Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

prijs plat dak vs tentdak/schilddak

• Tags daken dakisolatie epdm hellend dak plat dak
  • kv12

Actief Lid
    Lid geworden
    23 okt 2024
    Waarderingsscore
    79
    Punten
    28
    hallo,

Ik heb veel opzoekwerk gedaan maar kan me moeilijk baseren op de kosten ervan , mss (hopelijk) heeft iemand er recent ervaring mee en kan me een beetje een idee geven .

Ik weet dat materiaalprijzen keuzes zijn en sterk kunnen verschillen in prijs .
    - heeft iemand een idee wat de totale kost voor een plat dak voor een vierkant gebouw van 10x10meter kost , dus vierkant dak 100m².(incl timmer(bij houtbouw) of predallen , islatie , hellingchape en epdm.
    - voor hetzelfde huis een tentdak 35° met sneldekpannen (dus de daktimmer mee gerekend , isolatie , onderdak , sneldek ) bij het tendak dient best de het plafond geisoleerd te worden alsook het dak zelf denk ik , anders zit de warmte op zolder .
    (het zou een zolder worden voor technieken en opslag , geen ramen , platdak ook geen dakramen).

ik heb het zo specifiek mogelijk proberen specifieren , mocht iemand een idee hebben door recente ervaringen van prijzen voor zowel de materialen als de werkuren , wil ze graag los van elkaar kunnen beoordelen

alvast hartelijk bedankt

kv

40000 plat dak in hout, 55000 tentdak.

2 seconden raming, maar zal er niet ver af zitten. Voor echte raming moet je nog een stuk specifieker gaan.

Plat dak kost netto minder per af te dekken vierkante meter dak, maar je hebt je muren nog nodig om dat verdiep te gebruiken terwijl dat meezit in je hellend dak. Wij zitten met een plat dak van 15 en 1 van 65 vierkante meter, zou eens in de offertes moeten duiken maar reken je met de muren mee dan komt plat dak duurder uit, per vierkante meter. Maar netto meer te doen met de ruimte

• Leuk
    Waarderingen: kv12
    Plat dak kost netto minder per af te dekken vierkante meter dak, maar je hebt je muren nog nodig om dat verdiep te gebruiken terwijl dat meezit in je hellend dak. Wij zitten met een plat dak van 15 en 1 van 65 vierkante meter, zou eens in de offertes moeten duiken maar reken je met de muren mee dan komt plat dak duurder uit, per vierkante meter. Maar netto meer te doen met de ruimte
    plat dak da's pakweg 40cm extra hoogte buitenmuren als ik correct heb? ik reken 270cm hoogte gelijkvloers + 30cm plafond +40cm hoogte dakrand , dus buitemuur 3.4m hoog

40000 plat dak in hout, 55000 tentdak.

2 seconden raming, maar zal er niet ver af zitten. Voor echte raming moet je nog een stuk specifieker gaan.
    dat lijkt mij vrij duur, mijn ontwerp met met zadeldak (grondoppervlak 9x8.48m) had ik naar een hsb bouwer gestuurd waar je zelf veel kan meebouwen, zonder een offerte op maat te maken gaf hij op dat er recent een verglijkbarewoning gerealiseerd was en die mensen deden ook veel zelf (dak is geen optie bij hun om zelf te doen, andere delen vd bouw wel ) maar casco met dakbedekking en houten buitengevelbekledeing en dus ramen en deuren erin was het een kleine 80.000 euro excl btw . (9x8.48 , is kleiner dan 10x10 dat besef ik wel maar niet in die mate dat die 55000 zou halveren of nog minder wss)

Met een puntdak heb je een verdiep als je muurkes 30cm hoog zijn, met een plat dak moet je 250 minstens doen om een verdiep te hebben. Dus met zijgevel van 340 en een plat dak heb je slechts 1 bruikbaar verdiep

• Leuk
    Met een puntdak heb je een verdiep als je muurkes 30cm hoog zijn, met een plat dak moet je 250 minstens doen om een verdiep te hebben. Dus met zijgevel van 340 en een plat dak heb je slechts 1 bruikbaar verdiep
    Ja mijn laatste ontwerp is laagbouw geen kamers boven, met platdak zowiezo niks boven en met puntdak zonder ramen enkel stockage/ technische ruimte.

De roostering voor de zolder moet je toch hebben bij een zadeldak, dus dat is een kost die je al niet moet meerekenen in de kost van het plat dak.
    Dan blijft er nog de dakdichting en isolatie, en dat zal op 120 a 150€/m2 uitkomen. Bij zadeldak mag je op 230 tot 250€/m2 rekenen, en je hebt 1,4 keer meer oppervlak en zelfs nog meer als je oversteken wil. Je hebt natuurlijk meteen dubbel zoveel leefruimte voor een zeer lage prijs per m2.

Afvoeren nog bij te tellen.

Laatst bewerkt:
    • Leuk
    De roostering voor de zolder moet je toch hebben bij een zadeldak, dus dat is een kost die je al niet moet meerekenen in de kost van het plat dak.
    Dan blijft er nog de dakdichting en isolatie, en dat zal op 120 a 150€/m2 uitkomen. Bij zadeldak mag je op 230 tot 250€/m2 rekenen, en je hebt 1,4 keer meer oppervlak en zelfs nog meer als je oversteken wil. Je hebt natuurlijk meteen dubbel zoveel leefruimte voor een zeer lage prijs per m2.

Thanks, hier kan ik wat mee 👍

Dit zijn geen materiaal prijzen alleen maar inclusief plaatsing, juist?

Tja. Dat klinkt als het zoveelste topic waar iemand komt vragen of hun eigen goedkopere raming toch niet realistischer zou zijn dan de duurdere.
    De goedkoopste wint en nadien komt TS dan bedrogen uit :)

Tja. Dat klinkt als het zoveelste topic waar iemand komt vragen of hun eigen goedkopere raming toch niet realistischer zou zijn dan de duurdere.
    De goedkoopste wint en nadien komt TS dan bedrogen uit :)
    jou raming is dat incl. plaatsing of enkel de materialen? indien incl plaatsing , hoe denk je dat de verhouding materialen/arbeidskost is ? 50/50?

Dat is geplaatst excl btw.
    Je moet echter ook nog de tipgevels bijrekenen aan 250€/m2 ex btw. En best ook de zijgevels 60cm hoger voor extra bewoonbaar oppervlak.

Prijzen zijn paar jaar oud, dus misschien is het al wel iets meer. En voor een kleiner dak kan de overhead wel wat zwaarder doorwegen ook.

Dus eigenlijk kom ik dezelfde prijs uit als @Caroto.

• Leuk

Dat is geplaatst excl btw.
    Je moet echter ook nog de tipgevels bijrekenen aan 250€/m2 ex btw. En best ook de zijgevels 60cm hoger voor extra bewoonbaar oppervlak.

Prijzen zijn paar jaar oud, dus misschien is het al wel iets meer. En voor een kleiner dak kan de overhead wel wat zwaarder doorwegen ook.

Dus eigenlijk kom ik dezelfde prijs uit als @Caroto.

Bedankt voor de reactie :
    ik ben van plan alles zelf te doen , voor buitenmuren kom ik uit op 95-125euro/m²
    -porotherm+lijm (incl btw) 34.5euro /m²
    -PIR heb ik 20euro/m² incl btw geteld
    -de baksteen van mijn voorkeur 66.5euro/m² (indien te duur een goedkopere bleke steen aan 45euro/m²

klopt dan idd dat arbeid 50% is ongeveer , materialen 125euro/m² , geplaatst 250 euro/m²

ik zou kiezen voor een tentdak , dus geen tipgevels (scheelt qua stelling/bouwkraan etc.) en geen ramen , de zolder zou dan louter stockage /technische ruimte worden .

dit is het concept , ofwel plat dak ofwel tentdak , estetisch kan ik het verschil goed beoordelen, de prijs bij benadering was moeilijker maar jullie antwoorden geven me wel een idee , bedankt!
    1737530738028.png

Zo’n tentdak is wel veel duurder (omwille van de complexiteit), en veel moeilijker om zelf te doen.
    Bovendien brengt niks op qua nuttige ruimte. Zeer dure grap.
    Ook kut voor zonnepanelen.

Zo’n tentdak is wel veel duurder (omwille van de complexiteit), en veel moeilijker om zelf te doen.
    Ah, ik dacht net beter voor zonnepanelen?

offerte binnen via online aanvraag bij firma a la "easykit" , dus voor zelfbouwers .
    100m² komt op om en bij de 10000euro (incl isolatie 14cm , dakrandafwerking , waterafvoer etc.
    da's dus zonder de onderliggende structuur .
    predallen en hellingchape kwam ik na wat opzoekwerk rond de 100/m²

nuttige ruimte valt te betwisten , geen ramen maken het niet bruikbaar als leefruimte maar als je beneden groter moet maken of "leefruimte met ramen etc" moet opofferen als technische ruimte en of stockage dan is die ruimte onder het dak wel "nuttig" te noemen vind ik

Zo’n dak als op jouw foto is misschien 1,5m hoog in de top. 1m verder is daar nog 1m over. Wat je daar qua techniek hoopt kwijt te raken zal toch niet veel zaaks zijn. Een ventilatieunit misschien.
    Voor die prijs kan je wellicht enkele m2 extra beneden bouwen.

Wat PV betreft: je hebt door die vorm heel weinig benutbare oppervlakte in een goede richting. Rechthoekige panelen in een driehoek inpassen valt nogal tegen. Ook veel extra bevestigingsrails en werk nodig, dus alweer prijs omhoog.

Zo’n dak als op jouw foto is misschien 1,5m hoog in de top. 1m verder is daar nog 1m over. Wat je daar qua techniek hoopt kwijt te raken zal toch niet veel zaaks zijn. Een ventilatieunit misschien.
    Voor die prijs kan je wellicht enkele m2 extra beneden bouwen.

Wat PV betreft: je hebt door die vorm heel weinig benutbare oppervlakte in een goede richting. Rechthoekige panelen in een driehoek inpassen valt nogal tegen. Ook veel extra bevestigingsrails en werk nodig, dus alweer prijs omhoog.
    Ok op die render is het dak redelijk plat, was als voorbeeld, ik zou voor 30-35° gaan.
    Kwam op een 6*6 meter ongeveer waar je 1m 80 vrije hoogte hebt

Afvoeren nog bij te tellen

hoe is die 250euro/m² berekend? het effectieve dakoppervlak of een dak voor 100m² vloeroppervlak aan 250x100= 25000euro?

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Terug
Bovenaan