prijzen sanitair bij groothandel of DHZ zaak

• Groothandel (desco/schrauwen/vanmarcke/sax...)

Stemmen: 31 93,9%
  • DHZ (gamma,brico,hubo etc)

Stemmen: 2 6,1%

• Totaal aantal stemmers
    33

prijzen sanitair bij groothandel of DHZ zaak

Lid geworden
9 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij kregen bij Desco 20% korting. Ik heb dan eens op Megabad de prijzen vergeleken en die zaten zo'n 30-40% onder de prijzen van Desco (met korting inbegrepen). De bestelling was boven de 5.000 euro dus kregen we bij Megabad 8% korting. In totaal hebben we zo'n 2.500 euro "uitgespaard" door online te bestellen.

Lid geworden
27 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik lees steeds wij kregen20 procent

u kreeg niets dat is gewoon de prijs,

Lid geworden
25 dec 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
marcelvm;1942010 wrote:

Inderdaad de gewone prijs, indien je via loodgieter gaat betaal je gewoon 20% teveel (die naar je loodgieter gaat...)

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
marcelvm;1942010 wrote:

Jammer genoeg betalen de meesten niet "de" prijs.

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
36
VVS;1942108 wrote:
marcelvm;1942010 wrote:

Bij 'de meesten' is het dan ook niet zo dat de loodgieter de boel gewoon doorfactureerd.

Ik ben ook voorstander van online kopen, maar trek die vergelijking aub niet door met de zelfstandige op de hoek.

Het clienteel dat werkt met de zelfstandige is niet de online koper die alles zelf zal uitpluizen, monteren EN risico lopen.

Soms gaat het er hier echt op het randje van simpel aan toe...

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
de mario;1942166 wrote:
VVS;1942108 wrote:
marcelvm;1942010 wrote:

Bij 'de meesten' is het dan ook niet zo dat de loodgieter de boel gewoon doorfactureerd.

Ik ben ook voorstander van online kopen, maar trek die vergelijking aub niet door met de zelfstandige op de hoek.

Het clienteel dat werkt met de zelfstandige is niet de online koper die alles zelf zal uitpluizen, monteren EN risico lopen.

Simpel? Zeer duidelijk zal je bedoelen.

Ieder moet doen wat hij denkt dat hij het best moet doen. Als je het zelf kan, waarom niet, je krijgt de korting mee, en als je denkt dat je gaat prutsen, doe het dan niet. Da's pas simpel.

Ik zie u al afkomen, maar maak u geen zorgen, er zijn nog meer dan mensen genoeg die het zelf niét kunnen, en er zijn er ook nog meer dan genoeg die zonder probleem de volle pot zullen betalen. Iedereen content.

Ik zou echter wel eens willen weten hoeveel er vandaag de dag de kortingprijs (of neem nu nog ergens tussenin) nog aanrekenen. Of dit bij de "meesten" is zoals u stelt, durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Lid geworden
24 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
In mijn jonge jaren kocht ik bij brico, Hubo, Gamma enz... ik kan de TS zeker begrijpen dat het budget een grote rol speelt.

Uiteraard zijn er grote tot zeer grote verschillen in kwaliteit en duurzaamheid tussen een kraan van 30 EUR en eentje van 750 EUR. Een deel gaat naar design, een ander naar de techniek.

Het is inderdaad waar dat ik nagenoeg alles heb moeten vervangen die ik in zulke DHZ winkels heb gekocht. Alles lekt, alles roest enz... kwaliteit veel minder. Deze winkels zijn goed om 'brandjes te blussen' maar om uw hele sanitaire installatie daar te kopen: no way!

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om materiaal aan te kopen, elk heeft zijn voor- en nadelen.

Zoals hierboven reeds vermeldt: de prijs is gewoon de prijs. Het feit dat je 20 of 40% korting gekregen hebt doet er gewoon niet toe.

Offertes maken met op de laatste regel: 50% korting omdat wij u een speciale vinden is niet moeilijk.

Elk heeft zijn eigen methode maar als je wil vergelijken dan moet je wel alle parameters in rekening brengen. Stel nu dat een particulier zijn eigen loon (virtueel) mee in rekening zou brengen bij het materiaal dat hij zelf aangekocht heeft; dus: opzoeken op internet, rondrijden, zelf plaatsen, zelf problemen oplossen,...

Beetje abstract misschien maar uiteindelijk gaat de beslissing gewoon over: heb ik de interesse en energie om het zelf te doen of niet.

Bij sanitair/elektro-installaties is idd een groot deel van de prijs het materiaal en dan is het al eens de moeite om zelf uit te kijken als je dat ziet zitten.

Bij bvb plakwerk is dit veel minder van toepassing omdat dit grotendeels werkuren zijn.

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
MR;1942263 wrote:
Bij bvb plakwerk is dit veel minder van toepassing omdat dit grotendeels werkuren zijn.

Daarvoor bestaan er Polen, ja toch?

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
paso;1942390 wrote:
MR;1942263 wrote:

Daarvoor bestaan er Polen, ja toch?

ja, dat is vuil werk; doen we niet...(meer)

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
36
VVS;1942248 wrote:
de mario;1942166 wrote:
VVS;1942108 wrote:
marcelvm;1942010 wrote:

Ieder moet doen wat hij denkt dat hij het best moet doen. Als je het zelf kan, waarom niet, je krijgt de korting mee, en als je denkt dat je gaat prutsen, doe het dan niet. Da's pas simpel.

Ik zie u al afkomen, maar maak u geen zorgen, er zijn nog meer dan mensen genoeg die het zelf niét kunnen, en er zijn er ook nog meer dan genoeg die zonder probleem de volle pot zullen betalen. Iedereen content.

Ik zou echter wel eens willen weten hoeveel er vandaag de dag de kortingprijs (of neem nu nog ergens tussenin) nog aanrekenen. Of dit bij de "meesten" is zoals u stelt, durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Je schijnt me niet te begrijpen. Je hebt verschillende soorten klanten:

1. Zij die met hun lijst benodigd materiaal bij de loodgieter stapt en vraagt de beste prijs. Op dat moment heeft de loodgieter geen risico ivm de correctheid van de selectie, das voor jou, hij doet op dat moment niet meer dan een handel. Als je even rondkijkt ga je dat dan echt wel aan 20% krijgen.

2. Het soort klanten dat zegt: ik moet een groot strak bad hebben met moderne kraan. Waar de loodgieter zelf moet voorstellen en met boekskes leuren, wat op dat moment niet vergoed is. De meeste klanten zijn zo, en dan denk je toch niet dat de loodgieter alles dekt met zijn 35€ per uur? Want dat schijnen er ook niet veel te snappen, dat ze niet aan dezelfde 35€ gaan werken als er geen materiaalwinst is.

Jij doet het overkomen alsof elke loodgieter alleen handelt met klant nr 1. Kdenk niet dat je het grote plaatje echt goed snapt, anders zou je zo niet gaan doen. Kvind het altijd grappig: dat de ene archi 2k vraagt en de andere 20k valt niemand over. Ook ik niet. Creativiteit en inzet weet je wel?

Maar voor jobs als 'de domme loodgieter' is het normaal dat hij aan 30€ werkt en liefst zo weinig mogelijk materiaalwinst.

Dag van vandaag maken klanten graag de rekening van de installateur. Iedereen moet werken aan het tarief van de goedkoopste. Maar het moet wel zo in orde zijn als het werk van de duurste.

Het verbaast me eigenlijk wel dat niet alle loodgieters rondrijden met maserati oid.

Dat zal moeilijk gaan zeker, met de stront van de klant nog aan de kleren.

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
de mario;1942417 wrote:
VVS;1942248 wrote:
de mario;1942166 wrote:
VVS;1942108 wrote:
marcelvm;1942010 wrote:

1. Zij die met hun lijst benodigd materiaal bij de loodgieter stapt en vraagt de beste prijs. Op dat moment heeft de loodgieter geen risico ivm de correctheid van de selectie, das voor jou, hij doet op dat moment niet meer dan een handel. Als je even rondkijkt ga je dat dan echt wel aan 20% krijgen.

2. Het soort klanten dat zegt: ik moet een groot strak bad hebben met moderne kraan. Waar de loodgieter zelf moet voorstellen en met boekskes leuren, wat op dat moment niet vergoed is. De meeste klanten zijn zo, en dan denk je toch niet dat de loodgieter alles dekt met zijn 35€ per uur? Want dat schijnen er ook niet veel te snappen, dat ze niet aan dezelfde 35€ gaan werken als er geen materiaalwinst is.

Jij doet het overkomen alsof elke loodgieter alleen handelt met klant nr 1. Kdenk niet dat je het grote plaatje echt goed snapt, anders zou je zo niet gaan doen. Kvind het altijd grappig: dat de ene archi 2k vraagt en de andere 20k valt niemand over. Ook ik niet. Creativiteit en inzet weet je wel?

Maar voor jobs als 'de domme loodgieter' is het normaal dat hij aan 30€ werkt en liefst zo weinig mogelijk materiaalwinst.

Dag van vandaag maken klanten graag de rekening van de installateur. Iedereen moet werken aan het tarief van de goedkoopste. Maar het moet wel zo in orde zijn als het werk van de duurste.

Het verbaast me eigenlijk wel dat niet alle loodgieters rondrijden met maserati oid.

Nee, niet met een Maserati, maar toch een mooie Mercedes. Maar nogmaals, van in het begin heb ik gezegd dat ik er geen probleem mee dat iemand goed zijn boterham kan verdienen, niemand moet dat laten liggen van mij.

Het enige punt is, en dat merk ik ook wat bij jou, men moet daar dan niet flauw over doen en toegeven dat men een mooi extraatje verdient als installateur (sanitair, electriciteit, etc.) aan het materiaal, en we hebben het niet enkel over het meubel of de wc, maar ook over alle leidingen, buizen, hulpstukken, kraantjes, etc.

Dus als je naast je uren arbeid, ook nog eens 4000 (of meer) verdient op een materiaalkost van 10 000 euro (en da's nog een bescheiden volledige badkamer als je merken koopt), dan heb je goed verdiend, en moet je daar niet toch niet flauw over doen. Dan is het ritje met de klant naar de showroom (wat uiteraard ook allemaal uren zijn, dat zeg ik niet), toch mooi terugverdiend.

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
36
VVS;1942487 wrote:
de mario;1942417 wrote:
VVS;1942248 wrote:
de mario;1942166 wrote:
VVS;1942108 wrote:
marcelvm;1942010 wrote:

Nee, niet met een Maserati, maar toch een mooie Mercedes. Maar nogmaals, van in het begin heb ik gezegd dat ik er geen probleem mee dat iemand goed zijn boterham kan verdienen, niemand moet dat laten liggen van mij.

Het enige punt is, en dat merk ik ook wat bij jou, men moet daar dan niet flauw over doen en toegeven dat men een mooi extraatje verdient als installateur (sanitair, electriciteit, etc.) aan het materiaal, en we hebben het niet enkel over het meubel of de wc, maar ook over alle leidingen, buizen, hulpstukken, kraantjes, etc.

Dus als je naast je uren arbeid, ook nog eens 4000 (of meer) verdient op een materiaalkost van 10 000 euro (en da's nog een bescheiden volledige badkamer als je merken koopt), dan heb je goed verdiend, en moet je daar niet toch niet flauw over doen. Dan is het ritje met de klant naar de showroom (wat uiteraard ook allemaal uren zijn, dat zeg ik niet), toch mooi terugverdiend.

Ik doe daar niet flauw over hoor, ben ook geen loodgieter en in onze branche zitten we niet met kortingen van 40 of meer. Er zijn bepaalde artikels, sr zijn er ook van 20, tgemiddelde zit ergens tussenin.

Alleen moet je niet doen alsof de loodgieters poen met bakken binnenrijven, en dat ga je me ook horen zeggen van elektriciens, schrijnwerkers, ... Want dat zijn ook posten waar je met minstens even grote marges mee werkt. Met elektriciens is dat net hetzelfde verhaal, zelf een rolleke kopen of je elektricien alles laten regeleb tot de keuze van de verlichting. Want denk niet dat op dat laatste maar een aalmoes verdient wordt.

Lid geworden
13 jun 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor sanitair moet je even de grens over;

Frankrijk heeft de beste prijzen.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
21
Punten
38
de mario;1942499 wrote:
Met elektriciens is dat net hetzelfde verhaal, zelf een rolleke kopen of je elektricien alles laten regeleb tot de keuze van de verlichting. Want denk niet dat op dat laatste maar een aalmoes verdient wordt.

Inderdaad, en wat met uw bakker, slager, ICT boer en elektrozaak... Er wordt hier precies gedaan alsof je op materiaal geen marge meer mag pakken als er een halve euro diensten bijverkocht wordt. En ik kan voor 2 van die 4 beroepen uit eerste hand al zeggen dat marges van meer dan 50% op een breed deel van het gamma producten geen uitzondering zijn... Bij elektro is het toch ook gebruikelijk dat de installatie & aansluiten aan X euro per uur gefactureerd wordt, etc...

Net zoals het u vrij staat uw eigen brood te bakken, uw eigen varken te slachten en gehakt te draaien, uw eigen PC samen te stellen en in het buitenland uw eigen wasmachine te kopen en zelf te installeren, kan je dat met je badkamer. Laat je dat doen, dan betaal je een marge op het materiaal, en komen er werkuren bovenop. Wat is daar nu vreemd aan???

Trouwens: er is een verschil tussen marge en winst, iets dat men hier ook nogal gemakkelijk uit het oog verliest... Die perskoppelingstang van 2000 euro moet ook ergens verdeeld op de 10.000 koppelingskes die ge daarmee perst terugbetaald worden he...

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
tjay;1942530 wrote:
de mario;1942499 wrote:
Trouwens: er is een verschil tussen marge en winst, iets dat men hier ook nogal gemakkelijk uit het oog verliest... Die perskoppelingstang van 2000 euro moet ook ergens verdeeld op de 10.000 koppelingskes die ge daarmee perst terugbetaald worden he...

Hallo, met 40% korting op alle materiaal verdient die tang (die men met gelijkaardige korting heeft aangekocht) zich op een zeer gezonde termijn terug mijns inziens.

En dit zijn niet de beroepen met dé grote investeringskost om te starten, men kan werkmateriaal aankopen naargelang de opdrachten het vereisen.

Lid geworden
3 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik weet niet van waar die algemeen aanvaarde 40% korting hier komt op alle materiaal, maar ik zie ze niet op de aankoopfacturen van mijn loodgieters.

En er zouden er hier wel eens zeer grote ogen kunnen trekken moesten ze zien hoeveel goede vakmannen jaarlijks uitgeven aan klein gereedschap en herstellingen van bestaand gereedschap.

Lid geworden
25 dec 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens mij wordt de grond van de zaak vergeten, ik persoonlijk heb het volgende al 2 meer meegemaakt.

Je huurt een loodgieter die die maakt een prijs voor je installatie, gaande weg vraag ik 2 WC's bij.

Antwoord loodgieter: Ja is goed ga die maar bestellen bij Desco op mijn naam en ik plaats ze wel.

Kijk, dat vind ik dan eerlijk, ik WEET dat ik bij desco meer betaal dan een online shop en dat de marge naar de loodgieter gaat, MAAR die plaatst het voor mij wel "gratis"

Als ik hier echter andere lees dan hoor ik een EN/EN verhaal, en de loodgieter neemt de merge op die WC EN rekend daarvoor 50-80 euro / uur aan.

Mag je nog afkomen dat je je perstang moet terug verdienen, maar ik als klant neem het niet dat het een EN verhaal is logisch is:

OF je koopt zelf je materiaal en laat het plaatsen aan bijvb 50/h

Of je koopt via de loodgieter die het plaatst in ruil voor de marge...

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
116
Punten
63
Uiteindelijk gaat het voor een belangrijk deel om marktwerking.

Zolang men hier nog altijd geneigd is vast te houden aan wat (en misschien vooral ook wie) men kent, en niet om zich heen wil kijken, is er geen enkele noodzaak te concurreren op prijs. Of eigenlijk überhaupt te concurreren.

Een vrije markt economie zonder noemenswaardige marktwerking. Blijft een bijzonder land.

Lid geworden
22 dec 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Altijd diezelfde discussie, voor mij is het nochtans simpel:

- of je koopt dingen op internet aan een (heel) goede prijs en je draagt zelf alle risico's over niet of wel levering, kapot bij levering of niet, volledig of niet, standaard aansluiting enz.

- of je koopt dingen via je installateur en je betaalt die man extra voor al de risico's en voor zijn vakmanschap en gereedschap bij de plaatsing.

Maar van twee walletjes willen eten vind ik niet kunnen. Je kan niet en je sanitair op internet kopen en dan verwachten dat een installateur dat voor jou komt installeren.

Je kan niet en zelf willen aankopen aan de prijs van de installateur en het risico en de kost van het gereedschap naar hem verplaatsen.

En wie is de eindklant om te oordelen of die installateur daar teveel aan verdient... dat is toch gewoon vraag en aanbod uiteindelijk. Er zijn heel veel loodgieters, 't is niet dat die prijsafspraken maken of zo...

Bij ons is het in elk geval zo dat we bij een nieuwbouw waar we en de cv en de sanitair doen, we geen extra installatiekosten rekenen voor het sanitair. Daar wordt gewoon de brutoprijs van de toestellen genomen. Of je nu 1 toilet of een hele badkamer door ons laat installeren.

Dat is nu eenmaal schaalvoordeel, iets wat door de meeste installateurs wel zal toegepast worden.

Als we voor een renovatie van een toilet een nieuw toilet moeten plaatsen, dan wordt de brutoprijs van het toilet genomen en de werkuren apart aangerekend.

Dat de klagers snel stoppen met hun huidige job en zich aansluiten bij de dikverdienende loodgieters... Ik werk al een heel aantal jaren in de sanitair en cv... en ik zou er niet aan denken om zelfstandige te worden... Gezin en vrije tijd is voor mij te belangrijk... Ik ben niet gemaakt om zo hard te werken als mijn baas.

En tot slot nog: vergelijken met prijzen uit het buitenland is gewoon niet correct. Ik koop mijn tuinverlichting incl. btw en incl. verzending goedkoper in Duitsland dan dat wij ze hier op het werk kunnen aankopen, netto, exclusief BTW. .

mvg,

Steven

Bovenaan