• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Probleem afvoer dak - buitengevelisolatie

Tombrone

Nieuw Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo iedereen,

Morgen komt de dakwerker bij ons over de vloer, het een en ander bespreken naar aanleiding van de renovatie van ons dak. Aan de telefoon heb ik al gemerkt dat dakwerkers heel technisch kunnen zijn, en ook vaak zeer gehaast.

Omdat ik goed voorbereid wil zijn, graag jullie input bij volgende problematiek:

Huidige situatie: een huis uit de jaren 60, met smalle spouwmuur, gevelsteen en betonnen dakoversteek (ongeveer 20 centimeter). Het gat voor de regenpijp is geboord in de dakoversteek, net tegen de gevel. De afvoerpijp loopt dan ook netjes via de gevel naar beneden.

Toekomst: we zouden de achtergevel na-isoleren langs buiten, en dan een nieuwe gevel metsen. Het resultaat is dat de gevel een heel stuk verder naar achteren komt. Het gat voor de regenpijp zit dan niet meer op de correcte plaats.

We hebben overwogen de regenpijp in te werken in het metselwerk. We vinden dit zeer mooi, maar doordat de regenpijp zeer dicht aan de hoek van de woning zit, is dit niet mogelijk. Naast de gevelsteen zou de aannemer dan namelijk een muurtje moeten metsen met een halve tot een hele baksteen, en dat voor de volledige hoogte van het huis.

De enige oplossing die wij zien, is met een sprongstuk te werken. In plaats van het sprongstuk richting het huis te installeren, zou dit dan van het huis af moeten zitten.

Heeft iemand al eens iets gelijkaardig toegepast of gezien?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijlagen

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    154,6 KB · Weergaven: 30
Hallo iedereen,

Morgen komt de dakwerker bij ons over de vloer, het een en ander bespreken naar aanleiding van de renovatie van ons dak. Aan de telefoon heb ik al gemerkt dat dakwerkers heel technisch kunnen zijn, en ook vaak zeer gehaast.

Omdat ik goed voorbereid wil zijn, graag jullie input bij volgende problematiek:

Huidige situatie: een huis uit de jaren 60, met smalle spouwmuur, gevelsteen en betonnen dakoversteek (ongeveer 20 centimeter). Het gat voor de regenpijp is geboord in de dakoversteek, net tegen de gevel. De afvoerpijp loopt dan ook netjes via de gevel naar beneden.

Toekomst: we zouden de achtergevel na-isoleren langs buiten, en dan een nieuwe gevel metsen. Het resultaat is dat de gevel een heel stuk verder naar achteren komt. Het gat voor de regenpijp zit dan niet meer op de correcte plaats.

We hebben overwogen de regenpijp in te werken in het metselwerk. We vinden dit zeer mooi, maar doordat de regenpijp zeer dicht aan de hoek van de woning zit, is dit niet mogelijk. Naast de gevelsteen zou de aannemer dan namelijk een muurtje moeten metsen met een halve tot een hele baksteen, en dat voor de volledige hoogte van het huis.

De enige oplossing die wij zien, is met een sprongstuk te werken. In plaats van het sprongstuk richting het huis te installeren, zou dit dan van het huis af moeten zitten.

Heeft iemand al eens iets gelijkaardig toegepast of gezien?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Natuurlijk kan dat

tap bovenaan dichtmaken, en op een andere plaats je tap en afvoerbuis plaatsen?
is dat een werkje dat de dakwerker kan? De oversteek is uit beton, ik weet niet of zij hier zo makkelijk kunnen door boren. Ik zou ook niet willen dat het dichtgemaakte gat na verloop van tijd begint te lekken

doe jezelf een plezier en zet die regenpijp aan de buitenkant ipv in te werken.
Dank je, dat lijkt inderdaad de beste oplossing. Zou u dit dan ook via een sprongstuk doen?

tap bovenaan dichtmaken, en op een andere plaats je tap en afvoerbuis plaatsen?
is dat een werkje dat de dakwerker kan? De oversteek is uit beton, ik weet niet of zij hier zo makkelijk kunnen door boren. Ik zou ook niet willen dat het dichtgemaakte gat na verloop van tijd begint te lekken
Een betonnen goot?
Kan die goot niet helemaal weg, nieuwe muur ervoor, extra dakpan onderaan bijplaatsen tot je in een nieuwe opbouw goot zit?
Als je muur naar voor komt, en je wil het dak naar onder verlengen zal je buitenmuur iets minder hoog worden dan nu het geval, maar dat is normaal toch geen probleem?

Je moet ook zorgen dat je buitenmuur-isolatie en de dakisolatie op goed elkaar kunnen aansluiten. Dus moet je je dak verder laten uitsteken aan de zijkant en voorkant+bovenkant.

Je moet ook zorgen dat je buitenmuur-isolatie en de dakisolatie op goed elkaar kunnen aansluiten. Dus moet je je dak verder laten uitsteken aan de zijkant en voorkant+bovenkant.
We beseffen dat dit beter zou zijn, maar door de betonnen oversteek zal dit helaas niet mogelijk zijn.

Er zijn meerdere oplossingen voor dit probleem, maar wij gaan voor de oplossing zoals in het diagram.

Bijlagen

• optie 1.jpg
    optie 1.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 17
We beseffen dat dit beter zou zijn, maar door de betonnen oversteek zal dit helaas niet mogelijk zijn.

Er zijn meerdere oplossingen voor dit probleem, maar wij gaan voor de oplossing zoals in het diagram.
Als er toch een stelling zal geplaatst worden voor de dakwerken, kan je toch aan die mannen vragen of ze de oversteek kunnen doorslijpen of afpikeren? Je gaat nu veel geld uitgeven aan iets dat nog steeds op niks gaat trekken. Oversteek weg, isolatie muur en dak laten aansluiten, zinken hanggoot eraan, en klaar ....

Als er toch een stelling zal geplaatst worden voor de dakwerken, kan je toch aan die mannen vragen of ze de oversteek kunnen doorslijpen of afpikeren? Je gaat nu veel geld uitgeven aan iets dat nog steeds op niks gaat trekken. Oversteek weg, isolatie muur en dak laten aansluiten, zinken hanggoot eraan, en klaar ....
Klopt, maar wij weten niet of het sop de kolen waard is. De dakwerker is niet in staat de betonnen dakgoot netjes af te slijpen. Hiervoor zou de algemeen aannemer over de vloer moeten komen, wat extra kosten met zich meebrengt.

Het klinkt misschien stom, maar een zinken dankgoot vinden wij ook minder mooi dan de oversteek die er nu is. Dit speelt mee maar is geen beslissende factor.

Klopt, maar wij weten niet of het sop de kolen waard is. De dakwerker is niet in staat de betonnen dakgoot netjes af te slijpen. Hiervoor zou de algemeen aannemer over de vloer moeten komen, wat extra kosten met zich meebrengt.

Het klinkt misschien stom, maar een zinken dankgoot vinden wij ook minder mooi dan de oversteek die er nu is. Dit speelt mee maar is geen beslissende factor.
Als ik je foto's eens bekijk, heb ik het vermoeden dat als je sarking isolatie op dakkepers gaat plaatsen, en je dus een x aantal centimeters naar boven gaat komen, er niks van je betonnen goot gaat overblijven, of alleszins toch niet genoeg om als goot te dienen.
Het dient niet netjes afgeslepen te zijn, je ziet hier achteraf toch niks van, ik denk eerder dat ze hier geen zin voor hebben ....

Ik veronderstel dat in die tekening het dikke rood de binnenmuur is en het dunnere rood de gevelsteen ?
Dan heb je toch een koudebrug waardoor de bovenkant van je muur binnen kouder gaat staan met gevaar voor condensatie ?

1683622370466.png

Ik veronderstel dat in die tekening het dikke rood de binnenmuur is en het dunnere rood de gevelsteen ?
Dan heb je toch een koudebrug waardoor de bovenkant van je muur binnen kouder gaat staan met gevaar voor condensatie ?

Bekijk bijlage 94373
dikke rood is de oude gevelsteen, gele is de isolatie, en dunne rode is de nieuwe gevelsteen ;)

Het dikke rood is de bestaande binnenmuur. De oude gevelsteen gaat er af, isolatie wordt bevestigd tegen de bestaande binnenmuur en dan komt er een nieuwe gevelsteen voor.

Er zou inderdaad een koudebrug over blijven, echter de EPB'er maakt hier voorlopig geen probleem van. Ik heb een mailtje gestuurd voor meer informatie. We zullen werken met een ventilatiesysteem type D, dus in de badkamer zal de vochtige lucht worden afgezogen. In de kinderkamer zal de vochtproblematiek eerder beperkt blijven.

Eerlijkheidshalve denk ik ook dat de dakwerker hier weinig zin in heeft. Ik kan hem moeilijk verplichten, en offerte is al getekend. Sterker nog, eind deze week beginnen ze er aan. Om de aannemer op zo'n korte tijd hier te krijgen, dat zal ook geen sinecure zijn.

Wanneer de isolatieschil niet kan doorlopen is er die 'noodoplossing' van dan de isolatie aan beide kanten in de andere richting een zekere afstand te laten verdergaan.

Maar in jouw geval zou dan de isolatie ook op de binnenmuur moeten verdergaan:

Koudebrug=2.jpg

Voor mij, en dat is uiteraard mijn persoonlijke mening, zou bij zo'n ingrijpende werken, van de gevelmuur te laten afbreken en na isoleren een nieuwe te laten metselen, die betonnen oversteek absoluut weg moeten, zodat de isolatieschil netjes doorloopt:

Koudebrug=3.jpg

Bijlagen

• Koudebrug=2.jpg
    Koudebrug=2.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Ik kan je daar zeker in vinden. In ons geval komt de dakwerker vóór de algemeen aannemer, wat het werk bemoeilijkt. Er zijn verschillende redenen waarom de dakwerker eerst komt, maar dat zou ons te ver leiden.

Ik zal de algemeen aannemer contacteren en kijken of hij uberhaupt tijd heeft om het werk in de komende dagen uit te voeren. We kunnen dan nog erna een beslissing nemen.

je had natuurlijk beter eerst even meer info gezocht voor je de aannemer aanstelde.
Wat gaat dakwerker juist plaatsen ? Nieuw onderdak en pannen ? Isoleren langs binnen ?
Ik zie ook graah zulke bakgoten. Het is bv ook een optie om de gevelisolatie door te trekken over de betonnen bakgoot (dus inpakken met isolatie ) De look van benededn blijft dan hetzelfde, want de dikte van de isolatie van de muur wordt mee gevolgd. Langs boven kan je die dan doen aansluiten op de dakisolatie binnen.

Ik kan je daar zeker in vinden. In ons geval komt de dakwerker vóór de algemeen aannemer, wat het werk bemoeilijkt. Er zijn verschillende redenen waarom de dakwerker eerst komt, maar dat zou ons te ver leiden.

Ik zal de algemeen aannemer contacteren en kijken of hij uberhaupt tijd heeft om het werk in de komende dagen uit te voeren. We kunnen dan nog erna een beslissing nemen.
Een dakwerker moet toch een goot kunnen afbreken en opnieuw hangen? Wat is dan het probleem met die bakgoot?
Dat moet niet proper, dat moet niet netjes. Ze moet er gewoon af.

Welk advies kom je eigenlijk vragen als je beslissing vast staat en niet meer gewijzigd kan worden?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan