• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Prijs plaatsing prefab betonnen trap

Lid geworden
7 jul 2019
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik moet voor mijn nieuwbouwproject een keuze maken tussen een prefab betonnen trap of een ter plaatse gegoten betonnen trap.
Het gaat om 4 trappen in het totaal, elk 16 treden en 3 van de 4 trappen zijn verdreven trappen.
Voor zover ik snap zijn dit de voor/nadelen:
* Prefab trap: meteen trap op werf, geen bekleding meer nodig.
* Gegoten trap: goedkoper om te maken, dure afwerking nodig omdat het niet zo egaal kan gegoten worden als prefab.

Op zich ben ik geneigd voor prefab te gaan maar het voorstel van onze aannemer gaat als volgt:
- Ter plekke gegoten trap: 8.200 EUR excl. btw.
- Prefab trap: 22.000 EUR excl. btw.

Ik was nogal geschrokken van de mate waarin prefab trappen duurder aangerekend worden door de aannemer.
Ik deed zelf navraag bij de firma die de trappen maakt en daar kom ik rond de 12.000 EUR voor het maken van de prefab trappen.
Ik vermoed dat er 4 transporten nodig zijn, maar dan zou ik denken dat ik voor de plaatsing en transport iets van een 2.000 à 3.000 EUR bij zou moeten tellen en dan kom ik aan max. 15.000 EUR en dus geen 22.000 EUR.
Als ik mijn aannemer dit voorleg dan zegt hij dat een betonnentrap plaatsen nu eenmaal veel werk is.
Klopt dat?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Heb je de keuze om trap door een ander te laten uitvoeren?
Want dat bepaalt soms ook de prijs ....

Bekleden, dat maakt je maar zo duur als je zelf wil. Waar komt de trap, want prefab onbekleed ...
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Wat je vergeet is dat die prefab trap versleten is na uw bouw.
Er valt mortel op, lijmen, hamers die vallen, pur gemorst, ... Je blijft achter met een trap die lelijk is en hebt alsnog een afwerking nodig.
 
Lid geworden
7 jul 2019
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
1
Prefab trap wordt volledig ingepakt van bij fabrikant.
Mortel en pur zou er dus niet aan mogen kunnen.
De hamer die valt dat is idd een probleem, maar daarvoor zouden de treden met houten planken beschermd worden.
Wat ik vooral niet snap is de hoge prijs voor de plaatsing van 7.000 EUR (volgens mijn schatting) van de 4 prefab trappen.
De trappen komen in een traphal die gemeenschappelijk is met een studio die ook in het gebouw komt.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Wanneer ben je deze prijs aan het vragen?
Heb je reeds contract met bv. een SOD of heb je nog geen contract en ben je nog aan het onderhandelen?
Indien.er wel al een contract is, wat is er dan voorzien?
Qua plaatsingskost, daar moet je architect toch ook een redelijke inschatting van hebben.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Ik denk dat de TS belangrijke dingen vergeet in zijn prijsanalyse!
Bv: De huur van een telescopische hijskraan, de machinist en de werfsignalisatie, de nodige vergunningen, ...
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Prijs aankoop : 12.000 euro
Winstmarge op aankoop : 1.200 euro
Prijs transport : 1.500 euro
Prijs telescoop kraan : 2.500 euro
Prijs werk aannemer plaatsen trappen : 4.800 euro = 9 werkdagen.

Dat lijkt me inderdaad aan de hoge kant.
Ik vermoed dat men graag evenveel winstmarge op  de prefab trap wil nemen als op de gegoten betontrap. :)  
Als je rekent in materiaalkost en werkuren zal de gegoten betontrap een veel groter winstpercentage hebben dan de prefab trap.
 Al lijkt het me niet dat een andere aannemer dit veel goedkoper zal doen.  

Ikzelf wil in de toekomst ook een prefab trap. Ik zou deze liefst naakt (niet ingepakt) geleverd en ingebouwd zien worden zodat je zeker bent dat alles in orde is.
Dan pak ik hem daarna wel zelf in.
Plastic krimpfolie, hout erop, en terug plastic en dan komt er helemaal niets aan zo'n trap.
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Caroto schreef: ...
Prijs transport : 1.500 euro
Prijs telescoop kraan : 2.500 euro

Afhankelijk van hoeveel trappen erop 1 transport kunnen zal deze prijs enorm varieren.  
Ook de prijs van de kraan kan je onmogelijk bepalen zonder de details te kennen. gewicht, afstand enz.  
Kunnen de vier trappen in 1 keer geplaatst worden (weinig waarschijnlijk) of moet de kraan 4 keer terugkomen.
transport moet dan misschien ook in 4 keer gebeuren.  transport en plaatsing kunnen ook gecombineerd worden met een autolaadkraan.
Met andere woorden, zonder extra info kan je hier onmogelijk een prijs op plakken.
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Caroto schreef: ...

Ikzelf wil in de toekomst ook een prefab trap. Ik zou deze liefst naakt (niet ingepakt) geleverd en ingebouwd zien worden zodat je zeker bent dat alles in orde is.
Dan pak ik hem daarna wel zelf in.
Plastic krimpfolie, hout erop, en terug plastic en dan komt er helemaal niets aan zo'n trap.

Alle trappen die ik al geplaatst heb met de kraan waren, zoals je zegt, niet ingepakt en worden achteraf na plaatsing beschermd.
 
Lid geworden
7 jul 2019
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
1
Tom DV zei:
Caroto schreef: ...
Prijs transport : 1.500 euro
Prijs telescoop kraan : 2.500 euro

Afhankelijk van hoeveel trappen erop 1 transport kunnen zal deze prijs enorm varieren.  
Ook de prijs van de kraan kan je onmogelijk bepalen zonder de details te kennen. gewicht, afstand enz.  
Kunnen de vier trappen in 1 keer geplaatst worden (weinig waarschijnlijk) of moet de kraan 4 keer terugkomen.
transport moet dan misschien ook in 4 keer gebeuren.  transport en plaatsing kunnen ook gecombineerd worden met een autolaadkraan.
Met andere woorden, zonder extra info kan je hier onmogelijk een prijs op plakken.

plan is gekend dus die parameters kan ik je ook doorgeven:
* 3 transporten:
1. 2 trappen van verdieping 0 naar 1
2. 1 trap van verdieping 1 naar 2
3. 1 trap van verdieping 2 naar 3
3 van de 4 trappen komen in traphal tegen de straatkant, 1 trap komt op 8 m van straatkant van verdieping 0 naar 1.
Bij navraag blijkt dat de fabrikant dit met een vrachtwagen met kraan erop brengt.
Het lijkt me dus dat wat Caroto zegt wel eens realiteit zou kunnen zijn, aannemer heeft met plaatsen van prefab trap minder werk maar wil zijn marge van zelf gegoten trap niet kwijt.
Als aannemer bij de plaatsing van de zelfgegoten trap 50% marge neemt op 8.200 EUR dan komt de plaatsingsprijs die hij aanrekent (4.800 EUR) voor prefab trap hier dicht bij in de buurt. 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
En wat belet u van elders prijs te vragen?
 
Lid geworden
7 jul 2019
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mario_ zei:
En wat belet u van elders prijs te vragen ? 

Niets,  maar ik hoop via dit forum eerst wat meer inzicht te krijgen in wat een realistische prijs is.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Als het je vaste, reeds gekozen aannemer is die heel je ruwbouw doet kan je toch moeilijk, en vooral niet goedkoper, een andere aannemer laten komen om de installatie van deze trappen te doen?
Lijkt me praktisch wel heel moeilijk uitwerkbaar?

Transport en plaatsing in drievoud zal al snel boven mijn geschatte combinatie van 1.500 + 2.500 euro overtreffen.
Ben je zeker dat dit niet in de totaalprijs van aankoop trap zit?
En dus bovenop de aankoopprijs komt?
Bovendien lijkt het me zoals eerder gezegd een hoge prijs, maar niet abnormaal.
Iedereen wil iets verdiene, hé 
devil_smile.png


 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
julesd schreef:
Mario_ schreef:

En wat belet u van elders prijs te vragen ? 

Niets,  maar ik hoop via dit forum eerst wat meer inzicht te krijgen in wat een realistische prijs is.

Enkele offertes opvragen geeft u ook een inzicht, meestal meer gebaseerd op uw situatie. Want vanachter ons scherm kunnen wij veel moeilijker een situatie beoordelen, dan een expert ter plaatse
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan