore
13
Punten
8
Vaillant verkoop nog niet-condenserende gesloten ketels, dit ter info.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan