• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Preventief vervangen gasketel 2025

Lid geworden
20 jun 2016
Waarderingsscore
15
Punten
18
Op vandaag hebben we een CV + SWW installatie op gas. Onze woning dateert van 2008, wordt verwarmd met radiatoren en heeft een redelijk goed EPC. Het EPC was 149 voordat we zonnepanelen gelegd hebben. Om een idee te geven (Glas heeft een U waarde van 1,1 ; dak 0,29 ; muren 0,4). Volgens mij alles gewoon geïsoleerd volgens de norm van 2008.
Onze PV installatie wekt jaarlijks 8700Kwh op aan energie. Hiervan kunnen we ongeveer 2500kWh rechtstreeks gebruiken en wordt er +/- 6200Kwh geïnjecteerd op het net. De installatie is ruim gedimensioneerd maar vnl. toekomstgericht, eventueel elektrische auto's, andere CV installatie,...

Onze gasketel begint wat aan het einde van zijn latijn te zitten heeft de technieker meegegeven bij het onderhoud (uitstootwaarde was 230 mg/Nm³ en mag max 250 zijn). Gezien deze toch al 16 jaar oud is zouden we graag volgend jaar preventief een nieuwe ketel zetten, en hier goed over nadenken, in plaats van te wachten tot deze stuk gaat en we snel snel een nieuwe moeten plaatsen.

Ons eerste idee is om te gaan naar een nieuwe gasketel maar zou graag gebruik maken van de overtollige zonne energie die we injecteren voor een schamele paar €c. In de zomer kan dat gaan om 800Kwh op maandbasis dat we injecteren, in de wintermaanden zal dit 60kWh (december)-200Kwh(februari) op maandbasis zijn. Vanaf maart-september zitten we al aan 700Kwh+ injectie per maand.

Volledig overschakelen naar een warmtepomp geniet niet direct mijn voorkeur. Het is wel mogelijk om de huidige gasketel in te stellen op +/- 55°C en ons huis goed warm te houden tijdens de wintermaanden met de bestaande radiatoren. Echter zijn de gasprijzen nog steeds vrij gunstig versus elektrische prijzen en ben ik algemeen (nog) geen voorstander om de investering te doen richting een warmtepomp (duur ,lawaai,...). Het economisch voordeel lijkt me te laag.
Stel dat we een elektrische CV boiler plaatsen zouden we nagenoeg 100% moeten kunnen warmen met overtollige zonne-energie. Bv. verbruik 2500kWh per jaar en we zouden "slechts" 70% verwarmen met overtollige energie en 30% uit het net => 750kWh x 0.35€/kWh elektrisch = €260/jaar.
Puur op gas 2500 x 0,1KWh per jaar = €250/jaar.
Zijn er daarnaast mogelijkheden om overtollige zonne energie te gebruiken voor zowel CV als voor SWW en de rest met gas te verwarmen? Dat lijkt me de beste combinatie.

Wat is jullie advies in onze situatie?
Op termijn zullen er elektrische of hybride wagens komen maar dit zal nog niet voor onmiddellijk zijn.

uitstoot-waarde CO mag wettelijk maar 150mg/kWh zijn … welke waarde hij bedoelt met 250 is niet van tel. Dat is de enige norm die van toepassing is

Ik heb de mijne ook terug laten vervangen met gas. Geen dure genomen en gaat normaal een goede 10 jaar mee volgens installateur.
Kost een fractie van een warmtepomp.
En indien je de bestaande radiatoren blijft gebruiken met een warmtepomp moet het water extra bijgewarmd worden.
Heb er eigenlijk 1 via de airco maar dat vreet electriciteit op de verwarm stand.
Ten andere Engie dacht ik gaat gascentrales bouwen in Belgie voor opwekking electriciteit en dat is niet voor een paar jaren.

Ons huis is ook van 2008 en moest een e-peil halen van 100 wat overeen komt naar ik dacht met de EPC waarde.

Laatst bewerkt:
Ons huis is ook van 2008 en moest een e-peil halen van 100 wat overeen komt naar ik dacht met de EPC waarde.
Epc en E-peil kan je niet zo vergelijken.
E-peil 100 zal wel wat hoger epc waarde hebben

Ten andere Engie dacht ik gaat gascentrales bouwen in Belgie voor opwekking electriciteit en dat is niet voor een paar jaren.
Da's geen referentie, dat verhaal is totaal anders. Een kernreactor kan niet zomaar opschalen, en die gaan eruit (over de vooruitziendheid daarvan doe ik geen uitspraken).

Kolen en gas kunnen wél snel opstarten als extra stroom nodig is. Qua uitstoot is steenkool een no-go.

De kost van het gas is irrelevant voor de uitbater van de gascentrale. Dat betaalt de verbruiker gewoon. Kijk naar de analyses van de prijspieken van de elektriciteit tijdens de energiecrisis, die lagen óók hoog omdat die gascentrales moesten worden ingeschakeld, en de duurste energiebron (!) bepaalt de prijs voor alle beschikbare elektriciteit.

Da's geen referentie, dat verhaal is totaal anders. Een kernreactor kan niet zomaar opschalen, en die gaan eruit (over de vooruitziendheid daarvan doe ik geen uitspraken).

Kolen en gas kunnen wél snel opstarten als extra stroom nodig is. Qua uitstoot is steenkool een no-go.

De kost van het gas is irrelevant voor de uitbater van de gascentrale. Dat betaalt de verbruiker gewoon. Kijk naar de analyses van de prijspieken van de elektriciteit tijdens de energiecrisis, die lagen óók hoog omdat die gascentrales moesten worden ingeschakeld, en de duurste energiebron (!) bepaalt de prijs voor alle beschikbare elektriciteit.
Hiermee bedoelde ik dat gas nog heel lang gaat meegaan. Hier wil men doen geloven dat de gas bijna op is en voorlopig wil men geen of zo weinig mogelijk gas vanuit Rusland terwijl die de grootste voorraad hebben, al dan niet toegankelijk voor het ogenblik.

In andere landen is men reeds bezig met de bouw van nieuwe kerncentrales wat mijn inziens voorlopig de enige oplossing is op de langere termijn.

De EU verplicht om CO2 te belasten vanaf 2027, gas en mazout moeten gewoon duurder worden.
Aan alle politieke signalen hoor je dat er een tax shift moet komen van elektriciteit naar gas.
Ik zou die optie WP toch onderzoeken. Maar als je nu water van 55° nodig hebt ben de de Sjaak want dat haalt een WP nooit.

Ik zet een vraagteken bij die 55° hoor.
Ik heb hier in een redelijk groot huis met isolatie volgens midden jaren 80 maar wel vernieuwde ramen, een aanvoertemperatuur van 58° bij -10° buiten. De stooklijn staat redelijk goed ingesteld.
Dat is dus met een EPC die grosso modo 1.6 keer slechter dan TS.

De EU verplicht om CO2 te belasten vanaf 2027, gas en mazout moeten gewoon duurder worden.
Aan alle politieke signalen hoor je dat er een tax shift moet komen van elektriciteit naar gas.
Ik zou die optie WP toch onderzoeken. Maar als je nu water van 55° nodig hebt ben de de Sjaak want dat haalt een WP nooit.
De nieuwe warmtepomp op propaan haalt gemakkelijk watertemperaturen van 75gr … of het economisch zuinig is is een andere discussie

De nieuwe warmtepomp op propaan haalt gemakkelijk watertemperaturen van 75gr … of het economisch zuinig is is een andere discussie
Dat is dan weer gas. Niet goed volgens EU. De rest van de wereld houdt er een andere mening op na.

Nee, niet propaan als gas om te verbranden, maar propaan (R290) als koelmiddel in een warmtepomp.

Hiermee bedoelde ik dat gas nog heel lang gaat meegaan. Hier wil men doen geloven dat de gas bijna op is en voorlopig wil men geen of zo weinig mogelijk gas vanuit Rusland terwijl die de grootste voorraad hebben, al dan niet toegankelijk voor het ogenblik.

In andere landen is men reeds bezig met de bouw van nieuwe kerncentrales wat mijn inziens voorlopig de enige oplossing is op de langere termijn.
Uiteraard gaat er nog jaren gas zijn, maar tegen welke prijs?

75 en hoger, techniek staat niet stil

75 en hoger, techniek staat niet stil
Hoge temperaturen zijn nog nooit groot probleem geweest voor warmtepomp. De meeste maken nu ook sanitair warm water van 60-65° zonder bijstook van elektrisch element.
Het probleem is het rendement.
Warmtepomp heeft zeer goed rendement bij klein verschil tussen bron temperatuur en afgifte temperatuur (uiteraard ook maar logisch)
Maar het verschil tussen lucht/water aan temperatuur van 0-10° en afgifte circulatiewater van 50 tot 75° is gewoon zeer groot.
Warmtepomp zal veel liever een groot debiet van 35° rondpompen dan een kleiner debiet van 65°, zelf al is de totale warmte inhoud evenveel.

Biomasse Houtvergasser :p

Hangt ervan af. Al je nu telkens temp verlaagd bij afwezigheid en je hebt 55° nodig om de boel op te warmen, dan ga je een veel lagere toevoerstemp nodig hebben als je de woning 24/7 verwarmt

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan