• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Prijs architect

Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
218
Waarderingsscore
20
Punten
18
Ik ben bij een architect langs geweest en heb van haar een ereloonvoorstel en een algemene kostenraming, maar volgens mij toch veel te hoog?
Graag jullie mening.
Ik vertrek van een effectieve bouwkost van 210.000 euro excl. btw.

In eerste instantie zou ik rekenen aan 1.650 euro/m².
Dit geeft dan een oppervlakte van 127 m².
Daarmee maak je een compacte, duurzame woning, die ruim kan aanvoelen met veel glaspartijen, met een goede afwerking en ruimte voor duurzame technieken.
Groter kan natuurlijk ook nog, maar dan moeten er sommige dingen wegvallen, anders afgewerkt worden of moeten er zaken gefaseerd worden.

Daar komt ons ereloon bij.
Wij werken aan 7,5 % voor het volledige ontwerp en opvolging van de werken (geen kleine letters).
Uitgezet op deze bouwkost geeft dat een bedrag van 15.750 euro excl. btw.
Architecten werken ook aan 7% of zelfs minder, maar dat geeft geen ruimte voor een doordacht ontwerp.
Voor een project < 500.000 euro is dit courant.
Als we werken met een gesplitste aanneming, i.p.v een volledige aanneming reken ik nog 12,5 % extra coördinatie aan op het ereloon, 1.968 euro excl. btw met deze bouwkost.
Ik reken deze niet mee in het eindtotaal hieronder omdat deze kost anders ook vervat zit in de coördinatie van een algemene aannemer.
Deze kost ga je dus niet zien.
Een schetsontwerp maakt 10% uit van het totale ereloon, in dit geval dus 1.575 euro excl btw.
Een voorontwerp nog eens 15%.
Overige kosten:
Veiligheidscoördinatie, plaatsbeschrijving, ventilatieverslaggeving, EPB, stabiliteitstudie, sonderingsproef: ± 6.000 euro excl. btw, dit zijn zaken die niet inbegrepen zijn in het ereloon en ten laste zijn van de bouwheer.

+ In totaal kom ik zo op een kost van:
+231.750 euro excl. btw,
+280.417 euro incl. btw,
Dit is een inschatting, op basis van het gesprek had ik begrepen dat je budget mogelijks tot 300.000 euro kon oplopen, maar we adviseren om hier in eerste instantie niet volledig naar toe te rekenen.
Er kunnen altijd onvoorziene kosten optreden, in een raming tellen we hier meestal 5% voor.
Dan zie je dat je daarmee al bijna aan de 300.000 zit.
 
Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
218
Waarderingsscore
20
Punten
18
Neen het is niet STAM-architecten waar ik mee ga bouwen, maar A-dres architecten, werken met verschillende bouwbedrijven maar laatste tijd iets meer met Arkana.
 

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Berichten
446
Waarderingsscore
92
Punten
28
ik heb zelf met de combinatie Stam/Arkana gebouwd en kan alleen bevestigen wat hier geschreven wordt. Arkana geeft enkele architecten aan waar ze vaak mee samenwerken, maar het staat je volledig vrij zelf te kiezen indien je iemand helemaal anders wil. Het voordeel is enkel dat ze elkaars werk zeer goed kennen en zo goed op elkaar ingespeeld zijn.
 
Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
218
Waarderingsscore
20
Punten
18
wawadadakawa zei:
ik heb zelf met de combinatie Stam/Arkana gebouwd en kan alleen bevestigen wat hier geschreven wordt. Arkana geeft enkele architecten aan waar ze vaak mee samenwerken, maar het staat je volledig vrij zelf te kiezen indien je iemand helemaal anders wil. Het voordeel is enkel dat ze elkaars werk zeer goed kennen en zo goed op elkaar ingespeeld zijn.

Inderdaad dat was bij mij ook zo! Ik had aan Arkana gevraagd of ze een goede architecte wisten en hebben dan mijn huidige aangeredaden maar werken volledig onafhankelijk want mijn architecte doet ook gewoon massief bouw. Tot nu toe ben ik zeer tevreden van mijn architecte eerste plannen waren echtwaar prachtig en zeer passend in mijn wensen en voorkeuren
 
Lid geworden
14 okt 2019
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Pieter Van den Bussche zei:
Neen het is niet STAM-architecten waar ik mee ga bouwen, maar A-dres architecten, werken met verschillende bouwbedrijven maar laatste tijd iets meer met Arkana.

 
Pieter Van den Bussche zei:
boran zei:
opgepast,

 

Is dit dan een architect verbonden aan die bouwfirma?

Aan wiens kant gaat die dan staan bij een conflict met voorvermeldde bouwfirma?

Neeneen hoor is een onafhankelijke architecte want mogelijks ga ik samen met haar voor betonbouw gaan (Concrete House als firma) ipv houtskelet (Arkana). Staat volledig aan de kant van de nouwheer! 

Welke is het nu? Want kan niet volgen, se site doet raar, dubbel reply enz.

U heeft A-dres? Of andere, en welke prijs had ze?

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan