Prijs Niko home control nieuwbouw

Lid geworden
19 mrt 2021
Waarderingsscore
20
Punten
18
Ik had een vraagje hoeveel demotica van Niko zou kosten. (Niko Home control)
om een idee te geven er zouden 64 stopcontacten komen, 21 licht punten, 29 drukknopen.
we willen ook rolluiken gaan plaatsen in onze nieuwbouw deze willen we ook laten werken met Niko Home Control. Wil nu niet aan alle vensters drukknoppen totaal 13 vensters
zou het wel interessant vinden om ook het verbruik te kunnen aflezen zowel van elektriciteit, water en gas.
Over of we 2 kringen zouden laten dimmen dat weet ik nog niet. nooit mee gewerkt.
We gaan vloerverwarming leggen zou wel leuk zijn moesten we dit ook met Niko Home Control kunnen regelen (maar afzonderlijk in de kamers moet niet)
We hebben een D ventilatie, maar nu hebben we dat ook daar regelen we nooit iets mee, gaat automatisch harder als het moet. zou dat niet direct toevoegen bij Niko Home Control.
willen Niko Touchscreen 3 - Niko Home Control centraal in de living om alles mee te bedienen. en Niko Video buitenpost met aanraaktoets voor Niko Home control. (Niko Compacte 2-draads videobuitenpost gaat blijkbaar niet om de touchscreen)

Nog enkele vraagjes.
-De stopcontacten moeten die per stopcontact naar een schakelmodule gaan ? of kan je meerdere stopcontacten die naast elkaar zijn parallel zetten ? (heb je minder modules nodig)
Is het ook mogelijk om Google assistent toe te voegen of heb je daarvoor nog extra's nodig?
we gaan voor Pure Piano Black uitvoering.

ik heb wel gelezen dat er goedkoper systemen bestaan maar dat die van Niko toch gemakkelijk zouden zijn.

dit zou de onderverdeling zijn, moest ik nog iets vergeten zijn of tips altijd welkom.

Inkomhal: 1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
1 stopcontact.

Wc: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.

Eetruimte: 1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
3 stopcontacten.

Zitruimte: 1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
1 utp aansluiting/ coax aansluiting.
1 stopcontact tv
2 stopcontacten homecinema
1 stopcontact Blu-ray speler
1 stopcontact multiroom
1 stopcontact Google Home
4 stopcontacten

Keuken: 1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
1 stopcontact ledstrip keuken
3 stopcontacten boven werkblad.
1 stopcontact nespresso.
1 stopcontact koelkast.
1 stopcontact dampkamp.
1 stopcontact oven.
1 stopcontact microgolfoven.
1 stopcontact kookplaten.
1 stopcontact vaatwasser.

Berging: 1 lichtpunt met sensor bediend.
1 stopcontact wasmachine.
1 stopcontact droogkast.
1 stopcontact diepvries.
2 stopcontacten.

Badkamer: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
2 stopcontacten.
1 voeding verlichting badkamermeubel.
1 schakelaar verlichting badkamermeubel.

Wc boven: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.

Nachthal: 1 lichtpunt op 4 plaatsen bediend.
1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
1 stopcontact.

Slaapkamer 1: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
6 stopcontacten.

Slaapkamer 2: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
6 stopcontacten.

Slaapkamer 3: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
1 utp aansluiting.
6 stopcontacten.

Zolder: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
1 stopcontact ventilatiesysteem.
1 stopcontact verwarming + sturing.
6 stopcontacten.

Buiten: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend aan inkomdeur.
1 lichtpunt op 1 plaats bediend aan achterdeur.
1 lichtpunt op 1 plaats bediend tuinhuisje.
1 lichtpunt met schemerschakeling tuin.
1 stopcontact buiten aan de muur.
4 stopcontacten tuinhuisje.

Belinstallatie: Niko Video buitenpost met aanraaktoets voor Niko Home control

Schakelkast: 2 stopcontacten
overige automaten

Totaal stopcontacten 64

Totaal lichtpunten 21

Aantal drukknoppen 29

Bijlagen

• schema.jpg
    schema.jpg
    425,1 KB · Weergaven: 151
Coax is wellicht binnen enkele jaren geschiedenis, maar leg liever toch genoeg utp's. Stopcontacten moet je enkel schakelen waar het nut heeft, niet zomaar omdat het kan. Lichten dimmen is dan wel weer leuk, kan je sferen mee maken... maar dit hangt enorm samen met je lichtplan. Meerprijs tegenover klassiek, inclusief videofoon en touch screen? Ergens rond de 10000€.
Wanneer je de installatie laat plaatsen zou dat inderdaad de meerprijs kunnen zijn. Wij hebben hier de volledige installatie (zoals beschreven) ZELF geplaatst en hebben in totaal (met alle lichtarmaturen erbij) ongeveer €11.000 uitgegeven. Een meerprijs van € 10.000 is dit dus -voor ons als zelfplaatser- zeker niet geweest.

Aangezien ik van de TS lees dat deze enkele delen achteraf zelf zou doen, is het misschien toch de moeite om te kijken naar een zelfbouwpakket. Maar ook daar moet je jezelf goed bij voelen uiteraard.

Stel mij toch vaak de vraag of dat zelf doen, iets is waar je aan moet beginnen met 0,0 ervaring met eender wat van handenarbeid :cautious:

De zolder laat je niks doen? Dat brengt toch amper iets op?
Beter met je installateur afspreken dat jij slijpt, kapt, boort (1dag=€500), kabels leggen (3 dagen =€1500) en stopcontacten plaatsen (1 dag = €500)

Deze geeft een voorbeeld prijs voor niko home control installatie.

Ik ben ook met een nieuwbouw bezig en heb voor een gelijkaardige installatie een offerte gevraagd (zelfbouw wel). Van de geschakelde stopcontacten zagen we het nut er niet van in & hebben we het er dan ook uit gelaten. Wel UTP in elke kamer voorzien en bewegingssensors in de gang. De vloerverwarming sturen we ook met buitenvoeler aan (geen connectie met nhc). Al dit voor dezelfde redenen zoals Maarten al aangaf. Als ik de offerte heb geef ik een overzicht, doe die dan 2x en je hebt een ruw idee wat het kost om het te laten doen :)

Alle rolluiken van de benedenverdieping zitten op het touchscreen, geen aparte knoppen voorzien (6rolluiken).
Dit willen we ook graag, hoe heb je dit gedaan? Welke motor gebruikt icm welke nhc controller? En wat heb je van ventilatie genomen? Hier waren van plan duco met vochtsensor in badkamer & co2 in living/hoofdslaapkamer.
De rolluiken zijn geplaatst door de buitenschrijnwerker, met volgende modules: SELVE-SP-Motoren.
Daarvoor de motormodules van NHC gebruikt, maar geen drukknoppen. Enkel op de slaapkamers kan je via een standaard drukknop werken (1x drukken op, 1x stop, 1x neer), niet met de rolluikschakelaars.

Ventilatie heb ik een Ubbink Ubiflux w400 zitten. Deze gaat er binnenkort uit en het nieuwe model (vigor) erin.
Zie andere post, problemen mee gehad.

Geen vocht/CO2 genomen, enkel aansturing via tijd/gebruik wc/badkamer, ...

Ik zou een lijst maken van de stopcontacten die je wil kunnen bedienen.
Een eenvoudige leeslamp, kerstboom, ... kan je makkelijk uitschakelen. Veel toestellen gaan hier niet goed mee om en staan beter in 'standby'.
Wij hebben een drietal gestuurde stopcontacten, op een relais dat door de schakelmodule aan/uit gezet kan worden. Relais is nodig om veilig te werken, zo onderbreek dubbelpolig. Op één relais kan je meerdere stopcontacten aansluiten. Zelfde regel als het aantal stopcontacten per circuit.

Qua lichtpunten: veel ruimtes heb je geen schakelaar nodig, maar wil je volgende hebben: beweging en donker => licht aan.
Dit kan je met een gewone bewegingssensor doen, of via een minimelder van NHC. Voordeel van via Niko te werken is dat je het ook op 'leefruimtes' kan toepassen.
Stel: living heb je liefst lichten op dimstand bij TV kijken, maar als er bezoek is mogen ze wel op beweging werken, ... dit kan je via 'sferen' instellen.
Je activeert met een knop/app/tijdstip/.. die sfeer en zo neemt je lichtpunt het gedrag aan wat je wil.
Schakelaars kosten ook veel centjes, hier kan je veel op besparen. Wij hebben 11 schakelaars zitten, waarvan nog een 3tal 'teveel'.

Verwarming had ik gekoppeld, zou ik niet meer doen. Nu gebruik ik de sensoren van Niko enkel nog om rolluiken te sturen (te warm = stukje dicht).
Voor vloerverwarming best volledig op je buitensensor gaan werken en je stooklijn/voetpunt goed instellen. Niko kan niet moduleren, zal sowieso meer verbruiken.

Alle rolluiken van de benedenverdieping zitten op het touchscreen, geen aparte knoppen voorzien (6rolluiken).
We hebben ook een sfeerschakelaar geplaatst, waar we snel kunnen bepaalde zaken aansturen. (alle rolluiken gelijkvloers open/dicht, lichten in TV stand, opstaan winter/zomer, ...)

Ik zou misschien wat meer UTP voorzien? Toch zeker om een WIFI AP te hangen, misschien IP camera's (buiten).

Ventilatie hebben we toch laten samenwerken met de domotica. Bij het douchen gaat hij hoger, 's nachts wat lager, ...
Je hebt iets meer mogelijkheden met een kleine meer kost.
Ik ga zeker een lijst maken van wat is zou willen sturen, en met een minimelder werken. Heb je je in de leefruimtes ook sensoren geplaatst ?
Als ik meer utp zou voorzien en ze daadwerkelijk allemaal zou gebruiken dan ga ik ook met een switch moeten werken.
We hebben nu ook ventilatie en geen demotica, maar bij het douchen gaat deze nu ook hoger en s'nachts lager.
Ik heb (nadien gezien) veel te weinig sensoren geplaatst. In de hal hangt er één, maar zou beter twee genomen hebben. Niet op het maximale van bereik werken, dan reageren ze wat traag.
Leefruimtes hangen er geen, maar ik zou er nog bijhangen (model naast de schakelaar).
Elke ruimte kan dit eigenlijk gebruiken :)

Sowiezo zal een (POE)switch nodig zijn denk ik. Mini patchkast zou ik ook nog plaatsen. Proper en niet duur.

Een eenvoudige leeslamp, kerstboom, ... kan je makkelijk uitschakelen. Veel toestellen gaan hier niet goed mee om en staan beter in 'standby'.
Wij hebben een drietal gestuurde stopcontacten, op een relais dat door de schakelmodule aan/uit gezet kan worden. Relais is nodig om veilig te werken, zo onderbreek dubbelpolig. Op één relais kan je meerdere stopcontacten aansluiten. Zelfde regel als het aantal stopcontacten per circuit.

Qua lichtpunten: veel ruimtes heb je geen schakelaar nodig, maar wil je volgende hebben: beweging en donker => licht aan.
Dit kan je met een gewone bewegingssensor doen, of via een minimelder van NHC. Voordeel van via Niko te werken is dat je het ook op 'leefruimtes' kan toepassen.
Stel: living heb je liefst lichten op dimstand bij TV kijken, maar als er bezoek is mogen ze wel op beweging werken, ... dit kan je via 'sferen' instellen.
Je activeert met een knop/app/tijdstip/.. die sfeer en zo neemt je lichtpunt het gedrag aan wat je wil.
Schakelaars kosten ook veel centjes, hier kan je veel op besparen. Wij hebben 11 schakelaars zitten, waarvan nog een 3tal 'teveel'.

Verwarming had ik gekoppeld, zou ik niet meer doen. Nu gebruik ik de sensoren van Niko enkel nog om rolluiken te sturen (te warm = stukje dicht).
Voor vloerverwarming best volledig op je buitensensor gaan werken en je stooklijn/voetpunt goed instellen. Niko kan niet moduleren, zal sowieso meer verbruiken.

We hebben ook een sfeerschakelaar geplaatst, waar we snel kunnen bepaalde zaken aansturen. (alle rolluiken gelijkvloers open/dicht, lichten in TV stand, opstaan winter/zomer, ...)

Ik zou misschien wat meer UTP voorzien? Toch zeker om een WIFI AP te hangen, misschien IP camera's (buiten).

Ventilatie hebben we toch laten samenwerken met de domotica. Bij het douchen gaat hij hoger, 's nachts wat lager, ...
Als je een sfeer wilt instellen van dat de lichten dimmen als de tv aanstaat, dan veronderstel ik dat het stopcontact van de tv geschakeld moet worden ?

Waarom CV koppelen aan domotica
heeft ZELDEN een meerwaarde

2 jaar geleden nog installatie in nieuwbouw geprogrammeerd met CV ketel op mazout en vloerverwarming en dit werkt perfect.

2 jaar geleden nog installatie in nieuwbouw geprogrammeerd met CV ketel op mazout en vloerverwarming en dit werkt perfect.
Kan, maar welke toegevoegde waarde, welke kost?

Als je een sfeer wilt instellen van dat de lichten dimmen als de tv aanstaat, dan veronderstel ik dat het stopcontact van de tv geschakeld moet worden ?
Momenteel is het nog een sfeer die ik zelf activeer, maar met IFTTT kan je dit (behoorlijk goedkoop) koppelen.
Er ligt hier ergens nog een IR uitzender van Hombli, dan kan je de TV opstarten, digibox opstarten, sfeer starten, ... met een (spraak) commando aan je smartphone.
Met m'n vorig merk van TV had ik de koppeling gemaakt, dat ging prima :)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan