Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Primer laat los op nieuw stucwerk, wat nu?

• Tags bezetten primer schilderwerken
  • JanBE1

Nieuw Lid
    Lid geworden
    19 apr 2021
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    8
    Hallo,

we hebben enkele weken terug onze muren in de woonkamer opnieuw laten stuccen. Deze zijn daarna ook geschuurd geweest.

Nu was het tijd om de muren te gaan schilderen. De muren waren droog, geen twijfel over. We hebben ook netjes alles afgenomen met een borstel en licht vochtige doek. Nergens overhaast te werk gegaan. Dan Sikkens Alpha Primer gekocht, want zou een goed product zijn, ook voor nieuw stucwerk. Primer erop gezet, wat prima ging zonder alarmbellen.

Daarna wat kleurstalen op papier met tape aan de muur geplakt om kleur voor de verf te kiezen. Maar bij het verwijderen gemerkt dat de primer mee komt: precies een vliesje wat er op ligt. Daarna nog getest met paarse sensitive tape en ook het zelfde probleem op bepaalde plekken. Misschien was het stucwerk toch te poederig, ondanks zorgvuldig afnemen?

Ik heb geprobeerd alles goed te doen, en toch nog een probleem nu :-(. Heel frustrerend. Dus ik wil dit eerst in orde maken voor dat ik de muren ga verven.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik lees dat ik de losse delen moet afsteken, maar hoe weet ik waar het los kan laten? Ik kan toch moeilijk overal tape gaan plakken.
    Iemand die wellicht raad weet?

Het is plusminus 7 weken na het stuccen, in een heel warme droge zomer. Ik heb ook met een vochtmeter nagekeken, max 0,6% heb ik kunnen meten. Dus dat leek me in orde.

Jullie hebben laten pleisteren, oké.
    Maar was het een nieuwe toplaag of terug van op de blote steen, dus pleisterwerk van een zekere dikte? 7weken heel warm maar de droge lucht ...
    Waarom heeft u deze nieuwe pleisterlaag moeten/willen schuren en welke schuurkorrel heeft u daarbij gebruikt?
    Was het schuurwerk machinaal of met de blote hand zonder druk?
    Als het nieuwpleisterwerk is waarom niet eerst fixatie toegepast? U heeft een primerverf gebruikt , maar in welke mate % heeft u die verdunt?

Hoeveel tijd (uren/dagen) heeft u de verf laten drogen (dus niet droog aanvoelen) tot u de kleurstalen hebt opgehangen en waarom niet rechtstreeks op de primerlaag?
    Welke tape heeft u eerst gebruikt voordat u bent omgeschakeld naar de kleefgevoelige paarse tape? Van welk merk? Want paarskleur is een gegeven maar de merken verschillen in hun kleefgevoeligheid.

Uw voorbereiding was niet optimaal, u heeft het geheel geveegd (met welke veegborstel?) en enkel een lichtvochtig doek gebruikt?
    Hoeveel m² per keer gereinigde doek of voor gans de wand?
    Heeft u nadien, ter controle, er met de blote hand over geweest en/of was uw handpalm wit of niet?
    Heeft u bij het schilderen van de primer geen verfbolletjes/stofdeeltjes gekregen in de verflaag? Heeft u bij het schilderen niet soms gemerkt dat de verf niet direct hechte op de ondergrond? Wat erop wijst dat het nog aanwezig stof zich is gaan mengen met de verf.

Doe voorlopig geen trekwerk of enkel de deeltjes die echt zichtbaar los zitten!
    Kan je grote stukken dun film primer lostrekken (maar niet te gewelddadig zijn) dan geeft het u al dat het pleisterwerk onvoldoende ontstoft.
    Met versleten schuurpapier P180 of nieuw P280 schuurt u zonder druk de volledige opp. en ontstoft u met de veger (ik gebruik daarvoor een binnenhuisveger), je kan ook stofzuigenmet een vochtig doek en ter controle met de hand.
    Ga naar de winkel en koopt u/bestelt u een bus fixatie, niet zomaar fixatie maar een solvent, bv. Herbol Tiefgrund SB, de solvent gaat iets dieper in de ondergrond en zal de onderliggende verflaag vast zetten. Bij twijfel plaatst een tweede laag fixatie en kijk hoe deze nog indringt in de ondergrond.
    Dat pas schilder je u de primer die tussen de 5 à 10% is verdunt, wees aandachtig want gezien deze verdunt is is deze ook meer loops (vakjargon).
    Laat de fixatie per laag min effectief 24 uren en primer 48 uren, dan kan je verder werken met de muur verf.

Mogelijke losse deeltjes kan je bijwerken met een light plamuur, deze na het schuren ook eerst fixeren.

Jullie hebben laten pleisteren, oké.
    Maar was het een nieuwe toplaag of terug van op de blote steen, dus pleisterwerk van een zekere dikte? 7weken heel warm maar de droge lucht ...
    Waarom heeft u deze nieuwe pleisterlaag moeten/willen schuren en welke schuurkorrel heeft u daarbij gebruikt?
    Was het schuurwerk machinaal of met de blote hand zonder druk?
    Als het nieuwpleisterwerk is waarom niet eerst fixatie toegepast? U heeft een primerverf gebruikt , maar in welke mate % heeft u die verdunt?

Allereerst heel veel dank voor je uitgebreide reactie! Ik zal trachten een en ander nog te verduidelijken.

Het is een nieuwe toplaag, bovenop bestaand stucwerk wat er niet mee mooi uitzag. De stucadoor heeft de muur daarna met zo'n giraffe geschuurd op de grote vlakken en de randjes met hand met een heel fijne korrel meen ik. Ik vermoed 280 ofzo?
    Ikzelf heb dan na afstoffen en afnemen met een vochtige doek de Sikkens Alpha Primer met een roller aangebracht. Onverdund, want ik wist niet beter eerlijk gezegd.
    Hoeveel tijd (uren/dagen) heeft u de verf laten drogen (dus niet droog aanvoelen) tot u de kleurstalen hebt opgehangen en waarom niet rechtstreeks op de primerlaag?
    Welke tape heeft u eerst gebruikt voordat u bent omgeschakeld naar de kleefgevoelige paarse tape? Van welk merk? Want paarskleur is een gegeven maar de merken verschillen in hun kleefgevoeligheid.
    Verf heb ik nog niet aangebracht. Alleen nog primer die enkele dagen erop zit. Hierop had ik met tape kleurstalen op papier aangebracht. Dit was met gewone schilderstape. Daarna als test ook de paarse sensitive geplakt (merk Boss), en soms komt die los zonder iets mee te nemen en soms dus helaas niet.
    Uw voorbereiding was niet optimaal, u heeft het geheel geveegd (met welke veegborstel?) en enkel een lichtvochtig doek gebruikt?
    Hoeveel m² per keer gereinigde doek of voor gans de wand?
    Heeft u nadien, ter controle, er met de blote hand over geweest en/of was uw handpalm wit of niet?
    Heeft u bij het schilderen van de primer geen verfbolletjes/stofdeeltjes gekregen in de verflaag? Heeft u bij het schilderen niet soms gemerkt dat de verf niet direct hechte op de ondergrond? Wat erop wijst dat het nog aanwezig stof zich is gaan mengen met de verf.

Ik vrees ook dat de voorbereiding ergens niet juist was, maar ik heb echt getracht het juist te doen. Eerst inderdaad met een heel zachte borstel geborsteld. Hier ook rustig de tijd voorgenomen. Dat geldt ook voor het afnemen met de doek: alles rustig afnemen, telkens uitspoelen, water verversen etc etc. Na afloop met de hand gevoeld. Deze was zker niet wit, wat daarvoor wel het geval was. Echter, als ik eerlik ben, bv op mijn vingertoppen zaten flarden van wit. Ik meende toen dat het nooit 100% poedervrij zijn, maar wellicht was ik daar dus mis. Maar echt, het was miniem. Bij het aanbrengen van de primer is me verder niets bijzonders opgevallen. Alles leek in orde.
    Doe voorlopig geen trekwerk of enkel de deeltjes die echt zichtbaar los zitten!
    Kan je grote stukken dun film primer lostrekken (maar niet te gewelddadig zijn) dan geeft het u al dat het pleisterwerk onvoldoende ontstoft.
    Met versleten schuurpapier P180 of nieuw P280 schuurt u zonder druk de volledige opp. en ontstoft u met de veger (ik gebruik daarvoor een binnenhuisveger), je kan ook stofzuigenmet een vochtig doek en ter controle met de hand.
    Ga naar de winkel en koopt u/bestelt u een bus fixatie, niet zomaar fixatie maar een solvent, bv. Herbol Tiefgrund SB, de solvent gaat iets dieper in de ondergrond en zal de onderliggende verflaag vast zetten. Bij twijfel plaatst een tweede laag fixatie en kijk hoe deze nog indringt in de ondergrond.
    Dat pas schilder je u de primer die tussen de 5 à 10% is verdunt, wees aandachtig want gezien deze verdunt is is deze ook meer loops (vakjargon).
    Laat de fixatie per laag min effectief 24 uren en primer 48 uren, dan kan je verder werken met de muur verf.

Mogelijke losse deeltjes kan je bijwerken met een light plamuur, deze na het schuren ook eerst fixeren.

Als ik nu iets lostrek is het inderdaad een een dunne film primer zoals je beschrijft, maar zeker geen grote stukken. Telkens maar stukjes van max een cm of 2.

Dus wat doe ik als oplossing, begrijp ik het volgende goed?

- Ik schuur de hele muur opnieuw met bv nieuw 280 of alleen de loszittende delen? Ik neem aan de hele muur.
    - Is de bedoeling dat de hele laag primer op die manier wordt verwijderd, of is eerder de bedoeling dat het wordt opgeruwd?
    - Na het schuren en het opnieuw afnemen, de bovengenoemde solvent aanbrengen. Om dit juist te doen werken, moet dus de primer zijn verwijderd, of trekt de solvent door de primer en zet zich zo vast?
    - na de fixatie opnieuw primer aanbrengen, maar ditmaal een beetje verdund. Laten inwerken volgens de uren die aangeeft en dan een eerste laag muurverf aanbrengen. Dit zouden de stappen zijn?

Nogmaals dank!

De vraag om opnieuw de wand(en) te schuren is, zodat er micro krassen in de verflaag (primer) komen en zo de nieuwe laag (fixatie) beter in de ondergrond kan dringen.
    Persoonlijk zou ik alle wanden schuren want mogelijk zijn er op da andere wanden ook deeltjes minder goed hechtende primer.
    Uw manier van stof afnemen lijkt correct en bij twijfel herhaal u handeling met de vochtige doek.
    Persoonlijk adviseren ik u om een solvent fixatie (Tiefgrund) aan te brengen voor de reden die ik al eerder heb aangegeven.
    Ja, de fixatie dringt door de primer en hecht zich in de ondergrond.
    Na de fixatie een verdunde verflaag primer en deze voldoende laten drogen.
    Voor het verdunnen van de primer, daarmee wordt bedoeld dat men de nodige verf in een verfketel giet en men die verdund, dus niet de volledige grote ketel die je hebt.

Alles helemaal duidelijk! Merci!

Het enige waar ik nog mee zit is welke fixeer gebruiken. Je noemt hierboven Herbol Tiefgrund SB. Ik neem aan dat het bewust een solvent is, dus op basis van terpentine? Is dat omdat deze dieper kan doordringen?

Want bv van Sikkens bestaat er Alpha Fix (terpentine basis) en Alpha Superfix (waterbasis). De waterbasis niet doordringend genoeg?

Mijn verf en primer zijn op waterbasis? Maakt dat uit als de fixeer dan op terpentine basis is?

Sorry voor alle vragen, ik probeer (bij) te leren :-)

Een solvent fixatie dringt iets dieper in de ondergronden, de solvent dringt dieper en neemt dus de reeks aangebrachte primer mee, omarmt die, die vasthouden enz ...
    Als je gaat voor het merk Sikkens dan kies je voor ALPHA FIX is mijn advies. De Herbol Tiefgrund SB heb ik aangegeven als voorbeeld en er zijn nog verfmerken die een gelijkaardig product in hun gamma hebben.
    Neen, de volgende watergedragende verflagen ondervinden geen hinder van de fixatie.

Het is plusminus 7 weken na het stuccen, in een heel warme droge zomer.
    Droog in de zin van weinig regen? Ja. Droog in de zin van droge lucht? Nee, zeker niet. Zo zijn er maar een paar dagen geweest, dagen van 30+ waarbij de luchtvochtigheid onder de 40% lag buiten. Heel weinig droge warmte gehad deze zomer - die was draaglijk geweest.

Het gaat er niet om dat het niet regent, het gaat erom dat het vocht uit je pleisterwerk kan. Daarvoor moet het dat aan de (buiten)lucht kunnen afgeven.

Met je solvent primer wel opletten met volgende:

- zorg dat alle ramen open staan zodat er voldoende verse lucht binnen kan en dat de solvent-geur buiten gaat.
    - zorg dat je geen dikke overlappingen hebt want die zullen zichtbaar blijven
    - zorg zeker voor voldoende verdunning van de primer anders creëer je een 2e vel en heeft het tot niks gediend.
    - zorg dat je genoeg open tijd laat tussen de primer en de eindlaag of lagen.
    - als je in de buurt van Leuven woont , wil ik wel komen kijken wat er mis gelopen is en je advies geven.

Met je solvent primer wel opletten met volgende:

- zorg dat alle ramen open staan zodat er voldoende verse lucht binnen kan en dat de solvent-geur buiten gaat.
    - zorg dat je geen dikke overlappingen hebt want die zullen zichtbaar blijven
    - zorg zeker voor voldoende verdunning van de primer anders creëer je een 2e vel en heeft het tot niks gediend.
    - zorg dat je genoeg open tijd laat tussen de primer en de eindlaag of lagen.
    - als je in de buurt van Leuven woont , wil ik wel komen kijken wat er mis gelopen is en je advies geven.

Ik zou liever een product op waterbasis gebruiken, om de redenen die je noemt. Maar solvent dringt wel beter door ben ik wel achter. Misschien dat een product op waterbasis goed genoeg resultaat geeft, maar op voorhand weet ik dat niet helaas. Ik overweeg om een stuk muur (bv achter de deur of een kast) wel eerst met een product op waterbasis te behandelen, maar ben er nog niet uit.

Superbedankt voor je aanbod overigens om langs te komen, maar Leuven is hier helaas niet in de buurt.

@deco1966
    Niet overdrijven qua geur voor een solvent fixatie, alle verfproducten hebben hun geurtje 😃
    Het is een solvent transparante en vrij waterige fixatiemiddel van Sikkens of een ander merk dat de TS gaat gebruiken.
    Dus de dikke overlappingen zoals je kan voor hebben met een muurverf zijn niet aan de orde.

Ik zou liever een product op waterbasis gebruiken, om de redenen die je noemt. Maar solvent dringt wel beter door ben ik wel achter. Misschien dat een product op waterbasis goed genoeg resultaat geeft, maar op voorhand weet ik dat niet helaas. Ik overweeg om een stuk muur (bv achter de deur of een kast) wel eerst met een product op waterbasis te behandelen, maar ben er nog niet uit.

Superbedankt voor je aanbod overigens om langs te komen, maar Leuven is hier helaas niet in de buurt.
    De ene geeft een voorkeur aan een verdunde primer, die trouwens ook een geurtje heeft, de andere een fixatie/voorstrijkmiddel...

Op een naakte muur kan je zeker werken met een watergedragende fixatie, dat hoor je mij niet zeggen, maar in uw geval zijn de wanden al bedekt met dekkende muurverf primer en vandaar het advies om na het mat schuren (microscopische krassen) de solvent fixatie
    Fixatie bevat geen kleurstoffen, dat is een transparant product en door de fijnheid, gelijk water dat het beter in de ondergrond dringt.

Laatst bewerkt door een moderator:

Op een naakte muur kan je zeker werken met een watergedragende fixatie, dat hoor je mij niet zeggen, maar in uw geval zijn de wanden al bedekt met dekkende muurverf primer en vandaar het advies om na het mat schuren (microscopische krassen) de solvent fixatie
    Fixatie bevat geen kleurstoffen, dat is een transparant product en door de fijnheid, gelijk water dat het beter in de ondergrond dringt.
    ja een synthetisch product ruikt sterker dan een watergedragen product.
    Ja een synthetische primer is beter in je geval omdat het dieper indringt (lees bericht van ander volwaardig lid).
    Je je zal het moeten verdunnen en zal veel spatten.
    Of je gebruikt de alpha superfix die dan minder zal spatten en niet verdund hoeft te zijn.

Wat je zeker moet weten is dat ik mijn primer voldoende verdun zodat ze in de ondergrond dringt en het verzadigd. Naargelang de ondergrond en de problematiek ga ik deze primer aanpassen naar de oplossing.
    Als je WIL fixeren, primeren en dan eindlagen geven....be my gest.
    Als je dit doet, vergeet dan niet dat je telkens de droogtijden moet respecteren per wand.

Elke vakman heeft zijn verfmerken die hij verkiest en zijn werkwijze. En daarom is de andere werkwijze zeker niet verkeerd
    Als ik niet zeker was of mijn werkwijze wel goed genoeg was, kon ik altijd rekenen op de technische verantwoordelijke van het labo bij Sikkens.

Laatst bewerkt door een moderator:

Als je WIL fixeren, primeren en dan eindlagen geven....be my gest.
    Als je dit doet, vergeet dan niet dat je telkens de droogtijden moet respecteren per wand.
    Dank wederom voor je reactie, dat wordt gewaardeerd! Ik denk dat ik geen andere keuze heb dan fixeren momenteel, om te zorgen voor een hechtende ondergrond. Ik zal inderdaad de droogtijden (ruim) respecteren. Hopelijk geven alle herstelwerkzaamheden het gewenste resultaat, want leuk is anders na alle moeite en energie die er al is ingestoken...

Tussenkomst Moderator

klein beetje opgekuist.
    1. Het is niet omdat 2 excellente vakmannen, en dat meen ik uit de grond van mijn hart, een meningsverschil hebben, dat beide werkwijzen niet correct kunnen zijn.
    2. De topicstarter kan zeker verder met de reeds gegeven informatie
    3. Zoals jullie zelf beseffen en aanhaalden is de man spelen niet nodig, jullie mogen gerust een meningsverschil hebben, maar daarom hoef je niet elkaar aan te pakken.

zand er over, korrel 280, en hup met de verdunde primer of het fixatiemiddel ;-) :-)

Terug
Bovenaan