• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Prijs vloerisolatie.

evy

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
98
Waarderingsscore
0
Punten
6
Goeiemorgen allemaal,

Ik zou graag een idee krijgen krijgen van de prijzen van

-schuimbeton

-isobet

-PUR

We twijfelen namelijk welke van deze we zouden nemen als uitvullingslaag.

We hebben 14 cm (chappe inbegrepen) en willen wel het beste (ik veronderstel PUR) nemen maar hebben een beetje schrik van het prijskaartje.

Wat kost trouwens de chappe ongeveer?

Dank bij voorbaat, evy
 
ik dacht dat die zettingen ogenblikkelijk waren?

dat de vloer dus wel degelijk een paar mm zakt nadat de chappe eropligt

(door het gewicht)



maar dit heb je toch ook bij isolatieplaten?



die druksterkte per cm² die is toch minder belangrijk, omdat je toch niets op die cm² kan belasten (de chappe verdeelt dit)



grtz

Olaf
 
nee, het kan zijn dat die pas na een jaar zakt.

Maar eenmaal gezakt, is het gedaan.



Bij platen heb je dit ook, maar hier heb je wel de mogelijkheid om platen te gebruiken met hoge drukvastheid, en die zakken zeker niet.
 
2kg /cm² is 20 ton per m²... ik weet niet wat jullie in de living willen plaatsen, maar weinig kan je dit toch niet noemen?
 
tja waarschijnljik is mijn angst ongegrond, maar ik heb nog steeds een beetje schrik....
 
hallo



met glen hier



heb eens een vraagje voor u jos. ben juist gestart met verbouwingen en zou een nieuwe betonnen plaat moeten leggen. ik zou zoals u mijn betonnen plaat 10 cm,dan uitvullaag chape, xps platen van 5cm, leidingen cv en elcktriciteit, nog eens uitvullen met chappe en dan vloeren. denkt u dat ik dan verkeert ben of ergens een foutje maak. had ook ergens gelezen dat je xps platen niet rechtstreeks op de betonnen plaat mocht leggen omdat die nooit mooi effen is en er een kans bestaat dat je xps platen barsten met alle gevolgen van dien.



dank bij voorbaat
 
Glen,

bij ons was de beton vrij egaal, waar de oneffenheden toch zo groot waren dat de platen niet mooi vlak waren, hebben we met een beitel de oneffenheden afgevlakt, maar dit was maar op een vijftal plaatsen het geval.



Begrijp ik het goed dat je tussen beton en platen alleen een uitvulling zou leggen om oneffenheden weg te werken, zonder dat er leidingen liggen? Dan zou ik idd die laag durven weglaten, en gewoon beton-platen-leidingen-chape-afwerking doen
 
Leg je die isolatieplaten dan rechtstreeks op de beton? Bij mij is de gestorte betonplaat ook vrij vlak, maar toch is die te ruw om er rechtstreeks platen op te leggen. Want waar zouden die platen dan op liggen: op de korrels die het hoogst uitsteken en dus wordt de druk op die plaatsen te hoog en gaan de isolatieplaten achteraf een paar mm zakken.



Ik zou de beton toch eerst egaliseren met wat mortel en mooi vlak afreien.
 
PUR zakt heel weinig omdat:

De chape gewapend is en dus zowiezo in zijn geheel moet zakken.

Het gewicht van de chape volledig wordt verdeeld over het ganse oppervlak.

De PUR één groot geheel is (in tegenstelling tot platen waar er nog minieme kieren zijn) en dus enkel aan de buitenrand kan uitzetten door het gewicht.



Dat zakt niet, en als het zakt is het onmerkbaar, geen centimeters he.

Bijna elk isolerend materiaal zakt zowiezo.



PUR isoleert veel beter dan isolatieplaten, maw je hebt dikkere isolatieplaten nodig om evenveel isolatievermogen te hebben. Hoe dikker het isolatiemateriaal, hoe meer het gaat zakken.



Pakt gerust PUR.



PS Leidingen op de isolatieplaten gaat enkel indien je geen vloerverwarming neemt. Anders liggen de leidingen in de weg voor je vv-buizen.
 
hallo dag jos



het probleem is opgelost we gaan isoleren met isobet zelf afmaken toch bedankt voor je reactie :)
 
Glen83: gebruik de zoekfunctie eens: de conscensus hier en op klimaatnet.be is : isoleren kan je niet met isochape, isobet (tenzij je een paar meter dik gaat)



teizman
 
hallo



ik werk via een epb verslaggever en die wist me te vertellen dat dienen isobet goed genoeg was om te isoleren moet zo'n acht cm. dik gaan.

dus ik vermoed wel dat da in orde is het gaat ier wel over een verbouwing van een gesloten rijwoning en geen nieuwbouw.
 
glen83 wrote:
ik werk via een epb verslaggever en die wist me te vertellen dat dienen isobet goed genoeg was om te isoleren moet zo'n acht cm. dik gaan. dus ik vermoed wel dat da in orde is het gaat ier wel over een verbouwing van een gesloten rijwoning en geen nieuwbouw.



Dat is dan wel heeeeeel nipt gerekend hoor.
 
hallo



dag sven die mens van epb verslaggeving wist me ook te zeggen dat er verschillen zijn om in een nieuwbouw te isoleren of in een verbouwing. bij ne nieuwbouw is de reglementering vele strenger. die wist me ook te vertellen dat ge een verbouwing doet ge eigenlijk aan het minimum ingestelde moet voelden van isolatie die is opgesteld bij een nieuwbouw.



greetz
 
Eigenaardige beweringen...



De eisen voor nieuwbouw en renovatie zijn dezelfde. Het enige verschil is dat je bij renovatie enkel voor het vernieuwde gedeelte moet voldoen aan de eisen.



Hiervind je een overzicht.
 
Hoi Evy ,

Met de veronderstelling dat je vloerverwarming plaatst



Ga eens langs bij de installateur van je vloerverwarming . Vraag zijn gedacht eens . Mij hebben ze afgeraden pur te laten spuiten en schuren . Bij vloerverwarming moet de uitvullaag vlak zijn zodat de platen van de verwarming goed ondersteunt worden. Bij holle ruimten onder de platen heb je meer risico op verzakking en scheuren.
 
Gunther Meuleman wrote:
Bij vloerverwarming moet de uitvullaag vlak zijn zodat de platen van de verwarming goed ondersteunt worden. Bij holle ruimten onder de platen heb je meer risico op verzakking en scheuren.



Vloerverwarming is perfect mogelijk op gespoten PUR. Je mag er natuurlijk geen isolatieplaten meer opleggen. Sommige fabrikanten verkopen echter enkel een systeem met noppenplaten of gelijkaardig. Echt objectief is hun mening dan niet...
 
Goeiedag,

Wij hebben geen vloerverwarming maar radiatoren. Wat ik mij trouwens nu wel afvraag: zouden we niet beter onze buizen van de radiatoren bovenop de isolatielaag leggen (waarschijnlijk PUR dan). Eigenlijk waren we van plan om deze eronder te leggen maar bij nader inzien misschien beter niet. Dan hebben we waarschijnlijk ook een opwarming van de vloer en dat is wel aangenaam.

Wel één probleem dan misschien: hoe leg je die buizen dan vast? Kan je die vastleggen op PUR?
 
evy wrote:
Goeiedag,

Wij hebben geen vloerverwarming maar radiatoren. Wat ik mij trouwens nu wel afvraag: zouden we niet beter onze buizen van de radiatoren bovenop de isolatielaag leggen (waarschijnlijk PUR dan). Eigenlijk waren we van plan om deze eronder te leggen maar bij nader inzien misschien beter niet. Dan hebben we waarschijnlijk ook een opwarming van de vloer en dat is wel aangenaam.

Wel één probleem dan misschien: hoe leg je die buizen dan vast? Kan je die vastleggen op PUR?

Ja jullie kunnen de verwarmingsbuizen op de PUR leggen en er bestaan daarvoor speciale drukin klemmen om deze buizen te verankeren in de PUR. Hou wel rekening met de chapehoogte ! zorg voor een bewapening en/of uitzettingsprodukt in je chape.Mijn overbuurman had ook zijn leidingen van de radiatoren onder de chape geplaatst en niet die voorzorgsmaatregelen getroffen: resultaat over gans de livingvloer alle tegels gebroken!

Je verwarmingsbuizen rechtstreeks op de welfsels of betonplaat leggen is absurd aangezien je enorm veel afzettings warmteverlies gaat hebben .Dus zeker NIET doen.Een gegelijke PUR vloerdikte is ongeveer 6 cm.De klemmen kan je bekomen bij gelijk welke zaak die verwarmingsmaterialen levert.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan