Prijs prefab betonbouw woning

wimlemal

Lid
Lid geworden
4 mei 2013
Waarderingsscore
31
Punten
18
@Pieter Van den Bussche ik vroeg me af wat het uiteindelijk geworden is?

Zelf aan het nadeken over beton prefab, ervan uitgaande dat het een goedkoper alternatief is dan traditionele bouw. (Het lijkt sneller, efficiënter, dus dat moet lonen in prijs, me dunkt!)

Zou het mogelijk zijn je plannen te delen vanwaar de offerte van 2018 is uit afgeleid? Ik zou graag eens kunnen vergelijken plan vs. eerste kostenraming.

Alvast van harte bedankt!
Dag Ewan,

Heb je topic Betonbouw topic al eens doorgenomen?
Hierin heb ik raming, prijzen, opties ( verschillende betonbouwmethodes) toegevoegd..

Goedkoper is het volgens mij niet, afhankelijk van je keuze. Heeft het voordelen = ja/ Heeft het nadelen = ja
Moet gewoon passen bij je bouwstijl, wensen, tijd, ontwerp,...

Betonlook uitzicht heeft een hogere kost dan traditionele bouw. Crepi of consoorten zijn veel goedkoper in afwerking, maar waarschijnlijk ook iets minder duurzaam. Ecologische voetafdruk van beton is dan weer een ander nadeel bv..

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
161
Punten
63
@julien ik doe zelfs 1+2! Prefab betonbouw is en blijft een industrieel getinte bouwstijl. Die in industriële omgevingen zeer efficiënt en snel is. Wij als belgen (en dan spreek ik voor vele andere mensen, mezelf exclusief) blijven heel hard hangen aan traditionele bouw.
Dus het lijkt me plausibel dat prefab betonbouw een goedkopere oplossing kan zijn, maar je moet wel met enkele consequenties kunnen leven..
Dus om bovengenoemde redenen denk ik dus effectief dat veel mensen bewust zo’n bouw niet zien zitten, of zeg ik nu heel gekke dingen?
Schaal.

je ziet hetzelfde in kleine onderdelen.
1 houten stoel maken kost een paar €100.
1 kunststof stoel maken een paar €10.000.

maak diezelfde stoel 1.000.000 keer en de prijs per stuk is voor hout een stuk lager en voor kunststof belachelijk laag.

Lid geworden
28 dec 2016
Waarderingsscore
18
Punten
18
@Pieter Van den Bussche ik vroeg me af wat het uiteindelijk geworden is?

Zelf aan het nadeken over beton prefab, ervan uitgaande dat het een goedkoper alternatief is dan traditionele bouw. (Het lijkt sneller, efficiënter, dus dat moet lonen in prijs, me dunkt!)

Zou het mogelijk zijn je plannen te delen vanwaar de offerte van 2018 is uit afgeleid? Ik zou graag eens kunnen vergelijken plan vs. eerste kostenraming.

Alvast van harte bedankt!
Ik ben uiteindelijk gegaan voor houtskeletbouw via de firma Arkana. De prijs lag ongeveer hetzelfde. Echter bij Concretehouse waar ik toen gaan horen was, moest je voor de afwerking nog met andere firma's werken dus meer coordinatiewerk. Wat de prijs betreft. Toen destijds was de prijs van de ruwbouw ongeveer hetzelfde tussen prefabbetonbouw en houtskeletbouw.

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
43
Punten
48
Prefab betonbouw heeft prijsvoordelen als je veel exact gelijke woningen plaatst, of een groot gebouw met een eenvoudige vorm. Voor 1 woning is het gewoon veel werk, en is het vooral sneller op de werf.

Bovenaan