• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Prijs per m² voor nieuwbouw

Lid geworden
9 nov 2015
Berichten
300
Waarderingsscore
6
Punten
18
Dag allemaal,

We zijn aan het overwegen om een grond te kopen en daar een nieuwbouwwoning op te plaatsen.
Er is een grond die ons interesseert die het toelaat een halfopen bebouwing te plaatsen met hellend dak. Breedte 7m, Lengte gelijkvloers 15m, verdiep 12m.
Vaak zie ik op het internet richtprijzen per m² (€ 1.600 à 1.700/m² incl. architectenkosten en btw).

De vraag is nu wat het totaal aantal bebouwbare oppervlakte is voor de gegeven afmetingen?
1. Dien je enkel de oppervlakte gelijkvloers + eerste verdiep tellen  = 105m + 84m = 189m²?
2. Dien je daar bovenop ook de zolder tellen (ruimte onder dak)?
3. Wat met een vrijstaande garage? Zelfde prijs/m²? Vermoedelijk niet.
Graag had ik een ruw idee gehad van wat zo'n nieuwbouw zou kosten? Uiteraard, zouden we bij een architect langs gaan wanneer het concreet wordt.
Alvast bedankt voor jullie feedback.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Heeft de BTW jou gevraagd om een aangifte te doen of ga je dat uit eigen beweging doen ? Want sinds ergens in 2019 of zo moet je alleen nog een aangifte doen als men daar jou echt om vraagt.
Ik heb een standaardformulier ontvangen van de dienst Financiën.

Als jullie spreken over 1800/2000€ per m2, is dat dan met bouwgrond inbegrepen?
Wanneer heb je dit formulier ontvangen?

Want ik heb ook zoiets gekregen in het begin van mijn bouwproces (2016). Uiteindelijk heb ik dit niet ingediend wegens de reden dat Woubeir aanhaalt. Intussen 2j na ingebruikname en nog steeds geen uitnodiging voor de BTW ontvangen.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Sinds de zomer van 2018 (als ik me niet vergis) is de aangifteregeling volledig veranderd. Zelf moet je niets meer doen en is de administratie die zelf bepaald of ze meer wil weten over jouw nieuwbouw. In eerste instantie krijg je dan een formulier dat je gewoon moet invullen zonder bewijsstukken. Vaak is dit blijkbaar al genoeg en moet je verder niks meer doen. De administratie kan je eventueel vragen om inderdaad ook nog de bewijsstukken op te sturen, maar ik heb de indruk momenteel dat als men dat inderdaad vraagt, je echt pech hebt.
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
3 jun 2019
Berichten
154
Waarderingsscore
14
Punten
18
Heeft de BTW jou gevraagd om een aangifte te doen of ga je dat uit eigen beweging doen ? Want sinds ergens in 2019 of zo moet je alleen nog een aangifte doen als men daar jou echt om vraagt.
Ik heb een standaardformulier ontvangen van de dienst Financiën.

Als jullie spreken over 1800/2000€ per m2, is dat dan met bouwgrond inbegrepen?
Wanneer heb je dit formulier ontvangen?

Want ik heb ook zoiets gekregen in het begin van mijn bouwproces (2016). Uiteindelijk heb ik dit niet ingediend wegens de reden dat Woubeir aanhaalt. Intussen 2j na ingebruikname en nog steeds geen uitnodiging voor de BTW ontvangen.

Ik heb het formulier ontvangen kort nadat we hier komen wonen zijn. Moest dan wachten op de betekening van het KI, dit ondertussen een maand geleden ontvangen, vanaf dan 3 maand de tijd om op te sturen.

Zonder lijkt mij want de prijzen van bouwgrond verschillen daarvoor te veel van streek tot streek.
Inderdaad, dat is logisch. Maar ik weet dat we niet de goedkoopste materialen gebruikt hebben en toch geen hoog bedrag per m2. Had dit nog niet eerder zo uitgerekend... nu pas een totaal gemaakt. Weliswaar zijn de zolder en garage in minder 'dure' afwerking. Kan voor deze de helft nemen. Dan kom ik aan ong. 313m2 = 1293€/m2 excl btw.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
En wanneer zijn jullie er er gaan wonen ?
Welke code heeft dat formulier ? 111 B57 ? Of 106.3 ?
 
Laatst bewerkt:

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Bij mijn KI documenten zat geen uitnodiging voor de BTW. Dan ben jij de gelukkige denk ik!
Ik had wel 3 maanden de tijd om het KI te betwisten.
Als ik akkoord ging met het KI, moest ik niets doen.
 
Lid geworden
3 jun 2019
Berichten
154
Waarderingsscore
14
Punten
18
Bij mijn KI documenten zat geen uitnodiging voor de BTW. Dan ben jij de gelukkige denk ik!
Ik had wel 3 maanden de tijd om het KI te betwisten.
Als ik akkoord ging met het KI, moest ik niets doen.

Als ik me niet vergis heb ik het formulier voor btw afzonderlijk ontvangen. Niet samen met KI.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Bij mijn KI documenten zat geen uitnodiging voor de BTW. Dan ben jij de gelukkige denk ik!
Ik had wel 3 maanden de tijd om het KI te betwisten.
Als ik akkoord ging met het KI, moest ik niets doen.

Als ik me niet vergis heb ik het formulier voor btw afzonderlijk ontvangen. Niet samen met KI.
Dan ben je inderdaad één van de gelukkigen, vrees ik. ?
 

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
Hoi

ik ben de btw-aangifte aan het invullen en heb alle facturen samen geteld. Ik kom voor 370m2 (zolder 81m2 en garage 36m2 incl.) oppervlakte op 405.000€ btw excl. Dat komt op 1095€/m2 btw excl.
Als ik architect, tuin en nutsvoorzieningen eruit haal krijg ik een totaal van 370.000€, dit komt op ong. 1000€/m2. Nu heb ik schrik voor de btw-aangifte :(

Hoe komen jullie dan aan 1800€-2000€/m2? Ons totaal is zeker niet niks maar als ik uitreken per m2, schrik ik wel...
We hebben een warmtepomp, overal vloerverwarming, zonnepanelen, leefkeuken met burootje, dressing, tamelijk dure vloertegel, ramen Reynaers, gemetst tuinhuis, 2 stalen deuren met glas, enzo...
Zolder is schilderklaar en voorzien van laminaat.

Wat denken jullie? Kan natuurlijk enkel de facturen indienen die ik heb...

Alvast bedankt!
Volgens mij meer dan genoeg facturen.
Hoe groter hoe goedkoper per M2, dat is nu eenmaal zo.
Geen zorgen maken.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Hoi

ik ben de btw-aangifte aan het invullen en heb alle facturen samen geteld. Ik kom voor 370m2 (zolder 81m2 en garage 36m2 incl.) oppervlakte op 405.000€ btw excl. Dat komt op 1095€/m2 btw excl.
Als ik architect, tuin en nutsvoorzieningen eruit haal krijg ik een totaal van 370.000€, dit komt op ong. 1000€/m2. Nu heb ik schrik voor de btw-aangifte :(

Hoe komen jullie dan aan 1800€-2000€/m2? Ons totaal is zeker niet niks maar als ik uitreken per m2, schrik ik wel...
We hebben een warmtepomp, overal vloerverwarming, zonnepanelen, leefkeuken met burootje, dressing, tamelijk dure vloertegel, ramen Reynaers, gemetst tuinhuis, 2 stalen deuren met glas, enzo...
Zolder is schilderklaar en voorzien van laminaat.

Wat denken jullie? Kan natuurlijk enkel de facturen indienen die ik heb...

Alvast bedankt!
Volgens mij meer dan genoeg facturen.
Hoe groter hoe goedkoper per M2, dat is nu eenmaal zo.
Geen zorgen maken.
Ja, maar dat gaat maar deels op. Wij zitten met 210m² rond de 350k (excl.). Dat maakt ongeveer 1 666/m².
Ons allereerste ontwerp was 226m² + 32m² carport/overkapping inkom + 14m² overkapping terras (terras zelf niet inbegrepen). Alles samen goed voor een prijs rond de 435k.

Ik kom dus geenszins in de buurt van @Onsdroomhuis2019 :)
Ok, dit zijn SOD-prijzen, maar dan nog ...
 
Lid geworden
3 jun 2019
Berichten
154
Waarderingsscore
14
Punten
18
En wanneer zijn jullie er er gaan wonen ?
Welke code heeft dat formulier ? 111 B57 ? Of 106.3 ?

Het is een 111 B57. Welk verschil zit er tussen de 2?
Heeft men uitdrukkelijk om de bewijzen (dus facturen en zo) gevraagd ?
111 B57 is het nieuwe, 106.3 is het oude formulier.

Ik moet enkel het formulier invullen en mailen. Facturen, plannen enz.. 5 jaar bewaren. Als ze tevreden zijn komt er geen verder onderzoek.
Bedankt voor de antwoorden!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan