Dag Joske. Ik ben nieuw hier op bouwinfo en dacht dat dit platform een soort "Facebook voor mensen met interesse in/passie voor bouw" was, waar meningen rijkelijk neergepend worden (althans, zo lijkt het voor mij hier op 't 1e zicht te zijn.)
Dat is ook zo, uiteraard.
Lukanar is een tuinarchitect, die is inderdaadgoed op de hoogte van die zaken...
Persoonlijk denk ik dat een arduinen/blauwe hardsteenplint in combinatie met die tegelepannetjes druk gaat overkomen. In combinatie met die gecementeerde plint lijkt me wel mooi. En die blauwe paepsteen, ik heb er onlangs prijs voor gevraagd, maar om daar nu 85€cent tot zelfs 95€cent exc. BTW de steen voor te geven, dan nog eens te vermetsen en dan donker in te voegen, dat kwam me zelfs duurder uit dan de blauwe steen.
Qua hoogte, da's persoonlijke smaak. Ikzelf zie het graag 40 tot max. 50cm hoog met een schuine kant. Elders zie ik soms zelfs plinten tot 70-80cm hoog (tot onder of gelijk de raamdorpel), zie ik minder graag. Maar met een muur van 3m hoog, overheerst een hoge plint al snel denk ik.
Google eventueel eens wat gelijkaardige huizen of kijk even op de site van Bokrijk (de museumhuisjes) of rij eens wat rond met de wagen en kijk wat jezelf mooi vindt...
Rondom het huis hier (klamp-paepsteen 80/20) komt er blauwe hardsteen gevelplint van 45cm, de tuinmuur (ook klamp-/paepsteen) eveneens een plint in Belgische blauwe hardsteen maar dan de chinese versie (dat is een serieus stuk goedkoper dan de Belgische) maar dat is toch een eind van het huis af. De garage in gekaleide beerse brik krijgt dan weer een gecementeerde plint met schuine rand. Reden dat de garage een gecementeerde plint krijgt is om geen eentonig patroon van enkel blauwe steen en klamp-/paepsteen te krijgen.