• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Prijsofferte casco 240.000 ? (slik, HELP)

Lid geworden
30 mrt 2011
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen,



Mijn vriend en ik hebben deze week overleg gehad bij de bouwfirma over onze nieuwbouw, we hebben ook een prijsofferte ontvangen en daar stellen we ons toch heel wat vragen bij

Het wordt een moderne woning - bijna vierkant (11 x 12) met één verdieping (totaal bewoonbare oppervlakte is 264m²). Kroonlijst 4.5m, dak 30 ° helling, pyramide vorm met oversteek van 70 cm (om minder hoogte te verliezen gezien de kroonhoogte)



De casco berekening zag er ongeveer als volgt uit:

109K voor de ruwbouw met (2x4cm PUR in de spouw)

3K voor de voegwerken en siliconen

46K voor het dak(18cm isolatie)

1.3K voor voordeur

26K voor buitenschrijnwerk

5K voor goten en aflopen

7K voor verslaggeving, werfvoorbereiding, ingenieur, epb, veiligheidscoördinator, landmeter.

Zonder BTW.



Met BTW komt de casco op een kleine 240.000 EUR.

Wat ons toch enorm veel geld lijkt. Helaas is de grond eigendom van de bouwfirma en hebben we geen andere keus dan met hen te bouwen. Gelukkig hebben we nog niks bij hen getekend, zelfs geen optie. We proberen nu in te schatten hoe groot hun winstmarge is op ons project zodanig dat we over de prijs kunnen onderhandelen. Ofwel moeten we onze ontwerpen laten vallen en gaan voor een huis dat een stuk kleiner is.

Worden we hier toch wel een beetje opgelicht? Of zijn dit realistische prijzen?



Dit is ons eerste bouwproject en alle hulp is welkom.



Thanks! Groetjes, N.
 
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
6.447
Waarderingsscore
2
Punten
0
Is dat met grond in????? Lijkt mij bijzonder weinig te zijn?
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Tja ... 264m² ... normaal reken je voor een normaal afgewerkt huis een 1000 euro - 1200 euro. Dan heb je het bedrag zonder btw, zonder architect, epb, ...

Iets meer als den helft daarvan is voor de casco.



Het bedrag lijkt me lichtjes aan de hoge kant te zijn (grond zit er niet bij in neem ik aan), maar dat is het nadeel van een bouwverplichting. De aannemer weet dat er geen andere keus is en kan dus doorrekenen.

(720 euro / m² voor casco alleen, zou misschien iets lager kunnen, maar het lijkt me nu ook niet echt fout te zijn)



Prijsvergelijking is ook nogal sterk regio-afhankelijk, kans is groot dat rond Brussel dit een goede prijs is, maar dat in de Limburg dit te veel gaat zijn.
 
Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja, waar ligt de grond eh, dat kan al 50k schelen. En 264m2 netto bewoonbaar, dat is nogal een kast. Plus alles laten doen, dat tikt ook door.



In het algemeen lijkt dit me 'redelijk'. 46k voor dit dak - zou kunnen, wat ligt erop, zitten er nog ramen/dakkapellen in, ... Met de goedkoopste pannen is het wat veel denk ik (ik heb er voor dat geld ook nog 3 platte daken bij, vergelijkbare oppervlakte dak denk ik); maar als je leien of een meer fancy pan erop hebt, tja.



Zelfde voor alle andere posten - ik zie er niks echt duur tussen staan, maar ook niet echt goedkoop. Als je voor dat geld redelijke kwaliteit materialen en afwerking krijgt, is het wel redelijk denk ik.



(te vergelijking: ik stond vorige week te kijken naar een project waar 4 nieuwbouw aaneengeschakelde woningen werden aangeboden, in Noord-Limburg (niet op de goedkoopste plaats in Limburg, maar goedkoop in vergelijking met de rest van het land). Dan hebben we het dus over een huis in de rij eh, met een netto oppervlakte van - wat zal het zijn - 175 m2 ten hoogste. Die kostten (casco - alleen winddicht dus!) 179k. Dus voor 60k + prijs van de grond (hoeveel is die?) erbij hebben jullie bijna 100m2 meer oppervlak, vrijstaand, meer tuin waarschijnlijk, misschien inpandige garage?, ...)



Qua onderhandelingsruimte: ik denk niet veel. Er zijn genoeg mensen die zo'n huis kunnen en willen kopen (allez, als het een beetje in een courante regio is).
 

sdep

Lid
Lid geworden
10 jun 2008
Berichten
773
Waarderingsscore
1
Punten
16
DE prijs is niet alles. Wat krijg je ervoor ?





- Welke funderingen ? Is er reeds een boring uitgevoerd zodanig dat je weet dat de voorgestelde funderingen OK zijn ?



- Welke gevelsteen ? Basis of van die verouderde versies ?

- Welke pannen ? sneldek of tegelpannen....

- Welk buitenschrijnwerk ? Welke dikte profielen, welk materiaal (PVC?ALU,Hout ? Welke kleur ?

- Welke oversteek ? (PVC , cedar,werzalit,trespa,...)



Ben je een prijskoper of wil je meer luxeuze uitvoering ? Pyramideuitvoering van een woning is wel 1 van de duurste vormen.
 
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
822
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik denk dat dit normaal is, dat is een heel groot huis, ons huis is 100m2 minder ofzo ;-)
 

erq

Lid geworden
3 feb 2010
Berichten
303
Waarderingsscore
0
Punten
0
MissBouw wrote:
De casco berekening zag er ongeveer als volgt uit:

109K voor de ruwbouw met (2x4cm PUR in de spouw)

3K voor de voegwerken en siliconen

46K voor het dak(18cm isolatie)

1.3K voor voordeur

26K voor buitenschrijnwerk

5K voor goten en aflopen

7K voor verslaggeving, werfvoorbereiding, ingenieur, epb, veiligheidscoördinator, landmeter.



109+46+1.3+46+5+7 = 194.3k€ (--> 235k€ BTW incl, zonder grond dus è mannen)



Mijn oordeel? Is zeker niet het goedkoopst, maar toch ook niet gek gerekend hoor. Hier iets hoger staat al aangehaald dat je ongeveer mag rekenen op 1100€/m² (ex btw) voor volledig afgewerkt. Met de huidige prijzen zit je aan 735€/m². You do the math... Afwerking kan je zelf zo duur/goedkoop mogelijk maken als je wil. Het is hier dat de grootste kosten (besparingen) mogelijk zijn...



Ter info, wij zullen voor onze woning (+-210 m²) het volgende betaald hebben:

Ruwbouw: 90k€ (wel incl kelder)

Dak: 22k€ (bij ons zadeldak. Een piramidedak is nu eenmaal duur... als ik de keuze had zou ik in jouw geval gaan voor een plat dak maar mét kelder)

Zinkwerk: 3k€

Buitenschrijnwerk: 22k€
 
Lid geworden
26 mei 2010
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is hier al 2x gezegd, maar piramidedak is nu eenmaal zeer duur.



Plat dak zou meer bewoonbare ruimte geven, goedkoper zijn, maar is misschien uw smaak niet of mag niet door voorschriften ?



Een oversteek van 70cm, om "meer hoogte te winnen", als een (veel) goedkoper alternatief nog meer ruimte biedt ..



Om u een meer concreet idee te geven: prijs van roostering + isolatie + dampscherm + EPDM = +-200 € /m², zonder dakranden / afvoeren. Scheelt 20.000€ op deze oppervlakte.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
jawajawa wrote:
Het is hier al 2x gezegd, maar piramidedak is nu eenmaal zeer duur.



Plat dak zou meer bewoonbare ruimte geven, goedkoper zijn, maar is misschien uw smaak niet of mag niet door voorschriften ?



Een oversteek van 70cm, om "meer hoogte te winnen", als een (veel) goedkoper alternatief nog meer ruimte biedt ..



Om u een meer concreet idee te geven: prijs van roostering + isolatie + dampscherm + EPDM = +-200 € /m², zonder dakranden / afvoeren. Scheelt 20.000€ op deze oppervlakte.



Plat dak gaat niet meer ruimte geven hé, eerder iets minder omdat je de ruimte onder het dak verliest (hoewel de nuttige ruimte bij een piramidedak beperkt is)



Gewoon schuin dak is ook al goedkoper + geeft je meer ruimte.

(Persoonlijk vind ik het ook mooier dan een piramidedak ... )
 

KRC

Lid geworden
7 mrt 2011
Berichten
200
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ erq:



Die 90k voor de ruwbouw, is dat de prijs van het laten metselen?

Of is dat enkel de materiaalkost?

Want denk toch dat je door zelf metselen ongeveer de helft extra kan besparen...
 
Lid geworden
15 jul 2010
Berichten
466
Waarderingsscore
0
Punten
0
erq wrote:
Ter info, wij zullen voor onze woning (+-210 m²) het volgende betaald hebben:

Ruwbouw: 90k€ (wel incl kelder)

Dak: 22k€ (bij ons zadeldak. Een piramidedak is nu eenmaal duur... als ik de keuze had zou ik in jouw geval gaan voor een plat dak maar mét kelder)

Zinkwerk: 3k€

Buitenschrijnwerk: 22k€

Ja bij ons zijn de prijzen zeer vergelijkbaar met jou. We hebben volwaardig verdiep en dan daarna zolder met zadeldak.



Ik denk dat die 240.000 een realistische prijs is. Alles laten doen door een bouwfirma is nu eenmaal duurder... En dat piramidedak is heel duur. (Dat is bijna de helft van je ruwbouw! :shock: )

Die 7000 euro voor verslaggeving, werfvoorbereiding, ingenieur, epb, veiligheidscoördinator, landmeter is wel schandalig duur. Bij mij kost dat in totaal slechts 4000 euro.
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
chime wrote:
jawajawa wrote:
Het is hier al 2x gezegd, maar piramidedak is nu eenmaal zeer duur.



Plat dak zou meer bewoonbare ruimte geven, goedkoper zijn, maar is misschien uw smaak niet of mag niet door voorschriften ?



Een oversteek van 70cm, om "meer hoogte te winnen", als een (veel) goedkoper alternatief nog meer ruimte biedt ..



Om u een meer concreet idee te geven: prijs van roostering + isolatie + dampscherm + EPDM = +-200 € /m², zonder dakranden / afvoeren. Scheelt 20.000€ op deze oppervlakte.



Plat dak gaat niet meer ruimte geven hé, eerder iets minder omdat je de ruimte onder het dak verliest (hoewel de nuttige ruimte bij een piramidedak beperkt is)



Gewoon schuin dak is ook al goedkoper + geeft je meer ruimte.

(Persoonlijk vind ik het ook mooier dan een piramidedak ... )



Je zou er nog van verschieten hoeveel ruimte er overschiet onder een piramidedak op een huis van 11mx12m. Dat is een bruikbare ruimte, zeker als je de helling naar 35° brengt. Die 5° maakt een verschil tussen useless of useful.



Maar... 11mx12m=132m² X2=264m².

Hoe kom je aan een bewoonbare opp van 264, hebben de muren dikte 0 ?

Het lijkt me eerder 10,4x11,4 X2 = 237 te zijn. Nuja, is nog voldoende...
 

erq

Lid geworden
3 feb 2010
Berichten
303
Waarderingsscore
0
Punten
0
KRC wrote:
@ erq:



Die 90k voor de ruwbouw, is dat de prijs van het laten metselen?

Of is dat enkel de materiaalkost?

Want denk toch dat je door zelf metselen ongeveer de helft extra kan besparen...



90k€ =



25k voor de kelder (incl grondwerken en droogzuiging)

30k materiaal (7K gevelstenen, 4k isolatie, 6k snelbouw, 3k ytong, 3k blauwe steen, ...)

35k uren aannemer (+- 1000 uren)
 

KRC

Lid geworden
7 mrt 2011
Berichten
200
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ erq:



- Hoeveel isolatie heb je in de muren steken?

- Heb je een idee wat je bewoonbare oppervlakte is?

- Wij hebben ook een volledige kelder, maar geen droogzuiging nodig. Ook het metselen doen we zelf...

Dus hoop ik nog wel wat van de prijs af te krijgen... :)
 

erq

Lid geworden
3 feb 2010
Berichten
303
Waarderingsscore
0
Punten
0
isolatie: 14 cm isover Easypan (lambda 0.035 --> Rd 4.00)

Was een heel pak goedkoper dan de pir & pur alternatieven.



Bewoonbare opp (excl alle binnenmuren) zal ongeveer zijn

  • Kelder: 110m²
    Glvl: 110m²

    +1: 90m²

    Zolder: 65m² (gerekend vanaf spanten)


Droogzuiging heeft 3 maanden gestaan, en een dikke 1000€ gekost. Grondwerk ook ongeveer 1000€ (uitgraven en aanvullen)
 

sdep

Lid
Lid geworden
10 jun 2008
Berichten
773
Waarderingsscore
1
Punten
16
Ik snap heel goed waarom een pyramidedak. Wij hadden ook dit probleem



Kroonlijsthoogte was niet hoog genoeg zijn om 1 volwaardig verdiep te bekomen.



Door die oversteek lukt dit wel.



Wij hebben ook voor die piramideconstructiegekozen.



Wij zijn verschoten van de afwerkingsprijzen. De SOD zeggen 70% ruwbouw 30% afwerking maar bij ons klopt die verhouding toch niet.



Als je de info geeft zoals gevraagd op deze post hier een beetje hoger kunnen we zeggen als de prijs conform is met de geleverde materialen...
 
Lid geworden
15 jul 2010
Berichten
466
Waarderingsscore
0
Punten
0
Puur ruwbouw is bij ons 37%.

Het is bij ons ongeveer 50% voor ruwbouw + dak + ramen en 50% voor al de rest
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan