• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Preventief vervangen gasketel 2025

Lid geworden
20 jun 2016
Waarderingsscore
15
Punten
18
Op vandaag hebben we een CV + SWW installatie op gas. Onze woning dateert van 2008, wordt verwarmd met radiatoren en heeft een redelijk goed EPC. Het EPC was 149 voordat we zonnepanelen gelegd hebben. Om een idee te geven (Glas heeft een U waarde van 1,1 ; dak 0,29 ; muren 0,4). Volgens mij alles gewoon geïsoleerd volgens de norm van 2008.
Onze PV installatie wekt jaarlijks 8700Kwh op aan energie. Hiervan kunnen we ongeveer 2500kWh rechtstreeks gebruiken en wordt er +/- 6200Kwh geïnjecteerd op het net. De installatie is ruim gedimensioneerd maar vnl. toekomstgericht, eventueel elektrische auto's, andere CV installatie,...

Onze gasketel begint wat aan het einde van zijn latijn te zitten heeft de technieker meegegeven bij het onderhoud (uitstootwaarde was 230 mg/Nm³ en mag max 250 zijn). Gezien deze toch al 16 jaar oud is zouden we graag volgend jaar preventief een nieuwe ketel zetten, en hier goed over nadenken, in plaats van te wachten tot deze stuk gaat en we snel snel een nieuwe moeten plaatsen.

Ons eerste idee is om te gaan naar een nieuwe gasketel maar zou graag gebruik maken van de overtollige zonne energie die we injecteren voor een schamele paar €c. In de zomer kan dat gaan om 800Kwh op maandbasis dat we injecteren, in de wintermaanden zal dit 60kWh (december)-200Kwh(februari) op maandbasis zijn. Vanaf maart-september zitten we al aan 700Kwh+ injectie per maand.

Volledig overschakelen naar een warmtepomp geniet niet direct mijn voorkeur. Het is wel mogelijk om de huidige gasketel in te stellen op +/- 55°C en ons huis goed warm te houden tijdens de wintermaanden met de bestaande radiatoren. Echter zijn de gasprijzen nog steeds vrij gunstig versus elektrische prijzen en ben ik algemeen (nog) geen voorstander om de investering te doen richting een warmtepomp (duur ,lawaai,...). Het economisch voordeel lijkt me te laag.
Stel dat we een elektrische CV boiler plaatsen zouden we nagenoeg 100% moeten kunnen warmen met overtollige zonne-energie. Bv. verbruik 2500kWh per jaar en we zouden "slechts" 70% verwarmen met overtollige energie en 30% uit het net => 750kWh x 0.35€/kWh elektrisch = €260/jaar.
Puur op gas 2500 x 0,1KWh per jaar = €250/jaar.
Zijn er daarnaast mogelijkheden om overtollige zonne energie te gebruiken voor zowel CV als voor SWW en de rest met gas te verwarmen? Dat lijkt me de beste combinatie.

Wat is jullie advies in onze situatie?
Op termijn zullen er elektrische of hybride wagens komen maar dit zal nog niet voor onmiddellijk zijn.

Ik zou wellicht nog grondiger kunnen testen als een aanvoertemperatuur van 50° of lager mogelijk is. Nu gaat de verwarming overdag steeds uit en start deze ongeveer 1u voor aankomst 's avonds en opstaan 's morgens op. Bij een test vorig jaar merkte ik dat het minder aangenaam was /de installatie moeite had om het mooi warm te krijgen. Wellicht ook interessant om te weten : we verbruiken jaarlijks ongeveer 11.000kWh aan gas voor CV en SWW samen. Onze woning is ongeveer 380m² (waarvan 120m² zolder en garage dat we amper verwarmen) dus het betreft zeker geen kleine woning.

Eigenlijk heel concreet: welke opties zijn er in onze situatie?
* Opnieuw gewoon gas voor CV en SWW. Goedkoopste oplossing en
* Volledig overschakelen naar warmtepomp
* Is er een oplossing om met gas te werken en iets te doen met ons overschot een opgewekte energie van de PV installatie? En is dit ook een economisch interessante piste?

Dan verbruikt u weinig.
Wij hebben ongeveer dezelfde oppervlakte en verbruik is een 15000 kwh met een 20kw cv ketel.

Spijtig genoeg is de gebruikte opbrengst van zonnepanelen gemiddeld 30 a 35% en daar valt weinig aan te doen met de digitale teller.
Wijzelf zitten aan bijna 50% maar het gaat hier over een 3kw installatie. Dus minder injectie.

Een warmtepomp plaatsen of terug gas cv ketel plaatsen is denk ik voor het ogenblik een persoonlijke keuze.
De overheden veranderen hier van gedachten als van onderbroek dus daar kan je moeilijk op bouwen.

Warmtepomp op R290 (propaan) met een buffervat. Dan kan je overdag maximaal genieten van de zonne-opbrengst, ook al is dat beperkt in de diepste wintermaanden. Die kan hoge temperaturen maken en heeft een zeer hoog rendement, zelfs bij hoge temperaturen. Vanaf 2027 of zo is nieuwe L/W op R32 zelfs verboden voor kleine installaties.

Op vandaag hebben we een CV + SWW installatie op gas. Onze woning dateert van 2008, wordt verwarmd met radiatoren en heeft een redelijk goed EPC. Het EPC was 149 voordat we zonnepanelen gelegd hebben. Om een idee te geven (Glas heeft een U waarde van 1,1 ; dak 0,29 ; muren 0,4). Volgens mij alles gewoon geïsoleerd volgens de norm van 2008.
Onze PV installatie wekt jaarlijks 8700Kwh op aan energie. Hiervan kunnen we ongeveer 2500kWh rechtstreeks gebruiken en wordt er +/- 6200Kwh geïnjecteerd op het net. De installatie is ruim gedimensioneerd maar vnl. toekomstgericht, eventueel elektrische auto's, andere CV installatie,...

Onze gasketel begint wat aan het einde van zijn latijn te zitten heeft de technieker meegegeven bij het onderhoud (uitstootwaarde was 230 mg/Nm³ en mag max 250 zijn). Gezien deze toch al 16 jaar oud is zouden we graag volgend jaar preventief een nieuwe ketel zetten, en hier goed over nadenken, in plaats van te wachten tot deze stuk gaat en we snel snel een nieuwe moeten plaatsen.

Ons eerste idee is om te gaan naar een nieuwe gasketel maar zou graag gebruik maken van de overtollige zonne energie die we injecteren voor een schamele paar €c. In de zomer kan dat gaan om 800Kwh op maandbasis dat we injecteren, in de wintermaanden zal dit 60kWh (december)-200Kwh(februari) op maandbasis zijn. Vanaf maart-september zitten we al aan 700Kwh+ injectie per maand.

Volledig overschakelen naar een warmtepomp geniet niet direct mijn voorkeur. Het is wel mogelijk om de huidige gasketel in te stellen op +/- 55°C en ons huis goed warm te houden tijdens de wintermaanden met de bestaande radiatoren. Echter zijn de gasprijzen nog steeds vrij gunstig versus elektrische prijzen en ben ik algemeen (nog) geen voorstander om de investering te doen richting een warmtepomp (duur ,lawaai,...). Het economisch voordeel lijkt me te laag.
Stel dat we een elektrische CV boiler plaatsen zouden we nagenoeg 100% moeten kunnen warmen met overtollige zonne-energie. Bv. verbruik 2500kWh per jaar en we zouden "slechts" 70% verwarmen met overtollige energie en 30% uit het net => 750kWh x 0.35€/kWh elektrisch = €260/jaar.
Puur op gas 2500 x 0,1KWh per jaar = €250/jaar.
Zijn er daarnaast mogelijkheden om overtollige zonne energie te gebruiken voor zowel CV als voor SWW en de rest met gas te verwarmen? Dat lijkt me de beste combinatie.

Wat is jullie advies in onze situatie?
Op termijn zullen er elektrische of hybride wagens komen maar dit zal nog niet voor onmiddellijk zijn.
Je kan overwegen om een warmtepompboiler te nemen voor sanitair warm water. Dan spaar je bijna alle energie-kost uit voor warm water in de lente, zomer herfst.

Je kan overwegen om een warmtepompboiler te nemen voor sanitair warm water. Dan spaar je bijna alle energie-kost uit voor warm water in de lente, zomer herfst.
En een batterij dan, bedoel je? Anders spaar je niet zoveel kosten uit, ongeacht het seizoen, tenzij je enkel bad/douche neemt tijdens zonne-uren.

Ik geloof vlot in vervangen van elektrische boiler door warmtepomp boiler.
Maar of je veel bespaart door naast je gasketel nog een warmtepompboiler bij te zetten trek ik wel beetje in twijfel. Dat is vlot 1500-2000 euro dacht ik. Dan moet je al wel heel veel warm water verbruiken met veel gratis stroom vooraleer je aan besparen toe komt.

Batterij voegt nog eens zware kostenpost toe natuurlijk, heeft ook nog wel wat extra baten, maar toch. Algemenen consensus is toch dat het voorlopig in het beste geval lichte winst oplevert na meer dan 10 jaar.

In short: ik weet niet of het nu zo'n top suggestie is om een verouderde gasketel te vervangen door een nieuwe gasketel+batterij+warmtepompboiler.
Dan kan je best sowieso warmtepomp plaatsen, toch?

Laatst bewerkt:
Biomasse Houtvergasser :p
Alle @stefan wat is daar mis mee?
Ik ben tegen iedere schouw, rookgasafvoer, …
Alleen maar last voor de buurt
Ik nodig u uit om te komen ruiken en kijken. Geen geur, geen rook, en 100 keer minder fijn stof als de strengste norm van de laatste wetgeving in het Belgisch Staatsblad. :cool:
Vergasser is idd de enigste manier om proper energie uit hout te halen. Bio-massa is een goed concept, zolang het over afval gaat. Als je op grote schaal energie of brandstof moet maken van bio-massa, dan moet je al gewassen gaan planten, en dat kan beter gebruikt worden om voedsel op te telen

Ik nodig u uit om te komen ruiken en kijken. Geen geur, geen rook, en 100 keer minder fijn stof als de strengste norm van de laatste wetgeving in het Belgisch Staatsblad. :cool:
Vergasser is idd de enigste manier om proper energie uit hout te halen. Bio-massa is een goed concept, zolang het over afval gaat. Als je op grote schaal energie of brandstof moet maken van bio-massa, dan moet je al gewassen gaan planten, en dat kan beter gebruikt worden om voedsel op te telen
Oei?

Oei?
Ik kan het artikel niet lezen wegens paywall. Er kan dus weinig over worden gezegd. Krant is eigendom van DPG en het statement van Van Thillo is “we laten de lezer lezen wat ie wil”…

Hout afzagen in Canada, dat vervoeren naar Europa om dan hier onder de noemer “biomassa” te verbranden is inderdaad niet ok.

Snoeihout, dunningen zijn dat dan weer wel.

Net zoals pellets hé, zolang dat dat van hout is dat geen 'beter' doel kan dienen (constructie, ...) is dat nog relatief OK, maar we zijn nu ook bezig 'goed' hout om te zetten in pellets. Dat schiet zijn doel voorbij.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
CO2 blijft het wel uitstoten.
Klopt maar dat is eerst opgenomen door hetgeen je verbrand en dit in een relatief korte termijn. Het ging over vervangen van gasketel dat CO2 uitstoot dat x-miljoen jaar geleden is opgevangen...

Een houtvergasser en bij uitbreiding hout is niet geschikt voor iedereen. Een vergasser vraagt ruimte om de installatie op te stellen onderhoud en werk.

Als we kijken naar kachels dan ben ik volledig mee en is sensibilisering en misschien wel verbieden op zijn plaats. Te veel mensen gebruiken de kachel verkeerd of gewoon de verkeerde kachel. Om dan nog maar te zwijgen over het hout of het gebrek hieraan. Als je deze discussie echter verderzet naar het gebruik van houtvergassers dan ben je het kind met het badwater aan het weggieten.

Dan wil ik nog niet beginnen over vuurkorven die binnenkort weer overal opduiken. Ik begrijp totaal niet wat er leuk aan is om langs zo een stinkende korf te zitten. Na afloop ben je precies veranderd in een rookworst :).

Klopt maar dat is eerst opgenomen door hetgeen je verbrand en dit in een relatief korte termijn. Het ging over vervangen van gasketel dat CO2 uitstoot dat x-miljoen jaar geleden is opgevangen...
Mijn idee is dat het beter gewoon opgenomen blijft.
Mooi streven maar dan lijkt er mij ander laaghangend fruit te zijn…
Gewoon stevig isoleren en stoppen met stoken, heel laag fruit

@stefan dat is niet intellectueel eerlijk he... Je moet Flightradar is openen, rij is naar Brussel enz... 90% van die verplaatsingen worden aangedreven door fossiele brandstof... Zonder het aspect van is het nodig om al deze transport te doen.

Ik heb inderdaad geen passiefhuis, omdat ik ontwerp verkies buiten een vierkante blokkendoos, maar wel een meer als gemiddelde geïsoleerde (20 cm PUR, 30 cm cellulose, enz... ja het kan altijd meer) woning en ja ik verwarm met hout. Mijn hout betrek ik uit snoeiafval en dunningen. Ik hou van bomen, bossen en vind deze super belangrijk. Als ik de gemiddelde Vlaamse (voor)tuin zie wordt ik altijd triestig om zoveel verharding en zo weinig groen/bomen.

Hout stoken is voor mij niet enkel proberen zo goedkoop mogelijk te verwarmen maar het de gehele keten te onderhouden. Hetgeen ze in Oostenrijk, Duitsland al jaren doen.

Algemeen is een glasketel nu het goedkoopste. Denk dat daar weinig tegen in te brengen is. Zeker omdat het bijna een 1 op 1 vervanging is, dus installatie kosten vallen ook goed mee.

Als je wil hobbyen, kan ik nog zeggen dat ik vroeger een simpele electrische boiler had welke ik zelf regelde met een dimmer en raspberry-pi. Koste me niet veel en we konden hiermee 80% van het jaar op PV mee douchen

@stefan dat is niet intellectueel eerlijk he... Je moet Flightradar is openen, rij is naar Brussel enz... 90% van die verplaatsingen worden aangedreven door fossiele brandstof... Zonder het aspect van is het nodig om al deze transport te doen.

Ik heb inderdaad geen passiefhuis, omdat ik ontwerp verkies buiten een vierkante blokkendoos, maar wel een meer als gemiddelde geïsoleerde (20 cm PUR, 30 cm cellulose, enz... ja het kan altijd meer) woning en ja ik verwarm met hout. Mijn hout betrek ik uit snoeiafval en dunningen. Ik hou van bomen, bossen en vind deze super belangrijk. Als ik de gemiddelde Vlaamse (voor)tuin zie wordt ik altijd triestig om zoveel verharding en zo weinig groen/bomen.

Hout stoken is voor mij niet enkel proberen zo goedkoop mogelijk te verwarmen maar het de gehele keten te onderhouden. Hetgeen ze in Oostenrijk, Duitsland al jaren doen.
Duitsland is wel een HEEEEEL slecht Vb. Zie maar naar hun energieprijzen en hun samenstelling van stroom op gebied van CO2

Agree to disagree

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan