prijs architect renovatie

Lid geworden
24 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag iedereen,

Ik weet dat er op dit forum al veel geschreven is over de kostprijs van de architect, maar ik wou toch nog even jullie mening.

We hebben een hob gekocht, bouwjaar '60, die moet gerenoveerd worden. Geen aanbouw of iets dergelijks, maar wel nieuwe ramen, isoleren dak (dak zelf is vernieuwd), nieuwe keuken, nieuwe badkamer, electriciteit, ... De structurele werken zijn beperkt tot het verwijderen van 1 tussenmuur (tussen keuken en eetkamer) en het plaatsen van een vaste trap naar de zolder (zoldervloer zijn betongewelven). Voor de aankoop hebben we een architect zijn mening gevraagd over de staat van het huis en de nodige renovatiewerken. Volgens hem gaat het over een klein project en is een bouwaanvraag niet nodig. Het contact met die architect was goed, hij heeft mooie projecten op zijn naam staan, maar de vraag natuurlijk is zijn prijs redelijk???

Het project zou in regie worden uitgevoerd en hij vraagt € 65 (excl BTW) per uur, wat niet goedkoop is. Maar nu rekent hij voor de opmeting van het huis 5 uren met 2 man, als ik dat zo rap even uitreken kom ik op € 800 voor de opmeting alleen (dus zonder het tekenen van het plan) en dat lijkt mij toch wel veel om te beginnen? Of zie ik dat verkeerd? wat zijn jullie ervaringen?

Tommie1

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
84
Punten
48
Zo iets zou ik nooit in regie doen.

In regie kan je een bezoek met advies accepteren, maar voor dergelijke werken (waar je archi niet eens strikt nodig is), zou ik een forfaitaire prijs afspreken voor de opmeting, onderzoek, maken plan en bv 5 werfbezoeken.

Daarboven een vaste prijs per bezoek.

Jij kan onmogelijk zien hoeveel uren hij aan de plannen werkt.

Als hij dan ineens af komt met 50 u, dan heb je helemaal geen verhaal.

Lid geworden
24 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor je advies Tommie! We informeren ons verder bij enkele andere architecten.

Kan er hier misschien iemand prijzen geven die een architect aanrekende voor een opmeting/voorontwerp/werfbezoek/per uur in regie/... voor een renovatieproject?

I.V.

Lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
4
Punten
18
Voor onze renovatie (met uitbouw) rekent de architect 12% op de bouwkost (regen-en winddicht). Hierin zijn opmeting, voorontwerp, bouwaanvraag, opmaak meetstaten/plannen, aanbesteding en werfopvolging (tot regen-en winddicht) inbegrepen.

Zelf vind'k ik het vrij duur (vooral dan na het 'rekenfoutje' van de kostprijsraming (plots +50%, dus ook het ereloon van de architect, maar verrekening gebeurd nadien toch volgens uitgevoerde werken), maar we weten dat we een goede architect hebben die onze belangen verdedigt. En mocht die per uur rekenen, dan waren we er met € 65/u ferm aan gejost!

Als je nu zeker bent dat je tijdens de uitvoering niet veel vragen zal hebben, kan je misschien wel in regie werken. Maar met renoveren weet je nooit wat je zal tegenkomen.

Je kijkt misschien beter uit naar een architect die je een pakket (opmeting, plan, x-aantal werfbezoeken) aan vaste prijs kan aanbieden en eventuele bijkomende hulp die je achteraf nog wenst, kan dan eventueel in regie (waarvan je de uurprijs vooraf hebt besproken). Of een vaste prijs per bezoek, zoals Tommie voorstelt.

Succes!

Lid geworden
9 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Net nog een factuur gekregen: 12,40%

Zelfde werken als hierboven.

Toen we een 2de bouwaanvraag moesten doen heeft hij dit in regie gedaan en dat was 67€ per uur zonder BTW.

Is een pak geld allemaal :(

Lid geworden
24 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reacties!

Ik heb ondertussen overlegd met een andere architect en ook hij stelt voor om in regie te werken. Volgens hem is dat voor deze renovatie voordeliger. Zijn prijs is € 50 per uur. Wat ik, als ik andere prijzen lees, redelijk goedkoop vind?

Voor de opmeting en het uittekenen van de bestaande toestand + voorontwerp en raming (zonder bouwaanvraagdossier) wordt € 2000 gevraagd.

We vragen nog wat verder rond. Ervaringen en prijzen van architecten voor renovaties blijven welkom!

G

Guest

Guest
beste,

ik werk als architect in een architectenbureau te Brugge,

daarnaast in bijberoep ook aan de slag,

renovatie/verbouwingen/nieuwbouw

opmeting + uittekenen bestaande toestand + voorontwerp + bouwaanvraagdossier indienen

(geen opvolging)

vraag ik 1500 euro

ik doe dit natuurlijk als bijverdienste, niet officieel..

mvg

Lien

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
lienv;1765440 wrote:
ik doe dit natuurlijk als bijverdienste, niet officieel..

Lieve Lien, ofwel begrijp ik je verkeerd, ofwel heb je net een niet al te slimme zet gedaan. :)

Bovenaan