Prijs Niko home control nieuwbouw

Lid geworden
19 mrt 2021
Waarderingsscore
20
Punten
18
Ik had een vraagje hoeveel demotica van Niko zou kosten. (Niko Home control)
om een idee te geven er zouden 64 stopcontacten komen, 21 licht punten, 29 drukknopen.
we willen ook rolluiken gaan plaatsen in onze nieuwbouw deze willen we ook laten werken met Niko Home Control. Wil nu niet aan alle vensters drukknoppen totaal 13 vensters
zou het wel interessant vinden om ook het verbruik te kunnen aflezen zowel van elektriciteit, water en gas.
Over of we 2 kringen zouden laten dimmen dat weet ik nog niet. nooit mee gewerkt.
We gaan vloerverwarming leggen zou wel leuk zijn moesten we dit ook met Niko Home Control kunnen regelen (maar afzonderlijk in de kamers moet niet)
We hebben een D ventilatie, maar nu hebben we dat ook daar regelen we nooit iets mee, gaat automatisch harder als het moet. zou dat niet direct toevoegen bij Niko Home Control.
willen Niko Touchscreen 3 - Niko Home Control centraal in de living om alles mee te bedienen. en Niko Video buitenpost met aanraaktoets voor Niko Home control. (Niko Compacte 2-draads videobuitenpost gaat blijkbaar niet om de touchscreen)

Nog enkele vraagjes.
-De stopcontacten moeten die per stopcontact naar een schakelmodule gaan ? of kan je meerdere stopcontacten die naast elkaar zijn parallel zetten ? (heb je minder modules nodig)
Is het ook mogelijk om Google assistent toe te voegen of heb je daarvoor nog extra's nodig?
we gaan voor Pure Piano Black uitvoering.

ik heb wel gelezen dat er goedkoper systemen bestaan maar dat die van Niko toch gemakkelijk zouden zijn.

dit zou de onderverdeling zijn, moest ik nog iets vergeten zijn of tips altijd welkom.

Inkomhal: 1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
1 stopcontact.

Wc: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.

Eetruimte: 1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
3 stopcontacten.

Zitruimte: 1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
1 utp aansluiting/ coax aansluiting.
1 stopcontact tv
2 stopcontacten homecinema
1 stopcontact Blu-ray speler
1 stopcontact multiroom
1 stopcontact Google Home
4 stopcontacten

Keuken: 1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
1 stopcontact ledstrip keuken
3 stopcontacten boven werkblad.
1 stopcontact nespresso.
1 stopcontact koelkast.
1 stopcontact dampkamp.
1 stopcontact oven.
1 stopcontact microgolfoven.
1 stopcontact kookplaten.
1 stopcontact vaatwasser.

Berging: 1 lichtpunt met sensor bediend.
1 stopcontact wasmachine.
1 stopcontact droogkast.
1 stopcontact diepvries.
2 stopcontacten.

Badkamer: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
2 stopcontacten.
1 voeding verlichting badkamermeubel.
1 schakelaar verlichting badkamermeubel.

Wc boven: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.

Nachthal: 1 lichtpunt op 4 plaatsen bediend.
1 lichtpunt op 2 plaatsen bediend.
1 stopcontact.

Slaapkamer 1: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
6 stopcontacten.

Slaapkamer 2: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
6 stopcontacten.

Slaapkamer 3: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
1 utp aansluiting.
6 stopcontacten.

Zolder: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
1 lichtpunt op 1 plaats bediend.
1 stopcontact ventilatiesysteem.
1 stopcontact verwarming + sturing.
6 stopcontacten.

Buiten: 1 lichtpunt op 1 plaats bediend aan inkomdeur.
1 lichtpunt op 1 plaats bediend aan achterdeur.
1 lichtpunt op 1 plaats bediend tuinhuisje.
1 lichtpunt met schemerschakeling tuin.
1 stopcontact buiten aan de muur.
4 stopcontacten tuinhuisje.

Belinstallatie: Niko Video buitenpost met aanraaktoets voor Niko Home control

Schakelkast: 2 stopcontacten
overige automaten

Totaal stopcontacten 64

Totaal lichtpunten 21

Aantal drukknoppen 29

Bijlagen

• schema.jpg
    schema.jpg
    425,1 KB · Weergaven: 151
qua prijs, kan jou electricien daar normaal geen (meer)prijs van voorleggen ?
Maar 1 coax en 2 utp in uw gehele woning ? Ik zou er veel meer leggen. Niet ondenkbaar dat er heel wat smart-toestellen gaan komen die netwerk nodig hebben. Om zo bv gericht energie te gaan gebruiken als die voorradig is.
Verder moet je je ook afvragen in hoeverre je die domotica ook gebruikt, want eerlijk, de meesten die ik ken, daar is idd de rolluiken en verlichting wel leuk. Maar geschakelde stopcontacten....hoeveel ga je er daadwerkelijk schakelen ?

Dan sturing vvw... je gaat een massa hebben die mooi op temp komt. VVW is traag zeggen ze, maar eigenlijjk is dat een constante verwarming. Hier is bv de gehel woning 21,5° dat 24/7, dat is aangenaam, ook in de badkemers en ik heb daar al jaren niet naar omgekeken.

Off-topic, zou ik die zolder maximaal benutten. Ken je gezinssamenstelling niet, maar vrij compacte slaapkamers en dan een onbenutte zolder. Slaapkamer met een douchekamer maken en je hebt plots heel veel meer ruimte. op het 1ste verdiep

Als ik u was zou ik eerst eens bij verschillende elektricien prijs vragen en deze dan vergelijken je kunt prijs vragen met uren inbegrepen of zonder uren als u alles zelf wilt doen zodat u mss de materialen bij een elektricienkunt kopen.

Ik zou een lijst maken van de stopcontacten die je wil kunnen bedienen.
Een eenvoudige leeslamp, kerstboom, ... kan je makkelijk uitschakelen. Veel toestellen gaan hier niet goed mee om en staan beter in 'standby'.
Wij hebben een drietal gestuurde stopcontacten, op een relais dat door de schakelmodule aan/uit gezet kan worden. Relais is nodig om veilig te werken, zo onderbreek dubbelpolig. Op één relais kan je meerdere stopcontacten aansluiten. Zelfde regel als het aantal stopcontacten per circuit.

Qua lichtpunten: veel ruimtes heb je geen schakelaar nodig, maar wil je volgende hebben: beweging en donker => licht aan.
Dit kan je met een gewone bewegingssensor doen, of via een minimelder van NHC. Voordeel van via Niko te werken is dat je het ook op 'leefruimtes' kan toepassen.
Stel: living heb je liefst lichten op dimstand bij TV kijken, maar als er bezoek is mogen ze wel op beweging werken, ... dit kan je via 'sferen' instellen.
Je activeert met een knop/app/tijdstip/.. die sfeer en zo neemt je lichtpunt het gedrag aan wat je wil.
Schakelaars kosten ook veel centjes, hier kan je veel op besparen. Wij hebben 11 schakelaars zitten, waarvan nog een 3tal 'teveel'.

Verwarming had ik gekoppeld, zou ik niet meer doen. Nu gebruik ik de sensoren van Niko enkel nog om rolluiken te sturen (te warm = stukje dicht).
Voor vloerverwarming best volledig op je buitensensor gaan werken en je stooklijn/voetpunt goed instellen. Niko kan niet moduleren, zal sowieso meer verbruiken.

Alle rolluiken van de benedenverdieping zitten op het touchscreen, geen aparte knoppen voorzien (6rolluiken).
We hebben ook een sfeerschakelaar geplaatst, waar we snel kunnen bepaalde zaken aansturen. (alle rolluiken gelijkvloers open/dicht, lichten in TV stand, opstaan winter/zomer, ...)

Ik zou misschien wat meer UTP voorzien? Toch zeker om een WIFI AP te hangen, misschien IP camera's (buiten).

Ventilatie hebben we toch laten samenwerken met de domotica. Bij het douchen gaat hij hoger, 's nachts wat lager, ...
Je hebt iets meer mogelijkheden met een kleine meer kost.

Ik ben ook met een nieuwbouw bezig en heb voor een gelijkaardige installatie een offerte gevraagd (zelfbouw wel). Van de geschakelde stopcontacten zagen we het nut er niet van in & hebben we het er dan ook uit gelaten. Wel UTP in elke kamer voorzien en bewegingssensors in de gang. De vloerverwarming sturen we ook met buitenvoeler aan (geen connectie met nhc). Al dit voor dezelfde redenen zoals Maarten al aangaf. Als ik de offerte heb geef ik een overzicht, doe die dan 2x en je hebt een ruw idee wat het kost om het te laten doen :)

Alle rolluiken van de benedenverdieping zitten op het touchscreen, geen aparte knoppen voorzien (6rolluiken).
Dit willen we ook graag, hoe heb je dit gedaan? Welke motor gebruikt icm welke nhc controller? En wat heb je van ventilatie genomen? Hier waren van plan duco met vochtsensor in badkamer & co2 in living/hoofdslaapkamer.

qua prijs, kan jou electricien daar normaal geen (meer)prijs van voorleggen ?
Maar 1 coax en 2 utp in uw gehele woning ? Ik zou er veel meer leggen. Niet ondenkbaar dat er heel wat smart-toestellen gaan komen die netwerk nodig hebben. Om zo bv gericht energie te gaan gebruiken als die voorradig is.
Verder moet je je ook afvragen in hoeverre je die domotica ook gebruikt, want eerlijk, de meesten die ik ken, daar is idd de rolluiken en verlichting wel leuk. Maar geschakelde stopcontacten....hoeveel ga je er daadwerkelijk schakelen ?

Dan sturing vvw... je gaat een massa hebben die mooi op temp komt. VVW is traag zeggen ze, maar eigenlijjk is dat een constante verwarming. Hier is bv de gehel woning 21,5° dat 24/7, dat is aangenaam, ook in de badkemers en ik heb daar al jaren niet naar omgekeken.

Off-topic, zou ik die zolder maximaal benutten. Ken je gezinssamenstelling niet, maar vrij compacte slaapkamers en dan een onbenutte zolder. Slaapkamer met een douchekamer maken en je hebt plots heel veel meer ruimte. op het 1ste verdiep
Van de stopcontacten daar ga ik nog eens over nadenken, idd er zijn stopcontacten die nooit geschakeld gaan zijn. Het moesten 3 utp aansluitingen zijn. Dan zit alles vol met de niko home. Nu gebruiken wij geen coax kabel daarom is er maar 1 voorzien. Op de zolder komt ook utp. Wordt bureau ruimte

En wat als je morgen wel coax gebruikt ? Is een kleine kost om utp en coax te voorzien. En daar kan je achteraf dan altijd iets mee doen indien nodig.
Je hoeft voor UTP niet via de NHC te werken.

29 drukknoppen?

Kijk eens naar het loxone principe, niet het systeem maar het principe. Voor verlichting in je keuken/living scroll je tussen sferen. Ik heb bijvoorbeeld 5 sferen in de open keuken met leefruimte. En we raken geen 10 keer per dag de schakelaar aan.

Je kan verlichting ook automatiseren. Hal, wc, badkamer, berging, keuken hangen hier sensoren. Ik zou echt niks anders meer willen. 's nachts gaat in de hal boven het licht gedimd aan als je erdoor loopt. Net zoals in het toilet en de badkamer. Heerlijk!

De tv zit achter een energiemeter, als tv aan staat gaat de verlichting branden die daarbij hoort. Diks drukken, dimmen, lampje aansteken,... Gaat gewoon automatisch zoals we ingesteld hebben.

Qua geschakelde stopcontacten, ik weet niet hoe NHC werkt maar enkele hebben we hier geschakeld vanuit de kast (lampjes, kerstboom) maar nu heb ik Shelly plugs toegevoegd. Deze zijn te sturen via de domotica en dat werkt perfect.

En nog 1 ding: bediening via smartphone of tablet is leuk maar als je het echt wil gebruiken moet je iets vast tegen de muur hangen. Nuja, tis te zeggen... Je wil echt niet uit de zetel komen om je rolluiken naar beneden te doen of het licht te wijzigen.

Wij hebben per kamer 1 UTP voorzien. Bon. Die zit dus steeds waar we hem niet willen hebben, dus, in een woning van nog geen 10 jaar oud, ligt er wel al wat Ethernet kabel verstopt, staan er al wat switchkes en al een tweede WiFi router... Denk goed na om er wat meer te zetten. Bedraad is altijd beter dan draadloos. (Op mn WC hb k bijvoorbeeld gene WiFi ... :confused:)

29 drukknoppen?

Kijk eens naar het loxone principe, niet het systeem maar het principe. Voor verlichting in je keuken/living scroll je tussen sferen. Ik heb bijvoorbeeld 5 sferen in de open keuken met leefruimte. En we raken geen 10 keer per dag de schakelaar aan.

Je kan verlichting ook automatiseren. Hal, wc, badkamer, berging, keuken hangen hier sensoren. Ik zou echt niks anders meer willen. 's nachts gaat in de hal boven het licht gedimd aan als je erdoor loopt. Net zoals in het toilet en de badkamer. Heerlijk!

De tv zit achter een energiemeter, als tv aan staat gaat de verlichting branden die daarbij hoort. Diks drukken, dimmen, lampje aansteken,... Gaat gewoon automatisch zoals we ingesteld hebben.

Qua geschakelde stopcontacten, ik weet niet hoe NHC werkt maar enkele hebben we hier geschakeld vanuit de kast (lampjes, kerstboom) maar nu heb ik Shelly plugs toegevoegd. Deze zijn te sturen via de domotica en dat werkt perfect.

En nog 1 ding: bediening via smartphone of tablet is leuk maar als je het echt wil gebruiken moet je iets vast tegen de muur hangen. Nuja, tis te zeggen... Je wil echt niet uit de zetel komen om je rolluiken naar beneden te doen of het licht te wijzigen.
Misschien eens nadenken over meer sensoren. Kom ik met met 1 sensor toe voor de hal boven ? Niet dat ik niet uit de zetel wil komen, maar we hebben smalle ramen beneden dus wil gewoon niet mijn huis vol schakelaars als het ook anders kan.

Ik zou een lijst maken van de stopcontacten die je wil kunnen bedienen.
Een eenvoudige leeslamp, kerstboom, ... kan je makkelijk uitschakelen. Veel toestellen gaan hier niet goed mee om en staan beter in 'standby'.
Wij hebben een drietal gestuurde stopcontacten, op een relais dat door de schakelmodule aan/uit gezet kan worden. Relais is nodig om veilig te werken, zo onderbreek dubbelpolig. Op één relais kan je meerdere stopcontacten aansluiten. Zelfde regel als het aantal stopcontacten per circuit.

Qua lichtpunten: veel ruimtes heb je geen schakelaar nodig, maar wil je volgende hebben: beweging en donker => licht aan.
Dit kan je met een gewone bewegingssensor doen, of via een minimelder van NHC. Voordeel van via Niko te werken is dat je het ook op 'leefruimtes' kan toepassen.
Stel: living heb je liefst lichten op dimstand bij TV kijken, maar als er bezoek is mogen ze wel op beweging werken, ... dit kan je via 'sferen' instellen.
Je activeert met een knop/app/tijdstip/.. die sfeer en zo neemt je lichtpunt het gedrag aan wat je wil.
Schakelaars kosten ook veel centjes, hier kan je veel op besparen. Wij hebben 11 schakelaars zitten, waarvan nog een 3tal 'teveel'.

Verwarming had ik gekoppeld, zou ik niet meer doen. Nu gebruik ik de sensoren van Niko enkel nog om rolluiken te sturen (te warm = stukje dicht).
Voor vloerverwarming best volledig op je buitensensor gaan werken en je stooklijn/voetpunt goed instellen. Niko kan niet moduleren, zal sowieso meer verbruiken.

We hebben ook een sfeerschakelaar geplaatst, waar we snel kunnen bepaalde zaken aansturen. (alle rolluiken gelijkvloers open/dicht, lichten in TV stand, opstaan winter/zomer, ...)

Ik zou misschien wat meer UTP voorzien? Toch zeker om een WIFI AP te hangen, misschien IP camera's (buiten).

Ventilatie hebben we toch laten samenwerken met de domotica. Bij het douchen gaat hij hoger, 's nachts wat lager, ...
Je hebt iets meer mogelijkheden met een kleine meer kost.
Ik ga zeker een lijst maken van wat is zou willen sturen, en met een minimelder werken. Heb je je in de leefruimtes ook sensoren geplaatst ?
Als ik meer utp zou voorzien en ze daadwerkelijk allemaal zou gebruiken dan ga ik ook met een switch moeten werken.
We hebben nu ook ventilatie en geen demotica, maar bij het douchen gaat deze nu ook hoger en s'nachts lager.

En wat als je morgen wel coax gebruikt ? Is een kleine kost om utp en coax te voorzien. En daar kan je achteraf dan altijd iets mee doen indien nodig.
Je hoeft voor UTP niet via de NHC te werken.
We hebben nu ook coax in de living, gebruiken hem niet, moesten we ooit coax gebruiken hebben we die in de living. boven zie ik er het niet niet meer van in. wij kijken geen tv in de slaapkamers

Coax is wellicht binnen enkele jaren geschiedenis, maar leg liever toch genoeg utp's. Stopcontacten moet je enkel schakelen waar het nut heeft, niet zomaar omdat het kan. Lichten dimmen is dan wel weer leuk, kan je sferen mee maken... maar dit hangt enorm samen met je lichtplan. Meerprijs tegenover klassiek, inclusief videofoon en touch screen? Ergens rond de 10000€.

Wij zijn ook begonnen met het opvragen van verschillende offertes. Voor verschillende systemen en principes. Op basis van de prijzen op de offertes zijn we gaan nadenken over de prijs van onze wensen. Uiteindelijk ook gekozen om een heleboel schakelaars te elimineren en te vervangen door sensoren. We wonen een dikke maand in onze nieuwe woning en we zouden niet meer zonder kunnen! Wat een verademing!

Je kan altijd eens kijken bij zelfbouwfirma's (easykit, ruban, zelektro, ...). Zij geven prijzen voor de materialen zonder uren, want zelfbouw. Zo krijg je een idee van de kosten.

29 drukknoppen?

En nog 1 ding: bediening via smartphone of tablet is leuk maar als je het echt wil gebruiken moet je iets vast tegen de muur hangen. Nuja, tis te zeggen... Je wil echt niet uit de zetel komen om je rolluiken naar beneden te doen of het licht te wijzigen

Coax is wellicht binnen enkele jaren geschiedenis, maar leg liever toch genoeg utp's. Stopcontacten moet je enkel schakelen waar het nut heeft, niet zomaar omdat het kan. Lichten dimmen is dan wel weer leuk, kan je sferen mee maken... maar dit hangt enorm samen met je lichtplan. Meerprijs tegenover klassiek, inclusief videofoon en touch screen? Ergens rond de 10000€.
Ik ga misschien wel meer utp leggen, gebruik nu mesh room. Wat ik hier al gelezen heb over sferen maken is wel de moeite dus misschien wel wat dimmers plaatsen. Spijtig dat je de duurste videofoon moet nemen met het touch screen. Nu dat ik weet niet alles moet geschakeld worden kan ik een deel buiten en op de zolder zelf doen.

Wij zijn ook begonnen met het opvragen van verschillende offertes. Voor verschillende systemen en principes. Op basis van de prijzen op de offertes zijn we gaan nadenken over de prijs van onze wensen. Uiteindelijk ook gekozen om een heleboel schakelaars te elimineren en te vervangen door sensoren. We wonen een dikke maand in onze nieuwe woning en we zouden niet meer zonder kunnen! Wat een verademing!

Je kan altijd eens kijken bij zelfbouwfirma's (easykit, ruban, zelektro, ...). Zij geven prijzen voor de materialen zonder uren, want zelfbouw. Zo krijg je een idee van de kosten.

Waar heb je dan overal sensoren geplaatst als ik vragen mag ?

Sensoren kan je overal plaatsen waar er licht moet zijn obv aanwezigheid. Denk aan: inkom, toilet, dressing, (nacht)hal, ... Dit dan gecombineerd met schakelaars voor sferen in ruimtes zoals living, keuken, eetkamer, slaapkamer. Maar uiteindelijk moet je opzet zo eenvoudig mogelijk zijn. Want vanaf dat je moet gaan nadenken “waarvoor dient deze knop/schakelaar weer” is het niet optimaal.

Daarnaast zou ik eerst focussen op je noodzaak qua sferen en functies en minder op de oplossing (NHC in dit geval). Want tenzij je alles zelf gaat doen, kan je alsnog uitkomen bij elektricien die voorkeur heeft voor KNX of Loxone.

Ikzelf had in vorige woning (zes jaar geleden) NHC gekozen, ook met de rimram van waterverbruik meten en touchscreen enz. Nooit maar dan ook nooit verbruik controleerde op die manier. Ook was NHC al na enkele jaren verouderd en kwam versie 2 uit, zonder verdere doorontwikkeling van app. Zo zat ik op het einde met netwerk module die niet meer werkte omdat hij geen IPv6 ondersteunde. En dat brengt me dan bij deurbel en touchscreen, idem verhaal want je hebt een gesloten systeem dat toch aan de dure kant is. Is dat dan wel een slimme keuze?

Sensoren kan je overal plaatsen waar er licht moet zijn obv aanwezigheid. Denk aan: inkom, toilet, dressing, (nacht)hal, ... Dit dan gecombineerd met schakelaars voor sferen in ruimtes zoals living, keuken, eetkamer, slaapkamer. Maar uiteindelijk moet je opzet zo eenvoudig mogelijk zijn. Want vanaf dat je moet gaan nadenken “waarvoor dient deze knop/schakelaar weer” is het niet optimaal.

Daarnaast zou ik eerst focussen op je noodzaak qua sferen en functies en minder op de oplossing (NHC in dit geval). Want tenzij je alles zelf gaat doen, kan je alsnog uitkomen bij elektricien die voorkeur heeft voor KNX of Loxone.

Ikzelf had in vorige woning (zes jaar geleden) NHC gekozen, ook met de rimram van waterverbruik meten en touchscreen enz. Nooit maar dan ook nooit verbruik controleerde op die manier. Ook was NHC al na enkele jaren verouderd en kwam versie 2 uit, zonder verdere doorontwikkeling van app. Zo zat ik op het einde met netwerk module die niet meer werkte omdat hij geen IPv6 ondersteunde. En dat brengt me dan bij deurbel en touchscreen, idem verhaal want je hebt een gesloten systeem dat toch aan de dure kant is. Is dat dan wel een slimme keuze?
Ik denk dat ik sensoren zou plaatsen in het toillet, berging hal, nachthal, dit combineren met schakelaars. (in de nachthal kan ik geen twee sensoren plaatsen voor zoals die voor naar de zolder dan gaat het licht ook op de trap naar de zolder aan. ik ga daar goed over moeten nadenken. sferen zou ik enkel keuken, living en eetkamer creëren. slaapkamer weet ik niet zo goed. Is waar in het begin kijk je naar de meterstanden maar uiteindelijk doe je het niet meer. We gaan het laten doen uitgezonderd de Zolder en dan buiten daar leggen ze een kabel zo dat ik verder kan. Ik vind de deurbel ook wel aan de dure kant, zijn er dan goedkopere systemen zodat je ziet van wie er aanbelt. automatisch open doen hoeft nu ook niet persee. ik ga KNX en Loxone eens bekijken of ze misschien beter zijn dan niko home.

Wij hebben uiteindelijk in elke kamer minstens 1 sensor voorzien. Daar ben ik enorm gelukkig mee! Op sommige plaatsen kom ik nu al sensoren tekort! Het is echt een andere manier van denken. Bij mij meten de sensoren zelf of er genoeg licht binnenkomt, als dat niet zo is, gaat het licht aan. Op basis van een aantal parameters is dan bepaalt hoeveel licht er aangaat. Als je 's nachts naar het toilet gaat, wil je niet verblind worden. Maar op een zonnige zomerdag zijn je ogen gewoon een véél licht, dus wil je ook in de wc veel licht.

Ook buiten komen er sensoren (momenteel nog niet aanwezig én een gemis!). Hiermee gaat de oprit vanzelf oplichten als je komt aangereden. Het licht aan de voordeur als je het tuinpad opwandelt, ...

Voor ons is de basis wel een uitgebreid lichtplan geweest. Waar komt welke functie en wat voor soort licht willen we op die plaats. Een lamp boven tafel voor tijdens het eten, spots rond te tafel als algemeen licht, ledstrips aan de ramen om zonlicht te simuleren op donkere dagen, ingebouwde verlichting in spiegels & kasten, ... Van daaruit zijn we vertrokken om te kijken naar de functies die we nodig hebben.

Ondertussen ook de zonne-installatie gekoppeld aan het systeem, zodat automatisch zware verbruikers de energie van de zonnepanelen kunnen gebruiken (bijvoorbeeld productie van warm water). De ventilatie eraan koppelen die dan op basis van sensoren (CO2, luchtvochtigheid, °C) harder/zachter gaat draaien. Automatische zonwering op basis van sensorinformatie en een weerstation.

Hier zijn ook alle opengaande ramen en deuren voorzien van een magneetcontact dat wederom aangesloten is op het systeem. Op basis van die informatie kan je dan weer een alarminstallatie opbouwen of de ventilatie anders doen draaien.

De mogelijkheden zijn eindeloos!
in de nachthal kan ik geen twee sensoren plaatsen voor zoals die voor naar de zolder dan gaat het licht ook op de trap naar de zolder aan
Dat kan heus wel hoor! Je kan op zo'n sensor eenvoudig met enkele (bijgeleverde) stickers bepalen in welke richting die wel/geen beweging moet herkennen. We gebruiken dat hier ook om de sensor van de keuken niet te laten reageren op beweging aan de eettafel (open leefkeuken).

Ik vind de deurbel ook wel aan de dure kant, zijn er dan goedkopere systemen zodat je ziet van wie er aanbelt.
Wij hebben om die reden gewoon een eenvoudige deurbel gestoken. Die is uiteraard verbonden aan de rest van de logica, zodat ik op mijn gsm/tablet/horloge een melding krijg als er wordt aangebeld. We hebben geen audio/video omdat we dit in onze vorige woonst (waar we dat wel hadden), nooit gebruikten. De bekabeling is voorzien zodat het mogelijk is om in de toekomst wel met een video-optie te werken. (totale prijs voor deurbel is hier €15 ;) )

ik ga KNX en Loxone eens bekijken of ze misschien beter zijn dan niko home.
NHC, KNX, Loxone, e.a. zijn maar zo goed als wat je ervan maakt. Wil je enkel de lampen kunnen dimmen op bepaalde plaatsen. Neem dan gewoon dimmers voor die specifieke plaatsen. Wil je die lampen ook vanop een gsm kunnen dimmen, kijk dan eventueel naar slimme lampen (Hue, Tradfri, ...).

Het plaatsen van een volledige centrale sturing wordt pas zinvol en interessant als je ook de andere zaken meeneemt. Zoals een heleboel sensoren, een goed uitgedacht lichtplan, koppelingen met ventilatie, opwarmen warm water, aansturen zonweringen, ....

Je vindt op dit forum een topic specifiek voor NHC en massa's informatie omtrent Loxone en KNX. Laat je inspireren en maak dan een onderbouwde keuze. Ieders idee is anders. Zelf zou ik niet meer zonder de slimme sturing kunnen ;)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan