• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Premie voordeur

Twist

Lid
Lid geworden
21 nov 2010
Waarderingsscore
6
Punten
18
Wij willen een nieuwe voordeur plaatsen. We hadden het idee om er een te nemen met 4 kleine raampjes in.
Nu lees ik dat de premies enkel maar gelden op "volle deuren" (Een volle buitendeur is een buitendeur zonder glas (dus ook geen klein raam, uitgezonderd spionoog of opening voor brievenbus).

Is er dan helemaal geen recht op een premie? Of een verminderde?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.479
Punten
113
Je schrijft het zelf: Een volle buitendeur is een buitendeur zonder glas (dus ook geen klein raam, uitgezonderd spionoog of opening voor brievenbus.
Zoals ik dat interpreteer: nee, nergens recht op indien er ook maar 1 ruitje in de deur terug te vinden is.

Twist

Lid
Lid geworden
21 nov 2010
Waarderingsscore
6
Punten
18
Je schrijft het zelf: Een volle buitendeur is een buitendeur zonder glas (dus ook geen klein raam, uitgezonderd spionoog of opening voor brievenbus.
Zoals ik dat interpreteer: nee, nergens recht op indien er ook maar 1 ruitje in de deur terug te vinden is.
Ik interpreteer het ook zo. Maar vind het absurd dat je voor een klein raampje geen premie zou ontvangen, terwijl je deze wel krijg voor hele glaspartijen :rolleyes:
We hebben geen mogelijkheid om op een andere manier licht te trekken in de inkomhal.

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
426
Punten
83
Hoeveel premie loop je mis, dat kan toch nooit over veel gaan ?

Twist

Lid
Lid geworden
21 nov 2010
Waarderingsscore
6
Punten
18
Deur zelf is €4900. Premie is de helft. 'veel' is bij ieder persoon anders. Maar voor ons maakt dit het verschil ...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.101
Punten
113

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
116
Punten
43
telt wel enkel als het je enige en zelf bewoonde eigendom is. Telt dus weer niet voor verhuurders, en dan verwondert zijn dat er minder en minder mensen willen verhuren...

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
426
Punten
83
Voor een deur met een raam in kun je wel premie krijgen. En aangezien het voor een inkom is moet er geen ventilatie zijn.
  • afbreken en plaatsen van ramen en buitendeuren (buitenschrijnwerk) met hoogrendementsbeglazing als aan de ventilatievoorwaarde is voldaan
Toch niet hoor, lees hier en klik door op 'volle deur' zoals TS al eerder aangaf...

Lid geworden
5 jun 2018
Waarderingsscore
11
Punten
3
Blijkbaar veel interpretatie mogelijk. Zoals TS aangaf komen er kleine ramen in de voordeur, het is dus GEEN volle deur.
Voor buitendeuren zijn er wel premies te krijgen, het glas erin mag max 1.0 zijn

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
677
Punten
113
Deur zelf is €4900. Premie is de helft. 'veel' is bij ieder persoon anders. Maar voor ons maakt dit het verschil ...
Als de premie voor jou belangrijk is dan is het eenvoudig. Je kiest een volle deur en hangt in de ruimte achter de deur een verlichting met aanwezigheidssensor altijd licht en premie.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.975
Punten
113
Het is geen volle buitendeur he, het is een buitendeur met glas in, en als je dan aan de ventilatienormen voldoet is dat toch ok voor premie?

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.234
Punten
113
We hebben geen mogelijkheid om op een andere manier licht te trekken in de inkomhal.

Op die vlaanderen.be/premies-voor-renovatie staat:

U moet op het moment van de premieaanvraag voldoen aan de eisen voor ventilatievoorzieningen van het Energiebesluit, bijvoorbeeld door het plaatsen van een ventilatiesysteem of roosters in droge ruimten waar ramen werden vervangen.

In alle droge ruimten waar u ramen of een buitendeur met glas vervangt of toevoegt, moet u dus een ventilatiesysteem en/of roosters voorzien. Droge ruimten zijn bijvoorbeeld de woonkamer, eetkamer, slaapkamer, bureau, speelkamer of hobbyruimte,…

Deze ventilatie-eis geldt niet voor natte ruimten zoals de badkamer, het toilet, de keuken of een wasplaats.

Ook
gangen, zolder (voor zover nier gebruikt als slaap- of leefruimte), bergruimte, kelder en garage moeten niet van ventilatie voorzien zijn.

Een inkomhal lijkt mij als een gang beschouwd te kunnen worden, een doorgang in een huis ?

Oeps, dit stond eigenlijk al in #11 :)

Nu, dit staat er ook, voor moest de voordeur rechtstreeks in de woonkamer uitkomen en er is geen ventilatie:
"Als niet voldaan wordt aan de ventilatie-eisen, valt men terug op Mijn VerbouwPremie uit de hoogste inkomenscategorie voor vervanging van glas (16 euro per m²)".

Laatst bewerkt door een moderator:

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.975
Punten
113
Dat klopt, al weet ik niet of enkel de inkomhal of heel de woning aan de ventilatie-eis moet voldoen om de premie te trekken. Ik vermoed de hele woning. Maar als je niet aan de ventilatie eis van heel de woning voldoet, zou ik daar sowiezo werk van maken.

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
394
Punten
63
Alleen de ruimte waar je een raam of deur plaatst waarvoor je de premie aanvraagt moet voldoen aan de ventilatie-eis.
wij hebben zonder veel problemen die subsidie gekregen voor een voordeur met glas. Je moet wel aantonen dat het glas voldoende isoleert.

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
394
Punten
63
telt wel enkel als het je enige en zelf bewoonde eigendom is. Telt dus weer niet voor verhuurders, en dan verwondert zijn dat er minder en minder mensen willen verhuren...
Als je verhuurt via een sociaal verhuurkantoor krijg je wel de hoogst mogelijke premies.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan