• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

probleem infrezen mdf schuifpaneel

l3m4nt

Lid
Lid geworden
26 okt 2008
Berichten
379
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik ben momenteel bezig met een kast te bouwen onder mijn schuin dak. Bedoeling is dat hierin schuifpanelen komen uit 12 mm MDF.

Ik werk hiervoor met een railsysteem waarbij het paneel enkel langs boven wordt opgehangen en beneden op zijn plaats wordt gehouden door een "pinneke". Om het paneel langs onder correct te laten lopen zou ik dus de MDF over de volledige lengte moet infrezen.



Ten eerste vraag ik mij af of dit geen problemen zal geven ... een dikte van 12mm infrezen ongeveer 5mm breed, 7mm diep.



Ten tweede: waar kan ik dit eventueel laten doen zonder een grote meerprijs te moeten betalen.

OF is er een manier om dit zelf te doen, met een gewone bovenfrees lijkt het me alvast niet makkelijk (voor een leek :))



Is het sowieso gebruikelijk dat dat "pinneke" de mdf raakt, of wordt er normaalgezien nog een rail in de onderkant van het paneel (niet in de kast zelf) geplaatst?



Alvast bedankt voor de hulp bij mijn vreemd geformuleerde vragen :)
 
Lid geworden
21 mei 2006
Berichten
71
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is perfect mogelijk met een bovenfrees.



Heb enkele maanden geleden training gekregen bij DeWalt/Black&Dekker en dat daar voor de eerste keer gedaan. Dat ging echt wel gemakkelijk.



Als je dat de eerste keer gaat doen, dan kun je best eens wat proberen op een stuk afvalhout. En in het begin zeker niet te snel gaan want dan kan het al eens scheef lopen. Gewoon rustig beginnen tot je de feeling ervoor hebt en dan kan je het tempo stilaan opdrijven.



Tegenwoordig heb je al bovenfrezen van gekende merken voor ongeveer €100,00.
 
Lid geworden
18 mrt 2007
Berichten
208
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die 12 mm is toch wat dun om in te frezen en als geleider te gebruiken. Voor een kastdeur wordt toch meestal 15 of 18 gebruikt.
 
Lid geworden
28 jan 2009
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
ik zou dit probleem precies niet met een bovenfrees doen, maar met een cirkelzaag of tafelzaag.



ge stelt uw blad zodanig in dat het 7 mm diep zaagt en ik denk dat een zaagblad ongeveer 5mm breed is.

Op deze manier gaat ge een rechtere gleuf maken dan met een bovenfrees.
 
Lid geworden
18 mrt 2007
Berichten
208
Waarderingsscore
0
Punten
0
sfennemans wrote:
ik zou dit probleem precies niet met een bovenfrees doen, maar met een cirkelzaag of tafelzaag.



ge stelt uw blad zodanig in dat het 7 mm diep zaagt en ik denk dat een zaagblad ongeveer 5mm breed is.

Op deze manier gaat ge een rechtere gleuf maken dan met een bovenfrees.



Origineel idee, maar dat komt nooit goed. Frezen is de enige oplossing.
 
Lid geworden
6 nov 2008
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
kijk eens of je niets kunt aanvangen met een lamellenfrees
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
sfennemans wrote:
ik zou dit probleem precies niet met een bovenfrees doen, maar met een cirkelzaag of tafelzaag.



ge stelt uw blad zodanig in dat het 7 mm diep zaagt en ik denk dat een zaagblad ongeveer 5mm breed is.

Op deze manier gaat ge een rechtere gleuf maken dan met een bovenfrees.

Moest je dat blad op een toppie monteren zou er nog iets voor te vinden zijn, maar een verticale zaag en verticaal werkstuk...

BTW, een zaagblad is 3mm dik, dus je zou de handeling 2 keer moeten doen.

Ik zou voor een toppie gaan, maar met huis en tuin gereedschap is het zeker ook te doen, gewoon het juiste freesje uitkiezen en met de bovenfrees.
 
Lid geworden
25 sep 2008
Berichten
227
Waarderingsscore
1
Punten
0
wieda wrote:
sfennemans wrote:
ik zou dit probleem precies niet met een bovenfrees doen, maar met een cirkelzaag of tafelzaag.



ge stelt uw blad zodanig in dat het 7 mm diep zaagt en ik denk dat een zaagblad ongeveer 5mm breed is.

Op deze manier gaat ge een rechtere gleuf maken dan met een bovenfrees.



Origineel idee, maar dat komt nooit goed. Frezen is de enige oplossing.



Ik heb het zo al vaak gedaan met een zaag, maar 12mm is te weinig. Groef gaat tuch dichtwerken na verloop van tijd, en anders breekt het randje wel wat blijft staan
 

l3m4nt

Lid
Lid geworden
26 okt 2008
Berichten
379
Waarderingsscore
0
Punten
16
Alvast bedankt voor deze antwoorden. Ik kreeg de opmerking dat 12mm nogal dun is voor een kastdeur ... Gezien deze onder een schuin dak komt te staan is de hoogte van de panelen 120cm. Voor een hoger paneel had ik misschien een 18mm gekozen, maar in dit geval lijkt die 12 toch voldoende, of niet?



Het gebruikte materiaal (ophanging) is Sisco Sistem 0225-227, een linkje vind ik jammergenoeg niet direct.



Iemand ervaring met het plaatsen van pinnekes tegen het paneel (onderaan, voor en achter) ipv "erin" (frezen)?

Gezien ik onderaan toch een opstand heb moet ik geen rekening houden met het estetische aspect, laat ons zeggen dat de onderste 5cm van het paneel niet in het zicht zitten.
 
Lid geworden
18 mrt 2007
Berichten
208
Waarderingsscore
0
Punten
0
l3m4nt wrote:
Iemand ervaring met het plaatsen van pinnekes tegen het paneel (onderaan, voor en achter) ipv "erin" (frezen)?

Gezien ik onderaan toch een opstand heb moet ik geen rekening houden met het estetische aspect, laat ons zeggen dat de onderste 5cm van het paneel niet in het zicht zitten.



In dat geval kan je een latje op de bodem van je kast nagelen op 15-20mm van de opstand. Dan heb je toch een perfecte geleiding en voldoende ruimte voor je schuifdeur. Wel opletten met de hoogte van die lat, zodat je de deur nog kan 'inhangen' op de rail. Of kiezen voor een ophanging die je in de hoogte kan regelen.



PS: als je foto's hebt van je constructie, mag je die altijd eens online plaatsen voor de liefhebber. Over enkele maanden begin ik zelf aan dergelijke kastjes.
 

l3m4nt

Lid
Lid geworden
26 okt 2008
Berichten
379
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bij deze 2 foto's van mijn inbouwkast "in opbouw".

Het latje in de midden is gewoon een testertje voor het ophangsysteem, en om de ideale lengte van de schuifdeuren te bepalen.



Bedoeling is om rondom een kader te maken waar de schuifpanelen dan achter komen. Op de tweede foto zie je al 1 zijkant van dit kader ... vrij breed, maar ik wou dat hij doorliep op de breedte van de bak die achter het bed komt (over volledige lengte van de muur).

Boven en onder moet het kader dus verder worden afgewerkt.



Zoals je merkt is deze kast niet echt een evident zaakje, voornamelijk door de daksteun die er doorheen loopt. Ik denk het schuifgedeelte tot aan deze balk te laten komen en in het smallere gedeelte ernaast met iets "vast" te werken. (Maar ben er nog niet helemaal uit hoe of wat)



O ja, de balk boven de kast is scheef, i know ... maar niet de kast :)





Allez, laat de opmerkingen maar komen :lol:

En breek uw benen niet over de ander kasten.





24januaridavidwerktaanschuifdeureni.jpg




24januaridavidwerktaanschuifdeur-1.jpg
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Iets dergelijks frezen met bovenfrees is geen probleem. Wel oppassen met de goedkope bovenfrezen (powerplus ed), er zit dikwijls nogal wat spel op. Je zou met één hand de frees moeten kunnen laten zakken. Heb zelf het lichtste modelleke van Bosch.

Freesjes slijten trouwens wel snel in mdf.
 
Lid geworden
18 mrt 2007
Berichten
208
Waarderingsscore
0
Punten
0
l3m4nt wrote:
Bij deze 2 foto's van mijn inbouwkast "in opbouw".



Mooi projectje en goed afgewerkt vind ik.

De achterwanden van de kast, heb je die ook in mdf uitgevoerd of is dat gyproc/pleister? Nog een vraagje naar de houtverbindingen, op welke manier heb je die gemaakt?

Nog een tip voor dat infrezen van de deurtjes. Ik zou het laten doen. Ik laat mijn MDF meestal direct op maat zagen / frezen waar ik ze koop. Daar doen ze dat volledig automatisch
 
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
1.946
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ziet er goed uit! wil ook zoiets op zolder gaan doen.

Kleine opmerking/vraag. Hangen je baren voor kleerhangers niet wat hoog? Mij lijkt dat de schuine achterwand in de weg gaat zitten als je er een kleerhanger aan gaat hangen?



Kan ook mis zijn he :)



Grts,



Roel
 

l3m4nt

Lid
Lid geworden
26 okt 2008
Berichten
379
Waarderingsscore
0
Punten
16
wieda wrote:
l3m4nt wrote:
Bij deze 2 foto's van mijn inbouwkast "in opbouw".



Mooi projectje en goed afgewerkt vind ik.

De achterwanden van de kast, heb je die ook in mdf uitgevoerd of is dat gyproc/pleister? Nog een vraagje naar de houtverbindingen, op welke manier heb je die gemaakt?



Achterwanden zijn inderdaad in gyproc. Gezien de kast op gelijke hoogte komt met de gyproc zijn de legplanken veel dieper dan standaard, waardoor ik eigenlijk nooit tot tegen de achterwand ga "opvullen".



De houtverbindingen: voorboren en invijzen, en waar niet mogelijk (wegens 2 planken op dezelfde hoogte) deuveltjes en houtlijm.

Op de grond is er een soort raamwerkje uit houten balkjes, daarboven ligt de grondplank van de kast. Dit geheel is volledig doorboord met lange vijzen en zit op die manier dus verankerd in de vloer van de slaapkamer ... niet dat de kast gaat weglopen ofzo :)
 

l3m4nt

Lid
Lid geworden
26 okt 2008
Berichten
379
Waarderingsscore
0
Punten
16
RoelG wrote:
Ziet er goed uit! wil ook zoiets op zolder gaan doen.

Kleine opmerking/vraag. Hangen je baren voor kleerhangers niet wat hoog? Mij lijkt dat de schuine achterwand in de weg gaat zitten als je er een kleerhanger aan gaat hangen?



Kan ook mis zijn he :)



Grts,



Roel



Zal gezichtsbedrog zijn, 'k heb het getest met mijn breedste kleerhanger en 't werkt perfect. Binnenkort post ik hopelijk es een foto met een gevulde (en afgewerkte) kast. 't Zal wel nog niet direct zijn, want ik maak zo 2 van die kasten, voorkant en achterkant kamer.
 

l3m4nt

Lid
Lid geworden
26 okt 2008
Berichten
379
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nog een vraag ...

hoe kan ik 2 stukken mdf zo naadloos mogelijk op elkaar laten aansluiten?



Ik maak een frontpaneel (kader) rond deze kast, maar gezien dit langer is dan een mdf (max. 2m44) hoop ik een manier te vinden om alles er toch als 1 geheel te laten uitzien.



Heeft iemand hier een oplossing voor? (een "système gyproc", maar dan voor mdf? :D )
 
Lid geworden
13 sep 2008
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een mdf bestaat in de uitvoeringen 2440 x 1220 - 2800 x 2070 - 4200 x 2200 - 3050 x 1220.

Dus naadloos kun je hem wel maken(als je muur niet langer is dan 4m20, maar dan zul je bij de betere houthandels moeten langslopen.

Indien gebruik maken van 2440x1220platen zou ik de twee kopse kanten aan de voorkant lichtjes afschuinen, bij het monteren gebruik maken van houtlijm en eventueel een deuvel of lamello om het wisselen tegen te gaan van de kopse kanten, en later, na het drogen van de lijm, het kleine V-groefje die ontstaan is opvullen met twee-componentenplamuur.
 
Lid geworden
18 mrt 2007
Berichten
208
Waarderingsscore
0
Punten
0
walnoot wrote:
Een mdf bestaat in de uitvoeringen 2440 x 1220 - 2800 x 2070 - 4200 x 2200 - 3050 x 1220.

Dus naadloos kun je hem wel maken(als je muur niet langer is dan 4m20, maar dan zul je bij de betere houthandels moeten langslopen.

Indien gebruik maken van 2440x1220platen zou ik de twee kopse kanten aan de voorkant lichtjes afschuinen, bij het monteren gebruik maken van houtlijm en eventueel een deuvel of lamello om het wisselen tegen te gaan van de kopse kanten, en later, na het drogen van de lijm, het kleine V-groefje die ontstaan is opvullen met twee-componentenplamuur.





Da's goed uitgelegd.

Mijn ervaring met langere stukken MDF is wel dat de naad (ook met 2k plamuur) kan barsten door het uitzetten/krimpen. Bij een donkere lak is dat misschien niet zo storend, bij een lichte kleur duidelijk wel. Ik heb dat nu opgelost door achter de naad een lat te vijzen die de twee stukken bij elkaar houdt. En dat lijkt toch de oplossing te zijn, voorlopig :).



Ik weet niet of je met deuvels / lamellen dat 'werken' kan tegengaan. Bij haakse stukken waarschijnlijk wel, maar in mijn geval gaat het over twee stukken die in de lengte verbonden zijn.
 

l3m4nt

Lid
Lid geworden
26 okt 2008
Berichten
379
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bedankt voor de info, ik ga het proberen met die 2 componenten-vulling en een versteviging op de achterkant (om barsten tegen te gaan).

:D
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan