• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Prijs droomhuis véél te hoog, eigenaars willen niet zakken

Lid geworden
6 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi allemaal,

Na lang googelen en lezen wil ik toch hier ook ons eigen verhaal en vraag neertypen.
We, mijn vriend en ik, zijn sinds kort op zoek naar onze eerste koopwoning.
Aangezien we paarden hebben zoeken we iets waar genoeg grond bij is om de nodige plaats te hebben voor weide, piste en stallen.
Geen simpele zoektocht dus.
We hebben een budget van € 320.000, reeds besproken met de bank en zoeken iets wat deels gerenoveerd moet worden en klein beschrijf heeft.
Zo hebben we al op verschillende plaatsen wel interessante panden gezien, maar amper iets in de regio waar we willen wonen.
Nu kwam ik al sinds het begin van onze zoektocht telkens weer uit op één pand, waar genoeg grond bij is en al stallen bij zijn.
Het stond op dat moment al meer dan een jaar te koop en op basis van de foto's vermoedde ik al dat de vraagprijs € 300.000 veel te hoog was.
Het huis is van de jaren 50 en geenszins gerenoveerd.
We vonden het wel al interessant, maar omdat we toch eerst wat dichterbij onze ouders wilden kijken hebben we er een maand niet meer naar omgekeken.
Maar zoals ik zei, het bleef wel in mijn hoofd zitten.
We vonden ook verder niets anders en dus maakten we toch een afspraak om te bezichtigen.
Bij de bezichtiging bleek dat er veel meer werk aan was dan eerst gerekend, elektriciteit afgekeurd, op het verdiep nergens radiatoren, niets geïsoleerd, oude ketel, niet aangegeven zonnepanelen, ... en de buitengebouwen en de tuin lagen vol rommel.
De eigenaars zijn niet meer al te gezond, het werk heeft zich waarschijnlijk opgestapeld.
Dus hebben we thuis grondig overlegd in samenspraak met elektriciën, bevriende architect, onze ouders, aankoopmakelaar, ...
En allen kwamen we tot de conclusie dat het een hoop werk is en we toch zeker zo'n € 80.000 moesten investeren in de renovatie.
En vooral dat het véél te duur was, zeker ook in vergelijking met andere panden in de buurt.
Maar we waren toch echt geïnteresseerd en gezien dat het al zo lang te koop stond dachten we toch sterk te staan.
Dus met al deze argumentatie deden we een, toegegeven serieus laag bod van net geen € 200.000.
De verkopende makelaar is wel een erg vriendelijke en schappelijke man, die ook geen tegenspraak gaf op onze argumenten.
Ik vermeldde wel dat dit bod nog wel bespreekbaar was, ons eindbod was € 220.000.
 Maar nog geen uur later mailde hij me dat de verkopers het bod niet aanvaardden en niet lager wilden gaan dan 285.000.
We vielen hier allemaal van achterover en moesten er zelfs een beetje mee lachen, want dat was toch wel echt amper verschil met de vraagprijs ...
Met gevolg trokken wij ons bod in en hebben we enkele weken verder gezocht, zonder resultaat.
En ... het eerste huis bleef maar in ons hoofd spoken.
Long story short.

We hebben de verkopende makelaar gisteren nog eens gecontacteerd met de vraag of het nog te koop staat en of we nog een bod mogen doen?
Had gekund dat we ze beledigd hebben met ons eerste bod.
Ja, het staat nog te koop, er zijn nog bezichtigingen gepland en enkele onderhandelingen lopende.
Of dit waar is weet de kat ...
Dus deden we dit keer een bod van € 235.000.
Direct een stuk hoger, omdat we het zo graag willen zijn we eigenlijk echt wel bereid om meer te betalen dan het waard is, maar we moeten ook nog zien dat we ons budget van € 320.000 inclusief renovatiekosten, nu berekend op € 70.000 met een paar toegevingen, niet overstijgen.
En nu was ik eigenlijk vrij zeker van een schappelijk tegenbod.
Maar NEEN, ze gaan niet lager dan € 280.000! 
angry_smile.png

Ik kan dit niet begrijpen.
Het staat ondertussen al bijna 1,5 jaar te koop, gelijkaardige huizen in de buurt kosten max € 250.000.
Nu wilden we eigenlijk nog een week afwachten en dan opnieuw een bod doen van € 245.000.
Ik wil wel gaan tot € 250.00 - € 255.000, maar mijn vriend vindt dat te zot.
Nu, ik kijk meer naar de 'emotionele' waarde, maar ik ben toch ook niet zo blij met hun waanideeën.

Heeft iemand tips om ze als nog te doen zakken met hun prijs? 
Je zou denken dat ze 1,5 jaar wachten toch blij zouden zijn met zo'n aanbod.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.545
Punten
113
Proficiat.
Kijk al uit naar de verbouwingen.
Persoonlijk had ik toch de electriciteit zo gelaten....lagere prijs en zelf doen.
Pak ook eerst de isolatieschil aan, voor je de verwarming onder handen neemt.

Lid geworden
6 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ok Mario, bedankt voor de tip! En ja, die elektriciteit... Het waren maar enkele puntjes op het keuringsrapport (heb het laten nakijken door twee elektriciëns, en het was wel iets dat je zeker zelf kan doen. Het is dan ook een opschortende voorwaarde, die goedgekeurde elektriciteit).

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
485
Punten
83
Proficiat !

@electriciteit : goed dat er enkele puntjes worden "hersteld" , al is een verkoper daartoe volgens mij nooit verplicht....enkel de keuring is verplicht en dat is dan ook alles .

In orde , niet in orde , de keuring is er en daar moet je het mee doen. Het geeft een indicatie wat je als koper kan verwachten en meer niet .

Reken alvast op minstens 10% meer onvoorziene kosten/ramingen dan wat je nu dacht dat alles ging kosten.....maar er is binnenkort 1 voordeel : tijd zal je nog genoeg krijgen.

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
540
Punten
113
Proficiat!

Nog een gouden tip: niet meer terugkijken op de onderhandelingen of je afvragen of je teveel geboden hebt.
Wat voorbij is is voorbij en er is alleen de toekomst.

Veel succes met het huis en hopelijk zien we binnenkort een dagboek verschijnen op het forum over je verbouwingen. Ook nog aan te bevelen, neem veel foto's voor-, tijdens en na de verbouwingen, heel leuk voor later!

Lid geworden
6 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
De goedgekeurde elektriciteit zal worden opgenomen in de compromis als opschortende voorwaarde. We denken inderdaad wel dat het niet top afgewerkt zal worden, maar in elk geval moeten we ons daar dan de komende jaren niets van aantrekken. Als het goedgekeurd is, is het mij goed.

Klein vraagje nog aangezien ik het nergens duidelijk terugvond. Ik weet dat als een verkoper je bod aanvaardt, het bindend is. Maar is het ook bindend als je als koper het tegenbod van de verkoper aanvaardt? Ik heb gisteren mijn mondeling akkoord gegeven aan de makelaar via telefoon en hem gevraagd om het me asap op mail te zetten dat we een overeenkomst hebben. Ik vroeg ook of het dan nu bindend is, en hij zei dat het nog niet bindend is totdat de verkopers weten dat ik ons akkoord heb gegeven, maar hij ging hun meteen opbellen. Ook beloofde hij me, en dat heb ik ook op sms staan 'dat er nu geen ander bod aanvaard wordt tot we klaar zijn'... Ik heb nog niets ontvangen, maar hij zegt dat hij het me vandaag nog toestuurt. Ik ben misschien een beetje paranoia maar dit is toch correct hoop ik?

Lid geworden
6 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dankjewel Marburg! Ja gaan we zeker doen, en we zijn nu wel tevreden over de prijs. Natuurlijk hebben we ons de vraag gesteld of die andere bieder er echt ooit is geweest, maar eigenlijk maakt het niet uit want de prijs die we zullen betalen is eigenlijk een mooie prijs voor dit huis. Zeker als ik het me voorstel als het af is, want dan is het alles wat we willen. Natuurlijk scheelt er overal iets en zullen we zeker nogal wat minder leuke dingen tegen komen, maar dat heb je toch overal.

Een dagboek komt er zeker! Ik zal eens alles rond is ook zeker foto's posten. 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
540
Punten
113
Misschien toch NOG een kleine raad, aangezien de compromis nog niet getekend is.
Let op alle kleine lettertjes in zo een compromis. Schakel ook al je eigen notaris in.

Onderteken geen enkel compromis waarin staat dat het voorschot dient gestort te worden op rekening van de makelaar. Die MOET op een rekening van je eigen notaris.

Je kent de situatie niet van de huidige verkopers. Zonder je bang te willen maken, er zijn scenario's mogelijk waarop de bank voorrang heeft op de som van de verkoop, indien zij dan de verkoop blokkeren omdat ze het bod ontoereikend vinden, schuimt zo een makelaar typisch zijn commissieloon af van jouw voorschot terwijl je met lege handen komt te staan.

Al dat soort gezever kan je vermijden door je vanaf NU correct te laten bijstaan door een GOEDE notaris, je EIGEN notaris.

Lid geworden
6 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jep Marburg, compromis zal voor ondertekening worden gecheckt door onze eigen notaris. :) Thanks voor de tip. 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.545
Punten
113
En ja, uw mondeling akkoord op een tegenbod is bindend..... enkel moeilijk te bewijzen bij problemen.
Voorschot moet helemaal niet op derderekening notaris. Kan op derderekening immo, maar ook op de rekening van de verkoper. Bij mij werd het via bankcheque rechtstreeks aan mij overgedragen.

Lid geworden
6 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ondertussen een bindend akkoord via sms, dus dat is al geregeld. Over voorschot is enkel zeer beperkt gesproken, alleen dat het zelfs niet per se nodig zal zijn of enkel een symbolisch bedrag van enkele 1000 euro. Weet trouwens iemand of je kan regelen dat de akte zo snel mogelijk te verlijden komt? Het is max vier maanden, maar valt het bijvoorbeeld overeen te komen op 2 maanden of is dit volledig aan de notaris?

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dat ligt meestal in eerste instantie aan de periode die de bank nodig heeft om de lening toe te staan en rond te krijgen, in tweede instantie ligt het aan de notaris die hiervoor nog wat voorbereidend werk moet doen. Meestal draait dat rond  de twee à drie maanden.

Wel eerst zo vlug mogelijk een compromis (voorlopig akkoord) laten tekenen bij de notaris. Daar hoeft niet mee gewacht te worden.

Lid geworden
6 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jep, dat wordt asap getekend. De bank heeft ons verteld twee weken maximum nodig te hebben om de lening goed te keuren. Hoelang duurt het dan nog ongeveer eer dat rond is? 

De-Kempen

Lid
Lid geworden
30 sep 2013
Waarderingsscore
0
Punten
16
kCalypso zei:
Jep, dat wordt asap getekend. De bank heeft ons verteld twee weken maximum nodig te hebben om de lening goed te keuren. Hoelang duurt het dan nog ongeveer eer dat rond is? 

Hangt ervan af hoelang jij wilt onderhandelen :)
Ik heb alleszins aardig wat euro's uitgespaard door een grondige bankenronde te doen (en dan duurt het wel iets langer dan 2 weken...)

Lid geworden
6 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
De bank etc is al gekozen, onze kredietadviseur stuur ik vandaag of dit weekend alle nodige documenten (behalve de compromis want die is er nog niet) toe. 

Lid geworden
6 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mag ik jullie tussendoor nog even een bijvraag stellen? 

We huren momenteel nog, maar ik ben op dit moment aan het nagaan of ons contract geregistreerd is. Zo niet, kunnen we zonder veel moeite verhuizen. Maar hoe kan je nu een opzegdatum of datum van vertrek vermelden naar je huurbaas toe als je nog niet weet op welke datum de akte verleden zal worden?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.545
Punten
113
Je weet dat je normaal binnen 4 maanden na compromis de akte tekent.
Verhuis je direct of neem je even de tijd om een goede inspectie te doen en enkele werkjes. Schuren, slijpen, plamuren, schilderen, gaat allemaal vlotter in een lege woning. Zeker als je nog wil breken, vloeren, en dingen herdoen.

Lid geworden
6 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goh ja dat klopt wel Mario... Alleen is het voor ons moeilijk haalbaar om een maand dubbel te wonen (huur & afbetaling). Er kan op zich wel een overlapping van enkele dagen zijn. Maar stel nu dat het geregistreerd is, en we ons aan de opzeg van drie maanden moeten houden. Je weet toch niet op voorhand of de akte in april, mei of juni verleden zal worden, dus hoe kan je dan best je huurcontract opzeggen? 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.213
Punten
113
dus hoe kan je dan best je huurcontract opzeggen?

Als je geen datum weet en ook geen mogelijkheid hebt om tijdelijk ergens te gaan wonen kun je het best het zekere voor het onzekere nemen en per 1 augustus de huur opzeggen, of je dat nu leuk vind of niet.

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
129
Punten
63
Hier snap ik toch even iets niet... (Heb het topic wat meegevolgd)
Je kan wel 50000€ meer betalen voor een huis maar niet 1 maand huur en afbetaling doen???
Misschien moet je dan maar 1 van de werken uitstellen zodat je die periode kan overbruggen?
Of inwonen bij 1 van de ouders wordt ook vaak gedaan... Of zelfs in extremis mensen die een tijdje in een caravan wonen terwijl het huis gerenoveerd wordt...

Greetz Gert

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan