• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Prijs architect

Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
218
Waarderingsscore
20
Punten
18
Ik ben bij een architect langs geweest en heb van haar een ereloonvoorstel en een algemene kostenraming, maar volgens mij toch veel te hoog?
Graag jullie mening.
Ik vertrek van een effectieve bouwkost van 210.000 euro excl. btw.

In eerste instantie zou ik rekenen aan 1.650 euro/m².
Dit geeft dan een oppervlakte van 127 m².
Daarmee maak je een compacte, duurzame woning, die ruim kan aanvoelen met veel glaspartijen, met een goede afwerking en ruimte voor duurzame technieken.
Groter kan natuurlijk ook nog, maar dan moeten er sommige dingen wegvallen, anders afgewerkt worden of moeten er zaken gefaseerd worden.

Daar komt ons ereloon bij.
Wij werken aan 7,5 % voor het volledige ontwerp en opvolging van de werken (geen kleine letters).
Uitgezet op deze bouwkost geeft dat een bedrag van 15.750 euro excl. btw.
Architecten werken ook aan 7% of zelfs minder, maar dat geeft geen ruimte voor een doordacht ontwerp.
Voor een project < 500.000 euro is dit courant.
Als we werken met een gesplitste aanneming, i.p.v een volledige aanneming reken ik nog 12,5 % extra coördinatie aan op het ereloon, 1.968 euro excl. btw met deze bouwkost.
Ik reken deze niet mee in het eindtotaal hieronder omdat deze kost anders ook vervat zit in de coördinatie van een algemene aannemer.
Deze kost ga je dus niet zien.
Een schetsontwerp maakt 10% uit van het totale ereloon, in dit geval dus 1.575 euro excl btw.
Een voorontwerp nog eens 15%.
Overige kosten:
Veiligheidscoördinatie, plaatsbeschrijving, ventilatieverslaggeving, EPB, stabiliteitstudie, sonderingsproef: ± 6.000 euro excl. btw, dit zijn zaken die niet inbegrepen zijn in het ereloon en ten laste zijn van de bouwheer.

+ In totaal kom ik zo op een kost van:
+231.750 euro excl. btw,
+280.417 euro incl. btw,
Dit is een inschatting, op basis van het gesprek had ik begrepen dat je budget mogelijks tot 300.000 euro kon oplopen, maar we adviseren om hier in eerste instantie niet volledig naar toe te rekenen.
Er kunnen altijd onvoorziene kosten optreden, in een raming tellen we hier meestal 5% voor.
Dan zie je dat je daarmee al bijna aan de 300.000 zit.
 

123test

Lid
Lid geworden
7 nov 2017
Berichten
186
Waarderingsscore
0
Punten
16
Inderdaad  courante prijs, i.p.v.
Dat percentage op de totaalkost zou ik wel een vaste prijs proberen bedingen met de architect, altijd leuker samenwerken dan, vind ik.
 
Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
218
Waarderingsscore
20
Punten
18
Hartelijk dank voor de reactie.
Normaal ging ze eerst een vaste prijs doen maar nu ineens met het voorstel is het een percentage! 
En zijn dit echt de gangbare prijzen want heb bij al een heel aantal mensen geholrd dat dit torenhoog is!
Ook de kostenraming. Ik ben bij een degelijke bouwfirma geweest en had voor dat budget een woning van 160 m²
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Bij onze architect is het rond de 6,5 % geworden. Voorontwerp werd uitvoerig besproken wat onze wensen waren en daarop dan een raming van het bedrag om dit te bouwen. Daar werd dan een percentage opgenomen en als vast bedrag opgenomen in het contract voor de opdracht. Op voorhand een vast bedrag afspreken lijkt me correcter dan tijdens de uitvoering met een percentage werken op de facturen van aannemers. Indien ik kies om met een eerste klas schrijnwerker te werken die top-of-the-line passieframen gaat plaatsen ten opzichte van iemand die ieder jaar een nieuw bedrijf moet oprichten en met onervaren Bulgaren werkt en een cheap profiel uit China, zal de eerste wel het dubbel kosten van de tweede. Voor de architect zal het werk bij de eerste echter veel lager zijn dan bij de tweede waar veel meer problemen en opvolging te verwachten zijn, daarom dat tijdens de uitvoering een percentage op uitgevoerde werken me niet correct lijkt (naar beide kanten). 

Belangrijk is om verder te zien wat is juist inbegrepen en dit ook in het contract te plaatsen, voor ons is dit:
  • Voorontwerp 
  • Plan + meetstaat + bestek + electriciteit & lichtplan + stabiliteitsstudie 
  • Bouwaanvraag
  • Prijsvragen en vergelijk
  • Coordinatie aannemers
  • Opvolging van alles tot oplevering en we in het huis kunnen trekken

Ik heb met 5 architecten gaan spreken waarbij de range van percentages tussen de 2% en 8% was. Het spreekt voor zich dat wat je krijgt voor die 2% (plan en bouwaanvraag) niet hetzelfde is als de 8%. 

Verder hadden wij met onze architect een vast bedrag afgesproken om een eerste voorontwerp te maken en te zien of het klikte met elkaar (1.500 euro incl BTW). Indien we verder gingen met hem ging dit bedrag af van het totaal bedrag. Aangezien de architect toch al een vergaand voorontwerp had gemaakt (er is nog maar 10% veranderd tot eind ontwerp) en er toch al paar avonden gesprek in waren leek me dit correct. 

Maar het blijft toch een aanzienlijk bedrag op je bouw dat je niet uit het oog mag verliezen. Neem je tijd om verschillende architecten af te gaan en kijk bij wie je het best voelt. 

Het vergelijken met een bouwfirma is niet evident (tussen architecten ook niet), je moet zien dat je niet appelen met peren aan het vergelijken bent (wat is inclusief, bvb electriciteit één stop contact per ruimte of volledig domotica systeem). Onze architect toonde van een paar werven in uitvoering wat de raming was op voorhand en daarnaast dan de effectieve bouwkost tijdens de uitvoering waaruit bleek dat hij er maar een 2-tal % naast zat (zal natuurlijk ook niet die tonen waar hij er 25% naast zat
teeth_smile.png
 ). 

Veel succes met de zoektocht!
 
Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
218
Waarderingsscore
20
Punten
18
Hartelijk dank. Ik ga toch nog bij een aantal architecten langs gaan om te vergelijken.
Vind het wel spijtig da deze architecte zo duur is want het is een zeer goede kennis van mij.
Ze doet voor dat percentage wel alles. Ik vind een percentage niet echt correct want dat is ook gebaseerd op de afwerking en als je dan een dure afwerking en zo hebt.
Ga toch eens vragen dat ze niet aan een forfetaire prijs wil werken.
 
Lid geworden
24 jul 2017
Berichten
72
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou je één raad willen geven. Hou uw bouwproject gescheiden van mogelijkse vrienden. Verder zou ik ook aanraden om eens goed op te zoek gaan naar andere architecten. De onze werkt aan een vaste prijs onderverdeeld naarmate het bouwproject vooruit gaat. Ideaal om de kosten te spreiden en goedkoper dan 7% van de waarde. (=win-win)

6.000 euro excl. btw voor al die zaken lijkt mij ook overdreven eerlijk gezegd. 

Ingenieur (1.500 euro excl. btw)
Sondering (450 euro excl. btw)
EPB + ventilatie + veiligheid (1.500 euro excl. btw)
Misschien kan het nog goedkoper, maar het kan zeker veel duurder.
Kleine edit:
Vergeet niet om andere kosten in rekening te brengen, notariskosten voor uw lening, een ABR verzekering (1 jaar gedurende de bouw), schuldsaldoverzekering, aansluitkosten (water, elektriciteit, gas), be prepared!
 
Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
218
Waarderingsscore
20
Punten
18
 Ik ga zeker nog een aantal andere archticten raadplegen ter vergelijking, want steke liever zo veel mogelijk geld in mijn woning dan het aan mijn architect te moeten geven, natuurlijk moet het wel een degelijke en betrouwbaar iemand zijn, maar ik denk zeker dat het goedkoper kan dan het aanbod dat ik nu gekregen heb. 

Al een opluchting dat de oveirge kosten toch wat goedkoper zijn dan zij beschreven hebben.  Laat ik de bodemsondering best doen door een extern bedrijf of laat ik de aannemer iemand kiezen want dat hadden zij voorgesteld.
 
Lid geworden
23 okt 2015
Berichten
563
Waarderingsscore
9
Punten
18
> In eerste instantie zou ik rekenen aan 1.650 euro/m².

Laat je hierdoor niet afschrikken. Als je groter bouwt dan gaat de prijs per m² naar beneden. Omdat groter bouwen maar een gedeelte extra kosten meebrengt.

Bijvoorbeeld, 1m langer huis: voor de elektriciteit betekend dit dat de 5 stopcontacten die in de buitenmuur van de extra meter je 5 keer 1m preflex extra moet tellen. 

Bijvoorbeeld, je hebt een huis met 2 verdiepen van 10 x 10 m.
Je maakt daar 10 x 11 meter van. In het eerste geval heb je 40 x 6 m = 240 m² muur en 3 x 100 m² = 300 ² vloer/dak.
In het 2e geval heb je 42 x 6 m = 252 m² muur en 3 x 110 m² = 330 m² vloer/dak.
540 m² buitenschil = 100% en 582 m² is 7,8% meer buitenschil + verdiepingsvloer. Je gaat wel van 200 m² naar 220 m² bewoonbare oppervlakte en dat is +20%.

Bijvoorbeeld, EBP en veligheisdcoordinatie voor een huis van 200 m² is 1.500 euro. Voor een huis van 220 m² is dat 1.500 euro.

Maar als je te klein bouwt dan ga je op gegeven moment beslissen om een achterbouw te zetten en een tuinhuis en een vrijstaande garage en een fietsenberging en nog een autostaanplaats beklinkeren want die garage wordt gebruikt als berging en ...
 
Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
218
Waarderingsscore
20
Punten
18
@ bouw vrouw, 

Hartelijk dank, want wil mijn bouwgrond natuurlijk zoo optimaal mogelijk benutten. Mijn stuk heeft een bouwbreedte van 18 meter en een bouwdiepte van 10 meter, maar het zal wel niet mogelijk zijn om die oppervlakte helemaal te benutten met een budget van 300.000 euro, daarvoor zal de prijs per vierkante meter wel niet voldoende dalen zeker?

Het is een moeilijke afweging, want in deze tijd bouw je als alleenstaande maar één keer en dan zou het zeer spijtig zijn om te klein te bouwen, want zo een achterbouw aanzetten is niet echt mogelijk met het type woning dat ik wil bouwen ofwel preffabbetonbouw ofwel houtskelet beide met streven naar nul-energie.
 
Lid geworden
29 apr 2017
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen,
Wij gaan binnenkort ook bouwen en hebben deze week ook al enkele architecten over de vloer gehad.
Nu hebben we van één architect al een prijs ontvangen, maar ik vraag me af of zij niet te hoog rekent.
Ze rekent 3,5% op de totale bouwkost van de woning, ± 350.000 EUR voor een woning van ±  215 m².
Dit komt in haar geval neer op 12.500 EUR exclusief btw.
Dit bedrag wordt in contract omgezet naar een vaste prijs.
Nu vraag ik mij af of het wel correct is om haar ereloon te berekenen op de totale bouwkost en niet enkel op ruwbouw, winddicht.
Er is wel controle en opvolging inbegrepen tot aan de oplevering, maar voor de oplevering van een keuken, vloer, badkamer, etc ... heb je in principe toch niet echt een architect nodig. 
Dit zijn dingen die je in mijn ogen toch zelf kan coördineren en waarvoor geen architect vereist is?
Vanaf de ruwbouw, winddicht kan je het in mijn ogen toch zelf overnemen of zie ik dit hier verkeerd?
De totale bouwkost werd ook gerekend op 350.000 EUR, inclusief keuken en badkamer.
Maar dat zijn in mijn ogen toch ook elementen die je zo duur of zo goedkoop kan houden als je zelf wilt ...
Hoe kan je daar dan een ereloon voor rekenen denk ik dan? 
Graag jullie meningen over deze manier van werken qua ereloon architect? 
Alvast bedankt voor de reacties,
 

janaxis

Actief Lid
Lid geworden
19 mrt 2011
Berichten
343
Waarderingsscore
55
Punten
28
@ Kelly1310, 

Aangezien de orde van architecten 7% als standaard tarief opgeeft, lijkt de helft toch al niet overdreven.
Als je nog lager gaat zal je toch ook inboeten op kwaliteit, vrees ik.
De architect is volgens mij ook verplicht de opvolging te doen tot aan de oplevering.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik blijf die percentage's een rare manier van prijsbepaling vinden. Het is onvermijdelijk een onjuiste en dus oneerlijke manier.

Niets zegt dat een architect meer werk heeft aan een woning van 600.000 € dan aan een van 300.000 € !

En waarom een architect dan ook nog eens moet verdienen aan de installatie van een keuken, van een badkamer, van een domotica-installatie enzovoort is mij een raadsel. Ze moeten er in de meeste gevallen totaal niet voor doen en kennen er soms zelfs totaal niets van.

Hoe langer hoe meer wordt dan ook gewerkt met een onderhandelde vaste prijs waarbij juist wordt bepaald welke prestatie's hier tegenover staan.

Hier spreekt men ook van een vaste prijs maar die wordt dan weer bepaald door de kostprijs van de woning en ook weer met daarin een percentage van zaken waar de architect niets voor moet doen. 

Een waardeloze manier van prijsbepaling dus, maar misschien wel een goede basis om te onderhandelen. En bij die onderhandeling kan je in elk geval al de percentage's op een aantal zaken er uit gooien.

 

 
 
Lid geworden
14 jul 2012
Berichten
25
Waarderingsscore
7
Punten
3
Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf... Onze architect werkt ook met een percentage. Er wordt een raming  gemaakt waar we zelf al aangeven wat we goedkoper, wat anders moet etc. Het percentage daarvan is dan een fixed bedrag dat we hem betalen, of we nu in de werkelijkheid duurder of goedkoper hebben gebouwd of niet.

Het is heel veel geld maar tot nu toe vind ik dat het wel in verhouding staat tot wat hij doet. Bij ons hoort daar dus ook het tekenen van de keuken bij , de contacten met de schrijnwerker over allerlei details, de kennis van goede aannemers (voor de ruwbouw, de vloer, ...) die we anders nooit hadden gevonden of die geen plaats meer zouden hebben in hun agenda, ...In die zin heeft hij ons al veel gekost, maar ook veel bespaart doordat hij mee zoekt naar een optimale verhouding tussen het esthetische, het budget, het praktische en het ecologische. Als  je natuurlijk een architect hebt die er koste wat kost zoveel mogelijk aan wil verdienen en allerlei dure onnodige zaken  mee laat plaatsen, kan de kost erg oplopen. In ons geval denk ik dat we bespaard hebben door zijn goede connecties en hulp met een aantal budgetbesparende opties.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
charel zei:
Ik blijf die percentage's een rare manier van prijsbepaling vinden. Het is onvermijdelijk een onjuiste en dus oneerlijke manier.

[...]

Een waardeloze manier van prijsbepaling dus, maar misschien wel een goede basis om te onderhandelen. En bij die onderhandeling kan je in elk geval al de percentage's op een aantal zaken er uit gooien.

My thoughts exactly.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Vergeet nutsvoorzieningen en bijhorende keuringen niet 5 - 10.000 euro.

 

 
 
Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
218
Waarderingsscore
20
Punten
18
Ondertussen architecte gevonden, maar zij werkt met een voorlopige en definitieve architectenovereenkomst, onder de voorlopige overeenkomst vallen de ontwerpen en daar heb ik nu 1330 euro voorschot (inclusief btw betaald) en dan alls de plannen af zijn nog eens 1330 euro. Persoonlijk vind ik dit nog een zeer schappelijke prijs.

Wanneer ik de definitieve overeenkomst afsluit dan gaat haar percentage rond de 4,5% liggen indien ik met Arkana in zee ga (die bouwfirma neemt namelijk een heel aantal taken op zich) en worden de bedragen van de voorlopige overeenkomst er af getrokken
 

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.416
Waarderingsscore
254
Punten
83
opgepast,

 

Is dit dan een architect verbonden aan die bouwfirma?

Aan wiens kant gaat die dan staan bij een conflict met voorvermeldde bouwfirma?
 
Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
218
Waarderingsscore
20
Punten
18
boran zei:
opgepast,

 

Is dit dan een architect verbonden aan die bouwfirma?

Aan wiens kant gaat die dan staan bij een conflict met voorvermeldde bouwfirma?

Neeneen hoor is een onafhankelijke architecte want mogelijks ga ik samen met haar voor betonbouw gaan (Concrete House als firma) ipv houtskelet (Arkana). Staat volledig aan de kant van de nouwheer! 
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Pieter Van den Bussche zei:
boran zei:
opgepast,

 

Is dit dan een architect verbonden aan die bouwfirma?

Aan wiens kant gaat die dan staan bij een conflict met voorvermeldde bouwfirma?

Neeneen hoor is een onafhankelijke architecte want mogelijks ga ik samen met haar voor betonbouw gaan (Concrete House als firma) ipv houtskelet (Arkana). Staat volledig aan de kant van de nouwheer! 

Ik 'vermoed' dat je over Stam architecten praat?
Wij hebben ook met die combo (Stam/Arkana) gebouwd en ik kan bevestigen dat Stam echt de bouwheer verdedigd.
Er zijn zéker geen grote conflicten geweest, zelfs verrevan, maar Stam verdedigde eerder onze belangen dan die van de bouwfirma.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan