• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Prijs nieuwbouw

Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijj zus en haar man willen een woning kopen en liefst een nieuwbouw liefst HOB of misschien OB.
Wij hebben jaren geleden een huis gekocht voor € 200.000 en voor verbouwingen gedaan voor € 225.000.
Veel zelf gedaan en voor de dingen waar ik niet bedreven in ben de beste stielmannen ingeschakeld en gans het huis is met de beste materialen afgewerkt.  Ik ben heel goed herstellende van een langdurige knieblessure door fietsongeval met vluchtmisdrijf en ben niet meer in staat om mn zus intensief te helpen.
Fulltime gaan werken en er zijn voor mijn vrouw en kinderen is belangrijker. 

Mijn vraag is hoeveel kost een deftige nieuwbouw?
Met deftig bedoel ik een beetje ruimte, geen tuin waar enkel een trampoline in kan en gebruik van hoogwaardige materialen.
Ik zie veel nieuwbouw te koop staan, maar als je dan de badkamer ziet, keuken, de condensatieketel dan denk je, ‘t Is misschien goed geïsoleerd, maar ‘t is een nieuwbouw van den Aldi met witte producten.
Niet dat ik iets heb tegen die winkels, maar bon iemand ervaring met de prijzen?
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
Durft iemand al inschatten hoeveel nieuwbouw meer zal kosten per m2 in 2022?

Is het nog haalbaar om nu te rekenen met 1850 euro/m2 (excl kosten), of moet je al sowieso richting 2000 gaan?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
De prijzen zijn natuurlijk gestegen tov voorgaande jaren.
Maar de regels blijven hetzelfde. Alles hangt af van keuzes. Manier van bouwen, materialen, laten of zelf doen,...
 

Yode

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2019
Berichten
47
Waarderingsscore
7
Punten
8
Durft iemand al inschatten hoeveel nieuwbouw meer zal kosten per m2 in 2022?

Is het nog haalbaar om nu te rekenen met 1850 euro/m2 (excl kosten), of moet je al sowieso richting 2000 gaan?
Als ik lukraak wat dingen neem uit (niet getekende) offerte en effectieve prijs zijn sommige dingen 5%, andere 10%, uitschieters tot bijna 100% (staal). Denk dat je wel best rekening houdt met een 10% extra. En daarboven natuurlijk nog een marge.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Hangt ervan af hoe je de afwerking wil maar een huis dat vroeger 1850 euro/m2 zou kosten in pre-corona tijden zal nu rond de 2000/m2 kosten. Wat dus niet wil zeggen dat je niet meer voor 1850/m2euro kan bouwen.
 
Laatst bewerkt:

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Ik denk dat Patrico wel /m² bedoelt i.p.v. /m³. Anders zal er binnenkort niet veel meer gebouwd worden.
Ik krijg al koude rillingen van 2.000€/m²...
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Of doe zoals in de bakker : de prijs blijft stabiel maar ze maken de rijsttaart wel 10% kleiner....geen kat die dat merkt.
Geen meter meer maar yards.....:)
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Mijn dochter denkt er aan een huis te kopen waarvan de ruwbouw nu winddicht is (ramen zitten er in, dak ligt er op).

Het gaat om een half open bebouwing van 170m2.
Mijn schatting zou zijn om nog eens 1000€/m2 te rekenen om het afgewerkt te krijgen (technieken, chape, plakwerk, keuken , badkamer, deuren, vloeren,..)

Zit ik daarmee ver van de realiteit?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Daarmee kan je toch al heel mooie dingen doen...
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Mijn dochter denkt er aan een huis te kopen waarvan de ruwbouw nu winddicht is (ramen zitten er in, dak ligt er op).

Het gaat om een half open bebouwing van 170m2.
Mijn schatting zou zijn om nog eens 1000€/m2 te rekenen om het afgewerkt te krijgen (technieken, chape, plakwerk, keuken , badkamer, deuren, vloeren,..)

Zit ik daarmee ver van de realiteit?

Dan tel je al erg ruim.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Mijn dochter denkt er aan een huis te kopen waarvan de ruwbouw nu winddicht is (ramen zitten er in, dak ligt er op).

Het gaat om een half open bebouwing van 170m2.
Mijn schatting zou zijn om nog eens 1000€/m2 te rekenen om het afgewerkt te krijgen (technieken, chape, plakwerk, keuken , badkamer, deuren, vloeren,..)

Zit ik daarmee ver van de realiteit?

Dan tel je al erg ruim.
Wat is een betere inschatting, en inclusief BTW?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ik denk dat 1000 euro / m², BTW incl een realistische inschatting is, waarbij je alles kan laten doen, en mooie budgetten hebt. Gek zal je er niet mee moeten doen, maar je zal ook niet moeten zoeken naar de goedkoopste oplossingen. Als er nog 10000 euro overschiet zal dat rap verdwijnen bij de tuinaanleg. Met minder zou ik niet rekenen.
Hou er in dit geval rekening mee dat EPB, ventilatie, veiligheid, allemaal mee moet worden overgedragen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Best eens de wensen neerschrijven.
Welke technieken ?
Hoeveel m² vloerisolate,
hoeveel m² chape
Hoeveel m² vloerverwarming,
kurk, parket, laminaat, vynil of tegels, rekening houdend met eventuele ontkoppelingsmat
Hoeveel m² moet er bezet worden.
(Hou er rekening mee dat hoeken en kantjes wat meer kosten)
Hoeveel deuren, welke type/kwaliteitsgraad .
Wat voor keuken, welke toestellen. (Ikea of high end )
Idem badkamer/ sanitair.
Dan nog wat budget voor schilderwerken, verlichting, gordijnen etc...

Ga daarmee (of informeer) bij aannemers wat de prijs daar ongeveer voor zal zijn.
Je zal dan een vrij gericht budget kunnen voorstellen.
Is wat werk en heen en weer gerij, maar het gaat over een serieuze aankoop.

En niet vergeten, de tuin legt zich ook niet vanzelf aan...
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Mijn dochter denkt er aan een huis te kopen waarvan de ruwbouw nu winddicht is (ramen zitten er in, dak ligt er op).

Het gaat om een half open bebouwing van 170m2.
Mijn schatting zou zijn om nog eens 1000€/m2 te rekenen om het afgewerkt te krijgen (technieken, chape, plakwerk, keuken , badkamer, deuren, vloeren,..)

Zit ik daarmee ver van de realiteit?
Belangrijk detail: spreek je over 170m2 bebouwde oppervlakte (buitenmuren ingerekend) of 170m2 woonoppervlakte (tussen de muren gemeten).
Wij hebben ±170m2 woonoppervlakte, maar daarvoor is er ±230m2 bebouwd.. Dat maakt rekenen met prijzen per vierkante meters wel een ander gegeven.

Zoals @Mario_ mij net voor is: schrijf per post uit wat het budget hiervoor specifiek is. Zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Heb hier even de boekhouding erbij genomen: wij hebben voor de binnenafwerking (inc. pleister, chape, luchtdichting, elektriciteit, ventilatie, sanitair, vloeren, deuren, trap, keuken, nutsvoorzieningen, EPB, ...) ongeveer 75k incl. gebruikt in de periode 2020-2021. De prijzen zijn ondertussen iets gestegen, maar jij rekent nu op meer dan het dubbele ;)
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
NIet vergeten dat tommie1 alles wil uitbesteden ;)
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
NIet vergeten dat tommie1 alles wil uitbesteden ;)
ben ik niet vergeten ;) vraag is natuurlijk, hoe ver ga je? Wil zijn dochter bv. een klassieke elektriciteitsinstallatie of een volledig smart home? En laminaat of parket? Een bad of een douche? Inloop of cabine? ... Er zijn nog 1.000-en vragen om te beantwoorden.

Daarom: maak per post een correcte budgettering op
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
NIet vergeten dat tommie1 alles wil uitbesteden ;)
ben ik niet vergeten ;) vraag is natuurlijk, hoe ver ga je? Wil zijn dochter bv. een klassieke elektriciteitsinstallatie of een volledig smart home? En laminaat of parket? Een bad of een douche? Inloop of cabine? ... Er zijn nog 1.000-en vragen om te beantwoorden.

Daarom: maak per post een correcte budgettering op
Goed advies.
Momenteel is het nog niet gekocht, het gaat er om een correct budget te berekenen, en te kijken of de ruwbouw + afwerkingsbudget betaalbaar is.
Daarnaa zal er inderdaad in detail moeten gaan gewerkt worden.

Ze snapt ook wel dat top-luxe een pak meer gaat kosten.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Tommie1 is op zoek naar een soort van gemiddelde om te bepalen dat ze de aankoop + afwerking aankunnen. Er bestaan een oneindig aantal factoren die zo een afwerkingsgraad bepalen. Natuurlijk is er een prijsverschil als je alles moet laten doen tov veel zelf doen. In de bouw rekenen ze meestal prijs exclusief BTW. Met 1000 euro zit je dan op een 825 euro wat een mooi budget is voor de afwerking. Als richtprijs telt men voor een basic afwerking rond de 500 euro excl. BTW.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Tommie1 is op zoek naar een soort van gemiddelde om te bepalen dat ze de aankoop + afwerking aankunnen. Er bestaan een oneindig aantal factoren die zo een afwerkingsgraad bepalen. Natuurlijk is er een prijsverschil als je alles moet laten doen tov veel zelf doen. In de bouw rekenen ze meestal prijs exclusief BTW. Met 1000 euro zit je dan op een 825 euro wat een mooi budget is voor de afwerking. Als richtprijs telt men voor een basic afwerking rond de 500 euro excl. BTW.
Maar je moet niet kijken naar wat een ander heeft uitgegeven, maar naar wat je zelf wil en kan.


Niet vergeten, volledig laten bepleisteren, vloerisolatie/chape/vloerafwerking, keuken/badkamer(s)/toiletten, electrische installatie, ventilatiesysteem, verwarmingsinstallatie, deuren, allemaal laten doen. Dan nog schilderen/behangen/ oprit, tuin, misschien omheining.
Het is een hele boterham die nog moet gebeuren.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan