Prijsverschil in installatiedraad

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat is het verschil tussen een installatiedraad van 24.95 / 100m en eentje van 49.95 / 100m? Is er ooit een reden om de duurdere te nemen?

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
het verschil is 25 euro.

als je een zinvoller antwoord wil, zal je net iets meer info moeten geven.

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allez, niet om ondankbaar te zijn (misschien dat er zo weinig reacties zijn omdat meer mensen het niet begrijpen, dus bedankt om dat te posten, dan weet ik dat), maar evengoed zie ik toch niet hoe mijn vraag misbegrepen kan worden.

Mijn vraag is: er is installatiedraad beschikbaar van 25 euro per rol, en (in dezelfde winkel) andere draad (van een ander merk) van 50 euro per rol, met dezelfde fysieke eigenschappen: zelfde doormeter, zelfde kleur mantel, ook 100m op een rol, alletwee in kartonnen dozen, ... Dus in mijn ogen precies dezelfde draad, alleen van verschillende merken. Nu moet er wel een verschil zijn tussen de twee want anders was de ene niet 25 en de andere 50 euro; of beter gezegd, als ze echt precies hetzelfde zijn, zou die van 50 toch rap uit de markt geconcurreerd worden. (misschien ben ik te idealistisch met mijn rationele consument assumptie).

Anyway, mijn vragen:

1. wat zouden mogelijke andere verschillen tussen de twee kunnen zijn, als de uiterlijke kenmerken hetzelfde zijn?

2. is er een reden om voor duurdere draad te kiezen - rechtvaardigt de voordelen van een verschil (als ik aanneem dat er verschillen zijn, cf vraag 1) het prijsverschil van 100%?

Lid geworden
7 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien was het interessant om dit te vragen terwijl je in de winkel was, in plaats van eerst naar huis te rijden om het op dit forum te vragen?

DieterVH

Lid
Lid geworden
5 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Misschien heb je een eerlijke winkel die de draad die ze 6 maand geleden gekocht hebben nog altijd verkopen een de prijs van toen, en deze die ze een maand geleden ingekocht hebben verkopen aan de prijs van nu.

In mijn winkel is de rol van 25 euro nu 50 euro.

(by the way, 50 euro voor 100m 3G1,5 is nog altijd spotgoedkoop. Is het inderdaad 3G1,5? En zo ja, waar is die winkel? of is het groothandelsprijs zonder BTW?)

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hebben we het hier over VOB (enkele draad) of XVB (kabel met meerdere aders)?

Volgens de prijs lijkt het mij eerder over VOB te gaan (€25 voor 100m).

Prijsverschil kan te maken hebben met het feit dat de ene CEBEC-goedgekeurd is en de andere niet. Keurmerk is niet wettelijk verplicht, maar geeft wel aan dat de kabel voldoet aan de normen en wettelijke veiligheidsvereisten en is dus aan te raden.

Goedkopere kabel is mogelijk ook veel "stijver" waardoor deze moeilijker te verwerken is.

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
@bubba Gaat over online prijzen. Voor de duidelijkheid, ik weet niet wat hier het beleid is mbt mogelijke 'spam', maar soit, het voorbeeld is hier: http://www.elektro-online.nl/elektro/de ... 8930_15483 (andere voorbeelden zijn makkelijk te vinden).

@de rest, het gaat idd over VOB, enkele draad, 2.5 m2, retail, excl BTW.

Ik heb intussen gezien dat voorbedrade flexibele buis goedkoper is, goedkoper nog als de goedkoopste enkelvoudige draad * 3 + stijve buis (dus nog zonder moffen). Ik heb intussen elders op internet gevonden dat de duurdere draad een laag teflon heeft en wat soepeler is (dus makkelijker te trekken), en minder snel breekt. Al die dingen spelen niet bij voorbedrade buis, dus mijn keus is snel gemaakt.

Bedankt allemaal.

Lid geworden
6 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
je hebt vob die makkelijker glijd (de duurdere en met beter mantel) en je hebt rommel

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Duurdere is inderdaad dunner en soepeler en ook de kern is dikwijls dunner (betere kwaliteit koper).

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
"@ Joske Joske toch, je moogt dat wel gezegd hebben dat u draad wou uit Patavia."

Op het werk in Nederland heeft Google een voorkeur voor Nederlandse sites, maar bv hier http://www.2smart.be/electriciteit/inst ... -100-meter scheelt het niet veel met de 25 euro als de BTW eraf getrokken is. Ge moet een beetje weten wat waar goedkoper is, maar in .nl is er in elk geval al 2 % voordeel in de BTW. Lijkt niet veel, maar alles bij elkaar... Maar bv bakstenen zijn in Nederland weer duurder, dus het is een beetje zoeken, en voor andere zaken is Duitsland weer het best (allez, toch het goedkoopst).

"Voor hetzelfde geld komt uwe draad uit New-Guinea, in zwarte dozen en moet u eerst de totale som storten op een West-Union rekening."

Ik weet wel dat het om te lachen was, maar voor mijn part komen commodity materialen zoals draad uit Timboektoe, als de kwaliteit 'voldoende' is (i.e., het werkt en is binnen de wettelijke norm) kan de rest mij niet veel meer schelen. Ik kan me voorstellen dat professionals tijd kunnen besparen met makkelijker te trekken kabel, en dat ze op die manier een deel van het prijsverschil goed kunnen maken; maar bij zelfbouw speelt dat veel minder.

"maar ik stel mij de vraag of bedrading uit het buitenland ook niet moet voldoen aan ons Belgische normen"

Ja dat moet, tenminste alles wat hier geinstalleerd wordt moet aan lokale normen voldoen, allez ik kan me niet anders voorstellen. Het ding is dat veel produkten voor de Europese markt gemaakt worden, en dat het dikwijls goedkoper is om 1 produkt te produceren wat aan alle normen voldoet als allemaal individuele produkten voor elke markt te maken. Dus het maakt niet uit waar het vandaan komt, het voldoet dikwijls toch aan de meeste normen, zelfs al staat er iets anders op de verpakking. Daar komt nog bij dat een hoop dingen op Europees niveau genormeerd worden. Er zullen best tegenvoorbeelden te vinden zijn, maar Belgen worden gesust met 'jamaar wij hebben strengere normen' en intussen worden ze (we) genaaid met hogere prijzen, zonder objectieve reden. Het dirty secret van pricing in Belgie is dat Belgen veel statusbewuster zijn dan andere landen, als we het idee krijgen dat iets 'beter' is (wat dat ook moge betekenen - als er stroom door een draad vloeit dan doet hij het, en over 250 jaar ook nog, lang nadat de rest van het huis al weg is) dan betalen we daar veel sneller als elders meer voor. Goed is goed voor functionele dingen - maar marketing mannen spelen op ons gemoed en proberen ons aan te praten dat we allemaal dure spullen in de muur moeten duwen om gerust te kunnen slapen.

Allez soit dit was een uitstapke over een van mijn pet peeves ;)

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Prijsverschil is blijkbaar tussen Nexans en Draka, toch 2 "goede" merken van kabel.

Draka is meestal iets duurder, maar zoveel verschil is er toch normaal niet, dus kan het prijsverschil ook niet verklaren...

Prijs van de Nexans is redelijk "normaal", die van Draka is gewoon duur...

Op dmlights.be betaal je €31 incl. BTW voor 100m VOB 2,5mm².

Ivm materiaal dat moet voldoen aan de normen:

Om in Europa te verkopen moet het enkel een CE-markering hebben, wat niet betekent dat het voldoet aan de geldende normen. Bij producten met een keurmerk (CEBEC voor België) heb je wel zekerheid dat ze aan de normen voldoen. Mogelijk zullen de kabels zonder keurmerk ook voldoen, maar als er bij de keuring bvb hier een opmerking over gemaakt wordt ligt de bewijslast wel bij u... Als er bvb een VDE (Duitsland) of KEMA (Ned) keurmerk opstaat kan je er normaal wel van uitgaan dat deze ook voldoen aan de Belgische normen.

Bovenaan