• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

prijs SOD versus zelf met architect

Lid geworden
8 sep 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik vraag me af hoeveel ik extra zou betalen indien ik bouw met SOD firma versus met eigen architect. Ik heb me laten vertellen dat dit verschil de afgelopen jaren net kleiner is geworden?

Ik heb een SOD firma bezocht die bekend is in de streek, werkt met eigen ploegen of lokale aannemers en al tientallen jaren bestaat. In hun inspiratiegids zag ik een woning die zo goed als perfect is wat ik zoek. Ik denk dat ze degelijk bouwen en uiteraard voldoen aan de huidige normen. Het zijn natuurlijk vrij basic materialen, geen verwarming voorzien in slaapkamers, op gas, krappe budgetten voor keuken en badkamer,... Maar wel bv. standaard 2.5meter plafondhoogte, 37 stopcontacten,... Prijs voor 167m2 woning met hellend dak is 250k. Incl. BTW, architect, andere erelonen denk ik dan +30% = 325k. Als ik dan nog een meerkost andere materialen of kleine aanpassing aan woning tel voor 50k kom ik aan totaalprijs van 375k all in. 375k/167m2 = +-2.250EUR m2.

Ik vraag me af hoeveel goedkoper het zelf aansturen is? Als ik hun jaarrekening bekijk, houden ze na belasting pakweg de laatste 10 jaar constant een winst over van 1% a 2%, wat vrij weinig is. Als ik naar 'de goedkoopste' Sod's kijk is dat 5% a 8%. Dus heel veel is dat niet. Natuurlijk hebben ze extra kosten als bouwadviseurs, werfleiders, showroom,een duurdere CEO... maar deze meerkost zal per woning toch niet meer dan 20k bedragen? Daar tegenover staat dat ze aankoopkorting krijgen op materiaal.

Dus ik vraag me af hoeveel ik zou kunnen besparen met alles in eigen beheer, heeft iemand dit onlangs in detail bekeken? Het budget van 375k is vrij limiet. Langs de ene kant zou een besparing van bv. enkele 10k dan wel mooi meegenomen zijn. Anderzijds ben je met SOD zeker van de eindprijs, en omdat dit nog net binnen limiet is geeft dit denk ik meer gemoedsrust.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hebben onze woning laten tekenen door Architect. Dan naar een kleine SOD geweest en die ging ze voor ongeveer 420k incl 21 % btw bouwen. Uiteindelijk toch met aparte aannemers gewerkt en als we alles identiek genomen hadden, zouden we rond 370-380k uitgekomen zijn. Echter hebben we het plan dan nog gewijzigd waardoor we nog een aanbouw hebben, extra douchekamer, andere materialen, domotica etc waardoor we nu toch bijna aan 420k zullen uitkomen. Maar we hebben veel meer terug.

Onze bouw is gestart in sep 22 en we zijn nu het einde aan het naderen. Dus actueel voorbeeld.

Bedankt voor de reactie. Dat is dan ongeveer 10% duurder via SOD. Zou het prijsverschil kleiner zijn als je een typewoning van een SOD neemt ipv een voor hen onbekende woning?

Mag ik vragen hoeveel m2 bruto jullie woning is?

Alvast bedankt!

Om bouwgeschillen te vermijden zou ik echt aanraden om je woning door een aparte architect te ontwerpen en dan met dat plan naar SOD of aparte aannemers te gaan.

Onze woning is ongeveer 200 m2 bewoonbaar (incl inpandige garage, excl zolder gerekend). Gemiddelde afwerkingsklasse zou ik zeggen.

Het heeft zeker meer energie gekost om de bouw zelf op te volgen en stukjes te helpen. Maar anderzijds, deze 40-50k heb je elders ook niet in 1-2 verdiend dus wel de moeite om te overwegen.

Denk vooral ook na over hoe je eventueel gefaseerd kunt werken: zorg voor een goede schil. Een dure keuken en badkamer kun je later nog zetten.

Hallo,

Ik vraag me af hoeveel ik extra zou betalen indien ik bouw met SOD firma versus met eigen architect. Ik heb me laten vertellen dat dit verschil de afgelopen jaren net kleiner is geworden?

Ik heb een SOD firma bezocht die bekend is in de streek, werkt met eigen ploegen of lokale aannemers en al tientallen jaren bestaat. In hun inspiratiegids zag ik een woning die zo goed als perfect is wat ik zoek. Ik denk dat ze degelijk bouwen en uiteraard voldoen aan de huidige normen. Het zijn natuurlijk vrij basic materialen, geen verwarming voorzien in slaapkamers, op gas, krappe budgetten voor keuken en badkamer,... Maar wel bv. standaard 2.5meter plafondhoogte, 37 stopcontacten,... Prijs voor 167m2 woning met hellend dak is 250k. Incl. BTW, architect, andere erelonen denk ik dan +30% = 325k. Als ik dan nog een meerkost andere materialen of kleine aanpassing aan woning tel voor 50k kom ik aan totaalprijs van 375k all in. 375k/167m2 = +-2.250EUR m2.

Ik vraag me af hoeveel goedkoper het zelf aansturen is? Als ik hun jaarrekening bekijk, houden ze na belasting pakweg de laatste 10 jaar constant een winst over van 1% a 2%, wat vrij weinig is. Als ik naar 'de goedkoopste' Sod's kijk is dat 5% a 8%. Dus heel veel is dat niet. Natuurlijk hebben ze extra kosten als bouwadviseurs, werfleiders, showroom,een duurdere CEO... maar deze meerkost zal per woning toch niet meer dan 20k bedragen? Daar tegenover staat dat ze aankoopkorting krijgen op materiaal.

Dus ik vraag me af hoeveel ik zou kunnen besparen met alles in eigen beheer, heeft iemand dit onlangs in detail bekeken? Het budget van 375k is vrij limiet. Langs de ene kant zou een besparing van bv. enkele 10k dan wel mooi meegenomen zijn. Anderzijds ben je met SOD zeker van de eindprijs, en omdat dit nog net binnen limiet is geeft dit denk ik meer gemoedsrust.
De overweging is zeker niet verkeerd.

Ik heb met SOD gebouwd, zelfs 2 keer, en heb het verschil gezien tussen een goede en minder goede. (vraag me geen referenties, het is 20j+ geleden).

Het enige advies wat ik wil geven is:
- neem je eigen architect, en zorg dat die na elke belangrijke fase de zaak controleert
- leg alles wat je bij de SOD wil bestellen op voorhand vast of haal het er uit. (dus ook vloeren, keuken, tegelwerken, electriciteit, verwarming)

Alles wat je nadien toe voegt krijg je niet aan normale prijzen.

Dat is allemaal moeilijk te vergelijken.
Beste is idd prijs gaan vragen op basis van een deftig plan, meetstaat en lastenboek.
Hoe groter een firma is, SOD of niet, hoe beter zijn voorwaarden zijn bij de leveranciers.
Verder, de gebruikte materialen. De ene snelbouw is de andere niet, ook qua prijs.
Afvoerbuizen, PVC of PP of PE...
etc..

SOD's zijn er die graag zo snel mogelijk jehandtekening willen. En daar zit soms het addertje. Vanaf dan zit je in een zwakke positie.
De architect die via hun wordt aangeboden zal soms heel wat goedkoper uitvallen tov eigen keuze.
Dat hoeft geen probleem te zijn, maar zet je als koper wel zwakker bij eventuele problemen.

Dus eigen architect en daar deftig lastenboek en meetstaat mee opmaken en daarmee offertes gaan opvragen.

Stel je misschien eens eerst een andere vraag: Is 165 m² wel voldoende? Heb je een gezin of is het eerder voor koppel of max 1 kind?
Is er een kelder/zolder om rommel te stockeren? Anders ga je HEEL krap zitten met stockagemogelijkheden. Ik zie het nu in onze nieuwbouw van 210 m² bvo, maar wel volledig onderkelderd. GELUKKIG hebben we die kelder toch laten gieten, want ik zou niet weten hoe we anders met een gezin van 4 alles kunnen stockeren... :)

De prijzen kun je mijn inziens heel moeilijk vergelijken. Er is zoveel keuze op vlak van materialen, afwerking, enz...
Opgelet met die budgetten, je begint altijd aan X maar op het einde van de rit kom je toch uit op Y (en dat is altijd hoger...).

Wij werken met eigen architect en alles in loten getrokken. Niet de goedkoopste, maar wel heel tevreden over afwerking/opvolging.
Voor ons project zitten we rond 2.500 €/m² incl BTW (en incl kelder), maar uiteraard excl tuinaanleg en afwerking (verlichting, schilderen).
Bouw gestart in okt '22 en oplevering rond kerstmis.

Een SOD zal bij gebruik van dezelfde materialen altijd iets duurder zijn dan zelf bouwen, dat lijkt me ook logisch.
Zeker als je van plan bent veel zelf te doen kan je vnl. door het besparen op werkuren veel geld verdienen.
Alles heeft zijn voor en nadelen en alles heeft zijn valkuilen. Je moet zelf beslissen daarin, daar kan niemand je bij helpen.
Naar de winstmarges kijken van een SOD heeft niks te maken met hoeveel duurder ze zijn, die winstmarges liggen niet zo hoog.
Een SOD zal altijd ongeveer 5 a 10% duurder zijn en zeker nog wat meer als je zelf veel kan doen.
Maar goed, als je in zee gaat met een degelijke firma krijg je daar ook wat voor terug.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan